Views
6 years ago

2009-11

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Twee
  • Wensen
  • Behouden
  • Schepen
  • Vaart

TWEEWEKELIJKS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING Editie 11 - 19 mei 2009 Op campagne “Hoe komen we de winter door?” Dat is de vraag die de binnenvaart moet stellen, meent Corien Wortmann. De Nederlandse Europarlementariër is op verkiezingscampagne voor CDA/EVP. Het gaat niet goed in de binnenvaart, maar de problemen zijn niet structureel, vindt ze. Zoals dat in de visserij, met bijvoorbeeld de vangstbeperking, wel het geval is. www.binnenvaartkrant.nl tel. 010 414 00 60 fax 010 414 02 12 5 Onvrede zit diep Het verbod op zelfstandige arbeid aan boord van Belgische binnenschepen lijkt voorlopig afgeweerd. Het Paritair Comité onderzoekt of de algemene arbeidsovereenkomstenwet van 1978 ook gewoon voor de binnenvaart kan gaan gelden. Een actie van zestig schippers maakte duidelijk hoe diep de onvrede bij de Belgische particulieren zit. 13 Kräftiger ausbilden Die deutsche Binnenschifffahrt droht mangels Fachkräfte weitere Marktanteile zu verlieren. Zu diesem Ergebnis kommt ein Bericht des Bundesamtes für Güterverkehr. Während die größeren Reedereien und die Wasser- und Schifffahrtsverwaltung kräftig ausbilden, zeigen Partikuliere wenig Interesse an die Ausbildung junger Menschen. 39 Alles draait om kwaliteit! SERVICE AAN: TANDWIELKASTEN Containerbak raakt bij lossing uit balans KEERKOPPELINGEN binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 T.: 078-673 3799 • F.: 078-673 2726 E.: i n f o @ b a r t h a g g r e g a t e n . n l I.: w w w . b a r t h a g g r e g a t e n . n l 24-uur s stor ingsdienst AGGREGATEN Bij een ongeval met een duwbbak bij Uniport in de Waalhaven is afgelopen vrijdag 15 mei rond het middaguur een matroos zwaar gewond geraakt. Na één container te hebben gelost, raakte de duwbak, geladen met met vier lagen containers, uit balans. Het schip begon te schommelen, waardoor de lading begon te schuiven, een kabel knapte en er vielen aan weerszijden in totaal 23 containers overboord. De kabel sloeg tegen het been van een 23-jarige matroos uit Almere. Die werd met ernstig beenletsel door de traumahelikopter naar het Rotterdamse Erasmus MC ziekenhuis gebracht. In de containers zaten hoofdzakelijk levensmiddelen. Het kraanschip Mercurius Amsterdam van Mercurius Scheepvaart uit Zwijndrecht was binnen een half uur ter plekke om de containers uit het water te vissen. Er vielen ook enkele containers op de wal en twee werden gespietst op de afmeerpalen. De Zeehavenpolitie onderzoekt de toedracht van het incident. (foto Mercurius Scheepvaart) Vrachtprijs duikt onder cent per tonkilometer Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl Er is zo’n 30 procent minder (droge) lading. Dat is een gegeven, dat moet de binnenvaart maar accepteren. Dat is niet de schuld van de nieuwbouw. De huidige vrachtprijs komt neer op minder dan een cent per tonkilometer. Er is wel iets te winnen met acquisitie, door minder te varen neemt de vlootcapaciteit af en in landen als Brazilië en Vietnam schreeuwen ze om binnenschepen en binnenvaartexpertise, dus daar liggen wellicht kansen. Dat waren enkele ingrediënten van het Economisch Forum Binnenvaart, afgelopen vrijdag gehouden in het Scheepvaart en Transport College. “We willen niet toewerken naar conclusies”, benadrukte Dirk van der Meulen vooraf. Het ging erom elkaar de ruimte geven voor discussie, zodat er ideeën boven water zouden komen die kunnen dienen als input voor het Crisisberaad Branche Overleg Binnenvaart, waar onder leiding van Wim van Sluis, oud-havenwethouder van Rotterdam, twee werkgroepen de mogelijkheden onderzoeken van crisismaatregelen voor de binnenvaart. Dirk van der Meulen is de initiatiefnemer van het forum. Hij is hoofdredacteur van Weekblad Schuttevaer en grondlegger van de bekende scheepvaartsite Vaart.nl. Van der Meulen is tevens bedenker en beheerder van de Vrachtindicator (waarvoor hij vier jaar geleden de Binnenvaartondernemerstrofee van de CBOB ontving). Opgemerkt werd dat de indicator de enige bron van betrouwbare, actuele informatie is over de markt. Lees verder op pagina 3 >> Rabobank Shipping Dorpsstraat 67a Krimpen a/d Lek T: +31 (0)180 51 15 77 F: +31 (0)180 51 15 78 E-mail: binnenvaart@vdvelden.nl www.vdvelden.nl Uitgebreid magazijn met originele onderdelen, direct uit voorraad leverbaar. T: 010-5912611 www.hollanddiesel.nl Rabobank Shipping www.olthof.eu www.rabobankshipping.nl Tel. +31 (0)10.400.37.00 48x50_voorraad_fc.indd 1 05-02-2009 10:08:33

Binnenvaartkrant