Views
4 years ago

2009-11

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Twee
  • Wensen
  • Behouden
  • Schepen
  • Vaart

De Binnenvaartkrant 34

De Binnenvaartkrant 34 19 mei 2009 Voortaan gratis de Grensmaas oversteken Waterwegbeheerder NV De Scheepvaart in Hasselt heeft de voet-fietsveren van Fransbergen gekocht en is verantwoordelijk voor de technische kwaliteit, het onderhoud en de verbruikskosten van de veerponten en de heraanleg en het onderhoud van de oeverinfrastructuur. De Provincie Belgisch Limburg draagt via haar Stichting Toerisme Limburg in Hasselt ook zorg voor de promotie en communicatie van de veerponten als onderdeel van het toerisme in Maasland. Fransbergen Recreatie & Toerisme exploiteert de veren, rekruteert de schippers en brengt de exploitatiekosten in rekening bij Toerisme Limburg. Donderdag 30 april verzamelden zich in Taverne-Restaurant De Spaenjerd in Kinrooi de vertegenwoordigers van de partijen die dit allemaal mogelijk maken. Sylvain Sleypen en Roelof Fransenbergen spraken hun voldoening uit over het bereikte resultaat. Sleypen vindt dat de beide Limburgen na 170 jaar scheiding weer een stap dichter tot elkaar zijn gekomen. Hij verwacht dat het aantal gebruikers, zoals de schoolkinderen van St Jansberg Maaseik, toeristenen andere gebruikers (familiebezoek, werk) gaat stijgen. Het kostte maar een euro per overtocht, maar dat was voor velen toch een belemmering. Die is er dus nu niet meer. Bovendien is er over een afstand van 35 kilometer geen andere manier om de Maas over te steken. Behalve dat de veerponten voortaan gratis zijn, zijn ook de vaarperioden en -tijden geharmoniseerd. De vier veren varen in mei en september iedere dag van 10.00 tot 19.00 uur; van juni tot en met augustus tot 21.00 uur. In april en oktober alleen tijdens het weekend van 10.00 tot 18.00 uur. Meer informatie: www.rondjemethetpontje.nl www.toerismelimburg.be. Sylvain Sleypen (links) en Roelof Fransbergen feliciteren elkaar met de gratis verbindingen. (foto Jo Bindels) DOOR JO BINDELS Sylvain Sleypen, de Belgisch- Limburgse gedeputeerde en hoofd Toerisme Limburg in Hasselt, zag zijn jarenlange streven beloond met de bevestiging van een stuk papier met het woord ‘gratis’ op het tarievenbordje van het veerpontje Ophoven-Ohé en Laak. Het autoveer Meeswijk- Berg aan de Maas en de voet- en fietsveren Uikhoven-Geulle, Rotem-Grevenbicht en Ophoven- Ohé en Laak van Fransbergen Recreatie & Toerisme zijn voortaan gratis. Het was deputé Sylvain Sleypen die twee jaar geleden het idee opperde om de veren in juni gratis te maken. Zijn onvermoeid inzet nadien heeft er toe geleid dat in samenwerking met Roelof Fransbergen van Fransbergen Recreatie & Toerisme, dat de voet-fietsveren exploiteert, is gezorgd dat de veren vanaf dit seizoen het hele jaar gratis zijn. De provincies Belgisch en Nederlands Limburg en de gemeenten Dilsen- Stokkem, Kinrooi, Maasmechelen, Maasgouw, Meerssen en Sittard- Geleen subsidiëren Toerisme Limburg in Hasselt in de exploitatiekosten van de veren. ALPHA DESIGN VLOEREN U W P A R T N E R I N P R O J E C T E N Wij wensen het mps Avalon Affinity, haar bemanning en de passagiers een behouden vaart. Nelson Mandelalaan 104 Tel. 030-2896711 3707 KP Zeist Fax 030-2896712 info@alphadesign.nl www.alphadesign.nl Wij leverden op het mps Avalon Affinity: - verwarmingsinstallatie - ventilatie installatie - airconditioning - Evac vacuüm toiletsysteem - Promac sewage treatment - Sanitairinstallaties - machinekamerventilatie - koel- en vriescellen - ultrafog hogedruk sprinklersysteem - whirlpoolinstallatie Wij wensen het mps Avalon Affinity haar bemanning en haar passagiers een behouden vaart. Nijverheidsstraat 31 3371 XE Hardinxveld-Giessendam Telefoon: 0184-613911 Fax: 0184-614230 Alle vrijheid in ontwerp Optimale veiligheid voor uw passagiers DMS heeft binnen afbouwproducten ontwikkeld die: • Veiligheid bieden aan passagiers en bemanning • Comfort bevorderen door middel van een goede geluidswaarde • Uitgebreide mogelijkheden bieden voor design en afwerking DMS levert: Wanden, Deuren, Kozijnen en Plafonds voor Cruiseschepen, Ferries, Passagiersschepen en Megajachten Dutch Marine Systems BV Hoogschaijksestraat 15 5374 EC Schaijk Phone 0486 - 461880 Fax 0486 - 460220 info@dutchmarinesystems.com

De Binnenvaartkrant 35 19 mei 2009 Jolanda van der Veen-Kuilder beklimt met haar team Alpe d’Huez Opgeven is geen optie Alle naamborden van de overbekende Franse Alpe d’Huez worden op 4 juni voor één dag gewijzigd in Alpe d’HuZes. Meer dan 150 Nederlandse teams zullen op de fiets maar liefst zes maal de berg beklimmen. Ook Joop Zoetemelk fietst mee, evenals Frits Barend en Adrie van der Poel. Helaas kent bijna iedereen in zijn omgeving wel iemand die ooit het afschuwelijke bericht moest verwerken dat bij hem of haar een vorm van kanker is vastgesteld. Gelukkig kan tegenwoordig heel vaak aan die mededeling worden toegevoegd dat er nieuwe behandelmethoden zijn waarmee steeds meer succes wordt geboekt. In die ontwikkeling wordt de dodelijke ziekte steeds verder gedegradeerd tot een ziekte met een chronisch karakter. En hoe gek het ook klinkt, deze geweldige vooruitgang heeft ook een keerzijde. Als de succesvolle behandelingen achter de rug zijn en het ‘gewone’ leven weer aanvangt, blijft er altijd die afschuwelijke onzekerheid voor de toekomst. Soms zijn er nog fysieke beperkingen door chemotherapie. Ook de omgang met de partner, kinderen en de sociale omgeving geeft meer dan eens psychische problemen. En om het netjes te zeggen: het niveau van de nazorg voor het leren leven met deze ongemakken staat nog in de kinderschoenen. Van onmacht naar kracht Om die achterstand niet verder te laten oplopen is de Stichting Alpe d’HuZes opgericht. Met de daaruit verkregen middelen is een leerstoel ‘leven met kanker’ opgericht aan het Medisch Centrum van de Vrije Universiteit in Amsterdam. Op die manier hoopt men ex-patiënten een betere kwaliteit van leven te geven met een snelle terugkeer naar de werkplek, school of sociale omgeving. De onmacht die door de ziekte is ontstaan moet weer worden omgezet in kracht. in 2006 bedwong voor het eerst een groep van 66 renners maar liefst zes maal de Alpe d’Huez. Vanaf dat moment werd de naam voor goed veranderd in Alpe d’HuZes. Hun actie bracht ruim 370.000 euro in het laatje. Vorig jaar stonden in de mist van de vroege ochtend 54 teams gereed voor de eerste rit naar boven. En daarmee werd ruim 3,6 miljoen euro verdiend voor het goede doel. Dit jaar zijn 150 teams ingeschreven en rekent men op een nog hoger bedrag. En als er ooit één actie is waar niets aan de strijkstok blijft hangen is deze het wel. De deelnemers bekostigen hun deelname volledig uit eigen zak; de organisatie betaalt niets. Bijna iedere avond geeft radio2 tussen 18.00 en 19.00 uur bij Knooppunt Kranenbarg de laatste nieuwtjes door. Presentator Bert Kranenbarg heeft zelf ook een team. Op 4 juni zal radio2 de gehele dag live uitzendingen van het evenement verzorgen. Super gemotiveerd Het succes van de actie laat zich gemakkelijk verklaren. Zonder uitzondering is elke deelnemer super gemotiveerd. Iedereen die zes maal de berg op fietst, heeft denkbeeldig toch iemand achterop zijn bagagedrager zitten die mee naar boven gaat. De waardering voor de strijd die een dierbare tegen de ziekte leverde, zorgt voor een ongekende motivatie. Bovendien rekent het af met het machteloze zwarte gat waarvoor je als partner of familielid komt te staan wanneer de ziekte jouw dierbare treft. Op de beurs in Gorinchem was de Jolanda van der Veen-Kuilder wil Alpe d’Huez te voet bedwingen. stand van het Administratie- en Advieskantoor Wave uit Zwijndrecht deels ingericht om aandacht te vragen voor deze actie. Jolanda van der Veen-Kuilder verloor haar vader door kanker. Zijn schip droeg de naam Conjunctis Viribus. Dat betekent: met vereende krachten. Jolanda onderschrijft de doelstelling van Alpe d’HuZes omdat ze er van overtuigd is dat je de grootste voldoening slechts bereikt wanneer je met hart en ziel jezelf voor een ander inzet. Jolanda gaat met haar echtgenoot Koos van der Veen, zus Dita Kuilder en een vriendin te voet de berg beklimmen, ze wil dat zelfs twee maal doen op één dag. Niet op haar bagagedrager, maar in haar rugzak draagt ze de voor deze actie treffende en alleszeggende naam van het schip naar boven. Bijdrage Jolanda heeft ingeschreven voor een donatie van minimaal € 10.000. Bijdragen zijn welkom op rekening 37.31.46.116 t.n.v. Stichting Alpe d’HuZes. Vermeld dan wel als betalingskenmerk 00177 zodat de bijdrage wordt gekoppeld aan Jolanda’s team en wordt afgeboekt op haar toezegging aan de stichting. Meer informatie: www.opgevenisgeenoptie.nl. Veth Propulsion: vertrouwd gezicht met nieuwe naam en logo DOOR JOHAN DE WITTE Tijdens de vlagwisseling bij Veth Motoren op Construction & Shipping Industry streken, Juda, Sem, Alex en Noah Veth, de vierde generatie, de vlag van Veth Motoren. 56 jaar geschiedenis. Vervolgens zagen genodigden en beursgangers de jongelui in corporatie de nieuwe Veth Propulsion-vlag tot bijna in de nok van het beursgebouw hijsen. Hoe bescheiden de firma ook is, na de speech van Erik Veth die zijn “ZZP Afloscentrale Nijmegen blijkt schot in de roos” Er zijn situaties waarin een plotseling bemanningstekort de continuïteit van het scheepvaartbedrijf in gevaar kan brengen. Dan is ZZP Afloscentrale Nijmegen een goede oplossing. Aldus eigenaren Hans en Marga de Waard. “We kunnen tegen zeer lage tarieven aflossers leveren die zelf als ZZP’er werken en dus net als de scheepseigenaar ondernemer zijn. Ze kennen hun verantwoordelijkheid! Niet alleen vaktechnisch, maar ook in hun werk als ondernemer.” Een arbeidsbemiddelingsbureau met deze opzet hadden Hans en Marga de Waard al een tijd in hun hoofd. “Nu het economisch interessant wordt meer met inleenpersoneel te werken, leek het ons verstandig juist nu de knoop door te hakken en te beginnen.” De afwikkeling van de plaatsing van de ZZP-aflosser is in handen van ZZP, firma etaleerde ondersteund door het fameuze Veth Propulsionmateriaal, was er een glas champagne voor iedereen in wijde kring. Daarna bruiste de stand van leven en ontwikkeling, zoals aan de Papendrechtse Kooyhaven gebruikelijk. Voor het bedrijf, dat altijd op zoek is naar verbetering, was de tijd voor vernieuwing gezien haar internationale karakter actueel. Met ingang van deze maand is Veth Propulsion BV een naam die de lading dekt. Het leveren, reviseren en repareren van zodat de aflosser en de scheepseigenaar zich niet druk hoeven te maken over de soms lastige papiermolen. Ook door de lage bemiddelingskosten worden de ZZP-aflossers en de scheepseigenaren aangetrokken. De angst van scheepseigenaren om voor de sociale lasten op te moeten draaien blijkt vaak voort te komen uit onwetendheid. Daarom levert ZZP Afloscentrale Nijmegen desgevraagd aflossers met een VAR-verklaring. “Dan heeft de scheepseigenaar de zekerheid dat hij na het betalen van de factuur van de aflosser, achteraf geen onaangename verrassingen krijgt.” Franchiseformule Nu ZZP Afloscentrale Nijmegen twee maanden actief is, blijkt het concept aan te slaan. Een ‘uitzendbureau voor zelfstandig ondernemende bemanningsleden’ blijkt in een behoefte te motoren is en blijft weliswaar een belangrijke bedrijfsactiviteit, niettemin is de firma in de propulsion range niet alleen omvangrijker maar heeft het hierin ook een grotere naamsbekendheid. De eveneens grote buitenlandse activiteit van Veth Propulsion speelt hier zeker een grote rol bij. Parallel aan de nieuwe naam is er de nieuwe huisstijl, met een eigentijds logo. Strakke stylistische brochures bewijzen aandacht. Herkenbaar en toch anders! Sinds de eerste week van mei dragen de auto’s het nieuwe voorzien, constateren Hans en Marga. Daarom is ZZP Afloscentrale Nijmegen bezig een franchiseformule te ontwikkelen. Binnen twee maanden hopen ze franchisenemers aan te trekken. “Om het succes verder uit te breiden. Ook naar de andere Rijnoeverstaten.” De internetsite (www.aflossers.nl) van ZZP Afloscentrale Nijmegen wordt ook veel bezocht door bemanningsleden die geen ZZP’er zijn en gewoon in loondienst of via een uitzendbureau willen werken. “Voor deze mensen is er de mogelijkheid zich met een advertentie op onze site te profileren. Zo kunnen scheepseigenaren rechtstreeks contact leggen met deze bemanningsleden.” Ook is er contact met uitzendbureaus om binnenkort via een personeelsadvertentie op de site rechtstreeks in contact te komen met scheepseigenaren. logo, net als de correspondentie, die een facelift krijgt. Om aan de bedrijfsoutfit te wennen was het Veth Voortstuwings Team 360 graden rond de stand in de weer met het uitreiken van leuke gadgets en cadeaus aan klanten en beursbezoekers. Buitenland Sinds de jaren ‘50 is het bedrijf al actief in de scheepvaart. De inmiddels overbekende Veth-Jet boegschroefinstallatie is er ontwikkeld. Het bedrijf is gelegen aan de Kooyhaven in Papendrecht, waar op efficiënte wijze reparatie en installatie kunnen plaatsvinden. Veth Propulsion heeft verschillende voortstuwingssystemen in het programma, zoals de Veth-Jet boegschroef, de Veth tunnelthruster, de Veth-Z-Drive rudderpropeller en de Veth-Compact-Jet. Het contraroterend 2-schroevensysteem is voor passagiersschepen en schepen met geringe diepgang ronduit succesvol gebleken. Vijftig procent van de prodcuten van Veth Propulsion is bestemd voor het buitenland. Onder andere worden Veth-Z-Drive’s gerealiseerd, met een schroefdiameter van 2400 millimeter en tot 2000 kW vermogen. De ontwikkeling van deze producten wordt gedaan door de eigen engineeringsafdeling. Ook voor reparatie, service, levering en installatie van dieselmotoren en generatorsets is Veth Propulsion het juiste adres. Een groot team van ervaren dieselmechanicamonteurs plus de belangrijke voorraad aan onderdelen zorgen voor maximale service. Juda, Sem, Alex en Noah Veth zorgden samen voor de vlagwisseling waardoor de nieuwe naam en het nieuwe logo zichtbaar werden. (foto Johan de Witte)

Binnenvaartkrant