De Binnenvaartkrant 44 24 maart 2009 Wij feliciteren Stastny und Appelt GBR van harte met het mts Bohemia II en wensen hen veel succes en een behouden vaart! Aluminium werkzaamheden Deuren Radar masten Kuipen en Kolommen Wij verzorgden de levering van het mts Bohemia II aan Stastny und Appelt GBR en wensen hen en de bemanning veel succes en een behouden vaart! Stuurhuizen RVS werkzaamheden Alubouw De Mooy BV • Tel: (078) 682 12 14 Nieuwe Bosweg 4 • Fax: (078) 682 12 17 3341 LH H.I. Ambacht • www.alubouwdemooy.nl Zanen Shipbuilding BV Princenhil 34 4926 EG Lage Zwaluwe Tel. 0168 - 484505 E-mail zanen@xs4all.nl |Forward| Engineering Papendrecht B.V. Rijksstraatweg 172 4254 XK Sleeuwijk Tel.: (0)183-30 29 47 Fax: (0)183-30 32 27 E-mail: info@forwardengineering.nl Voor het mts Bohemia II hebben wij twee straalbuizen met een diameter van 1600mm en twee schroefassen geleverd. Wij wensen schip en bemanning een behouden vaart. www.cornetgroep.nl Gespecialiseerd in leidingwerk • VOOR PREFABRICAGE VAN SCHEEPSLEIDINGWERK EN ALGEMEEN LEIDINGWERK • REPARATIE EN INSTALLATIE Wij wensen mts Bohemia II en haar bemanning veel succes en een behouden vaart. SNEL * FLEXIBEL * GOEDE SERVICE NIJVERHEIDSSTRAAT 4 * 3371 XE HARDINXVELD-GIESSENDAM TEL. 0184-679199 * FAX 0184-679188 E-MAIL: INFO@ANKOPIPING.NL * WEB: WWW.ANKOPIPING.NL DCS International B.V. Uw specialist in reparatie & installatie van Electronische en Mechanische motor bedieningen. WERKENDAM TEL.: 0183-505475 Wij wensen Stastny und Appelt GBR veel succes met het mts Bohemia II tevens levering en reparatie van diverse andere merken zoals Morse bedieningen. wij leveren trek- duwkabels van Felsted (Morse) binnen 24 uur op lengte gemaakt. Hartelijk gefeliciteerd met het mts Bohemia II. Waarvoor wij mochten leveren: Twee (2) stuks 2-schroefspindelpompen, type EPS500. Capaciteit van de pompen: 500 m3 bij een werkdruk van 8 bar en toepassing stookolie. Geleverd met drukvaste ABB elektromotoren, EEx-de IIB motor 200 kW. Een (1) stuks 2-schroefspindelpomp, type EPS10. Capaciteit van de pomp: 10 m3 bij een werkdruk van 8 bar, toepassing slobs. Geleverd met een drukvaste ABB elektromotor, EEx-de IIB motor 7.5 kW. Voor extra info: info@epsbv.com European Pump Services B.V. Ringdijk 506 ~ 2987 VZ Ridderkerk ~ Tel. 0180-44 22 66 ~ Fax 0180-44 22 69 Wij wensen het mts Bohemia II een behouden vaart Oudeland 61 - 3335 VH Zwijndrecht
De Binnenvaartkrant 45 24 maart 2009 Bohemia II: Tsjechische trots DOOR JOHAN DE WITTE De Bornemann-pomp slurpt met fluisterend gemak het ‘vaarwater’ uit de Dintel naar de tanks van de Bohemia II, om het zijn voor de IVW-proefvaart verplichte inzinking te geven. Leverancier Zanen Shipbuilding, inbouwer H & U Holding, Rullens elektrotechniek en Timmerbedrijf Verveer daarentegen zetten met hulp van medewerkers en onderaannemers in de enkele uren voordat deze nieuweling op de Volkerak zijn vuurdoop krijgt, een tandje bij voor laatste puntjes op de i. Ook al is hij bezet door allerlei zaken, in de weer met ballastpompen en meertouwen vieren, plus onophoudelijk telefoon en dialoog met de Inspectie heeft Geert van Veen van Zanen Shipbuilding, nog wel even tijd voor ons: “Wij hebben dit 125 x 11,45 meter casco met 3345 ton draagvermogen in opdracht van GEFO laten bouwen op de Kherson Shipyard in Oekraïne. Voor ontwerp, uitvoering en survey maken wij ons sterk; H & U doet dat met installeren. We begeleiden de schepen tot oplevering aan een eigenaar, in dit geval is dat Stastny & Appelt GBR gevestigd in Smachtenhage.” Stastny Dusan kijkt benieuwd vanachter een doos vol boodschappen als hij aan boord stapt. Tweede kapitein Harpl zegt dat de krant er is, waarop Dusan ons in verrassend Hollands mee naar binnen nodigt. Ambitieus Dat Bohemia de Latijnse vertaling voor Tsjechië is, wordt ons verteld voordat we de pen op papier hebben. Dusan: “Met mijn vriend en partner Appelt Hynek heb ik na onze maritieme opleiding op een Elbe-sleepschip gevaren. We waren ambitieus en al snel voeren we als matroos/stuurman op tankers met een Duitse vlag. Ikzelf werkte daarna vijf jaar op een Hollandse tanker die Rotterdam-Schiphol deed. Het was goed voor mijn Nederlands, wat later op een Duitse tanker weer een ‘vet’ accent kreeg.” Een dikke vier jaar geleden kwamen Appelt en ik elkaar weer tegen. We hadden allebei zin in een eigen schip en stapten naar makelaar Piet Hendriks, die ons de Solution aanbood. Niettemin werd het uiteindelijk de Myriam II. Een mooi schip, loopt als een haas en we noemden het Bohemia. In overleg met GEFO hebben we nu de Bohemia II gerealiseerd. Appelt blijft op de Bohemia, waarmee we al vier jaar voor GEFO varen.” “Duidelijk is dat wij dit zonder hulp van GEFO nooit gekund zouden hebben. En nu we toch bezig zijn: de ervaring en kwaliteit van Wat je noemt een rechtlijnig trunkdek. (foto’s Johan de Witte) Zanen Shipbuilding en H & U zijn voor ons bij deze nieuwbouw onmisbaar geweest. Overigens hebben Ludwig Harms Finanzdienstleistungen en Matthias Wurtmann als steuerberater de belangen van mijn compagnon en mij uitstekend vertegenwoordigd.” Voordatweaanwalgaan,krijgen we van deze aimabele en trotse Tsjechische ondernemer, die samen met zijn oude schoolvriend de zaken aardig op een rijtje heeft staan, een fles Bohemia sekt. Hij voegt er aan toe dat iedereen aan boord tijdens het inbouwen zo’n fles verdient. Samenwerking schrijft Stastny Dusan met twee letters: WIJ! ma’s. Een instelling die met vier schepen – en nog een paar onderweg – van Zanen Shipbuiding voor de wal belangrijk is. Marcel: “Het is alles of niets in de aanlevering van casco’s en H & U helpt enorm.” Met zijn ‘Birsfelder lengte’ heeft de Bohemia II een trunkdek zonder bottlenecks, elf tanks en twee door EPS geleverde Bornemanns van de nieuwe generatie. Door de EPS-NPS aansturing zijn de pompen voorzien van intelligentie, hetgeen een enorme besparing van lostijd, brandstof en onderhoudskosten geeft. Via arboproof-treden komen we op het achterdek en we duiken de machinekamer in. Twee 3508 Caterpillars nemen een bescheiden plaats in de enorm grote machinekamer in. Open tot aan het roerkamerschot! De originele uitvoering en indeling leiden tot maar één conclusie: perfect. Terug boven nodigt de kolomstuurhut (van Alubouw De Mooy) uit voor een check. Timmerbedrijf Verveer uit Zwijndrecht realiseerde een zeer overzichtelijke lessenaar in de comfortabele werkruimte, voorzien van een documentendesk. Een grote luchtschacht op het roefdek houdt niet alleen de machinekamer fris, maar biedt plaatst voor suppletietanks en de brandbeveiligingsinstallatie. De motoren worden gestart! Het voorschip – waarvan bekend is dat een ketel van Heatmaster de lading op temperatuur houdt – halen we niet meer; we moeten maken dat we aan de wal komen. De proefvaart begint…van een Tsjechische trots! De laatste hand wordt gelegd aan de Bohemia II. ‘Birsfelder lengte’ Het strakke trunkdek loopt parallel aan de rechtlijnigheid van Geert van Veen en Marcel Zanen. Ervaring en routine stoppen ze in uitvoering. Kwaliteit en opschieten zijn de the- Wie leverden aan het mts Bohemia II Zanen Shipbuilding BV Levering schip hulpmotoren boordlichtbakken ClimaLogic B.V. norm 1914-1997:09 technisch buro H & U b.v. DCS International B.V. Handelsonderneming Beerens B.V. Airconditioning en overdrukinstallatie, All Pumps Holland B.V. Complete technische afbouw Kobelt elektronische motorbediening met Aluminium dakradarmast type Dortsman, watergekoelde airco installatie tbv de Victor pompen OLB Oldenburger Landesbank AG onder folie verwerkte noodbediening stuurhuistrap met verstelbare treden stuurhut, machinekamerventilatoren, RVS OS Marine c.v. Mobil smeermiddelen Elsfleth Financiering aangepast aan de kleurstelling van de Van der Velden Marine Systems roosters en brandkleppen, afsluitbare REINPLUS VANWOERDEN BUNKER BV GEFO Hamburg Bevrachting lessenaar Stuurpaneel SP 2525, roeraandrijving 4 paddenstoelen Mobil smeerolie en Esso gasolie VSV Vereinigte Schiffs-Versicherung V.a.G. Leroy Somer Generatoren DWKK 6080/75, roeren 4 x HD 220 Ajax-Chubb Brandbeveiliging BV Germanischer Lloyd/S.U.K. Verzekering AMW-Marine BV H.I. Ambacht Alphatron Marine B.V. FM 200 blusgasinstallaties tbv voor- en Classificatie Pon Power B.V. 2 AMW scheepsschroeven, Kaplan model, Nautische apparatuur achtermachinekamer Cornet Groep 2 Caterpillar hoofdmotoren type 3508C, 783 diameter 1600 mm, 4 blads, draairichting 1 Tresco Engineering bvba AlphaChart Polmai Brandbeveiliging Compleet schilderwerk buiten- en binnen kW (=1065 pk), bij 1600 rpm, 1 Caterpillar x links-om, 1 x rechts-om, geleverd onder A. Rullens Installatiebedrijf B.V. Brandblusmateriaal, gereedschappen, Riwa ANKO Piping-Holland Dekleidingen generatorset, type C18 Acert, 625 kVA, 1 Germanische Lloyd Volledige elektrische installatie en Atis bijboot, scheepsbenodigdheden, EPS European Pump Services B.V. Caterpillar generatorset, type C4.4, 64 kVA, 1 Forward Engineering Papendrecht B.V. tankmeting stuurstoel, nylontouwen, meer- en Twee stuks 2-schroefspindelpompen, type Caterpillar generatorset, type C4.4, 107 kVA 2 Straalbuizen diameter 1600 mm en 2 RAFA B.V. Ramen koppeldraden, ADNR pakket en EPS500, capaciteit 500 m3 bij een ADS van STIGT schroefassen Verveer Scheepsbetimmeringen B.V. veiligheidsmiddelen werkdruk van 8 bar en toepassing 2 Masson Marine keerkoppelingen type IHC Lagersmit BV Schroefasafdichtingen Volledige betimmering Machine- en Lierenfabriek C. stookolie, geleverd met drukvaste ABB MM W 4400 reductie 5,077:1 Scheepsreparatiebedrijf De Gerlien - Patrick Huys bvba Kraaijeveld B.V. elektromotoren, EEx-de IIB motor 200 kW, MultAlign B.V. Uitlijnen motoren Van Tiem bv Sanitair levering en aanleg Ankerlieren, ankers en kettingen een stuks 2-schroefspindelpomp, type Amco Compressoren B.V. Stuurrooster type 1200 MKDC met E-motor SPEEDHEAT Ridderkerk Scheepswerf Gebr. Jooren Werkendam EPS10, capaciteit 10 m3 bij een werkdruk Compressoren vertikaal 440 kW Vloerverwarming in kapiteinswoning en B.V. Autokraan lengte 16 meter, van 8 bar, toepassing slobs, geleverd met Pinta Unisol B.V. Blokland Non-Ferro B.V. Beunkoelers stuurhut hefvermogen 2000 kg een drukvaste ABB elektromotor, EEx-de IIB Isolatie uitlaatgassensysteem en woning Alubouw de Mooy B.V. Erika & Johan Woonstudio Riwa Boating International motor 7.5 kW Axces B.V. Stuurhuis met overzakbare bovenbouw, Volledige stoffering, matrassen, bedtextiel Roeiboot type Riwa 4000 in Heatmaster B.V. Uitlaatgassendempers hoofd- en hefkolom, woningdeuren, voormast en en raambekleding brandvertragende uitvoering volgens NEN Ladingverwarmingsinstallatie
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl