Views
1 year ago

2009-17

  • Text
  • Schip
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Augustus
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Rotterdam
  • Behouden
  • Wensen

De Binnenvaartkrant 2 11

De Binnenvaartkrant 2 11 augustus 2009 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever Riomar BV Adres redactie en acquisitie Bezoekadres Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Postadres Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam Acquisitie Tineke Leeuwestein Monique van Thull Vanessa Lingsveld Lotte Verschoor Secretariaat Karin Hell (Office Manager) Marie-Louise Hell (Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-50645515 martin.dekker@upcmail.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Harrie van Eeuwijk (Oost-Nederland) T 024-3584468 F 024-3584468 h.eeuwijk@hetnet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@orange.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaart@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0653-451318 b.dewitte@chello.nl Lay-out Maureen van Gent Steven Chiang San Lin Druk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. TMS ANTHONY SUCHT ein Tschechische Kapitein, mit patent bis Mannheim, ADNR, und Radar. system 21/21 Tel. 0031- 653861394 TE KOOP Zon / lichtpanelen, 12-24 Volt, omv. 230 Volt. Accu’s compr. Koelkasten LED verl. Tel. 051-5431920 www.aquasolar.nl Franko in Ned. CAMBIO SCHEEPVAART B.V. zoekt op mts Karbouw een matroos, loon vlgens CAO b.vrt. Tel: 06-53972985 V3LNAUTICS.NL Voor al uw specials en eerste klas RVS artikelen en verlichting. UITBESTEDEN?! WWW.ELEKTROPANEELBOUW.NL Tel. 06-41222737 GERWIL CREWING ZOEKT Functie: lichtmatroos of matroos voor het m/s Christina. Functievereisten: i.b.v. dienstboekje met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. - loon conform CAO. www.gerwil.com Tel. 0527-690032 GERWIL CREWING ZOEKT Functie: twee lichtmatrozen of matrozen voor het m/s Sulomaro Functievereisten: i.b.v. dienstboekje met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. - loon conform CAO. www.gerwil.com Tel. 0527-690032 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Stentor, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/ matroos. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 TE KOOP Alu. Friese luikenkap + hydro Blommaert luikenwagen voor 110 x 11.45 Tel. 06-53422011 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Milagro, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/ matroos. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Servus, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/ matroos. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Diomedea, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Armira, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/ matroos. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Wilhelmina, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Vrido I, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/ matroos. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Olesia, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/ matroos. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 GEZOCHT voor schoonmaken onder de buikdenning (weinig vuil en vet, 600 t.) Locatie Friesland per +/- 10 – 21 Augustus. Tel 06-53655396 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Tyda Kyra, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Almajo, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/ matroos. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS La Primavera lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Sjouwer, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/ matroos. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 MR M.A. VAN ROTTERDAM Poststraat 32, 4301 AD Zierikzee. Tel. 0111-450445 Fax. 0111-450446 Specialist vervoersrecht ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. 95,- 150 Amp. 120,- 200 Amp. 160,- 230 Amp. 175,- Optima CCA 815 175,- Excl. BTW - 2 jaar garantie TRACTIEBATTERIJEN 520 Amp. 1250,- 620 Amp. 1325,- 720 Amp. 1425,- 820 Amp. 1550,- 920 Amp. 1750,- 1040 Amp. 2090,- 1160 Amp. 2240,- Prijzen exclusief trog exclusief BTW 4 jaar garantie Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Kruier, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/ matroos. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Vision, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/ matroos. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Volante, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/ matroos. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 GENERATORSETS Lister-Petter, 9 tot 25 kVa. Volvo/Deutz 23 tot 700 kVa. 230 / 400 V. Tel. 06-54228667. België: 0473-482650 Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? G E B R U I K V O O R I E D E R E L E T T E R , L E E S T E K E N E N S P A T I E E E N H O K J E . H O U D T U S S E N I E D E R W O O R D E E N H O K J E L E E G . Bij het plaatsen van 3 kickers aaneensluitend betaalt men (totaal) Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 3,65 extra administratiekosten. Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres Telefoonnummer __________________________________________________________________ Postcode Email __________________________________________________________________ Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: Uw kicker wordt als service gratis op onze website geplaatst. Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven.* (Post)bankrekeningnummer: _____________________________________ Tenaamstelling rekeninghouder: __________________________________ Banknaam: _____________________________________________________ Land + plaatsnaam van uw bank: _________________________________ U ontvangt binnenkort een faktuur waarop staat genoteerd wanneer het bedrag van uw rekening wordt afgeschreven. Datum: _______________ AL MEER DAN80 JAAR HET BETROUWBARE ADRES VOOR DE SCHEEPVAART DUITS TOPFABRIKAAT TRACTIE Type Ampère 20 uur Afmeting in mm L x B x H Nettoprijs per stuk (vanaf 15-01-2009) PZS 5400 540 650 x 420 x 450 1.400,- PZS 6480 630 750 x 420 x 450 1.550,- PZS 7560 730 860 x 420 x 450 1.750,- PZS 8640 830 970 x 420 x 450 1.900,- PZS 9720 940 1066 x 420 x 450 2.100,- PZS 10800 1150 1190 x 420 x 450 € 2.500,- Voormelde prijzen zijn INCLUSIEF MONTAGE EN TRANSPORT, GEEN VOORRIJKOSTEN, exclusief BTW. Prijs kunststof container: € 200,-- per stuk, exclusief BTW. Garantie: 72 maanden pro rata, waarvan de eerste 24 volledig. Levering in Nederland + België + Duitsland. Volautomatische tractielader: passende type c.q. prijs: op aanvraag. Alle andere start- en tractiebatterijen op aanvraag. Prijswijzigingen voorbehouden. - + Nieuwe Havenweg 15b - 6827 BA - Arnhem P. Montens afd. Scheepvaart Tel.: 026-3614810 - fax 026-3612585 - www.komeet-accu.nl SHIPCREW ZOEKT i.o.v. MS SUSTENTO 2x lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstboekje met functie lichtmatr./matroos. Vaar/verlof i.o. loon comf.CAO. Tel. 0184633243 / info@shipcrew.nl K I C K E R S Handtekening: ______________________ Stuur uw ingevulde kickerformulier naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12 1x 9,60 14,75 * Automatische afschrijvingen zijn alleen mogelijk vanaf Nederlandse en Duitse bankrekeningen. Heeft u een andere buitenlandse rekening dan ontvangt u van ons binnenkort een faktuur. Dealer VOOR MS-LINGE ZIJN WIJ OP ZOEK NAAR matrozen met ervaring in de binnenvaart, in het bezit van dienstboekje, het vaarsysteem i.o. met de schipper, het salaris vlgs. CAO binnenvaart. Tel. 06-22424148 .nl 3x 22,25 32,60 20,20 44,25 24,35 54,90 29,50 65,25 34,95 75,85 40,15 87,50

De Binnenvaartkrant 3 11 augustus 2009 Rhinecontainer doet ook Bonn aan Rhinecontainer heeft vanaf juli het vaarschema uitgebreid met Bonn. Die stad ontbrak op de afvaartlijst van de grootste containervervoerder op de Rijn. Er zijn twee afvaarten (vice versa) per week op Rotterdam, en één op Antwerpen. Rhinecontainer heeft tevens een extra koppelverband aan de vloot toegevoegd. Bonn heeft hiermee een snelle verbinding met de Noordzeehavens, omdat het de eerste en laatste aanloophaven is geworden in de Rhinecontainer-lijndienst op de Midden-Rijn. “Het is nu de meest noordelijke aanloophaven in onze Rhein-Main/ Neckar dienst. Voorheen was dat Andernach. Bonn vult daarmee perfect de leemte op tussen Andernach en Neuss – de meest zuidelijke aanloophaven in onze dienst op de Beneden-Rijn”, aldus de directie van Rhinecontainer. >> Vervolg van pagina 1 Invulling De Nederlandse staatssecretaris van V&W Tineke Huizinga heeft op aanraden van het Crisisberaad Binnenvaart aangegeven wel de crisissituatie in de binnenvaart bij de Europese Commissie aan te willen melden. Jan Vogelaar is namens het CBRB lid van het Crisisberaad: “Het is heel rationeel gedacht van de heer Jaegers. Alleen de crisis aanmelden heeft niet veel zin. Er zal ook invulling aan een oplossing moeten worden gegeven, anders kan de Europese Commissie niet veel doen. Voor die invulling zijn goede ideeën nodig, die ook op draagvlak in de sector kunnen rekenen. Bovendien is internationale overeenstemming noodzakelijk. We hebben als Crisisberaad Binnenvaart duidelijk een reële marktverstoring geconstateerd en de bal ligt nu bij ons om met goede plannen te komen.” Bunkernota’s De Nederlandse Organisatie Voor de Energiebranche (NOVE), waarbij 35 bunkerbedrijven zijn aangesloten, heeft aangegeven dat het aantal schippers dat te lang wacht De terminal, Am Zehnhoff-Söns, heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een toonaangevende logistieke locatie in de betreffende regio. Rhinecontainer had al vastgesteld hoe goed de commerciële en operationele afhandeling er is, en wilde deze terminal graag in haar vaarschema’s opnemen. “Am Zehnhoff-Söns heeft een uitgebreid netwerk opgebouwd in onder andere China, en levert zeer goede service bij een breed palet aan logistieke diensten. Er wordt zowel veel merchant lading als carriers lading behandeld; meerdere rederijen die al klant bij ons zijn, hebben hun depot op de terminal”, aldus Rhinecontainer-directeur Marcel Hulsker. Strategie “Het past in onze strategie om niét te werken met de grootst mogelijke Rijnmax-schepen.” Het is bekend dat Rhinecontainer de voorkeur Betalingsproblemen gasolie met het betalen van de bunkernota’s alarmerend is. De NOVE houdt een (zwarte) lijst bij – een registratiesysteem van wanbetalers. “Bunkerstations ondervinden door die wanbetalers voor duizenden euro’s schade”, stelt de NOVE. “Sommige schippers kampen met schulden die oplopen tot 50.000 euro.” Naar verluidt staan er nog pas tien scheepvaartondernemers op deze lijst. “Maar er zijn vermoedelijk tientallen wanbetalers en hun aantal is stijgende. Bunkerbedrijven zijn voorzichtiger geworden.” Deeltijd-ww Het Onderwijs Centrum Binnenvaart (OCB) ontwikkelt een specifiek scholingsaanbod voor werkgevers in de binnenvaart, die gebruik maken van deeltijd-ww, één van de crisismaatregelen van de overheid. Daarin werkt het OCB samen met de stichting CAO (werkgevers- en werknemersorganisaties). Onderdeel van de deeltijd-WW is dat de werkgevers de verplichting hebben de werknemers die in de deeltijd- WW geplaatst zijn, een scholingsaanbod te doen. Het scholingsaanbod dat het OCB nu ontwikkelt houdt rekening met het verbeteren van carrièreperspectieven. Het geeft aan meer flexibiliteit. “De koppelverbanden sluiten daar perfect bij aan; ook zij kunnen de zijrivieren bevaren, maar zijn daarnaast in capaciteit te vergroten door het inzetten van extra duwbakken.” De omvang van de schepen varieert van 368 tot circa 720 TEU. Marktleider Rhinecontainer onderhoudt sinds 1978 containerlijndiensten tussen de Beneluxhavens en 19 Rijn- en Mainhavens. In vast dienstverband worden 21 containerschepen en koppelverbanden geëxploiteerd. Met het vervoer van 350.000 TEU per jaar is Rhinecontainer een van de marktleiders.Rhinecontainer in Zwijndrecht telt dertig medewerkers. Wekelijks worden er 23 afvaarten geboden tussen Rotterdam, Antwerpen en Amsterdam enerzijds en de Rijnterminals in Duitsland, Frankrijk en Zwitserland anderzijds. OCW: “Vakkrachten moeten zich verder kunnen ontwikkelen en blijven zo behouden voor de branche. De inhoud van de cursussen is erop gericht de voor de binnenvaart gewenste competenties te vergroten. Om een zo groot mogelijke groep te kunnen bedienen worden de cursussen op verschillende niveaus ontwikkeld zodat ze aansluiten bij de individuele wensen en mogelijkheden van de cursist. Cursussen worden aangeboden voor: communicatie, management, talen (Nederlands, Duits en Engels), stabiliteit, Arbo veilig werken, “voortvarend besparen” en wet- en regelgeving.” Om rekening te houden met onregelmatige periodes van werk wordt een leerweg ontwikkeld, die minder gebonden is aan tijd en plaats. Een belangrijk deel van de scholing wordt elektronisch aangeboden. Cursussen die niet elektronisch kunnen, worden op verschillende locaties in het land gegeven. Daar de studieverplichting tijdens de deeltijd-ww niet vrijblijvend is, wordt de deelname gevolgd en het resultaat gemeten. Voor met goed gevolg afgelegde cursussen worden certificaten uitgereikt. Ongeval Anton van Megen SwetsODV en Oceanwide Inland Shipping bundelen de krachten. De nieuwe onderneming wordt de Nederlandse marktleider voor nationaal en internationaal personeel in de binnenvaart. SwetsODV is toonaangevend in de flexibele arbeidsmarkt voor nautisch personeel. Oceanwide Inland Shipping is gespecialiseerd in het opleiden en detacheren van internationaal binnenvaartpersoneel, Oceanwide Inland Shipping zal worden ingebracht in Swets- ODV en zal onder de naam Swets- ODV Inland Shipping gaan opereren. Het kantoorpersoneel van Oceanwide Inland Shipping in Vlissingen en in Poznan (Polen) wordt overgenomen door Swets- ODV. Door bundeling van de activiteiten zal een sterke, gespecialiseerde binnenvaartorganisatie ontstaan. SwetsODV heeft verdere groeiplannen voor een kantoor in Tsjechië en België en toekomstige acquisities van personeeldienstverleners in de binnenvaart worden onderzocht. Humares, de moedermaatschappij van Oceanwide Inland Shipping, neemt gelijktijdig een minderheidsbelang Na een explosie bij werkzaamheden aan een accu raakte Anton van Megen van de gelijknamige Oliehandel in de laatste week van juli ernstig gewond. Hij is opgenomen in het brandwondencentrum in Beverwijk. Zijn situatie is stabiel. De herstelperiode zal zeker zes maanden duren. Al zijn zaken worden tot hij volledig hersteld is waargenomen door zijn bedrijfsleider Maarten Bos, zodat service en kwaliteit binnen de Oliehandel gewaarborgd blijven. SwetsODV en Oceanwide Inland Shipping samen in de SwetsODV Groep BV. Oceanwide Inland Shipping is sinds 2005 actief in de binnenvaart en maakte vooral naam met het ‘International Distance Matching’ concept. Binnen dit concept worden matrozen geworven via het eigen wervingskantoor in Poznan, Polen om vervolgens op Nederlandse binnenschepen te detacheren. Oceanwide brengt zijn medewerkers via het ‘Pick and drop’ concept bij de opdrachtgevers aan boord - waar de schepen zich ook bevinden. Tijdens de reis naar de schepen wordt intensief contact onderhouden met de schippers over hun vaarroute en ligplaatsen, zodat de medewerkers op de meest gunstige plaats aan boord kunnen worden gebracht. Oceanwide heeft tussen de 150 en 200 matrozen in dienst. Leendert van Halst, directeur SwetsODV, toont zich heel blij met de versterking: “De kennis en ervaring van Oceanwide Inland Shipping zijn voor de verdere groei van SwetsODV zeer belangrijk.” Alain Dehaze, CEO van Humares: “De binnenvaart is een markt met een enorm groeipotentieel.” Fopspenenpolitiek Tijdens mijn jeugd in Delft moesten we als gezin regelmatig het gelijkvloerse spoor passeren ergens tussen molen De Roos op de Spoorsingel en de Gistfabriek (ik ruik het nog). De slagbomen hadden een vernuftig hekwerk eronder, zodat je niet stiekem even STEKEN ONDER WATER www.gonlag.nl | door Michel Gonlag snel er onderdoor kon duiken. Ik keek als kleine jongen achterop bij m’n vader altijd bewonderend toe hoe als de bomen omhoog gingen, het stalen netwerk dankzij de zwaartekracht zich als het ware opvouwde en drapeerde langs de slagboom. Intussen moet het veel veiliger viaduct daar wijken voor een nog veiliger tunnel. Vorige week ontving ik een persbericht van Prorail dat TNO na uitgebreid onderzoek concludeerde dat een hekwerk onder de slagboom veel veiliger is dan een slagboom zonder hekwerk. “ProRail start nog dit jaar met het aanbrengen van de hekwerken op ruim honderd locaties in Nederland.” Briljant, oude ideeën hoeven niet per se slecht te zijn, denk ik dan pro rails. Zo meldde zich vorige week een schipper bij ons met het plan om een pagina in de krant vol te drukken met bodemtarieven, zodat iedereen die uit de krant kan scheuren (wel voorzichtig hè?) en voor het raam van de stuurhut kan hangen. Heel groot erboven: IK VAAR NIET ONDER DEZE PRIJZEN. Onder de motto’s ‘Het is vijf voor twaalf in de binnenvaart’ en ‘nooit geschoten is altijd mis’ wil deze schipper zijn collega’s er bewust van maken dat ze een soort universele kostprijs moeten respecteren. “Vraag niet wat het opbrengt, maar zeg wat het moet kosten. Wacht niet op de buurman, hij wacht op U.” Natuurlijk zijn er ook serieuze plannen. De inzet van het reservefonds, het aanmelden van crisis bij de Europese Commissie, oplegregelingen op basis van solidariteit, het doet me allemaal wel erg sterk denken aan het stokpaardje van wijlen Gery Looyschelder, in de eerste helft van de jaren ’90 voorzitter van de Vereniging Toerbeurt Noord- Zuid. Hij noemde alle voorstellen voor een wettelijke toerbeurt – inclusief de binnenvaartwet waarin die toerbeurten werden verankerd – levensgrote fopspenen. Wat heeft die man postuum gelijk gekregen. Ik vond dat zo’n heerlijke analogie. Je wordt namelijk niet alleen gefopt, maar je krijgt ook nog een speen in je mond, zodat je die niet meer opentrekt om te brullen. De weloverwogen en ik weet zeker oprechte woorden van dr. Gunther Jaegers over de zinloosheid van het aanmelden van een crisis in Brussel hebben misschien het onbedoelde effect dat hij daarmee die speen uit de mond van de binnenvaartondernemer trekt. De hoogste tijd om een einde te maken aan de fopspenenpolitiek. Kom maar op met die bodemtarieven.

De Binnenvaartkrant