Views
1 year ago

2009-08

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • April
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Nieuwe
  • Schip
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Familie

TWEEWEKELIJKS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING Editie 8 - 7 april 2009 Nieuwe opleiding op Urk Komend schooljaar start het christelijk Berechja College op Urk met een binnenvaartopleiding. Het is een aanvulling op het aanbod visserij- en koopvaardij-opleidingen. Een logische uitbreiding nu steeds meer Urkers een carrière buiten de visserij kiezen. “Een echte praktijkopleiding, het ruikt hier naar touw en gasolie.” www.binnenvaartkrant.nl tel. 010 414 00 60 fax 010 414 02 12 Alles draait om kwaliteit! SERVICE AAN: 9 Geen plaats in haven Kleine toeleverings- en reparatiebedrijven voor de binnen- en zeevaart vinden in de haven van Antwerpen geen ruimte meer. Dat zegt Aimé Bynens, voorzitter van de maritieme netwerkorganisatie Flamea in Antwerpen. “Het betekent dat we steeds verder uit de haven moeten trekken.” Geen nostalgie maar actuele werkelijkheid 13 Hafenkonzept In dem vorgelegten Entwurf des Nationalen Hafenkonzeptes erkennt die Bundesregierung die Kapazitätsreserven auf den Binnenwasserstraßen. „Die Binnenschifffahrt kann auf höchstem Sicherheitsniveau große Teile der Gefahrguttransporte abwickeln.“ Aber der BDB sieht Nachbesserungsbedarf im Entwurf. 31 TANDWIELKASTEN KEERKOPPELINGEN binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 T.: 078-673 3799 • F.: 078-673 2726 E.: i n f o @ b a r t h a g g r e g a t e n . n l I.: w w w . b a r t h a g g r e g a t e n . n l 24-uur s stor ingsdienst AGGREGATEN Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl Samen met verladers crisis te lijf De haven van Duisburg ziet de overslag voor de staalindustrie met 50 procent instorten, de grootste terminalexploitant ter wereld schort nieuwbouw van terminals op, zeeschepen worden opgelegd en de Maashaven ligt vol met binnenschepen waarvoor nauwelijks lading is. Het is crisis en de binnenvaart ziet de reserves met lede ogen slinken. Gezocht wordt naar oplossingen. Zo werken Kantoor Binnenvaart en ESO aan een groot samenwerkingsverband van schippers en verladers. Mochten er in de sector al gedachten zijn over financiële injecties of steunmaatregelen, dan liet staatssecretaris Jan Kees de Jager van Financiën vorige week bij de CBOBjaarvergadering weinig ruimte voor hoop. Hij sprak voornamelijk over de crisis op wereldschaal (en zijn rol daarin) maar de praktische boodschap aan de binnenvaart beperkte zich tot enkele maatregelen waar sommige schippers wel baat bij zullen hebben, maar die het kabinet in elk geval geen geld kosten. Zo zal hij de regels voor bedrijfsopvolging vereenvoudigen. Bedrijven met minder dan tien werknemers en een omzet lager dan een miljoen euro, hoeven geen jaarrekening meer te deponeren bij de Dit is geen nostalgisch beeld van de Maashaven, maar helaas zeer actueel. Afgelopen vrijdag genomen. Zonovergoten, stilliggende, lege schepen. In de landelijke gedrukte media en op televisie treurige verhalen van schippers die tegen hoge maandlasten aankijken, maar wier contract met de operator is verbroken en die nu heel snel de afgelopen jaren met veel hard werken opgebouwde reserves zien weglopen. De twijfel rijst. Zeker bij de wat grotere schepen. Zijn de gedurfde investeringen van de laatste jaren te roekeloos geweest, gebaseerd op de top van een economische golf die niet meer dan een luchtbel bleek te zijn? Enige geruststelling is wel te vinden in het feit dat niemand iets valt te verwijten – want een jaar geleden nog zag niemand het aankomen – en voor zover dat mogelijk is, biedt het ook wel troost dat er genoeg andere sectoren zijn die het net zo slecht hebben getroffen, of zelfs nog slechter. De collega’s van het wegvervoer staan nog massaler stil. En met dat mooie lenteweer kun je dan toch beter op het water zijn. (foto MGR) Kamer van Koophandel. Voor binnenschippers is het zeker handig dat de overheid vanaf volgend jaar de BTW in het buitenland terughaalt, zodat die hier kan worden verrekend. Vindt het vervoer plaats in opdracht van een buitenlands bedrijf, dan hoeft geen BTW meer te worden berekend door de schipper. Samenwerking In de binnenvaart wordt ook niet direct gedacht aan steunmaatregelen door de overheid. Wel kwam Kantoor Binnenvaart (KB) met het voorstel om een groot samenwerkingsverband op te richten van schippers én verladers. Erik van Toor van KB: “We denken aan een samenwerkingsverband als een duurzame oplossingsrichting. Schippers en verladers hebben er allebei belang bij dat de continuïteit van deze sector is gewaarborgd. Verladers spinnen geen garen bij een stilliggende vloot zoals nu, als mensen door de bodem zakken.” “Wij denken dat verladers wel geneigd zijn mee te denken. Je kan wel vet op de botten hebben, maar dit is een kapitaalintensieve sector en je bent snel door je reserves heen. Een half jaar houden de meesten het nog wel vol, maar wat er daarna gebeurt weet je niet.” Lees verder op pagina 3 >> www.olthof.eu onderhoud en service van keerkoppelingen Twin Disc dealer T: 010-5912611 www.hollanddiesel.nl SCHROEF KAPOT? OF ANDERE NODIG? BEL ONS!! Tel. 078-6133831 48x50_keerkoppel_fc.indd 1 05-02-2009 10:06:23

De Binnenvaartkrant