Binnenvaartkrant
Views
6 years ago

2009-10

  • Text
  • Schip
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Onze
  • Nederland
  • Waar

De Binnenvaartkrant 40 5

De Binnenvaartkrant 40 5 mei 2009 Wij wensen Pontus Tankers bvba met het mts Vivaldi Wij leverden het stuurhuis, met overzakbare bovenbouw en hydrauliek. Wij wensen mts Vivaldi en bemanning een behouden vaart. BEHOUDEN VAART Voor het mts Vivaldi leverden wij: 1 x MITSUBISHI S12A2-C2MPTK , 634 kW = 862 pk / 1940 omw. Oosthavenzijde 5-Puttershoek-Holland Postbus 5606-3297 ZG Puttershoek Telefoon (078) 676 38 11 Telefax (078) 676 48 53 Hartelijk gefeliciteerd met het mts Vivaldi. 2 ladingpompen, type EPS350, voor het verpompen van zware stookolie 350 m3/uur. Deze complete pompunits zijn geleverd met drukvaste (EEx-de) ABB elektromotoren, 185 kW. De pompen zijn voorzien van elektrische pompverwarming waardoor een grote besparing in energiekosten wordt verkregen. 1 ladingpomp, type EPS150, voor het verpompen van gasolie 150 m3/uur. Deze complete pompunit is geleverd met een drukvaste (EEx-de) ABB elektromotor, 63 kW. Voor extra info: info@epsbv.com European Pump Services B.V. Ringdijk 506 ~ 2987 VZ Ridderkerk ~ Tel. 0180-44 22 66 ~ Fax 0180-44 22 69 •Verkoop •Inbouw •Service Frankepad 1, Hendrik Ido Ambacht Tel. 078 68 131 27 Fax 078 68 120 25 info@koedood.nl / www.koedood.nl Dealer van Mitsubishi dieselmotoren Veka shipbuilding B.V leverde het complete schip. De afbouw werd volledig uitgevoerd door Bijlsma Shipyard B.V. Bijlsma Shipyard B.V. en Veka Shipbuilding B.V. wensen Pontus Tankers bvba en de bemanning van mts Vivaldi een behouden vaart. Sluisweg 13-16 • Postbus 83 • 8530 AB Lemmer Tel: 0514 56 85 50 • Email: info@bijlsma.com Biesboschhaven Zuid 10-11 • 4251 NM Werkendam Tel: 0183 50 52 30 • Email: info@veka-group.nl • Website: www.veka-group.nl

De Binnenvaartkrant 41 5 mei 2009 Vivaldi: veelzijdige bunker- en chemicaliëntanker Erik Vermeylen van General Bunkering Services in Antwerpen heeft op zijn planbord de naam Vivaldi kunnen afvinken: het schip is opgeleverd, gekeurd en gecertificeerd. Eerder dit jaar deed Vermeylen hetzelfde met de bunkertanker Paganini. Of de drie overige tankers die op het bord staan ook dit jaar nog worden geleverd? Hoewel Vermeylen altijd optimisme uitstraalt, bespeuren we toch een wolkje gereserveerdheid in zijn blik. Als het aan hem ligt, mogen alle schepen nog deze week worden opgeleverd. Hij kan ze terstond in de planning opnemen; er is werk voldoende. Helaas werkt de werf met een ander planbord dan het kantoor van GBS, zodat Vermeylen nog wat langer een beroep moet doen op zijn geduld. Vraagteken Dat wordt in ieder geval op de proef gesteld tot juli; dan wordt zijn derde nieuwbouw van dit jaar opgeleverd, de Ravel. Het is een 1650 ton tellend maatje van de Vivaldi met vijf tanks. In dezelfde maand wordt het casco voor de Rossini verwacht uit China. Op de vraag of dat schip nog dit jaar in de vaart komt, wordt het eerste vraagteken geplaatst. Het tweede gaat naar de vraag van gelijke strekking voor het tijdstip van oplevering van de Verdi, die op dit moment bij Bijlsma in Lemmer wordt gebouwd. Het laatste dat Vermeylen heeft gezien, is dat de werf al ver gevorderd is met de secties. Op dit moment is men bezig met het achterschip. Naar verwachting worden de secties nog deze zomer samengevoegd, waarna de afbouw kan aanvangen. De oorspronkelijk in augustus geplande feestelijke open dag wordt niet uitgesteld. Bij die gelegenheid kan worden kennisgemaakt met de Paganini, de Vivaldi en de Ravel en worden tegelijkertijd de nieuwe kantoren van GBS aan de Noordkaai/Mexicobrug officieel in gebruik genomen. GBS heeft acht tanks laten plaatsen, die een totale inhoud hebben van 1856 m 3 . Ook voor de lessenaar is kersenhout gebruikt. Breed inzetbaar De Vivaldi is ontworpen door VeKa Shipbuilding en afgebouwd in Lemmer bij Bijlsma Shipyard. Het schip oogt superieur. Elke m 3 is volledig benut, zowel voor de tanks als de ruimte van het voorschip waar ondermeer de elektriciteitskasten en het Heatmaster-verwarmingssysteem zijn ondergebracht. In dezelfde ruimte staan ook nog de boegschroefinstallatie van Van Wijk en de twee Cummins QSX 15 generatoren van 530 pk bij 1800 omwentelingen. Het schip heeft veel extra’s, waardoor het veelzijdig en breed inzetbaar is. Niet alleen als bunkertanker maar ook voor transport van olie of chemicaliën. De kans dat tegenover een opdrachtgever ‘nee’ moet worden verkocht, is absoluut te verwaarlozen. De Vivaldi is een onder classificatie van Lloyds gebouwde dubbelwandige tanker van het type C. Het schip is 85 x 9,60 x3,12 meter. Bij tankers van dit formaat vinden we meestal vijf tanks. GBS heeft er acht laten plaatsen, die een totale inhoud hebben van 1856 m 3 . De tonnenmaat bedraagt 1650. De Vivaldi is een zogeheten 2- partijenschip en is uitgevoerd met een dubbele giek en dito leidingsysteem, waardoor het schip separaat stookolie en gasolie kan laden en lossen. Er zijn twee pompen voor de stookolie en er is één pomp voor gasolie. Alle dragen ze het naamplaatje van Bornemann. De capaciteit varieert van 200 m 3 tot 350 m 3 per uur. Neerklapbare reling Om alle voordelen van de kruiplijn te benutten laat GBS bij Van Wijk de giek altijd uitvoeren met een neerklapbare reling. Verder heeft men rond het platform een stalen beschermingsring gemaakt. De machinekamer biedt plaats aan een Mitsubishi S12A2 van 634 kW bij 1940 toeren. De schroef en de straalbuis zijn afkomstig van Van Voorden. Hoogendoorn is de vaste leverancier voor het timmerwerk dat inmiddels tot huisstijl is verworden voor alle schepen van GBS. De kenmerken daarvan vinden we terug in het kersenhout dat voor de woning is gebruikt. Het zelfde hout is in de lessenaar van het door Kampers geleverde stuurhuis verwerkt. Het biedt in combinatie met de vloerbedekking veel warmte, uitstraling en rust aan de werkomgeving van de bemanning. Wie leverden aan het mts Vivaldi Bijlsma Shipyard B.V. Complete afbouw Veka Shipbuilding B.V. Levering complete schip GBS General Bunkering Servicies N.V. Bevrachting Koedood Dieselservice BV Hoofdmotor MITSUBISHI type S12A2- C2MPTK , 634 kW = 862 pk / 1940 omw. ADS van STIGT Masson Marine keerkoppeling type MM W 3450, 5,850:1, PTO type O, voor aandrijving van stuurwerkpomp, elastische koppeling Amco Compressoren B.V. Compressoren Pinta Unisol B.V. Isolatie uitlaatgassensystemen en woning De Ruyter Dieseltechniek B.V. 2x Cummins generatorsets QSX 15C, 460 kVa met Marathon generator 572 PSL 4030 t.b.v. aandrijving boegschroef en ladingpompen. 1 Perkins generatorset 4.4 TWGM met generator Marathon 362 CSL 1606. Maralec b.v. Marathon Generatoren en Motoren Generatoren Van Voorden Promac VAN VOORDEN schroef, 4-blad rechts, diam. 1650 mm - VAN VOORDEN straalbuis Machinefabriek Voordendag van der Stelt b.v. Schroefasinstallatie, stuurmachine, roer IHC Lagersmit BV Schroefasafdichting Machinefabriek en Scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Bunkergiek Blokland Non-Ferro B.V Beunkoelers Kampers Scheepskonstruktie B.V Geleidekoker, stuurhuis en hydrauliek Handelsonderneming Beerens B.V. Aluminium davit Habeco Hydraulics Hydrauliek Werkina Werkendam B.V. Levering 2-draads data besturing. Het monitoring systeem met touch-screen bediening, het complete nautischpakket, de Tankalarmering en radarmeting, het Orlaco camerasysteem, de complete airco installatie Tresco Engineering bvba Tresco Engineering / Navigis Alewijnse Noord B.V. Electrische installatie RAFA B.V. Ramen Hoogendoorn Maritieme Betimmeringen en Interieurbouw Complete betimmering Breman Shipping Installation B.V. Sanitaire aan- en afvoerleidingen machinekamer, levering boiler, levering en montage RVS wastafel machinekamer Tegelzettersbedrijf van der Stelt BV Tegelzetter Electric Comfort Vloerverwarming stuurhuis Fa. P.A. Paans & Zn. Stoffering Polmai Brandbeveiliging Brandblusmateriaal en ADNR pakket Dijvler Materiaal B.V. Ankers, kettingen en lieren Blommaert BVBA Voormast Riwa Boating International Riwa 3500 reddingsboot in brandvertragende uitvoering volgens NEN norm 1914:1997-09 Zwets Werkendam B.V. Zwets pompen, Sim ballastsysteem en appendages BP Nederland B.V. Castrol smeerolie N.V. Handelsmij Nassau Scheepsbenodigdheden, stuurstoel, nylontouwen Cornet Groep Complete casco, stralen en coatenladingtanks Inspectie Verkeer en Waterstaat en Lloyd’s Register of Shipping EMEA Classificatie EPS European Pump Services B.V 2 stuks ladingpomp, type EPS350, voor het verpompen van zware stookolie 350 m3/uur. Deze complete pompunits zijn geleverd met drukvaste (EEx-de) ABB elektromotoren, 185 kW. De pompen zijn voorzien van elektrische pompverwarming waardoor een grote besparing in energiekosten wordt verkregen. 1 stuks ladingpomp, type EPS150, voor het verpompen van gasolie 150 m3/uur. Deze complete pompunit is geleverd met een drukvaste (EEx-de) ABB elektromotor Elektrotechnisch Scheepsinstallatie Bureau C.E. van ‘t Hof B.V klokken: niveau meting en alarmering Heatmaster B.V. ladingverwarmingsinstallatie

Copied successfully!

Binnenvaartkrant