De Binnenvaartkrant 48 24 maart 2009 Wij feliciteren Visserijbedrijf W. Melissant & Zn. van harte met de Flyshooter GO-1 (Wouter Adriaantje).
De Binnenvaartkrant 49 24 maart 2009 Nieuwe GO-1 gaat in de seinevisserij DOOR JOHAN DE WITTE Maaskant Shipyards Stellendam realiseerde de Wouter Adriaantje. Het nieuwe dubbeldeks visserijvaartuig draagt het registratienummer GO-1. De officiële overdracht aan de opdrachtgever, v.o.f. Visserijbedrijf W. Melissant en Zonen, vond op 14 maart in Stellendam plaats. Met de ingebruikname van de GO-1 worden een optimaal visproduct, milieuvriendelijke visserij en een nieuwe toekomst bewerkstelligd en ging voor de familie Melissant een lang gekoesterde wens in vervulling. De bijna 27 meter lange, 6,90 meter brede GO-1 vist met een seinenet en seinerollenlieren. Een door Pon Power geleverde Caterpillar C32 van 709 kW, versterkt door een Reintjes-keerkoppeling en een Hundested 4-bladspropeller met een doorsnede van 2300 millimeter, zorgt voor de voortstuwing. Een visserijvariant die sterk van de krachtpatsers uit het verleden afwijkt. Het ontwerp is van Scheepswerf Visser Den Helder, in samenwerking met Maaskant Shipyards. De serieuze interesse van Maaskant Shipyards voor deze bijzondere opdracht werd uiteindelijk beloond. De bouwers zien met genoegen terug op de samenwerking met de familie Melissant. “Samen met onze scheepsontwerpers, installateurs, diverse toeleveranciers, de inspecteurs van Inspectie Verkeer en Waterstaat en onze eigen medewerkers, hebben de verlangens van de familie Melissant in dit ontwerp met de nodige techniek en vereiste veiligheidsaspecten omgezet”, aldus Annelies Slootweg van Maaskant Shipyards. “Het schip is van een modern interieur voorzien. Veel aandacht werd aan de innoverende vangstbehandelingsmethode en de nodige hygiëne besteed.” Gering vermogen De technieken onderscheiden zich door de betrekkelijk lage brandstofkosten dankzij het geringe benodigde voortstuwingsvermogen. Ook kenmerkt de vismethode zich in een uitzonderlijke aanvoerkwaliteit van de vis. De vistechniek is een aangepaste manier van de bekende snørrevød-visserij en wordt sinds jaren met succes toegepast in de Scandinavische landen en Schotland. Enkele Nederlandse ondernemers oefenen sinds een aantal jaren met succes de seinevisserij uit op aangepaste schepen. De GO-1 heeft twee rollen met elk 3200 meter lijn (touw) die in een ruitfiguur worden uitgevaren. Vervolgens trekt het schip – eerst nog in lage snelheid – de lijnen evenwijdig aan elkaar. Het zintuig van de vis (zijlijnstelsel) doet hem haaks van een bedreiging (het touw) afzwemmen. Hierdoor wordt Het ontwerp van de Wouter Adriaantje is van Scheepswerf Visser Den Helder. Dat werkte daarvoor samen met Maaskant Shipyards, dat het schip afbouwde. de vis gedwongen tussen de touwen in één richting te zwemmen. Het schip past computergestuurd zijn snelheid aan; een vis heeft de neiging sneller te zwemmen dan zijn bedreiging en hij belandt hierdoor in het net. De kleine vis kan de snelheid in een door het touw bedreigde (gevangen) school niet volhouden en haakt af, waarmee het gevaar geweken is en de kleine vis groter kan groeien. Seinevisserij is zodoende een humane vorm van visserij, die de zeebodem vrijwel met rust laat en veel minder voortstuwing vraagt. Doordat de vis – tot vlak voordat hij aan dek gedraaid wordt – in vrij water zwemt, verliest hij zijn slijmlaag niet en is de kwaliteit beter dan bij andere vismethoden. Geleiderollen De twee seinelieren zijn op het hoofddek aangebracht. Elke lier heeft een draadberging van 40 millimeter doorsnede en een lengte van 4.000 meter. De kabelgeleiderollen zijn dusdanig hoog in het schip geplaatst dat men onder de seinelijnen kan werken. Een geleide constructie voor de beide seineblokken is onder de nettenrolfundatie aangebracht. De rollen kunnen tijdens het vissen van stuurboord naar bakboord gestuurd worden. Boven het open achterdek staan twee nettenrollen voor de opslag van het seinenet; een hulplier staat op het bovendek opgesteld. Het voordek is voorzien van een kraan met het nodige laad- en losgerei. Via camera’s kan de schipper de dekruimtes en de lieren overzien. De navigatieapparatuur is gedeeltelijk achter in de brug geplaatst, omdat de schipper achter in de brug moet kunnen navigeren en vissen. De accommodatie bestaat naast de messroom/kombuis uit een schippershut, een 4-persoonshut, douche en toilet op het hoofddek en de trapopgang naar de brug. In de entree van de accommodatie is een toegang tot de machinekamer opgenomen. Een gang aan bakboordzijde verbindt de seinelierruimte De twee seinelieren op het hoofddek. (foto’s Johan de Witte) met de accommodatie en vangstverwerkingsruimte. De vangst wordt door een hydraulisch bediend visstortluik afgevoerd. Via een elevator en sorteer-/ stripband wordt de gesorteerde en gestripte vis via de 4-vaksspoelmachines naar de 4-voudige stortkoker afgevoerd. Afval wordt via een onderdekse afvoerkoker naar zee afgevoerd. In de werktuigenruimte op het voorschip is een slurry-ijsinstallatie geplaatst. Nadat de vangst naar de stortkokers is afgevoerd, wordt vloeibaar ijs toegevoegd. Voor het visruim is een aparte sorteer- en weegruimte gesitueerd, waar een temperatuur van circa 6 tot 8°C wordt onderhouden. De 4-voudige visstortkoker heeft in deze ruimte handbedienbare schuiven. Na bediening van deze schuiven komt de vis in een sorteerunit. Vanuit deze unit kan de bemanning de vis sorteren en afwegen, waarna de vangst in kleine kisten door de schuifdeur naar het visruim afgevoerd kan worden. Alle wand- en plafondpanelen in de vangstverwerkings- en opslagruimten zijn met polyester tot een naadloos geheel gespoten. Rubberen vloeren voorzien van een kunststofcoating completeren het geheel, waarmee de hygiënische omstandigheden tot in de puntjes zijn verzorgd. In de optiek van de opdrachtgever kan men door het aan boord zetten van kleine boxen vis, en door het niet roterend spoelen van de vis, voorkoeling en verwerking onder de meest optimale hygiënische condities een prima kwaliteit vis voor het publiek garanderen. Wie leverden aan de Flyshooter GO-1 (Wouter Adriaantje) Visser Den Helder Ontwerp casco en tekeningen Maaskant Shipyards Stellendam Complete afbouw ABN AMRO Goes Financiering Sea Mech Motorbediening Reintjes Benelux BVBA Reintjes keerkoppeling, type WAF 562 L / 5,947:1 Vulkan Nederland BV Elastische keerkoppeling Delta Verwarmings- en Geluidsisolatie BV Isolatie uitlaatgassystemen GTI Seton Pijpleidingen bv Technische installatie van pijleidingsystemen Dolderman B.V. Generatorsets Caldic Techniek B.V. Stamford Generatoren IHC Lagersmit BV Schroefasafdichting Habeco Hydraulics Levering en aanleg van hydrauliek unit van stuurmachine en boegschroefaandrijving Hertel Marine Services Isolatie visruimen GS-Hydro Benelux B.V. Aanleg van alles hydrauliekleidingen, lieren, boegschroef, stuurmachine en cylinder Sam Electronics Nederland B.V. Nautische apparatuur Holland Nautic Apeldoorn BV PC Kaartsysteem en navigatiesysteem Elektro Westhoeve BV Electrische installatie Victron Energy B.V. Omvormer en acculader Wigo B.V Ramen van stuurhuis van Wingerden & Zn. BV Patrijspoorten IJtama Scheepstimmerbedrijf b.v. Complete betimmering Helder & May B.V. Nautec SX ondervloeren en kunststofvloeren aangebracht Duivelands Meubelhuis Stoffering VCU divisie TCD Voor het project NL.109 / GO-1 heeft Osey- Urk het volgende geleverd:2 maal hydraulisch aangedreven flyshootlier in combinatie met een draadgeleider. Afmetingen 3000 mm breed en 1700 mm in diameter, dit levert een capaciteit op voor 4000 meter snorretouw van 40 mm ( dit is per lier ) 2 maal hydraulisch aangedreven nettentrommels.Afmetingen 1800 mm breed en 2200 mm in diameter, dit levert een capaciteit op voor 7 m3 netwerk ( dit is per nettentrommel ). Tevens heeft Osey-Urk het hydraulisch schema voor het schip ontworpen en de componenten hiervoor aangeleverd. Ook is men bij de installatie en het in werking stellen hiervan aanwezig geweest voor technische assistentie. Tevens is de besturing van het systeem voor het flyshooten in samenwerking met Marelec “gecomputeriseerd”, dit om de werking ervan te optimaliseren en te vergemakkelijken. Osey-Urk heeft ook nog een hydraulisch aangedreven “Boxlier” vervaardigd die zij aan boord gebruiken om te “boxen”. JVS Scheeps- en Industrietechniek BV Vermogen torsie en geluidsmeting, boegschroef Jastram Elsto Afdrijftechniek Luiken Speck Pompen Nederland BV Hydrofoor Daalderop B.V. Warmwaterboiler Winteb B.V. Ontluchtingen BP Nederland B.V. Castrol smeerolie Piet Redert B.V. Goedereede Gasolie en smeerolie Schavicast BV Stralen en conservering Inspectie Verkeer en Waterstaat Classificatie PriceWaterhouseCoopers Accountancy Dekatel Nederland BV Telecommunicatie Machinefabriek van Rijn Visspoelmachine transportband Van Voorden Promac PROMAC Koelinstallatie, type AC-GK-100, PROMAC Slurry-ijsinstallatie, type AC-T2- 2000 WSP, PROMAC-HS MARINE hydraulische dekkraan, type AK 10 LNE 1 DESMI K&R Pompen B.V. PM10/100 liter hydrofoor,IN 40/16 Zoetkoelwaterpomp, VAC-2001 Lenspomp VAC-4001 Lenspomp, S40-M Feakalie pomp, GP26EFM Vuil oliepomp GP41EFM Brandstoftrimpomp, NSA50-200 4 kW Zoutkoelwaterpomp, NSA50-200 7,5kW Algemene dienstpomp
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl