Binnenvaartkrant
Views
6 years ago

2009-07

  • Text
  • Maart
  • Schip
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Behouden
  • Wensen
  • Onze

De Binnenvaartkrant 60

De Binnenvaartkrant 60 24 maart 2009 houdt de vaart erin! Wij wensen Flintercape en Flintercrown en hun bemanning een behouden vaart. Dealer Verkoop, revisie en reparatie van Mitsubishi en Daewoo dieselmotoren voor voortstuwing, pomp, boegschroefaandrijving en generatorsets Voorraad Grote voorraad nieuwe onderdelen en ruilonderdelen voor Mitsubishi en Brons motoren Fabrikant Verkoop, installatie, reparatie en inspectie van hydraulische installaties Service Dag en nacht service, worldwide Reparaties Nog steeds service, reparatie en revisie van Brons, Bolnes en Stork dieselmotoren Gratis aanleg Aan ca. 200 meter kade, open vaarwater, vrij van havengelden www.olthof.eu Machinefabriek G. Olthof N.V. Nijverheidstraat 120 - 124 2901 AR Capelle a/d IJssel Tel. 010-258 02 58 Fax 010-458 87 50 e-mail: info@olthof.eu Olthof Schiffservice Auenweg 173 D-51063 Köln Tel./Fax 0049 (0) 221-981 088 41 Al meer dan tachtig jaar een begrip in de scheepvaartbranche

De Binnenvaartkrant 61 24 maart 2009 Flintercrown en Flintercape nog niet in bedrijf Recessie dwingt schepen tot lang parkeren DOOR JOHAN DE WITTE IHDA Europe Feeder leverde vorige maand twee 800 TEU containerschepen op aan Flinter uit Barendrecht. De Cruise Terminal Rotterdam aan de Wilhelminakade was het podium waar mevrouw Yan Wang de eer had om onder grote belangstelling de Flintercrown te dopen. De echtgenote van de president van Nantong Mingde Heavy Industrie vertegenwoordigde haar man en de bouwwerf van de casco’s, alsmede haar land met een origineel Chinees cadeau aan Flinter-directeur Reinder van der Veen. Flinter beheert en exploiteert een vloot van zeer moderne multi-purpose vrachtschepen, oplopend in laadvermogen tot 10.000 ton. Hiervan is tweederde in (mede-)eigendom; voor de overige veertig aangesloten schepen verricht het bedrijf het commercieel, het technisch en het nautisch management. De Flintercrown werd gedoopt bij de Cruise Terminal Rotterdam. (foto’s Johan de Witte) Stand-by IHDA-directeur Johan Dane benadrukte in zijn speech de uitstekende kwaliteit van het schip. De casco’s van de schepen zijn gebouwd in China en de afbouw vond plaats door IHDA Europe Feeder op de locatie Leeuweneiland in Dordrecht. Een vertegenwoordiging van de Rotterdamse haven, die in 2008 zo’n 37.000 schepen ontving, belichtte de goede relatie van Rotterdam en Flinter. Na verschillende sprekers richtte Flinter-baas Reinder van der Veen het woord tot participanten van de cv Flintercrown: “Sinds eind 2007 is de markt voor containerfeeders hard achteruit gegaan. Waar schepen van het type Flintercrown in 2007 nog rond de 9.000 euro per dag opvoeren, liggen de dayrates nu op circa éénderde daarvan. Dramatisch slecht. Wij voorspellen dat het einde nog niet in zicht is.” “De Flintercrown gaat terug naar De Flintercrown is 141,60 meter lang en kan 800 TEU vervoeren. zijn ligplaats in Dordrecht en zal daar mogelijk enige maanden blijven liggen, om onnodige kosten te voorkomen”, zo meldde Van der Veen. “Door het schip nog niet definitief te registreren wordt de bouwdatum opgeschoven en blijft het schip nieuw! Het schip is stand-by; zodra onze bevrachting een verantwoorde exploitatiemogelijkheid ziet, zal het zijn werkzame leven aanvangen,” aldus Van der Veen. Dat de wereldwijde neergang van de economie dergelijke mooie en functionele schepen dwingt tot lang parkeren, werd hiermee tastbaar. In maritieme harten blijft het pijnlijk. Recessie dwingt tot roeien met de riemen die je hebt. Alle containermaten Het tweede schip dat IHDA Europe Feeder opleverde was de Flintercape. De Flintercrown en de Flintercape hebben een vlakke spiegel, overdekt voordek, uitwaaierende boeg en bulbsteven. De lengte (over all) is 141,60 meter, de breedte 20,60 meter. De holte tot het hoofddek is 9,50 meter. De tonnage 7700 (GT). Het totaal aantal TEU’s dat de schepen kunnen vervoeren is 800. In het ruim zijn 230 stelplaatsen voor 20-voetscontainers; op de luiken kunnen 570 TEU’s worden geplaatst. Er zijn 150 koelcontaineraansluitingen. Met een MAK 8M43C medium speed-diesel van 7.999 kW bij 500 omwentelingen en een 5-bladsschroef (4600 millimeter) van Wärtsilä loopt de snelheid van deze schepen door de 18 knopen. De meerwaarde van deze schepen is de aandacht die IHDA besteedde aan de diversiteit aan containerafmetingen. Beide schepen hebben drie ruimen met containergeleidingen. In ruim 2 en 3 zijn de geleidingen verplaatsbaar voor de optimale capaciteitsbenutting met 45-voetscontainers. Alle mogelijkheden voor het plaatsen van 20-, 30-, 40-, 45-, 48- en 49-voetscontainers zijn ten volle uitgewerkt. Deze containerfeeders kunnen wereldwijd worden ingezet en zijn gebouwd onder GL met als klassenotatie: ‘100 A5 E3, Container Ship, SOLAS 11-2, reg. 19, MC E3 AUT’. IHDA IHDA is gevestigd in Krimpen aan de Lek en levert diverse scheepstypen. De werf had en heeft verschillende casco’s in aanbouw in Oost-Europa en China. Het huidige leveringsprogramma bestaat uit containerfeeders van 800 tot 1200 TEU, multi-purpose coasters van 3300 tot 12000 DWT, drogeladingschepen, tankers en duwbakken. IHDA besteedt veel aandacht aan de selectie van werven voor de productie van het casco, maakt het ontwerp, verzorgt de aanlevering van klassegekeurde tekeningen, houdt toezicht tijdens de cascobouw en verzorgt met behulp van een aantal onderaannemers de afbouw van de schepen. De afbouw vindt plaats in Nederland (in de regio Rotterdam) waardoor een West-Europees kwaliteitsniveau wordt gerealiseerd. Het gehele traject, vanaf contracttekening tot proefvaart en levering aan de klant, valt onder de verantwoordelijkheid van IHDA. Wie leverden aan de Flintercape & Flintercrown IHDA Shipbuilding Service Machinefabriek G. Olthof N.V hydrauliek van de boegschroeven, van diverse objecten in de machinekamers. Rossmark Waterbehandeling B.V. Levering van complete schepen Leveren en plaatsen van de generatorsets. hydrauliek CCP systeem verstelbare Datema Delfzijl bv Bilge watersparators Wärtsilä Nederland BV Geassisteerd bij de inbouw en uitlijnen van schroeven en hydrauliek stuurmachines Handblussers, brandslangen, zwemvesten, Aalborg Industries BV 5-blads CPP verstelbare schroef de voortstuwingsmotoren en Mastervolt B.V. Omvormers en acculaders overlevingspakken, veiligheidsuitrusting en Brandstofverwarmingsinstallatie Rexroth bv reductiekasten Winteb B.V. Ontluchtingen reddingsmiddelen BP Nederland B.V. Castrol smeerolie Bediening afsluiters, S.O.S afsluiters, Alewijnse Marine BV Hoogendoorn Maritieme Machinefabriek en Kalkman Handelsonderneming B.V. bemeting gasolietanks en luchtvoorziening Complete elektrische installaties betimmeringen Betimmeringen Scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Scheepsbenodigdheden, scheepsinventaris tanks Leroy Somer Asgeneratoren ten behoeve Pinta Unisol B.V. Isolatie woningen Ankerlieren, ankers en kettingen. en machinekamer gereedschappen Atlas Copco Ketting Marine Center bv van de boegschroeven HEINEN & HOPMAN ENG BV Observator Instruments B.V Straalbedrijf A.J. Den Breejen & Zonen BV Compressoren HRP Thruster Systems bv Airconditioning, centrale verwarmingen, Zonwering de ruitenwissers Stralen en conservering Vulkan Nederland BV Boegschroeven HRP controllable Pitch mechanische ventilaties en koelinstallaties Intersona bv Geluids- en trillingsmetingen Germanischer Lloyd Classificatie Flexibele koppelingen tussen Tunnelthruster type HRP 5008 TT Smits-Neuchatel Marine Department BV Van Voorden Promac Hatenboer-Water bv reductiekasten en hoofdmotoren NRF BV Bunkoelers A60 ondervloeren, Rubbermortel en PROMAC-HATECKE vrijeval boten met Fresh water units Discom BV Trinoxx B.V Ramen, patrijspoorten en Slovolan afwerkvloeren. terughaalsysteem, PROMAC-HATECKE Den Breejen & Zn. Schilderwerken bv Uitlaatsystemen t.b.v. Hoofd- en stalen buitendeuren MX Brandbeveiliging B.V. CO2 rescueboten met davits Schilderwerk binnen en buiten Hulpvermogen incl. elastische opstellingen Van der Velden Marine Systems blusinstallatie van de machinekamers en MacGREGOR - Conver GmbH Econosto Nederland BV Afsluiters en MAK Scheepsdieselmotoren BARKE® rudder en BARKE® steering gears laadruimen. FIXED LOCAL application. Luikenwagens, hydrauliek foulding appendages MAK 8, M 43 hoofdmotoren. Rietveldhydraulics b.v. Installatiewerk watermist ( brandbestrijdingsinstallatie) Nicoverken Holland BV RVSputteneneco Doedijns B.V. Hydrauliek

Copied successfully!

Binnenvaartkrant