De Binnenvaartkrant 52 24 maart 2009 TECHNISCH INSTALLATIEBUREAU OECHIES BV Wij wensen familie Cornet een behouden vaart met het ms Challenger Gespecialiseerd in leidingwerk • VOOR PREFABRICAGE VAN SCHEEPSLEIDINGWERK EN ALGEMEEN LEIDINGWERK • REPARATIE EN INSTALLATIE Wij wensen ms Challenger en haar bemanning veel succes en een behouden vaart. Wij leverden en installeerden o.a. de navolgende apparatuur: • De complete electrische installatie met Oechies tweedraads plc-systeem en touch-screen bediening • Airco installatie • Alphatron nautische pakket • Alphatron camera systemen • Lading meter Sygo Poe Poe !!! SNEL * FLEXIBEL * GOEDE SERVICE NIJVERHEIDSSTRAAT 4 * 3371 XE HARDINXVELD-GIESSENDAM TEL. 0184-679199 * FAX 0184-679188 E-MAIL: INFO@ANKOPIPING.NL * WEB: WWW.ANKOPIPING.NL Brede Hilledijk 111 · 3072 NB Rotterdam · Telefoon (010) 297 39 99 www.oechies.nl Instalho BV en Concordia Shipyards BV wensen familie Cornet en de bemanning een... behouden vaart! Concordia Shipyards BV Postbus 50 4250 DB Werkendam T +31 (0) 183-600391 F +31 (0) 183-600192 E info@concordiashipyards.nl W www.concordiashipyards.nl Instalho BV Beatrixhaven 13 4251 NK Werkendam T +31 (0) 183-503111 F +31 (0) 183-503132 E info@instalho.nl W www.instalho.nl
De Binnenvaartkrant 53 24 maart 2009 Nieuw ms Challenger is een plaatje DOOR JAN JOHAN TEN HAVE Het nieuwe motorschip Challenger van Paul en Erika Cornet is een plaatje. Vol trots leiden zij dan ook de verslaggever rond door de machinekamer met puike, 1700 pk sterke Mitsubishi hoofdmotor. En door de smaakvol ingerichte woning. Voor de Cornets is er weinig te wensen over: “Wij zijn hartstikke tevreden.” De woning is de trots van Paul en Erika. En of het nou gaat om het kookeiland met keramische kookplaat en ingebouwde bakplaat en frituur, het zuurstokroze ingerichte kamertje van dochter Jennifer – net zes maanden oud – of de woonkamer waar klassiek en modern elkaar ontmoeten…het ziet er allemaal even fraai uit. Of neem de slaapkamer en badkamer, die zijn uitgerust met spiegelplafond en sterrenhemel. Het bubbelbad met ledverlichting in verloopkleuren maakt het beeld compleet. Ook in het stuurhuis heeft de aankleding net even iets extra’s, onder meer dankzij het kompas dat in twee kleuren led-lampjes is aangebracht in het plafond boven de lessenaar. Uitdaging Met de ingebruikname van dit schip vaart de pas 27-jarige Paul (zoon van schippersechtpaar Johan en Geert Cornet die laatstelijk voeren op de Rambler) op zijn tweede gloednieuwe schip. Hij was er sowieso vroeg bij, werd al op zijn twintigste zelfstandig kapiteineigenaar en waagde zich, na vier jaar op de eerste 85 meter lange Challenger al aan nieuwbouw. “De naam van het schip zegt het al”, vertelt Paul. “Een uitdaging, dat is het en dat blijft het.” Op het eerste nieuwbouwschip (105 bij 9,50 meter) voeren Paul en Erika vijftien maanden. Daarover zegt hij: “We kregen een nette aanbieding van Concordia met koop en verkoop. En dat hebben we toen maar gedaan.” De Challenger ligt tijdens het interview voor de wal in Delfzijl, waar een vracht kunstmest voor DSM wordt gelost. Na de maidentrip Luik-IJmuiden met calcaire voerde de tweede reis naar het noorden. “We varen vooral met rollen en bulk voor Corus, DSM, Brunnermond, Wijne & Barends en Verbrugge.” Nu het schip klaar is, staat echtpaar Cornet voor een nieuwe uitdaging: aan het werk blijven nu de economische teruggang ook niet voorbij gaat aan het transport over water. Daarbij komen de opdrachten van de Particuliere Transport Corporatie (PTC), waarvan Paul een van de bestuursleden is. “We varen niet op contract, maar wel met een vervoersgarantie voor de PTC. Dan laat je in goede tijden misschien wel eens iets liggen ten opzichte van de vrije markt – nu die markt op sterven na dood is, moet je het toch van je contractwerk hebben. Natuurlijk liggen wij ook wel eens te wachten of varen wij verder leeg dan ons lief is. Maar we hebben wel een zekerheid van werk.” “Zoals het nu lijkt varen we hierna leeg van Delfzijl naar Luik. Daar kunnen we deze week nog laden. Anders wordt het maandag laden in IJmuiden en nu zijn we daar dan dinsdag toch weer leeg. We moeten niet alleen onszelf aan het werk houden, maar ook onze vaste matroos, de Filippijn René Morales. René is een geweldige kracht waarmee wij ontzettend blij zijn. Die jongen scheelt ons een hele hoop uren vrije tijd.” Ruimte voor geintje “Strak, zeker voor Chinese begrippen”, oordeelt Cornet over de staat waarin het casco in Nederland arriveerde. Het is gebouwd via Concordia bij Sainty Shipbuilding in Yangzhou. “Daar was het casco van ons vorige schip ook al gebouwd. We wisten dus dat het met de kwaliteit van die werf wel goed zit.” De bemiddeling was in handen van De kleine Jennifer in haar zuurstokroze kamer. Concordia Shipyard Werkendam en de afbouw vond plaats bij Instalho Scheepsbouw in Werkendam. “De afbouw bij Instalho is ons uitstekend bevallen”, vertelt Paul. “De sfeer aan boord was in één woord geweldig. Er werd hard en goed gewerkt en er was op zijn tijd ook ruimte voor een geintje. Een uitstekende groep mensen.” De Challenger werd bij Instalho gelijktijdig afgebouwd met de Sayonara, Vectura en Passant. Met z’n vieren vierden de eigenaars en medewerkers van al deze schepen feest met allen die bijdroegen aan de afbouw van het schip, zowel de werf als de onderaannemers.” Op het vorige schip voer echtpaar Cornet slechts vijftien maanden. Het is de bedoeling het op dit nieuwe schip toch wel wat langer vol te houden. “We hebben beslist nog geen plannen om dit nieuwe schip meteen alweer te verkopen. Begrijp me goed, het afbouwen beviel me heel goed. Maar nu gaan we eerst varen.” Uw specialist door praktische vakkennis van de scheepvaart Uw complete belettering van eenvoudig tot design in Matroos René Morales: “een gouden kracht”. (foto’s Jan Johan ten Have) Lindeweg 22 2995 XK Heerjansdam T : 078-6773845 F : 078-6771285 E : info@sign-service.nl I : www.sign-service.nl Henk Schot: 06-53 655370 hout, metaal, kunststof en plakfolie Totaal pakket voor compleet nieuwbouwschip van steven tot spiegel. Wie leverden aan het ms Challenger Concordia Shipyards BV Compleet schip Instalho BV Complete afbouw Rabobank Altena Financiering Particuliere Transport Coöperatie b. a., PTC Bevrachting EFM onderlinge schepenverzekering U.A. Verzekering Koedood Dieselservice BV MITSUBISHI type S16R-C2MPTK , 1250 kW, 1700 pk, 1600 rpm ADS van STIGT Masson Marine keerkoppeling type MM W7350, 5,031:1, PTO type 0 voor aandrijving van stuurwerkpomp en elastische koppeling Pinta Unisol B.V. Isolatie uitlaatgassensystemen Novetec B.V. Machinekamerventilatie, RVS afsluitbare regenroosters en brandkleppen, RVS afsluitbare ventilatiekappen, ATEX ruimventilatie, uitlaatgassendempers 40dB voor hoofdmotoren en hulpmotoren. SKB Scheepsafbouw- en Konstruktiebedrijf B.V. Aluminium machinekamerplaten ANKO Piping-Holland Aansluiten van boegschroefmotor en generatorsets in voor- en achterschip Brinkmann en Niemeijer Motoren B.V. John Deere diesel generatorsets Damen Marine Components Straalbuis met een diameter van 1.816 mm. De Waal Machinefabriek B.V. Stuwa schroefasinstallatie met schroefasrem, Stuwa schroefasseals, Stuwa roeren en Stuwa stuurmachine Veth Motoren B.V. Veth-Jet boegschroefinstallatie, type 4-K- 1300 S4 met Scania dieselmotor, 638 pk en 1800 rpm Machinefabriek en Scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Autokraan, spudpalen, hefkolom, onderkuip stuurhuis en ankerlieren. van Wijk Stuurhuizen B.V. Deuren, heklichtbeugel, boorlichtbakken, aluminium bovenbouw en een stuurhuistrap Alphatron Marine B.V. 2 JMA 609 tft, volledig Multifunction lijn, Alphachart, elektronische kaart, Alphacam, RVS camera systeem Tresco Engineering bvba AlphaChart Oechies Elektrotechniek Complete elektrische installatie Mastervolt B.V. Omvormer en acculader Loggers Rubbertechniek B. Flexibele opstelling woning Hoogendoorn Maritieme Betimmeringen en Interieurbouw Complete betimmering Keukenstudio Jan Diepeveen Keuken Rafa b.v. Ramen SYGO BV Scheepslading- en hoogtemeter. Sani - Dump Tegelwerk (levering) Hoko Installatiebedrijf Sanitair (aanleg) woning en aanleg van leidingwerk in machinekamer. Tegelzettersbedrijf van der Stelt BV Tegelwerk montage SPEEDHEAT Ridderkerk De voor- en achter woning en stuurhut verwarmd Baas Wooncentrum- Werkendam Stoffering Con-Air Airconditioning Airconditioning en overdrukinstallatie Hi-Safe Systems B.V. FM-200 brandblusinstallatie t.b.v. machinekamer voor en achter Handelsonderneming Beerens B.V. Voormast type Reintrade, sierdakradarmast Blommaert BVBA 22 aluminium scheepsluiken type FRK 10.100/3670/2.5 en een hydraulische luikenwagen type HLW 10/6000 en een stuurhuttrap All Pumps Holland B.V. Pompen Daalderop B.V. Warmwaterboiler OS Marine c.v. Mobil smeerolie REINPLUS VANWOERDEN BUNKER BV Mobil smeerolie, Esso gasolie, scheepsinventaris, Bunker Overvul Beveiliging, bijboot en verf S.I. Scheepvaart Inspectie en Bureau Veritas Classificatie Monteba Havelaar Accountancy AdVeCon Sign Service Belettering Schoonschip V.O.F. Reinigingsproducten Verhoeven Andel Schilderwerk binnen en behang
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl