De Binnenvaartkrant 40 24 maart 2009 Rabobank Shipping Rabobank Shipping feliciteert familie Bosman met het ms Immaculata en wenst schip en bemanning een behouden vaart Rabobank Shipping Postbus 10017 3004 AA Rotterdam Tel. +31 (0)10 - 4003700 Fax. +31 (0)10 - 4003730 www.rabobankshipping.nl • rabobankshipping@rotterdam.rabobank.nl Wij leverden het geleidekoker, stuurhuis en hydrauliek. Wij wensen ms Immaculata en bemanning een behouden vaart. TeamCo Shipyard BV verzorgde de complete afbouw van het ms Immaculata Wij wensen familie Bosman veel succes en een behouden vaart. Oosthavenzijde 5-Puttershoek-Holland Postbus 5606-3297 ZG Puttershoek Telefoon (078) 676 38 11 Telefax (078) 676 48 53 Biesboschhaven Zuid 10-11 - 4251 NM Werkendam Tel: 0183 50 52 30 Email: info@veka-group.nl Website: www.veka-group.nl
De Binnenvaartkrant 41 24 maart 2009 Immaculata: loepzuiver schip DOOR JOHAN DE WITTE Opvallend maar nog zonder naam op de benijdenswaardige spiegel, slanke schouders, vol middel, lang, recht en strak, ligt ze bij TeamCo. Al wel met Bosman-blauwe den. Slechts een handvol werven komt voor deze kwaliteit in aanmerking. Het blijft nog even raden waar deze kiel gelegd is, totdat de bouwplaat in de machinekameringang ons van twijfel verlost. Beneden komen we Antoon Bosman tegen van de vof Immaculata, die VeKa Werkendam opdracht gaf een mooi schip in Orsova te bouwen. (foto’s Johan de Witte) Antoon Bosman nodigt ons uit om even over zijn schip te lopen en daarna in de door TeamCo tijdens de afbouw ter beschikking gestelde ‘bungalow’ bij echtgenote Jacolien op de koffie te gaan. “We hebben het achterschip van 3,74 naar 3,94 meter holte laten brengen, met het oog op meer schip boven water”, vertelt Antoon. “Ook is het ten opzichte van de bestaande tekening twee meter langer. Daartoe is besloten om de klus-en-hobby-aspiratie van onze drie kinderen wat ruimte te geven.” Aan dek zien we regenachtig februari de onderhuidse constructie nauwelijks tekenen. Vakkundig gebouwd! Staal heeft ijzersterke eigenschappen; er tegen in gaan met dwang, stempels, slijptol en slechte lasvolgorde blijft altijd zichtbaar. De Immaculata is een loepzuiver schip, perfect ingebouwd door TeamCo. Voorop geven de duwsteven en hydraulische lieren ondubbelzinnig weer dat er plannen zijn om geld met de Immaculata te verdienen. Hiertoe bieden twee 3512 Caterpillars en de Veth Jet-kanalenboegschroef (versterkt door Van Tiem stuurrooster met C32 als energie) uitstekende kansen. Oorsprong Als de NPRC-bevrachter niet direct een geschikte reis door de BASF-telefoon had aangeboden, maakte je, leeg van fosfaat, vast in Mannheim aan de kaai. Soms duurde de lege tijd te lang, maar meestal ging het direct of wanneer de zeilfooi was opgemaakt – bijvoorbeeld de Bovenrijn in om grind – naar Hanau of Auguste Viktoria om kolen. Een tijd van veelal oude en kleine schepen met lage den en zware luiken, loodsen, voorspanboten, toen mist nog spannend was, de rente op 13 procent stond, op een beurs staan De holte van het achterschip is naar 3,94 meter vergroot. “Om meer schip boven water te krijgen”, zegt Antoon Bosman. wel eens een paar weken duurde en de term ‘dubbel aflossen’ niet in het woordenboek van scheepvaartondernemers voorkwam. Zomaar een beeld van 1974 toen de naam Immaculata van Kees Bosman met de NPRC-vlag in top op de rivier verscheen. Een tijd waarin de oorsprong ligt voor de huidige Immaculata, die in 32 jaar groeide tot een drogeladingschip van 135 x 11,45 meter, van Antoon en Jacolien Bosman-Van der Haar. Na tien jaar bij zijn ouders aan boord begon Antoon in 1992 voor zichzelf met een Neckarsteinacher. Die wisselde hij in 2000 in voor een Damen-Riverliner, gebouwd te Plock en in Millingen afgebouwd. Na acht jaar werd het weer tijd voor een nieuwe Immaculata, die vorig jaar juli Lobith passeerde. De inbouw vertraagde echter doordat de schroefassen drie maanden op zich lieten wachten, ook al draaiden de draaibanken in Europa op volle toeren. Het was een periode waarin de overstelpende vraag zijn wissel trok op de capaciteit van de maritieme industrie. Hierna componeerden TeamCo, medewerkers en onderaannemers het casco van de Immaculata binnen vijf maanden tot een magnifiek afgewerkt schip, een klassieker op het water. Preventie Bij TeamCo blijft niets in de lucht hangen – direct aanpakken is het motto. Dat is eveneens in overeenstemming met de regels van Lloyd’s Register of Shipping, onder welke klasse de Immaculata in Heusden is afgebouwd. Antoon Bosman heeft zelf in de door Hoogendoorn fraai betimmerde Kampers-stuurhut niet alleen gezorgd voor comfort maar er zijn ook twee computers langszij de Radio Holland- en vanzelfsprekende AIS-apparatuur geïnstalleerd. “Er zal er één kuren krijgen”, zegt hij. “We zorgen voor reserve op de plank, Verrassingen onderweg loste je vroeger op met een combinatietang. Het is geen gemis aan vertrouwen, maar in onze laptopcultuur hebben preventieve uitvoeringen zich al eerder bewezen.” Behoudens generatoren is er een Van der Velden-asgenerator geïnstalleerd met 65 kVA. Roeren zijn afkomstig van VeKa Werkendam, spudpalen van Van Wijk (evenals de twee koproeren) en Werkina was verantwoordelijk voor de elektrische installatie. Een Blommaert-luikenkap en -wagen onderstrepen de functie van de Immaculata. Jacolien heeft slaap en hobby ruimte voor de drie Bosman junioren geclaimd. Haar creatieve keuken heeft ze als Limburgse door Tinnemans in Maasbracht laten leveren. Jacolien:’ medewerkers van Hoogendoorn hebben precies gemaakt wat we wilden. Je herkent het bedrijf in service; problemen zijn niet weg getimmerd maar aangepakt en opgelost.’ NPRC Sinds de oprichting in 1935 is de belangrijkste taak van de NPRC belangenbehartiging van haar leden. “De Familie Bosman van ms Immaculata is sinds 1974 lid”, weet managementassistente Yvonne van Gennip. “De NPRC is een commercieel samenwerkingsverband van Europese particuliere binnenvaartondernemers. Zij legt zich toe op het deskundig vervoeren van droge lading via alle Europese vaarwegen.” “Binnenvaartondernemers als de familie Bosman zorgen ervoor dat de lading volgens wens van de klant wordt afgeleverd. Zeker in deze tijd van economische crisis kan de NPRC haar leden in de vaart houden, door contracten die de NPRC met haar grote opdrachtgevers heeft.” “Een nieuwe Immaculata van 135 meter zal onze grote ladingstromen op de juiste bestemmingen brengen. Momenteel is dat een uitdaging voor de NPRC, maar geen uitdaging is ons te veel. Wij wensen familie Bosman met de nieuwe Immaculata een behouden vaart en zijn verheugd dat zij hun inbreng in de coöperatie willen blijven leveren.” Wie leverden aan het ms Immaculata Veka Shipbuilding BV VWM Compressoren stuurhuistrap, Reintrademast diep, Hoko Installatiebedrijf ballastpomp type VP14 S3, 9kW Levering complete schip Pinta Unisol B.V. triangel en spiegels Sanitaire installatie Shell Marine Products TeamCo Shipyard B.V. Isolatie uitlaatgassensystemen en Van der Velden Marine Systems Sani - Dump Shell smeermiddelen Complete afbouw accommodatie 1x 65 kV Asgenerator Levering badkamer, sanitair en tegels SLURINK bunkerstations Rabobank Hardinxveld-Giessendam Tio b.v. Industrial Silencers Radio Holland Netherlands B.V. Tegelzettersbedrijf van der Stelt BV Gasolie / bunkerstation en diverse Rabobank Shipping Financiering Uitlaatgasdempers hoofdmotor 2 Furuno RHRS2005TFT rivierrradars, RZ Tegelzetter scheepsbenodigdheden NPRC, Ned. Particuliere Rijnvaart Kersten Isolatietechniek B.V. ECO-500 combi, RZ ECO-120 echolood, Electric Comfort Inspectie Verkeer en Waterstaat Centrale Bevrachting Machinekamerplaten RZ ECO-130 windmeter en RZ ECO-700 Complete vloerverwarming van woning Classificatie EFM onderlinge schepenverzekering FB Mechanical Contracting intercom en stuurhuis Van Houwelingen Partners U.A. Verzekering Leidingsystemen voor- PERISKAL Group Tresco Wuustwezel Dhis Woontextiel Administratie- en Belastingadviseurs Pon Power B.V. achtermachinekamer Tresco Inland ECDIS vieuwer Complete stoffering voor de voor- en Accountancy 2 Caterpillar scheepsdieselmotoren voor Dolderman B.V. Generatorsets Werkina Werkendam bv achterwoning en stuurhut Machinefabriek en voortstuwing type 3512HD-C, Caldic Techniek B.V. Levering en installatie: complete WindeX Engineering B.V. Scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B. vermogen van 1810 pk, 1600 rpm en Stamford generatoren elektrische installatie incl. 2-draads Airconditioninginstallatie en RVS V. Spudpalen, koproerkleppen en Caterpillar scheepsdieselmotor type AMW-Marine BV H.I. Ambacht databesturing, monitoringsysteem met afsluitbare klaproosters autokraan C32, vermogen van 862 pk, 1800 rpm 2x 5-bladsscheepsschroeven, diameter touchscreenbediening, compleet Seafix Fire Fighting Systems Sun Roestvaststaal B.V. Bosch Rexroth B.V. 1,700 mm nautisch pakket, Orlaco camerasysteem, Brandbeveiligingsapparatuur Alle bolders gedubbeld met RVS, RVS MAREX SB Elektronische bediening Damen Marine Components airco-installatie, Travel Vision Dijvler Materiaal B.V. hoogglansgepolijst relingwerk, hoofdmotor 2 straalbuizen, diameter 1,714 mm antennesysteem en Tresco Inland Ecdis Ankers, lieren en kettingen hoogglans heklichvleugel, RVS trap ADS van STIGT IHC Lagersmit BV Schroefasafdichting Vieuwer Blommaert BVBA achterwoning, hoogglans 2 Masson Marine keerkoppelingen type Scheepsreparatiebedrijf De Gerlien - Sygo B.V. Scheepslading- en hoogtemeter 29 aluminium scheepsluiken type FRK boordlichtvleugels, RVS MM W7200, red. 5,633:1. 24 V solenoid Van Tiem bv Stuurrooster boegschroef RAFA B.V. Ramen 10.100/3670/2.5 en een hydraulische touwdoorvoeringen, kikkers, t.b.v. elektrische bediening. PTO type 1 romp 850 MKIC met Caterpillar C12, 390 pk Loggers Rubbertechniek B.V. luikenwagen type HLW 10/6000 draadkammen, hoekbeschermers en op stuurboord keerkoppeling voor Blokland Non-Ferro B.V. Beunkoelers Flexibele opstelling woning Zwets Werkendam B.V. draadreling denneboom aandrijving van stuurwerkpomp. Kampers Scheepskonstruktie B.V. Hoogendoorn Maritieme Zwets pompen, Sim ballastsysteem en Huchem Special Products B.V. Schroefas gedreven ingebouwde Stuurhuis, geleidekoker en hydrauliek Betimmeringen en Interieurbouw appendages HC ROKA sleepsmeerpomp en elastische Habeco Hydraulics Hydrauliek kolom Complete betimmering Veth Motoren B.V. Schildersbedrijf Verhoeven koppeling Handelsonderneming Beerens B.V. Tinnemans keukenwereld Ittervoort 1 Veth-Jet boegschroefinstallatie type 4- Schilder- en behangwerken Machine Support B.V. Uitlijnen motoren BX scheepsdeuren, Brixonmast, Keuken K-1400 S4, 900 pk/ 1800 rpm en Veth
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl