Views
4 years ago

2009-11

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Twee
  • Wensen
  • Behouden
  • Schepen
  • Vaart

De Binnenvaartkrant

De Binnenvaartkrant 11 19 mei 2009 Stichting Abri adviseert schippers vooral in de kosten en de privé-uitgaven te snijden “Ondernemers zien reserves als sneeuw voor de zon smelten” Remco Meijnders (r) en Lucien de Boer voor de nieuwe huisvesting van de Stichting Abri in Ridderkerk. (foto MGR) “De gesprekken gaan niet meer over investeringen”, aldus Lucien de Boer van de Stichting Abri, administratie- en advieskantoor voor de scheepvaart. “We geven nu vooral adviezen over hoe de schippers zo goed mogelijk de kosten kunnen drukken.” Remco Meijnders en Lucien de Boer vormen samen met (‘mister Abri’) Wim Onderdelinden het management team van de stichting Abri. “Ik ben erin gerold na de meao”, aldus Remco Meijnders. “Ik werk hier al sinds 1987.” Lucien de Boer is meer de fiscalist van Abri. “Ik geef belastingadviezen, werk hier sinds 1999 en zit overigens in het vierde jaar van de bacheloropleiding Belastingen.” Beide managers hebben zelf geen binnenvaartachtergrond. “Behalve dan 22 jaar bij Abri”, lacht Remco Meijnders. Lucien de Boer: “Het kan een voordeel zijn om wel die achtergrond te hebben in de sector zelf. De schippers vinden het wel vertrouwd om iemand uit eigen kring te spreken. Vandaar dat hier ook een aantal mensen uit de binnenvaart werkt.” Bijstaan Abri is een stichting, heeft dus geen winstoogmerk. In 1971 werd de stichting in het leven geroepen op initiatief van onder andere de CBOB (waarmee Abri tot de oprichting van Kantoor Binnenvaart in 1998 de kantoorruimte deelde) om schippers bij te staan bij de boekhouding, en als adviseur mee te gaan in het overleg met banken en dergelijke. Er zijn zo’n driehonderd binnenvaartondernemers aangesloten bij ABRI, nog eens 25 andere scheepvaartgerelateerde ondernemingen en honderd oud-schippers. “We zijn als stichting minder commercieel dan de collega’s”, zegt Lucien de Boer. “We zullen minder snel de relatie beëindigen als er sprake is van betalingsachterstand.” Geen ondenkbare situatie in deze periode dat de binnenvaart hard wordt getroffen door de crisis. “Ondernemers zien hun reserves als sneeuw voor de zon smelten”, zegt Remco Meijnders. “In de tankvaart en het zand en grind gaat het nog wel, maar in de droge lading en de containervaart is er niets meer.” Sommige schippers beginnen in paniek te raken. “Niet zo vreemd als je drie weken lang geen reis aan kunt nemen.” Lucien de Boer: “We adviseren vooral te snijden in de kosten. Kijk eens naar de privé-onttrekkingen of naar de personeelskosten – laat de arbeidsongeschiktheidsverzekering maar ongemoeid, want stel je voor dat er iets gebeurt. Nee, wij zijn niet de brenger van de slechte boodschap voor de schipper. Dat doet de bank, die heeft immers bijna dagelijks inzicht in de financiële situatie van de bedrijven.” Remco Meijnders: “Er zijn bij ons nog geen faillissementen – wat heeft de bank nu aan zo’n onverkoopbaar schip? In principe gaan wij de fiscale gevolgen pas volgend jaar merken als de balans wordt opgemaakt over dit jaar, terwijl we nu de jaarrekeningen 2008 samenstellen, waarruit blijkt dat bij de meeste ondernemingen het resultaat nog nooit zo goed is geweest. We gaan met de schipper mee naar de bank om te praten over uitstel van aflossingen. Vooral de eigenaars van nieuwbouwschepen hebben het heel zwaar.” Lucien de Boer: “Daar gaan al je berekeningen toen je het schip bestelde. Maar wij kunnen ook niet vertellen hoe dit gaat aflopen. Wat de bonden voorstellen om een deel van de vloot vrijwillig stil te leggen, lijkt me nogal optimistisch. Laat ik het zo zeggen: ik ben nieuwsgierig hoe dit in de praktijk gaat werken. Bij veel schippers moet de knop nog om. Niet iedereen durft ervoor uit te komen hoe slecht het ervoor staat. Die moeten hun schaamte overwinnen want met verdoezelen van je problemen schiet je niks op. Er is niemand die je erop afrekent.” Verhuisd De stichting Abri is verhuisd naar Ridderkerk, waar ze sinds 23 maart is gevestigd aan de Ringdijk 398. Daarmee is de (ogenschijnlijk) prachtige locatie in het herenhuis aan de Rotterdamse Heemraadsingel verleden tijd. Dat werd wel tijd ook. Remco Meijnders: “De bereikbaarheid liet te wensen over, zeker voor onze cliënten.” En de omgeving van de Heemraadsingel takelde de laatste jaren ook af. Hoe anders is de situatie in Ridderkerk. Altijd parkeerplaatsen rondom het gebouw aan de Ringdijk en een halte voor de Fastferry op nog geen honderd meter afstand. Met het dichtbij gevestigde Dieselbedrijf Dordrecht is al gesproken over de mogelijkheid dat schepen er aan kunnen leggen. “We hebben ons bij het zoeken naar geschikte werkruimte vooral gefocust op de zuidkant van Rotterdam, omdat daar toch de meeste scheepvaartgerelateerde activiteiten plaatsvinden.” Wie aan komt rijden over de Ringdijk, ziet de Abri-vlag al fier wapperen bovenop het gebouw. Op & Neer…zonder de schipper des huizes Aan boord bij de familie Wanders gaan we het maar beter niet over het onderwerp economie hebben. Hoe slecht het in de vaart gaat, weten we allemaal. En misschien riekt het woord ‘economie’ ook wel naar een schoolvak. En dat komt nu even niet zo goed uit. Want dochter Amanda (19) zit op de havo en moet snel eindexamen doen. Zij “is behoorlijk gestrest.” Ze zit niet voor niets achter een laptop aan de eettafel. Hier moet geleerd worden. Dus laten we het onderwerp eindexamen maar niet aansnijden. Amanda is al zenuwachtig genoeg. En dat het schip van schipper Wim Wanders (55) al snel in Hasselt de helling op moet – laten we het daar ook maar niet over hebben. “Want dat kost een hoop geld, er moet een hoop gebeuren.” De Thuvine (70 meter lang, 8,07 meter breed en 851 ton groot) “moet geteerd worden, nieuw kleurtje hier en daar”, zegt Brigitte Wanders (49), zijn vrouw, en moeder van twee kinderen. De laatste reis ging naar Maasbracht en nu liggen ze in de Nijmeegse Waalhaven, om zich op te maken voor de facelift in Hasselt. 21 jaar is ze nu getrouwd met de schipper, die nu even “een rondje is maken, hij zal zo wel terugkomen. Hij zal wel een praatje maken met een andere schipper.” Gekkenhuis Het echtpaar Wanders is het varen zeker niet vreemd, ook de voorouders hebben een nat verleden. De ouders van Brigitte bijvoorbeeld hadden een sleepschip. Dochter Amanda heeft niet zo veel met het schippersvak. Zij wil pedagogiek gaan studeren. Haar broer William (16) wil timmerman worden. “Varen is niks voor mij”, zegt zij vanachter haar laptop. Ze is wel naar het schippersinternaat gegaan, op het St. Nicolaas in Nijmegen. “Ik moest uitleggen dat ik niet in een of ander gekkenhuis had gezeten, maar op een schippersinternaat”, weet Amanda zich nog te herinneren toen zij op de middelbare school terechtkwam. Medescholieren dachten dat het woord ‘internaat’ zo’n beetje synoniem stond voor gesticht. Maar of je kind aan wal of kind aan boord bent, elk huisje heeft z’n kruisje. Nou ja: elk roefje in dit geval. “Want je hebt ook wel zorgen OP EN NEER gesprekken rondom de sluis | door Frank Antonie van Alphen Bespiegelingen op de sluis Frank Antonie van Alphen struint rond op sluizen en in havens en stapt aan boord bij een willekeurig schip. Maar wel één met een verhaal. met opgroeiende kinderen aan boord hoor”, vertelt Brigitte Wanders. Zij vertelt dat haar dochter op 4-jarige leeftijd, in een onoplettend moment, helemaal naar voren was gelopen, door het gangboord van het varend schip, naar de plek waar haar vader zat te verven. “Wat doe jij nou hier, Amanda?” Nu zit zijn dochter achter haar laptop, die weldra plaats zal moeten maken voor het avondeten. En daar is niets mis mee, zo te ruiken. Een open keuken verbergt geen geuren in een roef. Zou het woord ‘roef’ nou werkelijk iets met het Engelse ‘roof’ te maken hebben? Het wordt tijd om buiten even een foto te maken. Op de roef. Als schipper Wim Wanders terugkomt, is het fototoestel al opgeborgen helaas. Ach, zijn vrouw en dochter hebben prima hun verhaal kunnen doen zonder hem. Volgende keer mag hij weer. Misschien op sluis Weurt. (foto Manon Bruininga)

Binnenvaartkrant