Views
1 year ago

2009-17

  • Text
  • Schip
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Augustus
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Rotterdam
  • Behouden
  • Wensen

De Binnenvaartkrant 24

De Binnenvaartkrant 24 11 augustus 2009 Rabobank Shipping Wij feliciteren Olesia V.O.F. van harte met het ms Duancis. Shipyard Maritieme betimmeringen en interieurbouw BAAN Alignment & Engineering B.V.

De Binnenvaartkrant 25 11 augustus 2009 Op & Neer met…het Russische gevaar Zo ben je op zoek naar een verhaal op sluis Weurt of in de Waalhaven, zo komt het verhaal vanzelf naar je toe. In een Nijmeegs café. In de gedaante van een cafébezoeker, een oud-schipper. “Ik ken jullie wel, ik heb weleens wat gelezen in de Binnenvaartkrant.” Hij wil niet bij naam worden genoemd. Laten we hem dan maar Willie noemen. Wel deelt Willie graag zijn relaas met ons. En tot mijn verbazing lijkt het op een mij al bekende gebeurtenis. Maar dat is weer een ander verhaal, dat zich afspeelt in een andere tijd, en waarschijnlijk ook op een andere plaats. Maar dat weet ik niet zeker, omdat Willie niet precies weet waar zijn relaas zich afspeelde. “Het was ergens begin jaren’60, dat weet ik wel”, vertelt hij. “Ik ken het verhaal omdat iemand het mij weer heeft verteld.” “Het gaat over een schipper die een Russische vrouw had. En die schipper en die vrouw konden met veel handen- en voetenwerk een beetje met elkaar communiceren. Vooral met hun handen, zo bleek.” “Want wat wil nou het geval. Die schipper voer de sluis in, ergens in Duitsland. Op de Moezel, dacht ik. Die Russische vrouw had echt geen jota verstand van varen. Dus een sluis doen was een beetje problematisch, want de schipper moest alles zelf doen – ook een touwtje zetten.” “Afijn. Die varen dus die sluis binnen. Zo ver alles goed en schutten. Op een gegeven moment moesten zij die sluis weer uit natuurlijk. De schipper wilde zijn aanstaande bruid achter het roer zetten. Maar dat zinde die vrouw niet, en ze kregen ruzie. In de stuurhut.” Stuurloos “Nou, de potten en pannen vlogen over en weer, zal ik maar zeggen. Maar ze moesten wel die sluis uit, want het schip achter hen werd een beetje ongeduldig, zullen we maar denken. Afijn, dus vaart erin en de schipper naar het gangboord om die steek los te maken.” “Maar wat deed die vrouw? Die liep scheldend achter hem aan, terwijl het schip stuurloos de sluis uit voer. OP EN NEER gesprekken rondom de sluis | door Frank Antonie van Alphen De slippers staan nog vrolijk naast de schippersklompen. Na het sluisincident verdwenen ze, samen met de Russische echtgenote. (foto www.manonbruininga.nl). Beiden begonnen in het gangboord weer slaande ruzie te maken. Het schip voer dus de Moezel op, terwijl die twee onder toeziend oog van het publiek dat op de sluismuur stond, herrie maakten. Sloeg die Russin die schipper uit het gangboord zeg! Hij donderde in het water, en moest als de wiedeweerga achter zijn eigen schip aan zwemmen. En die Russin stond met zwaaiende armen en een hoop leven in het gangboord te gillen.” “Maar die schipper lukte het van zijn levensdagen niet om zijn schip in te halen natuurlijk. Maar dat was niet alles. Tot overmaat van ramp lag er in de bocht na de sluis een drijvend, houten boothuis van de plaatselijke roeivereniging. Met roeiboten en kano’s eraan vastgeknoopt. Hulpeloos moest de zwemmende schipper toezien hoe zijn schip, inclusief scheldende echtgenote in het gangboord, dat boothuis torpedeerde.” Zo ziet u maar weer, beste lezer. Het Russische gevaar van na de Tweede Wereldoorlog kende vele gedaanten. AFGEBOUWD DOOR TRICO B.V. Sluisjesdijk 145 3087 AG Rotterdam (NL) T +31 (0) 10 294 0800 F +31 (0) 10 428 0700 E W info@tricobv.nl www.tricobv.nl SHIPYARD TRICO B.V. WENST DE “DUANCIS” EN BEMANNING EEN BEHOUDEN VAART TOE

De Binnenvaartkrant