De Binnenvaartkrant 2 24 maart 2009 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever Riomar BV Adres redactie en acquisitie Bezoekadres Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Postadres Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam Acquisitie Tineke Leeuwestein Monique van Thull Vanessa Lingsveld Lotte Verschoor Secretariaat Karin Hell (Office Manager) Marie-Louise Hell (Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-50645515 martin.dekker@upcmail.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Harrie van Eeuwijk (Oost-Nederland) T 024-3584468 F 024-3584468 h.eeuwijk@hetnet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@orange.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaart@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0653-451318 b.dewitte@chello.nl Lay-out Maureen van Gent Steven Chiang San Lin Druk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. GEVR. STUURMAN EN 2 MATROZEN op duwboot, weekend vrij, eigen verv. of rijbewijs. Vaart voorn. in België 0032-475547476 / 0653312888 GESUCHT SCHIFFSFÜHRER mit Patent mindestens bis Mannheim mit Erfahrung Neckar und Mosel, 14/14, Lohn (sprechen Sie Telefonisch ab). Tel. 0049-1709374803 (tms Elisabeth) BIEDT ZICH AAN Ervaren technicus met eigen bedrijf voor zowel motoren als (elektrische) installaties. Wil graag vaaruren maken voor dienstenboekje. Zo nu en dan kortere reizen. Woonachtig omgeving Zwartsluis. Tel 0527-242112 TE KOOP Zon / lichtpanelen, 12-24 Volt, omv. 230 Volt. Accu’s compr. Koelkasten LED verl. GEVRAAGD Stuurman, Internationale vaart, 21 dagen varen, 21 dagen vrij. Loon i.o. Tel. 06-53779006 / 0049-1718704898 GERWIL CREWING ZOEKT Functie: 2 lichtmatrozen of matrozen voor het m/s Torenvalk. Functie vereisten: i.b.v. dienstboekje met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. - loon conform CAO. www.gerwil.com Tel. 0527-690032 GERWIL CREWING ZOEKT Functie: lichtmatroos of matroos voor het m/s Immanuël. Functie vereisten: i.b.v. dienstboekje met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. - loon conform CAO. www.gerwil.com Tel. 0527-690032 GERWIL CREWING ZOEKT Functie: 2 lichtmatrozen of matrozen voor het m/s Elmaro. GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Olesia I, 1 lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Vialis 1 lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/ matroos. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Arena Navis 1 lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 GEVRAAGD Matroos of stel op mbs. Weekend vrij. Tel 06-2288291 Tel. 051-5431920 Functie vereisten: i.b.v. Aankoop/verkoop www.aquasolar.nl dienstboekje met functie Franko in Ned. lichtmatroos/matroos. Vaar/ Zeeschepen verlof i.o. - loon conform CAO. REPARATIE OP LOKATIE www.gerwil.com DSM shipbrokers Warnow werkschip met kraan Tel. 0527-690032 06-24504997 Tel 0646-222111 GERWIL CREWING ZOEKT www.shiptrade.nl GEZOCHT? MATROOS/HEIER Functie: lichtmatroos of voor aan boord, kraanschip Muretto. Kantoor: Herman van Veen 0418-515792. Mobiel: Martien Busker 06-53325011 matroos voor het m/s Con Zelo. Functievereisten: i.b.v. dienstboekje met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. - loon conform CAO. www.gerwil.com TE KOOP Tel. 0527-690032 drijfdok 5x20m, ingericht verblijf met aanpalende grond 3,5 ARA. GSM: +32-473-172194 GERWIL CREWING ZOEKT Functie: Stuurman voor db Friso. Functievereisten: i.b.v. dienstboekje met functie GEVRAAGD MATROOS Stuurman. Vaar/verlof i.o. - Op mbs, loon en vrijetijd n.o.t.k. loon conform CAO. 06-22738072 www.gerwil.com Tel. 0527-690032 WIJ ZOEKEN VOOR onze schepen (zet)schippers en (vol)matrozen. A1 vaart richting Rijn en Donau. Contact +316-20250070, +491749401357 of leho@vaart.net INTERFLUVIAL ZOEKT I.O.V. MTS REZOVAR 3 matrozen met dienstb. loon volgens cao 8 weken op 4 af. Tel. 06-14569190 of interfluvial@hotmail.com ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. 95,- 150 Amp. 120,- 200 Amp. 160,- 230 Amp. 175,- Optima CCA 815 175,- Excl. BTW - 2 jaar garantie TRACTIEBATTERIJEN 520 Amp. 1250,- 620 Amp. 1325,- 720 Amp. 1425,- 820 Amp. 1550,- 920 Amp. 1750,- 1040 Amp. 2090,- 1160 Amp. 2240,- Prijzen exclusief trog exclusief BTW 4 jaar garantie Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Cardium 1 lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Egilodan 1 lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Erica 1 lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/ matroos. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 GEVRAAGD VOOR MBS ORION matroos, vaargebied Noord- Nederland. Loon volgens CAO Rijn & binnenvaart. J. Visser 06-45442241 Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? G E B R U I K V O O R I E D E R E L E T T E R , L E E S T E K E N E N S P A T I E E E N H O K J E . H O U D T U S S E N I E D E R W O O R D E E N H O K J E L E E G . Bij het plaatsen van 3 kickers aaneensluitend betaalt men (totaal) Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 3,65 extra administratiekosten. Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres Telefoonnummer __________________________________________________________________ Postcode Email __________________________________________________________________ Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: Uw kicker wordt als service gratis op onze website geplaatst. Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven.* (Post)bankrekeningnummer: _____________________________________ Tenaamstelling rekeninghouder: __________________________________ Banknaam: _____________________________________________________ Land + plaatsnaam van uw bank: _________________________________ U ontvangt binnenkort een faktuur waarop staat genoteerd wanneer het bedrag van uw rekening wordt afgeschreven. Datum: _______________ AL MEER DAN80 JAAR HET BETROUWBARE ADRES VOOR DE SCHEEPVAART DUITS TOPFABRIKAAT TRACTIE Type Ampère Afmeting in mm Nettoprijs per stuk 20 uur LxBxH (vanaf 15-01-2009) 1.400,- PZS 5400 540 650 x 420 x 450 PZS 6480 630 750 x 420 x 450 1.550,- PZS 7560 730 860 x 420 x 450 1.750,- PZS 8640 830 970 x 420 x 450 1.900,- PZS 9720 940 1066 x 420 x 450 2.100,- PZS 10800 1150 1190 x 420 x 450 € 2.500,- Voormelde prijzen zijn INCLUSIEF MONTAGE EN TRANSPORT, GEEN VOORRIJKOSTEN, exclusief BTW. Dealer Prijs kunststof container: € 200,-- per stuk, exclusief BTW. Garantie: 72 maanden pro rata, waarvan de eerste 24 volledig. Levering in Nederland + België + Duitsland. Volautomatische tractielader: passende type c.q. prijs: op aanvraag. Alle andere start- en tractiebatterijen op aanvraag. Prijswijzigingen voorbehouden. - + Nieuwe Havenweg 15b - 6827 BA - Arnhem P. Montens afd. Scheepvaart Tel.: 026-3614810 - fax 026-3612585 - www.komeet-accu.nl VOOR MS-NAVEX ZIJN WIJ VOOR MTS-EMMA EN MTS- OP ZOEK ROBIN ZIJN WIJ OP ZOEK naar stuurmannen en naar stuurmannen en matrozen met ervaring in de matrozen met ervaring in de binnenvaart, in het bezit van Binnenvaart, in het bezit van dienstboekje, het vaarsysteem: dienstboekje, het vaarsysteem 8wk/4wk, het salaris vlgs. 4wk/4wk, het salaris vlgs. CAO Binnenvaart. CAO Binnenvaart. Voor meer info tel. Voor meer info 06-22424148 tel. 06-22424148 KICKERS Handtekening: ______________________ Stuur uw ingevulde kickerformulier naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12 1x 9,60 14,75 * Automatische afschrijvingen zijn alleen mogelijk vanaf Nederlandse en Duitse bankrekeningen. Heeft u een andere buitenlandse rekening dan ontvangt u van ons binnenkort een faktuur. 3x 22,25 32,60 20,20 44,25 24,35 54,90 29,50 65,25 34,95 75,85 40,15 87,50
De Binnenvaartkrant 3 24 maart 2009 “Gegevens containers kloppen niet altijd” >> Vervolg van de hoofdpagina Dat zou gastheer STC zich aan moeten trekken, want stabiliteitsberekeningen blijken helemaal niet voorkomen in het lesprogramma voor matrozen. Ferox Ook G.A. Huizer van de Zeehavenpolitie gaf aan dat binnenschippers veel te weinig kennis hebben van stabiliteitsberekeningen. De conclusies van de Stabiliteitsdag sluiten goed aan bij het onderzoek dat staatssecretaris Tineke Huizinga had laten doen naar aanleiding van het kapseizen van de Ferox, een klein containerschip, in de Rozenburgsluis in augustus 2006. Daarbij raakten 33 containers te water. Bij het onderzoek kon de helft van de ondervraagde schippers geen correcte stabiliteitsberekening maken. De staatssecretaris kondigde vorig jaar november al maatregelen aan. Ze wil dat alle containerschepen voortaan altijd een stabiliteitsberekening maken die voldoet aan Europese eisen. Vorige week donderdag werd ook duidelijk waar het door komt dat veel opvarenden van schepen die kennis ontberen. Vertrouwd wordt op de stabiliteit van het scheepsontwerp – waar die stabiliteitsberekening wel voor is gemaakt – en op de beschikbare stuwprogramma’s in tank- en containervaart. Dat eerste is niet altijd terecht, www.vlootschouw.nl U kunt iedere dag kijken op www.vlootschouw.nl naar alle schepen die vanaf 1999 als nieuwbouw in de Binnenvaartkrant hebben gestaan. Per schip vindt u een mooie foto en informatie over de technische eigenschappen van het schip, leveranciers die in die tijd meegewerkt hebben om het schip te bouwen en interessante links naar deze leveranciers. Kijk snel en laat u meeslepen door deze schepen. nu 1013 schepen! NIEUW TOEGEVOEGD: ms Immanuel • coaster Capewater • ms Vectura • mts Maria • ITC Meltemi • ms Choice • Freedom • Libertas VANAF NU KUNT U OOK ZOEKEN OP EUROPANUMMER ! STC-docente Stabiliteit Marleen Buitendijk gaf donderdag les in stabiliteit op containerschepen. De volle klas mocht zelfs een som van haar maken. (foto MGR) doordat bijvoorbeeld een verlengd schip een andere lekstabiliteit heeft dan een nieuw ontworpen schip. De schipper is echter verantwoordelijk dat bij elke belading of lossing een nieuwe stabiliteitsberekening wordt gemaakt; dus ook als er telkens in de Rotterdamse haven moet worden gelost. Al is dat soms wel zestien keer per reis. De onderzoeken na het ongeval met de Ferox en met de Excelsior bij Keulen (in maart 2007, waardoor de Rijn vijf dagen gestremd was) werden genoemd als de aanleiding voor de Stabiliteitsdag. Jan Kruisinga van Kantoor Binnenvaart gaf aan dat voor de stabiliteit van containerschepen cruciale gegevens ontbreken of onbetrouwbaar zijn: het gewicht van de containers. “De gegevens die we doorkrijgen kloppen niet altijd.” Er zijn terminals die bereid zijn de gewichten door te geven, maar veel terminals doen dat niet. Een medewerker van ECT gaf aan dat alleen de kranen op de nieuwe Barge en Feeder Terminal en die op de Euromax zijn uitgerust met automatische weegapparatuur. Da Vinci In het bericht over de open dag van havendienstverleners in Rotterdam (‘Jongeren kijken ogen uit bij havendiensten’) meldden we in de krant van 10 maart dat studenten ook op de tanker Da Vinci welkom waren. Daarbij stond dat Vopak het schip voor deze promotie- en voorlichtingsmiddag beschikbaar had gesteld. Dat klopte niet en daarop wees Ton van Ginneken van Interstream Barging ons. En hij kan het weten, want aan dat bedrijf was het in werkelijkheid te danken dat de binnenvaart in de vorm van de Da Vinci met verve vertegenwoordigd was. Kern van de Economie Wouter van Dieren waarschuwde in de zeventiger jaren dat de wereld ten onder gaat aan de manier waarop mensen met de aardbol omspringen. Omdat de aardbol (voor een deel van de mensen) leefbaar bleef, vinden de STEKEN ONDER WATER www.gonlag.nl | door Michel Gonlag gelukkigen die van de welvaart kunnen genieten, Van Dieren maar een zeurkous. Vorige week stond in de NRC een gedreven stuk van hem over de mislukte aanpak van de kredietcrisis. Lees maar heel even mee: “Geen woord over het global casino, het flitskapitaal, de luchtbeleconomie, de mislukte vrijemarktideologie en geen enkele referentie aan de klimaatverandering, de energiecrisis en, om nog maar een paar vastlopende kwesties te noemen, de aanstormende voedseltekorten, ontbossing en natuurverliezen.” Hij schreef dit samen met Arnold Heertje. Een fantastisch econoom en waarschijnlijk ook mens, die helaas voor mijn generatie associaties oproept met knikkebollend hangen boven je economieboek, waar hij op de achterkant met een donker omrande bril prijkte als auteur (De Kern van de Economie – 1962). Hij heeft dat meer dan goedgemaakt door als ‘kritisch PvdAlid’ (het lijkt wel een typetje van Kees van Kooten) de vloer aan te vegen met de ministers Tineke Netelenbos en Annemarie Jorritsma en zich vierkant tegen de aanleg van de Betuwelijn op te stellen (die volgens hem alleen maar geld kostte; hij voorspelde ook het financiële debacle van de Noord-Zuidlijn in Amsterdam). Als je vindt dat we pas aan het milieu kunnen gaan denken als we genoeg winst maken, veroordeel je een schoon milieu tot een luxe. Er is natuurlijk maar één manier om met z’n allen (en dat worden er steeds meer) te overleven en dat is veeeeel zuiniger omspringen met de aardbol, de energie- en voedselvoorraden en de natuur. Je kunt rustig de vrije markt vrij laten, maar dan moet het bestuur het lef hebben om de juiste randvoorwaarden te stellen. Wat heeft het voor zin een zuiniger motor te maken als je geen rem zet op de extreme groei van vervoer? Onvermijdelijk komt het moment dat dieremerwelopwordtgezet.Dan krijgen Van Dieren en Heertje met terugwerkende kracht gelijk. Winst die je maakt door verspilling van grondstoffen, milieu en leefkwaliteit is woekerwinst. Dus aantoonbaar duurzaam auto’s produceren (die duurzaam rijden) want anders mag je de deuren van je bedrijf sluiten. Alsjegoedkoperoverdewegkan terwijl een binnenschip het prima kan vervoeren, dan steel je geld van de samenleving. Aan de schandpaal met die verladers. Zal je zien hoe inventief vrije ondernemers dan worden. Dat is de Kern van Economie.
De Binnenvaartkrant 52 24 maart 200
De Binnenvaartkrant 54 24 maart 200
De Binnenvaartkrant 56 24 maart 200
De Binnenvaartkrant 58 24 maart 200
De Binnenvaartkrant 60 24 maart 200
De Binnenvaartkrant 62 24 maart 200
De Binnenvaartkrant 64 24 maart 200
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl