De Binnenvaartkrant 50 5 mei 2009 Wij wensen het mts Waterpoort en haar bemanning een behouden vaart Wij leverden het complete mts Waterpoort en wensen Wij verzorgden de isolatie voor het uitlaatgassensysteem en wensen Waterpoort C.V. en bemanning een behouden vaart met het mts Waterpoort. Pinta Unisol B.V. Ramsgatseweg 11b 4941 VN Raamsdonksveer Tel: 0162 - 684869 Fax: 0162 - 511959 Waterpoort C.V. een goede en behouden vaart Biesboschhaven Noord 3c 4251 NL Werkendam Postbus 386 4460 AT Goes Tel: +31 (0)183 50 70 40 • Fax: +31 (0)183 50 06 37 E-mail: galle@euromaritime.com Een onafhankelijk tussenpersoon • 24 uur service voor petro, chemische - voedingsindustrie - scheepvaart en woningbouw. • Accoustische, thermische en cryogene isolatie. • Onderhoud en nieuwbouw. • Asbestverwijdering. • Stellingbouw. • Tracing. • Isolatie matrassen. • Advies. mts Waterpoort Wij wensen het mts “Waterpoort” een behouden vaart, en…. gaat er toch iets mis, dan kunt u op ONS rekenen. Van harte proficiat !! Wij wensen Waterpoort C.V. veel succes en een behouden vaart! Postbus 274, 3140 AG Maassluis Tel.: 010-590 35 80 Fax. 010-590 35 82 Email: info@pronkisolatie.nl SAA Overvliet Assurantie Makelaars Twentestraat 88, 3083 BD Rotterdam Postbus 9000, 3007 AA Rotterdam Tel.: 010-4119595, Fax: 010-4139774 E-mail: mail@overvliet.nl www.overvliet.nl
De Binnenvaartkrant 51 5 mei 2009 Waterpoort fraai voorbeeld van Friese schaalvergroting DOOR JAN HOEK De rond 1492 gebouwde waterpoort in Sneek is het symbool van de Friese stad. Dit symbool is onder meer terug te vinden in het grootzeil van het skûtsje Sneker Pan en in de zeilen van de plaatselijke zeilmakerij Gaastra. Sinds kort is er een varend symbool bij, namelijk de bij De Waal afgebouwde tanker Waterpoort van Theo Zijlstra. Deze in Sneek geboren schipper is trots op zijn geboorteplaats en komt daar graag voor uit. De naam Waterpoort en het logo van de poort staan daarom in forse letters op de kop, terwijl op zijn nieuwbouwschip op diverse plaatsen ook de gemeentekleuren geel en zwart terugkomen. Op de werf Barknet in het Tsjechische Lovosice weten ze nu ook alles over de Friese Waterpoort, want daar werd het schip door Marian, Theo’s echtgenote, gedoopt. Het is de eerste tanker met de naam Waterpoort; wel varen er al een sleepboot en een passagiersschip met die naam rond. Skûtsje Skûtsjes (Fries voor ‘schuitje’) werden gebouwd voor het vervoer van bulkgoederen, zoals mest, terpaarde en aardappelen. Dat gold ook voor de tjalk Sneker Pan, die in 1913 te water ging. Schaalvergroting en motorisering in de binnenvaart zorgden ervoor dat de schippers van de zeilschepen het hoofd niet boven water konden houden. Gelukkig houden tal van stichtingen in Friesland de skûtsjes drijvend, zo ook de Sneker Pan van schipper Douwe Visser. In plaats van vrachtvervoer worden de tjalken nu gebruikt voor toeristische rondvaarten en spraakmakende wedstrijden als de Strontrace en het Skûtsjesilen. Het skûtsje uit Sneek is na een verlenging met 1,30 meter in 1992 nu 19,94 x 3,56 meter en meet 41 ton. De dubbelwandige type C-tanker Waterpoort maakt duidelijk dat de schaalvergroting in de binnenvaart sinds 1913 grote stappen heeft gemaakt. De chemicaliëntanker heeft als afmetingen 110 x 11,40 meter en De naam Waterpoort en het logo van de poort staan in forse letters op de kop. (foto’s Jan Hoek) meet 2505 ton. De Waterpoort beschikt over acht gecoate centertanks, geschikt voor lichte chemicaliën, voor in totaal 3008 kuub. De acht Marflex-pompen hebben een capaciteit van in totaal 800 kuub per uur. Eigenaar Theo Zijlstra gaat varen voor TankMatch uit Werkendam, een bedrijf dat sinds 1 maart 2007 actief is als dienstverlenende onderneming die zich gespecialiseerd heeft in het vervoer van vloeibare chemicaliën en aanverwante producten. Jongensdroom In 1991 startte Theo Zijlstra op de Taling van Cor de Jong. Op een gegeven moment stelde De Jong voor er een tweede schip bij te kopen. “Ik vond me er toen nog te jong voor, maar het idee een eigen schip te hebben, begon wel te kriebelen. Twee jaar later ging ik voor Marcel Roodhart varen en drie jaar geleden heb ik hem verteld dat ik graag een eigen schip wilde. Aanvankelijk waren we in gesprek over de Columbia, maar uiteindelijk is het toch een nieuwbouwtanker geworden die ik turnkey bij Euromaritiem Shipping heb gekocht; een jongensdroom was werkelijkheid geworden.” “Met Werkendammer Jorte Brienen heb ik zes jaar lang samen gevaren; onze families hebben al generaties lang contact met elkaar. De samenwerking is zo goed dat hij aan boord van de Waterpoort mijn rechterhand wordt; we lossen elkaar elke twee weken af. Het schip is in Werkendam bij De Waal, onder regie van Jaap Gefeliciteerd! ING Goes wenst Oonincx, afgebouwd en die hele periode is perfect en in een ontspannen sfeer verlopen”, concludeert een tevreden Theo Zijlstra. In feite is de Waterpoort een kopie van de vorig jaar afgebouwde Enjoy. Er zijn slechts een paar aanpassingen. Theo Zijlstra: “Aan de hand van onze ervaringen hebben we in de machinekamer de pompentafel verplaatst naar de kolom en ook de hydrauliektank hebben we elders gezet zodat we over meer vrije vloeroppervlakte beschikken. Verder hebben we de indeling van de woning aangepast. Voor deze wijzigingen kregen we van Marcel Roodhart alle vrijheid.” Zeilen De Waterpoort wordt voortgestuwd door een door Pon geleverde Caterpillar van 1550 pk bij 1800 toeren. Ook de (C12) motor voor de kopschroef en de ladingpompaandrijving zijn geleverd door Pon, terwijl Dolderman de twee generatorsets (107 + 75 kVA) geleverd heeft. Theo Zijlstra komt van oorsprong niet uit de binnenvaart, maar is nu wel degelijk de trotse eigenaar van een tanker. Hij zegt tot besluit: “Ik wilde gaan zeilen, maar na de schooltijd in Harlingen ben ik een mboopleiding op de Noorderhelling in Rotterdam gaan volgen en vervolgens de scheepvaart ingerold. Van Cor de Jong en Marcel Roodhart heb ik een gedegen praktijkopleiding gekregen in zowel de droge lading als de tankvaart. De tankvaart vind ik mooier en het is natuurlijk prachtig dat ik in die branche nu met een eigen tanker kan gaan varen.” het mts Waterpoort een behouden vaart. meer weten Piet Heinstraat 37-39, Goes Tel: 0113-275210 Fax: 0113-275387 E-mail: BenI.zeeland@ingbank.nl Wie leverden aan het mts Waterpoort Navia B.V. Levering casco De Waal Machinefabriek B.V. Volledige afbouw, inrichting machinekamers, plaatsen hoofdmotor en koppeling, diverse hydrauliek, Stuwa schroefasinstallatie met schroefasrem, Stuwa schroefasseals, Stuwa roeren, Stuwa stuurmachine ING BANK Goes Financiering Euromaritime Shipbuilding Levering compleet schip TankMatch Bevrachting SAA Overvliet Assurantie Makelaars Verzekering Pon Power B.V. Caterpillar hoofdmotor Bosch Rexroth B.V. Motorbediening Reintjes Benelux BVBAReintjes keerkoppeling, type WAF 665 L, reductie 5,571:1 Amco Compressoren B.V. Compressoren Pinta Unisol B.V. Isolatie uitlaatgassensystemen Axces B.V. Uitlaatgassendempers SKB Scheepsafbouw- en Konstruktiebedrijf B.V. Volledige machinekamerinrichting voor en achter inclusief aluminium vloeren Dolderman B.V. Caterpillar generatorsets Caldic Techniek B.V. Stamford generatoren Wärtsilä Netherlands B.V. Schroef Damen Marine Components Straalbuis Verhaar Omega B.V. Omega 03100-4K boegschroef, vermogen 282 kW, 1780 rpm Blokland Non-Ferro B.V. Beunkoelers Kampers Scheepskonstruktie B.V. Stuurhuis met hefbeweging Habeco Hydraulics Hydrauliek stuurhuis van Wijk Stuurhuizen B.V. Roefdeuren Handelsonderneming Beerens B.V. Sierdakradarmast, stuurhuistrap, voormast type Reintrade, bellenbeugel, roefladder, blauwe kegels Radio Holland Netherlands B.V. 2 Furuno RHRS2005TFT rivierradars, Furuno GP-32 GPS ontvanger, RZ Sigma- 550 autopiloot, RZ Sigma-120 windmeter, RZ Sigma-700 intercom, 3 Sailor RT-2048 marifoons, Orlaco CCTV systeem, PC shuttle, telefooncentrale, kaartensysteem Periskal Orlaco Products B.V. Orlaco camerasysteem A. Rullens Installatiebedrijf B.V. Levering en of installatie van: electrische installatie, ATIS apparatuur, Radio Holland nautisch pakket, aircoinstallatie en aanleg sanitair RAFA B.V. Ramen Loggers Rubbertechniek B.V. Flexibele opstelling woning De Leeuw bv, Scheepsinterieurbouw Volledige betimmering Budgetplan Ridderkerk Keuken SGA Sanitair & Tegel Groothandel - Afbouwbegeleiding B.V. Levering sanitair en tegels Kersten Isolatietechniek B.V. Isolatie woning SPEEDHEAT Ridderkerk Vloerverwarming in achterwoning en stuurhuis Dik den Hollander interieur advies en realisatie Complete stoffering, PVC vloeren, matrassen en bedtextiel, meubels, hoekbank en zonwering stuurhuis Heinen & Hopman ROTTERDAM Airconditioning en overdrukinstallatie Novetec B.V. Ventilatieroosters, machinekamerventilatoren ADT Fire & Security Fm200 installatie voor boegschroef- en machinekamer Machinefabriek en Scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Ankerlieren, ankers en kettingen, autokraan lengte 12 meter hydraulisch uitschuifbaar tot 18 meter Riwa Boating International Riwa boot type 400 in brandvertragende uitvoering volgens NENnorm DIN 1914:1997-09 Zwets Werkendam B.V. Pompen DESMI K&R Pompen B.V. 2 AD pompen type NSA 50-200/185 Total Lubricants Inland Marine Total smeermiddelen Fiwado Bunkerstations Gasolie, Total smeerolie, inventaris pakket, Norsap stuurstoel, scheepsbenodigdheden Hempel (The Netherlands ) B.V. Conservering Lloyd’s Register of Shipping EMEA Classificatie O.S.O. Oonincx Scheepsonderhoud B.V. Divers klein ijzerwerk, ijzerwerk tbv electra, projectbegeleiding voor EuroMaritiem, inbouw Marflex deepwellpompen, levering en plaatsing afstandbediening voor de ballastankafsluiters DJPS De Jong’s Pijpleidingfabriek B.V. Dekleidingen Marflex B.V. Deepwell pompen Pronk Isolatie B.V. Isolatie heattracing Groenendijk & Soetermeer Lek- en stabilteitsberekening, langsscheepse sterkte
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl