Views
3 years ago

2009-07

  • Text
  • Maart
  • Schip
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Behouden
  • Wensen
  • Onze

De Binnenvaartkrant 14

De Binnenvaartkrant 14 24 maart 2009 Scheepvaart Bedrijf ”Renate” B.V. Welkom aan boord bij Rensen Rensen Shipbuilding B.V. en Rensen-Driessen Scheepsmakelaardij B.V. zijn gespecialiseerd in de binnen- en zeevaart. Door middel van een juiste combinatie van visie, vakmanschap en innovatie zijn wij in staat om uw verwachtingen te overtreffen. Rensen Shipbuilding B.V. Op basis van uw wensen ontwerpen en bouwen wij casco’s volgens de meest moderne standaard. Wanneer uw interesse naar een compleet afgebouwd schip uitgaat, bent u bij ons ook aan het juiste adres. Aanbod Casco vrachtschepen 135 x 14.20 x 4.80 m (Navitas) 86 x 10.00 x 3.05 m (Aspasia) 70.50 x 9.60 x 3.05 m (Middenvoorschip) Casco bunker-/chemietankers 135 x 16.20 x 6.20 m (Alpheus XL) 135 x 11.45 x 5.90 m (New Experience) 110 x 11.45 x 4.65 m (Money Maker) 110 x 11.45 x 5.40/5.80 m (Delfshaven) 86 x 9.60 x 4.55 m, 1825 m³ Wanneer u vragen heeft, kunt u vrijblijvend contact opnemen met de volgende persoon: Wim Driessen M: +31(0)6 - 30 17 94 75 E: wimdriessen@rensenbv.nl Rensen-Driessen Scheepsmakelaardij B.V. Wij bemiddelen tussen de aan- en verkoop van bestaande schepen op grond van uw verlangens. Als u bij het zoeken naar een passende exploitatie en financiering hulp nodig heeft, zijn wij uw partner bij uitstek. Aanbod Tel. 0168-465468 Fax. 0168-465469 Mob. 06-54206939 TE KOOP Vrachtschip Ferox Afm. 70 x 7.06 x 2.74 mtr. Bj. 1947 862 ton, 1350 m3, 36 teu GM 675 pk bj. 1976 rev 2004 Lister 12 Kva, 17.5 Kva Deutz 12 KVa Beunschip Esther Duwboot Noël ROTTERDAM IJsselmonde Koninginneweg 218 Afm. 64 x 7.20 x 2.80 mtr. Bj. 1966 740 ton, 432 m3 GM 300 pk bj. 1989 rev 2007 John Deere 42 Kva Bj. 2006 Kopschroef v. Tiem Daf 200 Bj. 2001 Afm. 15.15 x 9.50 x 1.85 Mtr. Bj. 1970 duwcap. 5200 m3 2 x Mitsubishi 650 pk Bj. 2006 Cumm. 40 Kva, Iveco 40 Kva ZATERDAG 28 MAART 11.00–14.00 UUR OPEN HUIS Rivertech houdt zich met haar team voornamelijk bezig met het nautisch en technisch management op luxe rivier cruiseschepen. Makelaardij & Hypotheken Voor onze relaties zijn wij op zoek naar enkele: 1e / 2e Kapiteins en/of 1e / 2e aflos Kapiteins voor bovenstaande functies dient u minimaal in het bezit te zijn van een Rijnpatent en/of Donaupatent Machinist voor bovenstaande functie dient u minimaal in het bezit te zijn van een dienstboekje en moet u ervaring hebben op vergelijkbare schepen Wat wij u bieden: - Zeer goede verdiensten en arbeidsvoorwaarden - 6 / 2 weken aflosschema - Professionele begeleiding - Zwitsers contract - Vrij reizen (alles vanaf kantoor geregeld) - Voor aflos Kapiteins hanteren wij een aflosregeling van 4 / 2 Voor deze functies is het naast bovengenoemde karakteristieken gewenst dat u minimaal de Engelse en/of Duitse taal machtig bent en bovenal gemotiveerd om een nieuwe uitdaging bij ons aan te gaan… Heeft u interesse en/of vragen ?? Rivertech B.V. Utrechtsestraat 38f, 6811 LZ Arnhem, T: + 31 (0)26 3527468, E: nautical@rivertech.nl De Schoof 82 3341 EB H.I.Ambacht 078 – 68 40 292 info@wisse.nl WWW.WISSE.NL Duparcstraat 10 Bonairestraat 9 Motortankschip Alpheus Afmetingen : 110 x 11.45 m Bouwjaar : 2003 Vrachtschepen Excelsior 135 x 11.45 x 3.76 m, China bj. ’08, Mitsubishi 1280 pk, 4250 ton, 256 Teu. Dezi 135 x 11.45 x 3.22 m, Servië bj.’04, 2 x Cat. 1065 pk, 3333 ton, 336 Teu. Noordenwind 110 x 11.45 x 3.63 m, bj.’06, Cat. 1775 pk, 3257 ton, inruil bespreekbaar. Belicha 110 x 11.45 x 3.10 m, China bj.’04, Cat. 1700 pk, 2600 ton, 208 Teu. Elja 110 x 10.50 x 3.18 m, Orsova bj.’01, Cummins 1600 pk, 2432 ton, 156 Teu. Bonrif 110 x 11.45 x 3.30 m, De Kaap bj.’94, Cat. 1520 pk, 2850 ton, 208 Teu, Friesche kap. Volharding 110 x 10.50 x 3.39 m, bj. 1997, Cat. 1512 pk. rev.’06, 2758 ton, 3200m³. Integro 95 x 9.50 x 2.82 m., bj. 1965, Cat. 1215 pk, 1629 ton, 2500 m³, Friesche kap. Deo Favente 86 x 10 x 3.01 m, Rusland bj.’03, Cat. 1521 pk, 1617 ton, 120 Teu. Antio 73 x 8.20 x 2.72 m, Waukesha 940 pk, 1145 ton, 1600 m³, Friesche kap. Koppelverbanden Esperanto 190 x 11.45 x 3.70 m, bj. 2000/2007, 2 x Cat. 1521 pk, inruil bespreekbaar. Olesia 182 x 14.20 x 4.21 m, bj. 2003, inruil en medefinanciering bespreekbaar. Philos 186 x 11.45 x 3.40/3.50 m, bj. 2000, 2 x Cat. 1521 pk, 5291 ton, inruil bespreekbaar. Janna Maria 163 x 9.08 x 3.18 m, bj.‘74/’89, 2 x Mitsubishi 862 pk, 3840 ton Duwbakken Neokemp 63 x 7.05 m, Roemenië bj. 2003, 851 ton, zandgoten, v.Tiem boegschroef. Diverse erts- en containerduwbakken Tankers Alpheus 110 x 11.45 x 3.33 m, Plock bj.’03, Cat. 1775 pk, 3787 m³, 10 centertanks. Diverse tankers van verschillende afmetingen (110/ 125/ 135 m.) Wanneer u vragen heeft, kunt u vrijblijvend contact opnemen met de volgende persoon: Twan de Goeij M: +31(0)6 - 22 70 17 00 E: twandegoeij@rensenbv.nl www.rensenbv.nl Scheepmakerij 150, 3331 MA Zwijndrecht T: +31(0)78 - 619 12 33 F: +31(0)78 - 612 06 53 Vraagprijs: € 209.500,- k.k. Ruime hoekwoning met garage en parkeergelegenheid op eigen terrein. De woning is gebouwd in authentieke jaren dertig stijl met erker en ruime dakverstekken. Sfeervolle L-vormige woonkamer, dichte keuken met moderne keukeninstallatie, bijkeuken met wasmachineaansluiting. Op de 1 e verdieping bevinden zich 2 slaapkamers en badkamer met ligbad en 2 e toilet. Grote open zolderruimte op de 2 e verdieping. Ruime zij- en achtertuin met eigen oprit en vrijstaande stenen garage. Bouwjaar : Woonoppervlakte : Inhoud : Perceelgrootte : Aantal kamers : Email: info@wielmak.nl www.wielmak.nl Van der Wiel Makelaardij & Taxaties Bredenoord 2 3079 JE Rotterdam Tel: (010) 497 84 41 Fax: (010) 497 84 40 TE KOOP:DUWBAK MET KOPSCHROEF Type Neokemp. Bouwjaar 2003 Afm. 62.94m x 7.06m, 851 ton. Twee containers breed. Tel: 078-6816000 of 06-53125892 Mediship AG vraagt voor het M.P.S. Da Vinci ca. 1937 ca. 110 m 2 ca. 310 m 3 230 m2 4 Kapitein (vrije tijds regeling in overleg en geen continue vaart) Matroos Vaargebied hoofdzakelijk Rijn, Moezel, Main en Donau Voor deze functie is/zijn gewenst: • Ervaring in soortgelijke functie • Goede technische kennis • Goede contactuele eigenschappen • Representatief uiterlijk • Beheersing Engelse taal is een pre • Bij de betreffende functie behorend een Rijnpatent ( Patent op de Donau tot Budapest is een pre) Voor meer informatie kunt u zich wenden tot Dhr. van Hengst Tel: 06-53125546 / 06-13001214 Zwijndrecht H-I-Ambacht In jonge wijk, volledig geïsoleerde tuinkamerwoning v.v. dubbel glas. Ruime tuin op ’t z-o. Complete hoekkeuken. Totaal 3 (4) slaapkamers. Gehele verd laminaatvloer. Zeer luxe badkamer. Aparte wasruimte met aansluitingen wasapparatuur, mechanische ventilatie en cv-ketel. Vraagprijs € 209.500,-- k.k. H.I. Ambacht Appelgaarde 12 Op gunstige kindvriendelijke locatie, goed onderhouden tuinkamerwoning. Tuin op ‘t z. GIW-garantie en politiekeurmerk Veilig Wonen. Riante woonkamer met fraaie eikenvloer. Complete lichte open hoekkeuken. 4 Slaapkamers. Lichte complete badkamer. Vraagprijs € 236.000,-- k.k. Het Volgerland 22 Goed onderhouden, ruime 2/1-kapwoning met dakkapel en garage. 15m diepe tuin op ’t z-o. Riante L-woonkamer met open haard. Lichte complete open U-keuken en bijkeuken met aansl wasapparatuur. Totaal 4 slaapkamers. Vergrote complete badkamer. Vraagprijs € 399.000,-- k.k. Zwijndrecht H.I. Ambacht Ruime uitgebouwde hoekwoning met dakterras en tuin op ’t z-o. Deels kunststof kozijnen en geheel dubbel glas. Strakke moderne uitstraling. Ruime doorzonwoonkamer v.v. laminaatvloer. Lichte open keuken en badkamer. Totaal 4 slaapkamers. Zwart/wit betegelde badkamer. Vraagprijs € 224.500,-- k.k. H.I. Ambacht Aelbert Cuyplaan 65 Ruime, goed onderhouden, geschakelde 2/1-kapwoning met balkon, dakkapel en inpandige berging. Ruime zonnige tuin. Volledig geïsoleerd, geheel h.h. kozijnen met dubbel glas. Riante woonkamer met open haard en parketvloer. Ruime moderne complete U-keuken. Totaal 5 slaapkamers. Complete badkamer. Vraagprijs € 349.000,-- k.k. Watermunt 49 Royale uitgebouwde 2/1-kapwoning type “waterhyacint”. Zeer ruime tuinwoonkamer met serre en tuindeuren. Ruime complete eetkeuken. 2 (3) Slaapkamers en balkon. Complete zeer ruime badkamer. Open zolder voor extra slaapkamers. Vraagprijs € 424.000,-- k.k. ZATERDAG 28 MAART OPENHUIS KIJK OP WWW.WISSE.NL www.huizinga-snijder.nl

De Binnenvaartkrant 15 24 maart 2009 “Behartigen van binnenvaartbelangen is soms een echte bedevaart” Begin jaren ‘70 werden Pierre Verberght en zijn broer Karel lid van de VBR, toen nog ‘een vereniging van mensen met chique plastrons en minstens vijf schepen’. “Op een dag mochten we naar de bestuursvergadering komen en staande vertellen wie we waren. Daarna werden we de zaal uitgestuurd, zodat ze over ons konden stemmen.” Eenmaal ‘aanvaard’ is Pierre zich altijd blijven inzetten voor de VBR. Als je aan de binnenvaart komt, dan kom je aan mij Hij was erbij toen de jonge generatie in 1975 de bezem door het oude bestuur haalde en de VBR een nieuwe koers gaf. Van zo’n verjongingskuur lijkt de vereniging vandaag alleen nog maar te kunnen dromen. Drie jaar geleden nam Pierre Verbergt ontslag als vicevoorzitter. Of beter gezegd: hij probeerde het. “Ik dacht: ‘Als ik er nu eens mee stop, dan komt er zeker een opvolger.’ Ze hebben me in de bloemetjes gezet, maar die aflosser is nooit gekomen. Men heeft me wel eens verweten dat ik jonge mensen geen kans geef om mijn taken over te nemen. Maar wat doe je als je een uitnodiging krijgt voor een vergadering en er is niemand anders die er heen wil gaan?” “Mijn leven houdt heus niet op ná de VBR – ik heb genoeg werk. Ik zou graag meer willen reizen, misschien nog een keertje de Drau in kaart willen brengen. Als zich een opvolger aandient, zet ik graag een stap opzij.” Toch is het weinig waarschijnlijk dat de telefoon bij Pierre op een zekere dag helemaal stil zal blijven. “Mensen denken soms dat ik alles kan oplossen. Hoe vaak word ik gebeld door schippers die problemen hebben op de Donau? Ze hebben me niet voor niets de Donaupaus genoemd. Voor België en Frankrijk geldt hetzelfde verhaal, want ik spreek vloeiend Frans. Mijn vader zei altijd: ‘Pietje, je moet je talen kennen.’ Maar ik ben graag een soort ombudsman voor de binnenvaart. Mijn hart ligt daar, mijn hele familie is erin opgegroeid. Ik sta voor de schippers. Als je aan de binnenvaart komt, dan kom je aan mij.” Tussen Antwerpen en Brussel “We hebben als VBR al enorm veel klaar gekregen. Begin jaren ‘80 had men op de Antwerpse sluizen nog geen marifoon. In Nederland bestond dat al lang, maar wij konden alleen via de betaalde telefoon met de sluiswachter praten. De havencommandant begreep niet hoe lastig wij dat vonden. Pas toen we de Eind oktober viert de Vereniging van Belgische Reders der Binnen- en Rijnvaart (VBR) haar 75-jarig bestaan. Tijd voor een terugblik en een vooruitblik. De Binnenvaartkrant gaat in gesprek met de mensen achter de organisatie. In deze editie voormalig vicevoorzitter en nautisch adviseur Pierre Verberght. Pierre Verberght: “Kaarten tekenen en verbeteren vind ik leuk en ontspannend werk.” (foto Sarah De Preter) toenmalige kabinetschef (verkeerswezen, red.) en Rijnvaartcommissaris Marcel van den Bossche inschakelden, kwam er schot in de zaak. We gooiden het op een akkoordje: ik zou de volgende dag om drie uur bij de havencommandant langsgaan, Van den Bossche zou om kwart over drie ‘toevallig’ bellen. Het was gelijk geregeld. Maar vervolgens wilde men de marifoon niet bedienen omdat er te weinig personeel zou zijn. Kon ik het wéér gaan uitleggen in Brussel.” “In België is het behartigen van de binnenvaartbelangen soms een echte bedevaart. Ook het feit dat alle bruggen tegenwoordig reflectoren hebben, is te danken aan de VBR. Verder hebben we geholpen bij het opnieuw aanbesteden van de drinkwaterbedeling in Antwerpen, waardoor de havengelden drastisch verlaagd zijn. En door het wegvallen van de BTW op telefoongesprekken sparen schippers al negentien jaar handenvol geld.” “Zo kan ik nog een tijdje doorgaan. Wij doen echt véél als VBR.” Daarbij zou het niet de eerste keer zijn dat de VBR met acties dreigt om haar zin door te zetten. Is dat niet een beetje uit de tijd? “Zonder acties kom je nergens. In België blijft dat altijd een stok achter de deur. Toen we in 2002 gingen pleiten voor een verkorte matrozenopleiding luisterde de bevoegde minister een kwartiertje naar ons verhaal, waarna hij zich verontschuldigde omdat hij nog een vergadering had. Onze dreiging om de boel, na een spontane actie van een paar VBRleden, helemaal dicht te gooien, maakte aanvankelijk weinig indruk. Pas toen we uitlegden wat de consequenties zijn van een actie ging het balletje rollen.” “In België moet je er niet te snel van uit gaan dat politici de binnenvaart kennen, laat staan het belang van onze sector begrijpen Al komt daar sinds de oprichting van Promotie Binnenvaart Vlaanderen wel verbetering in. Dreigen met spontane acties hoort erbij als overheidsdiensten niet ‘waterproof’ zijn.” Ergernissen Hoewel de VBR al veel knelpunten weggewerkt heeft, is het lijstje met ergernissen nog lang. Hoge loonkosten in vergelijking met buitenlandse collega’s, het wurgende verbod op interim arbeidskrachten. Hoe moet het verder met de belangenbehartiging als de jeugd niet bereid is de fakkel over te nemen? “Dan wordt ons jubileumfeest een afscheidsfeest en is er geen belangenbehartiger meer voor de eigenaren van grote schepen. Jammer, want zonder vereniging die achter je staat word je door niemand gehoord. Ook ik zou zonder de VBR een nobody zijn, maar als ik mijn visitekaartje toon gaan er veel deuren open.” “De boel laten doodbloeden is een gemiste kans. Onze laatste vergadering zat echter stampvol. In deze moeilijke tijd realiseren mensen zich blijkbaar toch dat het verstandig is om mee te doen. Als het oorlog is, zitten de kerken vol. Het gaat nu eenmaal slecht in de sector. Je valt achterover als je de prijzen ziet. Een euro voor ertsen naar de Ruhr; 2,65 euro voor kolen naar Krotzenburg. Dat houd je niet lang vol.” “De banken doen mee; die zien liever weinig geld dan geen geld. Een sloopronde – waarop sommigen hopen – zal er voorlopig niet komen. Er zijn té weinig oude schepen die de vracht verpesten en van de nieuwe zijn er te veel. De wat kleinere schepen hebben er nog het minste last van. Zeker voor België is 85 meter een leuke maat, want je kan overal komen en er was de laatste jaren geen nieuwbouw in dit segment.” Tweede Mercator Voor Pierre hield het varend bestaan op in 1987, toen hij werd afgelost door zijn zoons. Sindsdien brengt hij als een soort tweede Mercator de vaarwegen in kaart. “Nadat ik gestopt was met varen, heb ik twee jaar les gegeven op Cenflumarin. Op een dag moest ik met een opleidingsschip Belgische wateren bevaren die ik nog nooit had gezien. Ik moest aan de schoolkinderen de weg vragen. Beschamend. Ik dacht: ‘Hier moeten kaarten van komen.’” “In 1992 had ik alle Belgische vaarwegen in kaart gebracht. Toen ging het Main-Donau-kanaal open. De toen bestaande Donaukaarten waren tussen de tien en twintig jaar oud. In Oostenrijk stond één sluis ingetekend, maar er waren er wel negen. Voor Donauschippers was dat geen probleem, maar onze mensen hadden het er lastig mee. In de beginjaren gebeurden er veel averijen en schoten de verzekeringspolissen de hoogte in.” “Ik ben toen een maand in Regensburg gaan wonen, heb walkaarten gekocht en op basis daarvan de rivier in kaart gebracht. Schippers lieten me meevaren en verbeterden mijn kaarten. In vijf jaar tijd heb ik me doorgetekend tot aan de Zwarte Zee. Later heb ik nog de Po, de Tisza en de Sava gedaan en – in opdracht van het Scheepvaart en Transport College – een stukje Nijl. Een heel gedoe om het allemaal actueel te houden. Ik zit er elke avond gemiddeld drie uur aan te werken. Maar kaarten tekenen en verbeteren vind ik leuk en ontspannend werk.” Zou ook het varen zelf hem nog kunnen bekoren? “Als ik weer jong zou zijn, ging ik zeker weer varen, hoewel ik ook slechte periodes heb gekend. Op het foute moment geinvesteerd, veel geld verloren. Je weet nu eenmaal niet op voorhand hoe het allemaal gaat lopen. Maar het leuke aan de binnenvaart is dat de ene dag nooit de andere is. Als je ’s ochtends opstaat, weet je niet wat je te wachten staat. Ik vind dat plezierig, het is mijn grootste angst dat het leven eentonig zou worden.” Postzegels Naar aanleiding van de 75e verjaardag van de VBR heeft De Post een reeks postzegels met binnenschepen uitgebracht. Het betreft een eenmalige en beperkte uitgifte. Liefhebbers kunnen de verzamelset bestellen op www.depost.be.

Binnenvaartkrant