‘Bootliften’ Studenten ontdekken deze zomer de binnenvaart. Niet als oplossing voor de files, maar als uitdagend vervoermiddel voor een goedkope vakantie. Op sluizen en bunkerstations stappen ze op een schip af en vragen de eigenaar of ze een stuk mogen meevaren. ‘Bootliften’ noemen ze het. www.binnenvaartkrant.nl tel. 010 414 00 60 fax 010 414 02 12 Altijd stroom mee! GENERATORSETS 5 Havens leveren fors in In de Vlaamse zeehavens is de overslag in het eerste half jaar fors achteruitgegaan. Alleen de haven van Zeebrugge wist de schade te beperken tot een daling van 3,8 procent. De andere havens verloren een vijfde tot zelfs een derde van hun overslag. De Antwerpse haven behandelde bijna 20 procent minder dan vorig jaar. 15 „Schluss mit Staatsgarantie“ Autosteiger wordt dankbaar gebruikt .nl TWEEWEKELIJKS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING Editie 16 - 28 juli 2009 BDS-Vorstandsmitglied Berthold Zimmer kann es nicht fassen dass die niederländische Regierung trotz der Krise in der Binnenschifffahrt immer noch Staatsgarantien für Neubauschiffe bereitstellt: „Staatsgarantien für Schiffe die im grenzüberschreitenden Wettbewerb stehen, ist nicht im Sinne des europäischen Gedankens.“ 31 binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 T.: 078-673 3799 • F.: 078-673 2726 E.: i n f o @ b a r t h a g g r e g a t e n . n l I.: w w w . b a r t h a g g r e g a t e n . n l 24-uur s stor ingsdienst AGGREGATEN Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl Vorig jaar juni werd de Haparandadam in Amsterdam geopend. De autoafzetplaats en de 24 ligplaatsen voor de binnenvaart zijn inmiddels ook in gebruik; al moeten de bolders voor de autosteiger nog worden aangepast. De dam scheidt de Oude Houthaven van de Nieuwe Houthaven. De Haparandadam heeft aan het eind een zijarm met daaraan de steigers voor de binnenvaart. Aan de dam zelf komen nog ligplaatsen met steigers voor woonboten. Op de kop zijn een uitkijkpunt en parkeerplaatsen gerealiseerd. Naast het uitkijkpunt ligt de nieuwe autosteiger voor de binnenvaart. Voor schippers is het wel even opletten: voor het parkeren moet namelijk betaald worden. Er wordt nog onderzoek gedaan om twaalf parkeerplaatsen voor binnenschippers te reserveren. Voorzitter Anton van Megen van de Werkcommissie Binnenvaartbelang Amsterdam is blij: “Deze 24 ligplaatsen waren hard nodig. Ze zijn deels vervanging voor de in het verleden verwijderde ligplaatsen in de Oude Houthaven en Vlugthaven. Nieuw is dat er nu ook ligplaatsen voor 135 meter-schepen gerealiseerd zijn. Er komt in de toekomst ook nog een watertappunt.” (foto E.J. Bruinekool Fotografie) Bedieningsfout is meest voorkomende oorzaak van ongevallen IVW onderzoekt vermoeidheid bij schippers Omdat de menselijke factor een grote rol speelt bij het ontstaan van incidenten, gaat de Inspectie Verkeer en Waterstaat onderzoek doen naar vermoeidheid bij schippers. Dat staat in het Jaarplan 2009 van de dienst. Ook zet de Inspectie zich bij de Centrale Commissie voor de Rijnvaart opnieuw in voor het gebruik van één taal bij de communicatie in de binnenvaart. De Inspectie wil minder vanuit wantrouwen werken en meer op basis van vertrouwen werken: “De mate van naleving bepaalt de vorm van het toezicht. De Inspectie zal actief op zoek gaan naar de voor de doelgroepen meest passende vorm van toezicht. Wie het goed doet, heeft minder last van de Inspectie. Dit laat onverlet dat de Inspectie stevig zal handhaven waar het moet.” Bedieningsfout De meest geregistreerde oorzaak van scheepsongevallen is de bedieningsfout: een fout veroorzaakt door (gedrag van) een of meerdere leden van de bemanning. Bijvoorbeeld onoplettendheid, onvoorzichtigheid, procedurefouten of gevaarlijk vaargedrag. Bedieningsfouten kwamen vorig jaar in 42 procent van de scheepsongevallen voor. “Een hoog percentage (29 procent) is geregistreerd met een onbekende oorzaak. De registratie en analyse moeten hier de komende jaren duidelijk verbeteren”, is de opdracht van IVW. Op de derde plaats komen omgevingsfouten (17 procent); fouten door een omstandigheid van buitenaf. Voorbeelden hiervan zijn hinderlijke waterstromingen, hinderlijke waterbewegingen en windhinder. Andere oorzaken liggen bij voorziening- en materiaalfouten (10 procent) en communicatiefouten (1 procent). “De binnenvaart is een betrekkelijk veilige sector”, schrijft IVW ook in het Jaarplan 2009. “De menselijke factor speelt veelvuldig een rol bij het ontstaan van incidenten. De binnenvaart wordt niet direct geassocieerd met onveiligheid, maar bij een ongeval waarbij waterverontreiniging speelt of passagiers zijn betrokken, of bij een ongeval met gevaarlijke stoffen kan al snel een andere beleving ontstaan.” Een opvallende opmerking uit het Jaarplan is dat de Inspectie “heeft vastgesteld dat de kwaliteit van nieuwbouwcasco’s vanuit China regelmatig onvoldoende blijkt”. >> Lees verder op pagina 3 www.olthof.eu onderhoud en service van keerkoppelingen Twin Disc dealer T: 010-5912611 www.hollanddiesel.nl SCHROEF KAPOT? OF ANDERE NODIG? BEL ONS!! Tel. 078-6133831 48x50_keerkoppel_fc.indd 1 05-02-2009 10:06:23
De Binnenvaartkrant 52 28 juli 2009
De Binnenvaartkrant 54 28 juli 2009
De Binnenvaartkrant 56 28 juli 2009
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl