Views
3 years ago

2009-12

  • Text
  • Jaar
  • Juni
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Behouden
  • Wensen
  • Onze
  • Nieuwe
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 14 3

De Binnenvaartkrant 14 3 juni 2009 Radar, JRC Multifunction Line Basic Line Binnenvaart AIS E-mail: binnenvaart@alphatronmarine.com Joystick systemen Portofoons Camera’s Satelliet televisie Tracking/Tracing Proud to be aboard! Alphatron - communication, observation, navigation Meer weten over Alphatron? Kijk op www.alphatronmarine.com Alphatron Marine is importeur, leverancier, installateur en fabrikant van hoogwaardige navigatie-apparatuur voor de scheepvaart. Daarnaast bieden we communicatieapparatuur voor zowel maritieme doeleinden als toepassingen op het land. Ons werkterrein bestrijkt zeevaart, binnenvaart, yachting en visserij, waar het navigatie- en communicatieapparatuur betreft. Binnen de passagiersvaart vervullen wij een innovatieve rol. Interessant voor de passagiersvaart is het dockingsysteem van de JMA609 radar wat gekoppeld wordt aan diverse GPS antenna’s. Een ruim aantal passagierschepen zijn voorzien van onze navigatie- en communicatieapparatuur uitgevoerd in de welbekende Alphatron MultiColourLine. Postbus 21003, 3001 AA ROTTERDAM, Tel. 010-4534000

De Binnenvaartkrant 15 3 juni 2009 Teus Vlot geeft opvolger Geert ‘nuttige tips’ mee Geert Vlot heeft de leiding overgenomen van Teus Vlot Diesel Marine en de zusterbedrijven. Op vrijdag 15 mei was de officiële overdracht van de directie. Tijdens een barbecue voor het personeel en hun partners op het eigen terrein aan de Baanhoek in Sliedrecht droef oprichter en eigenaar Teus Vlot het stokje over aan zijn zoon. Er was een originele manier bedacht om dit te doen. Nadat ‘de sleutel’ van het bedrijf was overhandigd, gaf Teus Vlot namelijk niet zomaar een speech, maar hij illustreerde met diverse attributen wat er allemaal bij het directeurschap komt kijken: een weeginstrument stond voor goede afwegingen maken, een zeef om onzin weg te filteren en een oliespuit om alles gesmeerd te laten lopen. De Engelse sleutel, die de techniek en service weergeeft waar Teus Vlot al jaren voor staat, ontbrak evenmin. Geert Vlot is van kleins af aan betrokken bij het bedrijf. Hij werkt er ook al jaren. In de afgelopen periode is hij steeds actiever geworden op managementgebied, wat een uitstekende voorbereiding bleek. De liefde van Teus Vlot voor zijn bedrijf is echter zeker niet over, want hij blijft de eigenaar van alle bedrijfsonderdelen. Teus Vlot (links) gaf zijn opvolger Geert onder meer een zeefje: “om onzin weg te filteren”. Eerste 110-meterschip bij Groningen Shipyard te water DOOR JAN JOHAN TEN HAVE Met de tewaterlating van de Regina W II daags voor Hemelvaart beleefde Groningen Shipyard in Waterhuizen een primeur. Voor het eerst werd op de werf een 110-meterschip te water gelaten. Onder het toeziend oog van vele tientallen belangstellenden, onder wie het voltallige werfpersoneel, gleed de gloednieuwe tanker van Regina en Lothar Windhausen uit het Duitse Marktheidenfeld van de helling. Voor verschillende medewerkers van Groningen Shipyard was de tewaterlating een spannend moment. “Voor ons is dit de eerste keer dat er een schip van 110 meter het water in gaat. Maar we hebben het goed doorgerekend”, vertelde bedrijfsleider nieuwbouw Hilbrand Guikema vooraf. “Het opdrijfmoment moet niet te vroeg komen om te voorkomen dat er te veel stevendruk ontstaat. Berekend was een druk van 320 ton op de neus.” De Regina W II is de eerste in een serie van zeker vier van dit type 110- metertankers die door Groningen Shipyard worden gebouwd. Het schip is door de werf ontworpen in samenwerking met Ankerbeer Engineering en tijdens de bouw doorontwikkeld. “Natuurlijk kom je bij zo’n eerste exemplaar veel dingetjes tegen die in de praktijk anders werken dan op de tekentafel”, zegt Guikema. “Maar de bouw is meer dan goed verlopen en het is een hartstikke mooi strak casco geworden.” Op het moment dat de Regina W II het Winschoterdiep in gleed, lag het schip net acht weken op de helling. In de vier weken daarvoor waren er in de productiehal al drie componenten in elkaar gelast. De afbouw gebeurt volledig in eigen beheer door Groningen Shipyard. Het is de bedoeling dat die binnen acht weken is afgerond: de proefvaart staat gepland voor week 29. Radio Holland tekent exclusieve dealercontracten voor Duitsland De Regina W II vlak voordat het schip te water zou worden gelaten. (foto Jan Johan ten Have) Brand op voormalige spits E&M Engel & Meier en Kadlec & Brödlin zijn exclusief distributeur geworden van Furuno-rivierradars voor de Duitse binnenvaartmarkt. Radio Holland Netherlands tekende tijdens Construction & Shipping Industry in Gorinchem een dealercontract met de twee bedrijven. In heel Europa heeft Radio Holland een dekkend dealernetwerk langs alle belangrijke Europese binnenvaartwegen van Rotterdam tot aan de Zwarte Zee. In Duitsland zijn E&M Engel & Meier en Kadlec & Brödlin twee van deze dealers. Erik van Boom, sales manager van Radio Holland Netherlands, vertelt: “Wij werken al jaren samen met beide bedrijven en we kunnen er op vertrouwen dat zij garant staan voor een snelle en goede service aangezien zij reeds bekend zijn met het product.” Samen met Furuno heeft Radio Holland Netherlands rivierradarsystemen, zoals de RHRS-2002R en RHRS-2005RC, ontwikkeld. E&M Engel & Meier levert, installeert en onderhoudt allerlei producten in de binnenvaart; van losse onderdelen (bijvoorbeeld piloten en radarapparatuur), tot complete oplossingen voor nieuwbouw en refits. Kadlec & Brödlin is een gespecialiseerd bedrijf op het gebied van maritieme elektronica, navigatie- en communicatiesystemen. Het bedrijf is in 1946 opgericht in Duisburg en vandaag de dag werken er zo’n veertig mensen. Kadlec & Brödlin richt zich op het produceren van laagspanningsschakelingen, ontwerp en productie van elektrische apparatuur en scheepsnavigatie en -communicatie voor de maritieme markt. De voormalige Belgische spits Wilmar is donderdag 28 mei op de Scheepswerf Maasbracht door brand zwaar beschadigd. De brand ontstond ‘s middags door laswerkzaamheden. De brandweerkorpsen van Stevensweert, Echt en Roermond hadden de handen vol aan de brand die telkens weer oplaaide. De brand ging gepaard met een enorme rookontwikkeling die in delen van Maasbracht voor overlast zorgde. Rond 18.00 uur kon de brandweer het sein brand meester geven. De spits was niet meer in gebruik voor de beroepsvaart. Hij was ontmanteld en zou dienst gaan doen als kantoorschip in Hasselt (B). De werkzaamheden waren bijna voltooid. Het schip wordt als verloren beschouwd. (foto Jo Bindels) SCHEEPSWERF HOOGERWAARD WAALHAVEN PIER 8 ROTTERDAM 010-4290888 Dwarshellinglengte 90 m.

Binnenvaartkrant