Views
3 years ago

2009-07

  • Text
  • Maart
  • Schip
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Behouden
  • Wensen
  • Onze

De Binnenvaartkrant 50

De Binnenvaartkrant 50 24 maart 2009 Scheepsvloeren A754 (18) gecertificeerd conform IMO A754 (18) zwevende vloeren thermische en geluidisolerende vloeren brandvertragende vloeren Tegelwerk en kunststof vloeren Marmoleum, vinyl, tapijt etc. Officiële Dealer van: MIRACOTE (Engeland) • Moezelweg 202 • 3198 LS Rotterdam-Europort • Havennr. 5617 • Tel: 0031 (0)181 - 262022 • Fax: 0031 (0)181 - 262062 • E-mail: info@helder-may.nl • Website: www.helder-may.nl “Wij verzorgden de complete betimmering voor de Flyshooter GO-1 en wensen het schip een behouden vaart.” Middelland 22a 2931 AL Krimpen a/d Lek Tel.: 0180 - 55 04 14 fax.: 0180 - 41 19 32 info@habeco-hydraulics.com www.habeco-hydraulics.com Wij wensen Visserijbedrijf W. Melissant & Zn. een behouden vaart met de Flyshooter GO-1 (Wouter Adriaantje) Deltahaven 13 3251 LC Stellendam T. 0187-492 489 F. 0187-492 806 E. info@ijtama.nl I. www.ijtama.nl

De Binnenvaartkrant 51 24 maart 2009 ABN AMRO Dordrecht ‘stapt aan boord’ DOOR JOHAN DE WITTE Waarom een bank voorstellen die al een stevige maritieme portefeuille heeft? Omdat ABN AMRO Dordrecht terug is in de binnenvaart, graag in contact met scheepvaartondernemers komt en als enige ABN AMRO Bank in de regio Drechtsteden hiervoor een ervaren bemanning heeft die ‘aan boord stapt’. Wie heeft afgemeerd en even tijd heeft voor zaken, kan gratis parkeren achter de bank die geen drempels of loket kent en klanten zoals vanouds ontvangt met goede koffie. Het gaat er natuurlijk uiteindelijk om of je er ook zaken kunt doen. Het gegeven dat ABN AMRO ongeveer 25 procent marktaandeel in de binnenvaart heeft, dat de portefeuille van Rotterdam, Zwolle, Maasbracht en Terneuzen vulde, betekent dat ondernemers er wel degelijk zaken kunnen doen. Door recente ontwikkelingen kreeg ABN AMRO Dordrecht de mogelijkheid de vele in de Drechtsteden gevestigde scheepvaartondernemers een lokaal binnenvaartteam te bieden. Kredietcrisis Sinds het voorjaar van 2007 heeft ABN AMRO in onrustig vaarwater gezeten. Onder druk van de aandeelhouders is het concern verkocht aan drie banken: Fortis, Royal Bank of Scotland en Santander. Fortis kreeg het Nederlandse deel met de daarbij behorende binnenvaartafdeling. Op last van de Europese Commissie moesten er dertien zakelijke kantoren worden verkocht aan een internationaal opererende bank. District Drechtsteden behoorde bij die dertien kantoren. Dennis Wageveld, directeur Binnenvaart: “Op dat moment zagen wij mogelijkheden om vanuit Dordrecht de binnenvaart te gaan bedienen, want de Drechtsteden is immers het kloppende hart van de binnenvaart.” Vanaf nu kunnen binnenvaartondernemers dus ook terecht bij ABN Het Dordtse binnenvaartteam van ABN AMRO: vlnr Wouter Muiderman, Dennis Wageveld, Addy de Man en Marcel van Kampen. (foto Johan de Witte) AMRO Dordrecht. Gezien de kredietcrisis is het nog maar de vraag of de dertien kantoren ook daadwerkelijk overgaan naar een nieuwe partij. De nieuwe topman van ABN AMRO, Gerrit Zalm, is er alles aan gelegen om deze kantoren voor de organisatie te behouden. “Maar ook als we teruggaan naar ABN AMRO, dan willen wij in Dordrecht de binnenvaart blijven bedienen, want de afgelopen maanden hebben wij gemerkt dat de schipper het enorm waardeert dat er een binnenvaartteam in de Drechtsteden is.” Geld Starten in een economisch tij waarin ‘verhoogde dijkbewaking’ van kracht is en de landen van de eurozone hun economie dit jaar naar verwachting met gemiddeld 2 procent zien krimpen, is een interessante uitdaging, en daarvan is men zich in Dordrecht wel degelijk bewust. Niettemin: de bank beschikt over geld en wil zaken doen. Dennis Wageveld, die reeds tien jaar bij ABN AMRO werkt, stelt zijn bemanning voor: Addy de Man werkt al 25 jaar bij dezelfde bank en dat maakt hem de ‘oudste’ aan boord. Wouter Muiderman stamt uit een vissersfamilie. Marcel van Kampen is opgegroeid met de zeevaart. Stuk voor stuk accountmanagers die de vervoersmarkt kennen. In één gesprek komt boven water of een financieringsaanvraag kans van slagen heeft. Het antwoord is zo mogelijk direct. “Op een bank met scheepvaart werken is een beetje meevaren. Er blijft niets onder de pet. Openheid bemoedigt om er in mee te denken.” ABN AMRO Dordrecht heeft een frisse kijk op de zaak en houdt op de locatie aan de Stationsweg 2 in Dordrecht een blik op de rivier. “Tijd is rijp voor elektrische veren” Ook Nederlandse overheden gaan massaal over op elektrisch aangedreven veren en passagiersboten. Tenminste…als het aan Robert Smolders uit Almere ligt. Sinds 1 januari heeft hij de vertegenwoordiging gekregen voor de innovatieve Franse werf ALT.EN uit La Rochelle. ALT.EN (Alternatives Energies) ontwerpt en produceert verschillende typen veerboten voor duurzaam personenvervoer. Het loopt van de Passeur (10 meter lang, maximaal 30 passagiers), de Bus de Mer (15 meter, 75 passagiers) en de Navette (15 meter, 75 passagiers) tot de Navire Transrade (22 meter, 120 passagiers). De catamarans, die voorzien zijn van een slim automatisch aanlegsysteem, worden al ingezet op korte vaarverbindingen in Parijs, Marseille en La Rochelle. De schepen zijn modern, stil, stabiel en ook zeer toegankelijk voor rolstoelen en fietsen. Wennen aan stilte De nieuwste boot is de Bus de Mer. Die is op dezelfde basis als de Navette gebouwd, maar heeft een aantal technische verbeteringen, vertelt Smolders. “Uit de eerste testvaarten blijkt dat dit type bij een snelheid van 6 knopen circa 80 tot 100 kilometer per dag kan varen. 100 procent elektrisch aangedreven; dus zero emission.” De 55 Franse journalisten die vorige maand in La Rochelle bij de presentatie van het vaartuig aanwezig waren, waren volgens Smolders onder de indruk. “Het schip is erg ruim van binnen, heeft veel glas zodat passagiers een goed zicht hebben. Er is een open platform achterop voor passagiers, maar ook voor fietsen. Twee van deze schepen zullen in mei starten met een veerdienst voor de haven van La Rochelle. “Door de stilte aan boord vallen de omgevingsgeluiden (auto’s, meeuwen en golven) op. Daaraan moet je nog het meeste wennen bij deze nieuwe manier van duurzaam transport.” Robert Smolders hoopt dat enkele Nederlandse overheden zich van hun duurzame kant laten zien en de voorlopersrol aandurven. “Ik ben op zoek naar provincies en gemeenten, maar bedrijven mogen ook natuurlijk, die een innovatieve stap willen zetten. Die er niet alleen over willen praten, maar ook tot daden komen. “De tijd is er rijp voor om het elektrische pad in te slaan. Testen hoeft in elk geval niet meer: ALT.EN heeft de producten.” Deze Bus de Mer (75 personen) gaat vanaf mei samen met een zusterschip een dienst onderhouden in de haven van het Franse La Rochelle. (foto ALT.EN) Overzichtelijk stroommanagement Via één paneel kan alle onboard-apparatuur bediend worden. De vraag naar luxe en comfort aan boord wordt steeds groter. Dat gaat gepaard met een grote hoeveelheid monitoring- en bedieningspanelen. Dit creëert al snel een onoverzichtelijke en inefficiënte situatie. ED&D Technologies heeft daarvoor een oplossing ontwikkeld: E-Plex. Via één paneel kan alle onboard-apparatuur bediend worden. Ook Victron Omvormers, Multi’s en Quattro’s kunnen via het gecentraliseerde monitoring- en besturingssysteem bediend worden. Samen hebben Victron en ED&D de ‘VE.Bus to E-Plex protocol Converter’ ontwikkeld, kortweg VEC. Die koppelt de apparatuur van Victron aan het E-Plex-netwerk. Een naadloze samenwerking tussen Victron apparaten en E- Plex resulteert in eenvoudig stroombeheer van alle Omvormers, Multi’s en Quattro’s. Met E-Plex kan de gebruiker de Victron-apparaten aan- en uitzetten en stroomlimieten van de PowerAssist-functionaliteit instellen. Ook is het mogelijk gelijken wisselstroom, spanning en vermogen uit te lezen. Stroomspecialist Victron bedenkt aan de lopende band nieuwe oplossingen voor stroomgebruik op bijzondere locaties. ED&D Technologies creëerde en patenteerde eind jaren ’90 het E-Plex multiplexed communicatieprotocol. E-Plex is ideaal voor het simplificeren van het energiedistributiesysteem van een voer- of vaartuig.

Binnenvaartkrant