Views
3 years ago

2009-08

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • April
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Nieuwe
  • Schip
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Familie

De Binnenvaartkrant 6 7

De Binnenvaartkrant 6 7 april 2009 WIJ ZIJN OP ZOEK VOOR MTS WATERPOORT naar stuurmannen en matrozen met ervaring in de Binnenvaart, in het bezit van dienstboekje, het vaarsysteem: 4wk/4wk., het salaris vlgs. CAO- Binnenvaart. Voor meer info tel. 06-22424148 GERWIL CREWING ZOEKT Functie: 2 lichtmatrozen of matrozen voor het m/s Sulomaro. Functie vereisten: i.b.v. dienstboekje met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/verlof i.o. - loon conform CAO. www.gerwil.com Tel. 0527-690032 SCHEEPS- BETIMMERING OOK JACHT- BETIMMERING Timmer- & Scheepstimmerbedrijf, Meubelmakerij ARIE VAN LOENEN BV Molenvliet 65, 3335 LH Zwijndrecht Telefoon (078) 610 39 39 GEVRAAGD: Ms met max. l. van 55 m. Ms afm. 70 x 7.20 m. bj. ca. 1960 Ms afm. 80/85 x 8.20 m. bj. ca. 1960 Ms afm. 86 x 9.50 m. van de jaren 60/80/90 / 2000 M. tankschip met max l. van 47 m. M. tankschip 3000 t of groter met spiralen en ketel vanaf bouwjaar 2000 MS HELENA JACOBA 2990 t bj. 2007 / 1775 PK Caterpillar W.L.A. de BOT & Dtr. beëdigd scheepsmakelaar & taxateur tel. 010 - 4667106 / fax 010 - 4669664 info@debotshipbrokers.nl / www.debotshipbrokers.nl Heidenstecker Schiffahrt Wesseling, Rheinstr. 227 0049.02236.2539 0049.0170.6323501 Schubleichter mit Schiebeluken zu vermieten 70 x 9.48 x 3.00 m, 1485 Ton, SUK 7/2012 12 Teiliges Schiebelukendach, EBR, 58 m x 7,50m, zweihoch, guter Zustand zu verkaufen Ankerwinde Culemann, 11 PS Hatz Diesel, 2 x 33 mm Kettenscheibe zu verkaufen Ankerwinde Culemann, 8 PS Hatz Diesel, 1 x 26 mm Kettenscheibe zu verkaufen Ankerwinde Culemann, 8 PS Farymann Diesel, 2 x 26 mm Kettenscheibe mit Distanzwelle 4 x Koppelwinden, 40 Ton, zu verkaufen www.huizinga-snijder.nl DEBRUYNE GINO Boterhamvaartweg 2 - Dok 138 B-2030 Antwerpen Tel. +32 (0) 3 541 19 61 Fax +32 (0) 3 2133049 www.gsk-gsp.be Pour les clients francophone: Walter Poppe Tel +32 (0)484-21.61.81 Für die Deutschsprachige kunden: Jacob Barelds Tel. +49 (0) 5932-903.888 Mobiel +49 (0) 175-590.75.53 GSK Brokers biedt Europese ondernemers de totaaloplossing voor aan- en verkoop van nieuwe en bestaande binnenvaartschepen !! Nr. 5300 - 1.485 ton, bj 78, 79.97 x 9.50 x 2.91-1.080 pk bj 01 Nr. 1065 - 362 ton, bj 61 Moerbeke 38.80 x 5.09 x 2.42-360 pk rev.2009 Nr. 3070 - 715 ton, bj 1900, 60 x 8.33 x 2.29 – 300 pk en 360 pk Nr. 6240 - 1.757 ton, bj 68, 100 x 9.50 x 2.65 – 1280 pk, motor – buikdenning -vlak – woning – stuurhuis – naut. 2008 Nr. 5055 - 1.217 ton, bj 58, 85 x 8.20 x 2.58 – 860 pk Cat. nieuw.vlak Nr. 5345 - 1.228 ton, bj 57, 65 x 7.65 x 3.50 – 2 x 450 pk Volvo 2005 Nr. 6245 - 1645 ton, bj 81, 85 x 9.50 x 3.21 – 1.100 pk 05 mooi schip Nr. 6090 - 2.359 ton, bj 81, 110 x 9.50 x 3.21 – 2.359 ton – 1.280 pk 2000 Nr. 5375 - 1.100 ton, bj 52, 83.38 x 8.15 x 2.81 Franse motor – alles vnf 1.50m odwl nw 07 - schuifluiken Nr. 4145 - 775 ton, bj 13, 66.79 x 7.67 x 2.30 – 670 pk M.A.N. rev.07 NIEUWBOUWPROGRAMMA: • Nieuwbouw 135 x 11,45 x 4,25 Type Narvik, bouwwerf China Levering: Oktober 2009 Compleet, 2x 1500 pk ABC, 2x Veth Boegschroef, Kampers stuurhuis, spudpalen, luiken. • Nieuwbouw 135 x 11,45 x 4,25 Type Innuendo, bouwwerf China Levering: December 2008 Compleet, 2x 1300 pk Cummins, 2x Veth Boegschroef, Kampers stuurhuis, spudpalen, luiken. • Nieuwbouw 135 x 11,45 x 4,25 Type Narvik, bouwwerf Turkije Levering: Oktober 2008 Compleet, 2x 1278 pk Mitsubishi, 2x Kalkman boegschroef, spudpalen, luiken. • Nieuwbouw 135 x 11,45 x 4,25 nieuw model, bouwwerf China Levering: januari 2010 • Nieuwbouw 86 x 10,00 x 3,20 Type Aspasia, bouwwerf China Levering: Januari 2010 Mogelijk “Turn Key” project i.s.m. Levering als casco of compleet. Dit is slechts een klein greep van de schepen die wij U te koop kunnen aanbieden. Voor meer informatie van deze aangeboden schepen of heeft U andere wensen, vernemen wij dit graag. Op meerdere schepen is inruil bespreekbaar. Voor jonge starters zijn er interessante opstart mogelijkheden. Altijd welkom op ons kantoor voor een persoonlijk gesprek of willen ook graag bij U langskomen Wij doen net iets meer voor U! Postbus 38, 5420 AA GEMERT Tel.: 0492-362121 www.otten-gerrits.nl

De Binnenvaartkrant 7 7 april 2009 Belangstelling voor binnenvaart in crisis Waar varen we langs? De wereld beleeft een ernstige economische crisis. Het is opvallend hoeveel aandacht er in landelijke media is voor de situatie in de binnenvaart ten tijde van deze crisis. Zo waren er al grote interviews met medewerkers van het BVB voor de Volkskrant en verschillende televisiestations. De belangstelling gaat vooral uit naar hoe het ervoor staat in de sector zelf. Volkskrant Wilco Volker stond de Volkskrant te woord en er verscheen een groot artikel in dit landelijke dagblad. Ook werd aan boord van het ms Calando van Ronnie Rutjes geïnterviewd. Erg goed was het grafiekje bij dat artikel waarop de imponerende positie van de binnenvaart in het totale vrachtvervoer tot uiting komt. Deze rubriek is vooral bestemd voor hen die willen is dat de lezer van De Binnenvaartkrant Hendrikkade 12e op het Rotterdamse Noor- varen of in het verleden veelvuldig op de Eu- ons vertelt waar deze foto gemaakt is. dereiland. Oplossing krant nr. 08 opsturen ropese vaarwegen te vinden waren. Bij Land Dit inzicht van het land dat u als opvarende voor 15 april 2009. In Zicht gaat het er namelijk om de plek op van een binnenschip passeert kan u een vlag bovenstaande foto te herkennen. De foto is van De Binnenvaartkrant opleveren. Stuur een De winnaar van krant nr. 07 is: gemaakt ergens op een vaarweg. Het gefo- kaartje met de juiste locatie (vaarweg ... ter Naam: A.K. van Dijk Erik van Toor staat TV Rijnmond te woord. BNR Kees de Vries (secretaris BVB en directeur Koninklijke Schuttevaer) stond BNR Nieuwsradio te woord voor een nieuwsitem over de binnenvaart in crisistijd. Erik van Toor (Kantoor Binnenvaart) sprak met RTV Rijnmond in het kader van het populaire programma ‘Ik ziet de haven al’. De vraag ‘Is er al zicht op verbetering?’ stond bij dit interview centraal. De uitzending van dit laatste programma vindt de eerste keer plaats op 9 april om 17.40 uur. tografeerde object staat op, maakt deel uit van of is de oever van deze vaarweg. Wat wij LAND IN ZICHT hoogte van ...) op aan de redactie van deze krant: De Binnenvaartkrant Betr. Land In Zicht Postbus 24202 3007 DE Rotterdam Of stop de oplossing in de bus op de Prins Plaatsnaam: Den Bommel Scheepsnaam: Beantra Oplossing: Groot Ammers op de Lek (Zie ook onze internetsite: www.binnenvaartkrant.nl voor Land In Zicht prijsvraag) Moestuin Iets minder met de crisis bezig is het programma ‘In Natura’ van de omroep Llink (‘voor een betere wereld’) waarin men wil laten zien op welke vreemde plaatsen je allemaal een moestuin aan kunt leggen. Bijvoorbeeld aan boord van een binnenschip. Het BVB heeft geregeld dat er een aflevering aan boord van een schip kan worden gemaakt. Bibliotheek In de Centrale Bilbliotheek in Rotterdam (Hoogstraat 110) wordt 18 april in de centrale hal een ‘Dag voor de Varenden’ gehouden, met als sprekers de bekende schrijver Jan Siebelink en de oud-(binnenvaart)journalist Hylke Speerstra. Beiden houden ook signeersessies. Het is ook een dag voor de kinderen met voorlezen, een workshop Flessenpost en een Piratenworkshop. De dag wordt opgeluisterd door shantykoor de Brulboei. Bureau Voorlichting Binnenvaart Postbus 23005, 3001 KA Rotterdam Bezoekadres: Rijn- en Binnenvaarthuis, Vasteland 12e, 3011 BL Rotterdam telefoon: +31 (0)10 412 91 51, fax: +31 (0)10 433 09 18 e-mail evo@bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl Bezoek het BVB ook op internet: www.bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl VOORTOUW Nieuws van het BVB NEDERLANDSE STAAT VORDERT IN BUITENLAND BTW TERUG Havenbedrijf werpt walstroom in ‘de strijd’ Het Havenbedrijf Rotterdam doet ook dit tweede jaar mee aan de CO2mpetitie, de wedstrijd om in de binnenvaart vijf procent op het brandstofgebruik te besparen. Havenmeester Jaap Lems (foto) gaf dit jaar het startsein aan boord van het directievaartuig Nieuwe Maze. “We hebben vorig jaar reeds het nieuwe varen geïntroduceerd. Als de snelheid niet van invloed is op de veiligheid op het water, is varen op 70 procent van je vermogen regel bij het Havenbedrijf. De overige besparing willen we onder andere realiseren door het gebruik van walstroom op de aflosplekken. Veel patrouilleschepen varen 24 uur, zeven dagen per dag. Tijdens het aflossen verblijven de schepen al gauw een uur op de aflosplek. Het gebruikmaken van elektriciteit van de kade, levert dan een aanzienlijke besparing op.” Het Havenbedrijf is anderhalf jaar geleden begonnen om al de ligplaatsen voor de binnenvaart te voorzien van walstroom. We willen het gebruik daarvan ook verplicht stellen. Dan moeten we zelf het voorbeeld geven.” Dit jaar nemen 123 bedrijven deel aan de Binnenvaart Brandstof CO2mpetitie. Drie keer zoveel deelnemers als vorig jaar. Onder hen ook particuliere schippers. Het organiserend platform VoortVarend Besparen verwacht dat de deelnemers een gemiddelde besparing van tussen de 5 en 10 procent gaan halen. Vorig jaar werd gemiddeld 14 procent brandstof bespaard en (foto Ed Dewaerheijt) de winnende rederij bespaarde zelfs gemiddeld 25 procent. Grootste verandering ten opzichte van vorig jaar is de duur van de wedstrijd. Een half jaar lang zuinig varen is een echte uitdaging voor sommige schippers. In het nieuwe particuliere klassement wordt gestreden door tien deelnemers. Het Een 40-jarige matroos raakte maandag 30 maart op de Zoutkamperlaag zwaar gewond toen hij in een lijn verstrikt raakte en overboord werd getrokken. Het slachtoffer werd naar het UMC Groningen overgebracht, waar hij ‘s nachts aan zijn verwondingen overleed. De matroos uit Capelle aan de IJssel werkte aan boord van een vaartuig dat inspectiewerkzaamheden uitvoerde aan de gasleidingen op de Zoutkamperlaag. Rond 09.00 uur stapte de man tijdens het in positie brengen van één van de vier ankers in een lus van de neuringlijn. Bij het vallen van HbR was vorig jaar eenvoudig winnaar als enige in het dienstenklassement. Nu zijn er meerdere diensten, waaronder het Havenbedrijf Amsterdam. De deelnemers zijn herkenbaar aan de geblokte deelnemersvlag. Op de website www. voortvarendbesparen.nl is de CO2mpetitie verder te volgen. Matroos overlijdt na ongeval het anker werd de matroos door die neuringlijn overboord getrokken. Hij verdween daarbij onder water. Het lukte de overige bemanningsleden het slachtoffer na ongeveer zeven minuten boven water te halen. Direct begonnen ze met de reanimatie. Die werd later overgenomen door ambulancepersoneel dat door reddingsboten op de plek des onheils was gebracht. De man had bij het ongeval zwaar letsel aan één van de benen opgelopen. Het slachtoffer werd naar het UMC Groningen overgebracht waar hij ’s nachts overleed. De Waterpolitie onderzoekt het ongeval.

Binnenvaartkrant