De Binnenvaartkrant 16 24 maart 2009 Scheepswerf L.J. Boer Sliedrecht B.V. Met dank voor de opdracht verzorgden wij voor Patrisica de ombouw naar een koppelverband. Wij wensen familie van der Hoff een goede en behouden vaart. Tel 0184-412303 www.scheepswerfboer.nl Fax 0184-420165 ”Wij wensen u een succesvolle toekomst” Scheepmakerij 360 3331 MC Zwijndrecht email: info@riegman-klaverdijk.nl Telefoon 078 - 625 6000 Telefax 078 - 625 6009 internet: www. riegman-klaverdijk.nl Wij verzorgen de bevrachting voor het kvb Patrisica en Patrisica II en wensen familie van der Hoff veel succes en een behouden vaart. Willemskade 15a - 3016 DK Rotterdam Tel. 010-2827788 - Fax 010-2827655 email: info@dap-barging.nl
De Binnenvaartkrant 17 24 maart 2009 Patrisica getransformeerd tot koppelverband DOOR JOHAN DE WITTE De facelift van de Patrisica beperkt zich niet alleen tot schoonheid; de lengte groeide van 110 naar 186,50 meter, de tonnage loopt door de 5.000 en het schip kreeg een nieuw stuurhuis evenals een ABC-motor, schroef, koppeling plus as. In combinatie met een vrijwel tot motorschip getransformeerde bak staat het resultaat te boek als een door Scheepswerf L. J. Boer gerealiseerd koud-koud-koppelverband, dat op 2,80 meter diepgang 4100 ton draagt. Na vierenhalve maand (“kan je even komen kijken, hoe wil je dit en dat hebben, heeft iemand Theo gezien”) wordt het tijd dat je gaat varen. Als er weer gang in zit met de volle bak kolen voor de Ruhr en Hafen Julia, en je nieuwe zonder flexibels opgestelde 1800 pk ABC stuwt er 17,5 kilometer snelheid in, is dat voor een scheepvaartondernemer achter een werelds mooie, hooglans gespoten mahoniehouten lessenaar van D’Estilo als therapie. Zeker als de decibels in de stuurhut en woning respectievelijk niet boven de 56 en 60 komen. Examen De naamplaat op de brug vermeldt Theo en Corina van der Hoff. Zoon Patrick zit op het STC maar vaart de meeste kilometers mee. Voor Jessica wordt geduimd; zij doet examen! Op papier is het de Vof Scheepvaartonderneming Patrisica. Half 2005 lag, tijdens een verbouwing van de vorige 1750 ton grote Patrisica in De mahoniehouten lessenaar van D’Estilo. (foto’s Johan de Witte) Werkendam, de 110 meter lange Marisa te koop. In 1995 gebouwd te Orsova. Het werd kijken en kopen. Drieënhalf jaar later had de ABC 16.000 uur meer op de klok. Gedurende de late uurtjes aan het roer prakkiseerde Theo zijn 110 meter naar 186 meter lengte. Uiteindelijk gaf zijn rekenmachine de plus van een koppelverband. Een bestaande bak werd aangekocht en voorzien van volledige equipement. Theo liet het originele voorschip in zijn waarde. Scheepswerf L.J. Boer strookte een zogenaamde koudkoud-steven aan het motorschip in de gehele holte en breedte. SWB verwierf reeds naam in opschieten, originaliteit, durf en kwaliteit. Theo: “Ze werken als een team op een slimme manier, met een interessant prijskaartje en ze waren twee dagen eerder klaar dan overeengekomen.” De stuurhut is via Teus Vlot van Van Gemert en de kolom is eveneens bij SWB geplaatst. Elektriciens van Vlot verzorgden de elektriciteit. De totaal nieuwe voortstuwingsinstallatie inclusief koelelement heeft Breko Shipyard geïnstalleerd. D’Estilo Werkendam plaatste een schitterende lessenaar, vernieuwde voor Corina de entree en paste enkele kamers aan in verband met de stuurhutkolom. De onmisbare ‘surveyor’ Patrick van der Hoff (18), binnenkort permanent aan boord met een STCdiploma in zijn zak, loopt met een smile overdek.“Metzijnhulpaan boord heeft hij in de laatste vier maanden zijn examen eigenlijk al te pakken”, zegt zijn vader. Altijd zout water Alle twee zaten ze op het internaat in Dordt. Hij leerde nadien voor kok/kelner. Zijn vader zei: “Als je blijft zitten, kom je maar naar boord.” Nog altijd heeft Theo er geen spijt van. “Varen past bij ons.” Hij trouwde met het mooiste meisje uit zijn klas, die kraamverzorgster was. Varen had hij al geleerd bij broer Jos, vanaf de Benedenrijn op Kiesterzijl. Het vaartijdenboek lag nog bij de drukker; zes dagen plus vijf nachten in de week was toen nog geen economisch delict. In 1989 werden ze eigenaar van een tot beunschip omgebouwde Koeningsfeld, waarmee van Breskens naar Vijven boven Gent plaatzand werd gevaren. Een paar jaar later ruilden ze de gewezen Koeningsfeld voor het beunschip van zijn vader. Het bleef echter plaatzand. Altijd zout water, bij slecht weer stond het zelfs in de fruitschaal op kast! “Je werd brutaal en wilde altijd varen; het weer hield daar geen rekening mee.” Op Zeeland hebben Theo en Corina geen loods nodig. Op een dag hadden ze beiden genoeg van zand en kochten ze de 105 meter van 1750 ton. Het was hun eerste Patrisica waarmee het richting Kornwerderzand, Namen of Mannheim ging. “Mooie tijd was dat. Dat moeten we nu maar even afwachten. Nee zeggen op een aangeboden reis kan wel eens erg onverstandig zijn.” De Patrisica vaart al jaren voor DAP Barging Rotterdam. Wie leverden aan de Patrisica en Patrisica II Breko Scheepsbouw & Reparatie Inbouw ABC hoofdmotor met MASSON keerkoppeling Teus Vlot Diesel Marine BV Leveren en plaatsen van John Deere generatorsets met Stamford generatoren. Levering camerasysteem, electrische installatie, scheepshoogte- en ladingmeter, Pilot, echolood en windmeter. Patrisica II. Verhaarboegschroef met Scania boegschroefmotor geplaatst en aangesloten. Electrische installatie volledig aangepast. Rabobank Sliedrecht-Graafstroom Financiering DAP BARGING B.V Bevrachting Vereniging Noord Nederland U.A Verzekering ABC, Anglo Belgian Corporation N.V ABC hoofdmotor ADS van STIGT MASSON keerkoppeling PSI Pijpleidingen Aanbrengen van alle leidingen op de nieuwe hoofdmotor. Caldic Techniek B.V. Stamford generatoren Promarin Propeller- und Marinetechnik GmbH 5-blads high-skew-schroef met diameter van 1850mm Verhaar Omega B.V. OMEGA 31120-4k met een vermogen van 528 pk/1800 rpm Scheepsreparatie en Constructiebedrijf H. van Gemert Stuurhuis met overzakbare overbouw, 3 koloms hefsysteem, blauw bord, aluminium trap achterroef, aluminium ladder met beweegbare treden, aluminium heklichtvleugel, aluminium sierradermast voorschip. Radio Holland Netherlands B.V Via Teus Vlot Radio Zeeland Sigma-700 intercom, Radio Zeeland Sigma-500 combipiloot, Radio Zeeland Sigma-120 echolood,1 x Radio Zeeland Sigma-130 windmeter Navimar B.V. Radar D’ESTiLO keuken & interieur Complete betimmering stuurhut, complete betimmering voorwoning Patrisica II, renovatiewerk achterwoning. Dik den Hollander interieur advies en realisatie stoffering woningen en stuurhuis Installatietechniek van Oord Leveren en plaatsen van airco installatie, aanleg en levering sanitair Handelsonderneming Beerens B.V Aluminium sierdakradarmast, boordlichtbakken, davit BP Nederland B.V. BP smeerolie Riegman & Klaverdijk B.V. Accountancy Dacom Werkendam B.V. Travelvision Q6 60 cm satellietantenne, Telsat telefoon met telefooncentrale, 2 stuks JRC JMA 609 radars, Alphatron Nautische MF Line(piloot,bocht,roer,echol ood,intercom) Breman Shipping Installation B.V Waterzuiveringsinstallatie Korteland 3 D Signing Belettering Huchem Special Products B.V. HC-Roka, HC-Shipclean, HC-Shipschampoo, HC-Stripecleaner
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl