Views
1 year ago

2009-17

  • Text
  • Schip
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Augustus
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Rotterdam
  • Behouden
  • Wensen

TWEEWEKELIJKS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING Editie 17 - 11 augustus 2009 Bijzondere boten Bij een feest in jachthaven De Maas van Alem bleken enkele bijzondere boten aanwezig. De opgeknapte sleepboten Agro en Maaike beschikken over een hele historie. Het feest vond voor de 29e maal plaats, met zeilwedstrijden, rondvaarten, amfibievoertuigen, antieke sleepboten en een spektakel met supersnelle ribboten. www.binnenvaartkrant.nl tel. 010 414 00 60 fax 010 414 02 12 Her motor iseren? INBOUW 11 Uitstel uitdieping “Wij kunnen niet langer toekijken en afwachten”, zegt Antwerps havenschepen Marc Van Peel in een reactie op een uitspraak van de Raad van State waardoor het uitdiepen van de Westerschelde andermaal wordt uitgesteld. Vorig jaar moesten meer dan 1500 schepen wachten op hoog water om de haven te kunnen binnenvaren. Sleephopperzuiger voor het moederbedrijf 15 Hafen Krefeld im Aufwind Im Krefelder Hafen ist mit der zweiten Containerbrücke eine Umschlagsleistung von 150.000 TEU im Jahr leistbar. Der Krefelder Oberbürgermeister Gregor Kathstede sieht die modernisierte Anlage als Drehkreuz für die wirtschaftliche Entwicklung der Stadt. “Wirtschaftsstandort Krefeld ist die Grundlage für weitere Ansiedlungen in diesem Bereich.“ 33 24-uurs storingsdienst binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 Vorige week dinsdag (4 augustus) werd de Juhu Beach te water gelaten in Heusden. De VSH (Verenigde Scheepswerf Heusden) leverde daarmee de tweede sleephopperzuiger af na de Cazanga vorig jaar december. De Juhu Beach is bijna een exacte kopie van de Cazanga. Het schip is gebouwd in opdracht van IHC Dredgers en wordt afgebouwd in Kinderdijk, bij de zusterwerf van VSH aldaar. VSH is een dochterbedrijf van IHC. Voor dat bedrijf worden ook de twee volgende opdrachten volbracht in Heusden: twee sleephopperzuigers van respectievelijk 4200 en 5000 m 3 . De sleephopperzuigers zijn geschikt voor onderhoudswerkzaamheden en voor infrastructurele baggerprojecten. Dat zijn ‘capital dredging’ projecten. Het schip is dubbelschroefs en uitgerust met een zuigerbuis met een diameter van 700 millimeter waarmee tot maximaal 25 meter kan worden gebaggerd. Het gebaggerde materiaal kan door één rij van bodemdeuren worden gelost. Er kan ook gebruik worden gemaakt van het zelfleegzuigsysteem, waarmee het gebaggerde materiaal naar de wal wordt geperst door een drijvende leiding of door een straalpijp die eveneens op de boeg is gemonteerd, het zogenaamde “rainbowen”. (foto Arie Jonkman) T.: 078-673 3799 • F.: 078-673 2726 E.: i n f o @ b a r t h a g g r e g a t e n . n l I.: w w w . b a r t h a g g r e g a t e n . n l 24-uur s stor ingsdienst AGGREGATEN Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl Voorzitter BDB vindt crisis ‘niet structureel’ CBRB: “Crisisaanmelding invulling geven” Voorzitter dr. Gunther Jaegers van de BDB (Bundesverband der Deutschen Binnenschiffahrt) adviseerde de Duitse regering om nog geen crisis in de binnenvaart aan te melden in Brussel. Het Nederlandse Crisisberaad Binnenvaart blijft wel achter die aanmelding staan. CBRB-secretaris Jan Vogelaar stelt echter: “Aanmelden heeft alleen zin als je er ook invulling aan geeft.” Dr. Jaegers deed zijn uitlatingen in een brief aan de Duitse staatssecretaris Karin Roth van Vervoer, Bouw en Stadsontwikkeling. Hoewel de binnenvaart een van de zwaarste crisisperiodes sinds de Tweede Wereldoorlog beleeft – in Duitsland daalde het vervoer over water in het eerste kwartaal met 25 procent – is er volgens de BDB geen reden om van een ‘structurele crisis’ te spreken. De bond heeft het Duitse verkeersministerie aangeraden om voorlopig te wachten met het aanmelden van een crisis in de binnenvaart bij de Europese Commissie. In zijn brief wijst dr. Jaegers erop dat ook andere vervoersmodi zwaar getroffen worden door de economische crisis. Ook over het spoor wordt veel minder vervoerd, meer dan 40.000 wagons staan stil. “Het gaat dus niet alleen om problemen die specifiek zijn voor de binnenvaart”, aldus BDB-voorzitter Dr. Gunther Jaegers, die verwacht dat veel schepen die nu stilliggen weer nodig zullen zijn zodra de economie aantrekt. Scepsis De BDB is ook sceptisch over de maatregelen die de Europese Commissie zou kunnen treffen als de nationale overheden een structurele crisis in de binnenvaart aanmelden. Zaken als de oud-voornieuwregeling en het slopen van schepen zijn volgens Jaegers niet ontworpen om te reageren op wereldwijde conjuncturele problemen, maar om structurele knelpunten in de sector weg te werken. “In de huidige markt zouden ze nauwelijks effect hebben”, verwacht de BDB-voorzitter. In de droge ladingsector ziet de bond geen structurele problemen. Wel in de tankvaart. Tegen 2018 moeten vrijwel alle gevaarlijke stoffen in dubbelwandige tankers worden vervoerd. De laatste jaren zijn er veel nieuwe dubbelwandige tankers bijgekomen, maar naar verhouding weinig enkelwandige schepen uit de markt verdwenen. De BDB vraagt het Duitse verkeersministerie en de Europese Commissie om deze ‘uitzonderlijke situatie’ in de tankvaart apart te beoordelen. Lees verder op pagina 3 >> Rabobank Shipping Dorpsstraat 67a Krimpen a/d Lek T: +31 (0)180 51 15 77 F: +31 (0)180 51 15 78 E-mail: binnenvaart@vdvelden.nl www.vdvelden.nl Verkoop Inbouw Onderhoud Reparatie Revisie T: 010-5912611 www.hollanddiesel.nl Rabobank Shipping www.olthof.eu www.rabobankshipping.nl Tel. +31 (0)10.400.37.00 48x50_motor_fc.indd 1 05-02-2009 10:08:13

De Binnenvaartkrant