Views
2 years ago

2009-17

  • Text
  • Schip
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Augustus
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Rotterdam
  • Behouden
  • Wensen

De Binnenvaartkrant 10

De Binnenvaartkrant 10 11 augustus 2009 A W Westra Shipping & Trading BV SCHEEPSRUIMTE GEVRAAGD! Wij zijn met spoed op zoek naar scheepsruimte. Wij zoeken een goed doorgerepareerde enkelwandige tanker. Het gaat hierbij om een schip met een capacititeit van ca. 1200 ton. Voor vragen of meer informatie kunt u contact opnemen via onderstaande gegevens. T. 0511 447 230 F. 0511 447 234 E. info@westrashippingtrading.nl www.westrashippingtrading.nl WWW.AFLOSSERS.NL GRATIS INSCHRIJVEN voor aflossers en reders Tel. 024 - 642 17 72 WWW.BINNENVAARTKRANT.NL A C T U E E L N I E U W S . K R A N T O N L I N E GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Kiliya, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/ matroos. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 Voor al uw sloopwerkzaamheden SCHEEPSSLOPERIJ NEDERLAND B.V. Havenweg 1. Postbus 5234 3295 ZJ !s-Gravendeel Telefoon: 078-6736055 Autotel. 06-53199616 www.huizinga-snijder.nl TeamCo Shipyard kenmerk van expertise en kwaliteit Scheepselektro - Meet - en regeltechniek Gespecialiseerd in Tankmeet- en Tankalarminstallaties o.a. Saab, Krohne, Brooks en Heinrichs 24 uur service, 7 dagen per week! Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 551731 Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 Fax : 0180 - 599727 Rederij Ringoot en zoon nv Om onze vloot uit te breiden zijn wij op zoek naar particuliere ondernemers met motortankschepen: Laadcapaciteit vanaf 1000 ton tot 3000 ton. Type N gesloten of type C. Enkel of dubbelwandig. ARA-vaargebied. Mogelijkheid tot timecharter. GEVRAAGD Postzegels m.b.t. afbeeldingen v/d binnenvaart (ook van buitenlandse afbeeldingen) Aanbiedingen naar bureau van dit blad onder: nr. 2000-04 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Esperanto, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 VOOR MTS HELENA zoeken wij: een KAPITEIN en een MATROOS (ev. koppel) met ADNR. Weekend vrij. Tel: (0032) 0475-271946 TeamCo Shipyard geniet faam als afbouwspecialist van casco’s voor de binnenvaart en kleine zeevaart. In Heusden beschikt TeamCo over moderne faciliteiten en een team ervaren en gemotiveerde scheepsbouwers. Tel: +31(0) 416 665500 Fax: +31(0) 416 665505 TeamCo werkt klantgericht en koppelt topkwaliteit aan scherpe prijzen. Vanaf de eerste kennismaking tot na de oplevering staat TeamCo haar relaties met raad en daad terzijde. Voldoende reden om met TeamCo in zee te gaan. info@teamcoshipyard.nl www.teamcoshipyard.nl Wir suchen Particulieren mit Tankschiffe: Tragfähigkeit von 1000 Tonnen bis 3000 Tonnen. Einhülle oder Doppelhülle. Mit unserer Flotte fokussieren wir den Mineralöl Transport in ARA. Timecharter möglich. Verdere informatie te verkrijgen op onderstaand adres: Weitere informationen zu erreichen aufr unsere Adresse: Dhr. Ringoot Phillippe Metropoolstraat 1 . 2100 SCHOTEN + (32) (0) 3 235 75 75 rederij@ringoot.be *Aluminium en RVS werkzaamheden *Aluminium las en reparatie werkzaamheden *Montagewerk voor bedrijf en particulier Dit alles op elke gewenste locatie! Groenenboom service & montage ALUMINIUM ! RVS ! REPARATIE ! MONTAGE 2de Barendrechtseweg 308, 2992 SL Barendrecht, Tel. 06-13892455 DA-CAPO DA-CAPO SPECIALIST IN SCHEEPSTIMMERWERK Rivierdijk 423a - 3372 BV Hardinxveld-Giessendam Tel. 0184-613150 - Fax 0184-618601 www.da-capobv.nl info@da-capobv.nl Als er een veelzijdige en kostenefficiënte tak van transport is, is dat de binnenvaart. Volgens de prognoses zal het goederenvervoer de komende jaren sterk stijgen. De binnenvaart is filevrij waardoor ze maximaal van deze groei kan profiteren. Mits belanghebbende partijen weten wat binnenvaart voor hen kan betekenen. Een beter imago brengt meer lading in het schip. Bureau Voorlichting Binnenvaart werkt aan het imago van de binnenvaart. Met resultaat! Dankzij ca. 700 binnenvaartondernemers en A- en hoofdsponsors; het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Havenbedrijf Rotterdam en Haven Amsterdam. Uw bijdrage maakt meer mogelijk. Overheid en verladers hebben vertrouwen in het vervoer over water. Het BVB versterkt de positie van de binnenvaart verder. Voor slechts € 0,15 per ton (incl. BTW) heeft de sector een professioneel voorlichtingsbureau. Heeft u vragen en/of opmerkingen? Neem dan gerust contact met ons op.

De Binnenvaartkrant 11 11 augustus 2009 Bijzondere schepen bij feest in Jachthaven De Maas Boten met historie plannen hebben ze nooit. Toen ze zich voornamen naar Antwerpen te varen, zijn ze blijven hangen in Spakenburg en hebben daar aansluitend overwinterd met veel dank aan hun twee houtkacheltjes. Ze beleven ongevraagd avonturen. Ze sleepten een kostbaar zeiljacht van een ondiepte. De man had net zijn eerste mijlen erop zitten toen hij vastliep en daarna de wereld nog rond moest. In de omgeving van de Piushaven in Tilburg heeft de Maaike als ijsbreker dienst gedaan zodat een midwintertocht met verlichte schepen toch nog doorgang kon vinden. De Desafio passeert op enkele decimeters van de jachten. DOOR HANS HEILIGERS In de jachthaven van Alem vond voor de 29e maal een groots opgezet feest plaats, met zeilwedstrijden, rondvaarten met een tjalk en een bunkertanker, amfibievoertuigen, antieke sleepboten en een spektakel met supersnelle ribboten. Ricardo Bosma van Jachtmakelaardij de Maas hield er een bootshow met meer dan 50 schepen die hij te koop heeft. Alles werd breed omlijst met muziek en bij het in de haven gevestigde eetcafé De Maas kon je smullen van zelf gerookte paling en aanschuiven voor de barbecue. In Jachthaven De Maas kom je gezellige mensen tegen. Watersporters en gasten van het hoger gelegen restaurant en terras van Eetcafé de Maas. Tegen dat decor ontstond bijna 30 jaar terug binnen de Watersportvereniging Alem het idee voor een jaarlijkse zeilwedstrijd. In de loop van de tijd werden steeds meer activiteiten toegevoegd, ook voor mensen aan de wal. Het zomerfeest is uitgegroeid tot een grootschalige, regionale happening met een zeldzame combinatie van activiteiten. Argo Voor de grote drukte doen we een rondje langs de steigers. Het oog valt op de sleepboot Argo en de daarnaast gelegen vlet. We ontmoeten Eugene Brekelmans en zijn zoon Tommy. Brekelmans heeft geen roots in de binnenvaart. Hij heeft de sleepboot een kleine twee jaar. Op een avond werd hij benaderd door iemand die hem zijn woonark, de sleepboot en een ruim honderd jaar oude vlet van de Rotterdamse Roeiersvereeniging De Eendracht te koop aanbood. De volgende dag deden ze zaken. De vlet is helemaal in orde gebracht en Tommy beleeft er veel plezier van. De Argo heeft nog veel achterstallig onderhoud. Daarvan zijn inmiddels enkele klussen geklaard, de romp is aan de hand van foto’s uit begin vorige eeuw weer origineel gemaakt, ook het schilderwerk werd aangepakt. Toen was het de beurt aan het dek. “Daarop hebben we een naaldhamer versleten”, verzucht Brekelmans. Op het restauratieplanbord staan nu het roefdek en de beting. De motor ontbreekt in de planning: die is puik in orde. Een MWM type 143 van 660PK bij 412 zuinige omwentelingen per minuut. De Argo heeft een lengte van 26.83 meter en een breedte van 5.80 m. Het schip steekt 1.60 meter. De oorsprong van de bouw van de Argo ligt rond de Elbe, waar hij ondermeer als ijsbreker dienst deed. De kop ligt meer boven het water. In de strenge winter van 1963 waarin alle kouderecords werden gebroken, heeft de Argo nog de Waal opengevaren. Geweldig dat zo’n sleepboot zonder subsidie met veel geduld en doorzettingsvermogen behouden blijft. Maaike Dat compliment geldt eveneens voor Nelke Adrichem en Jan Wesseling van sleepboot Maaike. Om te beginnen met de naam: het schip droeg oorspronkelijk de naam Pampus. Jan noemde toen hij het schip in 1972 Maaike. Het schip meet 19.30 x 4.71 bij 1.80 bij een kruiplijn van 4.65 m. Jan was al een tijdje op zoek naar een geschikt onderkomen dat ook nog kon varen. Hij beschikte op jonge leeftijd niet over veel middelen. De Maaike lag langs de wal, de vraagprijs was 2000 gulden. Het schip dreef nog en daarmee was zo’n beetje alles gezegd. Met gewoon optimisme kwam je er niet, je moest er een overdosis van hebben om aan opknappen te durven denken. Het timmerwerk in het vooronder was kromgetrokken. De machinekamer sloeg alle records op de verkeerde manier. De laatste eigenaar had het schip van zijn vader geërfd, die aan boord van de Pampus was overleden. Toen zoonlief voor het eiland Pampus voer begaf de motor het. Hij heeft toen 25.000 gulden uitgegeven aan een revisie maar kort daarop begaf de zes cilinder MWM van 300PK het definitief. Voor hij het schip aan Jan verkocht, haalde hij alle bruikbare onderdelen uit de machine. Jan had in feite een casco gekocht. Omdat Jan op het schip wilde wonen, liet hij er eerst een achterroef op lassen. Vanwege de hoge kosten besloot hij een lascursus te gaan volgen op de technische school. Na twee jaar heeft hij eigenhandig een compleet stuurhuis gelast dat nog honderd jaar mee kan. Hij plaatste ook weer bolders aan dek. Jan moest alles bij elkaar verdienen. Zoals hij zelf zegt ‘met stom werk’ via uitzendbureau’s. In de avonduren werkte hij aan zijn schip, een goede balans tussen geestdodend werk overdag en ontspanning ‘s avonds. Jan kocht een andere motor en een klusser brandde met een snijbrander de oude MWM wel eventjes van de fundatie. Dat lukte goed… het hele achterschip ging in de fik. Het schip werd door Teun van der Belt naar scheepswerf Voorwaarts gesleept voor reparatie. Jan werkte bij een drukkerij en kwam in contact met iemand die motoren inbouwde. Samen bouwden ze een GM in de Maaike, goed voor 204 PK bij 1800 toeren waarvan 400 op de schroef overgebracht. Deze motor zit nu in de Maaike. In 1982 ging Jan zijn sleepboot productief maken. Met een vriend, een ervaren sleper. Reizen aannemen ging via een ingewikkeld roulatiesysteem, eindeloos wachten op een nieuwe reis. Stapels papieren invullen en toen nog de belastingdienst. Vrijbuiter Jan deed het een klein jaartje. Hij heeft bewondering voor anderen die het hebben volgehouden. In 1986 leerde Jan zijn Nelke kennen, sinds die tijd wonen ze aan boord. Ze leven plezierig, zonder stress, genieten van het varen, de plaatsen waar ze komen en de mensen die ze ontmoeten. Vaste De sleepboot Maaike. De sleepboot Argo. Desafio Tijdens het gesprek op de Maaike komt luide Nederlandstalige muziek ons tegemoet. Het is Driekus Visser van bunkerstation Kerkdriel die met zijn Desafio de jachthaven binnenloopt, uitgerust met een geluidsinstallatie met veel decibellen. Als een kwajongen stuurt Driekus zijn schip met een marge van slechts enkele decimeters tussen de afgemeerde glimmende jachten. Even later maakt hij met het grootste gemak zelfs een volledige draai. Links en rechts rennen verontruste jachteigenaren over de steigers met hun digitale camera’s om de verwachte averij goed te kunnen vastleggen voor de verzekering. Daaruit blijkt dat nog niet iedereen de reputatie kent van Driekus’ stuurmanskunst en dat een open dag op een bunkertanker niet voor niets op het programma staat. Driekus Visser legde uit dat de Desafio met zijn lengte van 34.95 x 6.60 m en zijn John Deere van 405PK een geweldig manoeuvreerbaar schip is dat ook nog eens is uitgerust met een Van Wijk boegschroefinstallatie. De thuisbasis van Driekus is het bunkerstation Maas/Waal in Kerkdriel waar binnenschepen van alle maten kunnen aanleggen. Driekus heeft naast het bunker- en winkelschip aan de Maasbandijk en de Desafio nog de bunkerboot Disponibel. Met zijn aanwezigheid bij de activiteiten in de haven van Alem heeft ook Driekus weer een steentje bijgedragen aan de promotie van de binnenvaart. SCHEEPSWERF HOOGERWAARD WAALHAVEN PIER 8 ROTTERDAM 010-4290888 Dwarshellinglengte 90 m.

De Binnenvaartkrant