TWEEWEKELIJKS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING Editie 9 - 21 april 2009 VBR ook nu waardevol Karel Verberght was één van de ‘twaalf apostelen’ die in de herfst van 1975 schoon schip maakten bij de VBR. Over de huidige economische crisis zegt de tankvaartondernemer: “Juist in crisistijden is het goed organisaties te hebben die achter je staan en met je meedenken over oplossingen. Zo’n organisatie kan VBR zijn.” www.binnenvaartkrant.nl tel. 010 414 00 60 fax 010 414 02 12 Her motor iseren? INBOUW 15 Kontroverse Beim 4. Ökologiegespräch der Raiffeisen-Leasing in Wien wurde über die Zukunft der Donau als Verkehrsweg diskutiert. Welchen Stellenwert Ökologie und Ökonomie dabei haben sollten, ist eine Kontroverse. Aber: auf der österreichischen Donau werden etwa 12 Millionen Tonnen transportiert. Bis 2015 sollen es 30 Millionen sein. Meer geel op het water 73 Special CONSTRUCTION & SHIPPING INDUSTRY 2009 48 pagina’s over de beurs en de deelnemende bedrijven Inclusief handige plattegrond en deelnemerslijst 24-uurs storingsdienst binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel.0182-387522 T.: 078-673 3799 • F.: 078-673 2726 E.: info@barthaggregaten.nl I.: www.barthaggregaten.nl 24-uurs storingsdienst AGGREGATEN Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl Schepen opleggen of nieuwbouwgolf stoppen? De crisis lijkt de binnenvaart hard te treffen. Het tekort aan lading heeft de vrachtprijzen verder omlaag gedrukt. Dit ‘moeilijke jaar 2009’ is pas een kwart gevorderd en de organisaties roepen al om een oplegregeling. Tweede Kamer-lid Emile Roemer (SP) doet ook weer van zich spreken. Hij wil de komst van nieuwe schepen tegenhouden en stelt opnieuw een toerbeurt voor. Rijkswaterstaat wil graag aan het verzoek om ‘meer geel op het water’ voldoen (met andere woorden: meer zichtbare toezicht en handhaving). Daarom laat RWS tien kleine, snelle, wendbare patrouillevaartuigen bouwen. De mensen op deze schepen contoleren onder andere de vergunningverlening en begeleiden bij calamiteiten het scheepvaartverkeer. De nieuwe patrouillevaartuigen tellen tal van nieuwe technische snufjes. Kunststof voortstuwingsschroeven, een asloze boegschroef (dus zonder smeerolie) en zeer zuinige en milieuvriendelijke motoren. Leny van Toorenburg van Koninklijke Schuttevaer (op de foto naast Aad de Haas van de scheepswerf) doopte vrijdag 17 april de RWS 71 bij Scheepswerf De Haas in Maassluis. De RWS71 is het tweede patrouillevaartuig dat in de nieuwe (rijksbrede) huisstijl is vormgegeven. Volgens Rijkswaterstaat een "eerste stap naar een herkenbare rijksoverheid op het water". (foto’s Theo van Pelt) De overheid moet te hulp schieten. In een brief aan staatssecretaris Tineke Huizinga van Verkeer & Waterstaat roepen de voorzitters van Koninklijke Schuttevaer, CBRB en Het Kantoor gezamenlijk haar hulp in om te voorkomen dat bedrijven in de binnenvaart na de zomer massaal failliet gaan. Er zijn spoedig ‘crisisafspraken’ nodig, volgens de drie organisaties. Ze stellen om te beginnen een oplegregeling voor, waaraan schepen boven de 1.500 ton deel moeten nemen. Dat zou alleen kunnen na intensief overleg tussen de branche, de banken en de overheid. Niemand is gebaat bij kapitaalvernietiging door waardevermindering van de vloot als bedrijven failliet gaan. Zowel de banken als het Rijk (in verband met staatsgaranties) zouden daaraan verliezen. Kleinere schepen worden van deze regeling uitgezonderd, omdat ze – volgens de brief – in de vaart moeten blijven in het kader van het ‘behoud van het kleine schip’. Sloopfonds Vervolgens stellen de organisaties voor om het geld uit het Europese sloopfonds (voor Nederland circa 33 miljoen euro) aan te wenden om de crisis in de binnenvaart te bestrijden. Hierover wil de branche overleggen met de staatssecretaris. Waar mogelijk willen de organisaties voor de ondernemingen in de binnenvaart de kosten verlagen. Ze verzoeken ‘alle betrokken partijen’ de branche te behoeden voor lastenverzwaringen gedurende de crisis (bijvoorbeeld havengeldverhogingen) en dat speciale voorzieningen in havens worden getroffen voor het kosteloos afmeren van wachtende schepen. De staatssecretaris wordt bovendien verzocht coulance te betachten ten aanzien van de overgangsbepalingen (nieuwe technische eisen aan bestaande schepen). >> Lees verder op pagina 3 Rabobank Shipping www.olthof.eu Verkoop Inbouw Onderhoud Reparatie Revisie T: 010-5912611 www.hollanddiesel.nl Dorpsstraat 67a Krimpen a/d Lek T: +31 (0)180 51 15 77 F: +31 (0)180 51 15 78 E-mail: binnenvaart@vdvelden.nl www.vdvelden.nl www.rabobankshipping.nl Tel. +31 (0)10.400.37.00
De Binnenvaartkrant 52 Construction
De Binnenvaartkrant 54 Construction
De Binnenvaartkrant 56 Construction
De Binnenvaartkrant 58 Construction
De Binnenvaartkrant 60 Construction
De Binnenvaartkrant 62 Construction
De Binnenvaartkrant 64 Construction
De Binnenvaartkrant 66 Construction
De Binnenvaartkrant 68 Construction
De Binnenvaartkrant 70 Construction
De Binnenvaartkrant 72 Construction
De Binnenvaartkrant 74 21 april 200
De Binnenvaartkrant 76 21 april 200
De Binnenvaartkrant 78 21 april 200
De Binnenvaartkrant 80 21 april 200
De Binnenvaartkrant 82 21 april 200
De Binnenvaartkrant 84 21 april 200
De Binnenvaartkrant 86 21 april 200
De Binnenvaartkrant 88 21 april 200
De Binnenvaartkrant 90 21 april 200
De Binnenvaartkrant 92 21 april 200
De Binnenvaartkrant 94 21 april 200
De Binnenvaartkrant 96 21 april 200
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl