Binnenvaartkrant
Views
6 years ago

2009-07

  • Text
  • Maart
  • Schip
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Behouden
  • Wensen
  • Onze

De Binnenvaartkrant 10

De Binnenvaartkrant 10 24 maart 2009 www.huizinga-snijder.nl Wij zoeken met spoed: • KAPITEIN PASSAGIERSVAART Voor diverse passagiersschepen zoeken wij kapiteins in bezit van Groot Vaarbewijs en/of Rijnpatent, aangevuld met Marifoon en Radar. (vestiging Nijmegen) • MATROOS PASSAGIERSVAART In bezit van dienstboekje en certificaat perslucht is noodzakelijk. (vestiging Nijmegen) • STUURMAN OF MATROOS OP EEN PARTYSCHIP In bezit van dienstboekje. Woonachtig in de omgeving van Schoonhoven. Eigen vervoer is noodzakelijk. (vestiging Rotterdam) • MATROOS Een horecaschip in Rotterdam zoekt matrozen in bezit van dienstboekje. Er wordt vooral `s avonds en in het weekend gewerkt. (vestiging Rotterdam) • MATROOS OP EEN KRAANSCHIP Kandidaten dienen in het bezit te zijn van een dienstboekje en bij voorkeur niet te roken en te drinken. Het werk is voor lange tijd en vast dienstverband is mogelijk. Werkgebied: Oost-Duitsland. Vaarschema: maandag t/m vrijdag. (vestiging Dordrecht) • ONDERHOUDSMONTEUR SCHEEPSMOTOREN Voor een bedrijf in Amsterdam, waar stormsloeps worden omgebouwd tot pleziervaartuigen. In bezit van een vaarbewijs en trailerrijbewijs is een pré. Ervaring als monteur is noodzakelijk. (vestiging Amsterdam) Heeft u interesse in bovenstaande vacatures? Bel dan snel met één van onze vestigingen: Amsterdam 020-488 75 75, Breda 076-531 00 64, Dordrecht 078-614 69 66, Rotterdam 010-413 23 23, Groningen 050-313 24 54 of met ons hoofdkantoor in Nijmegen 024-324 10 00. www.bestevaer.com Wij van het m.s. Armaris zoeken EEN MATROOS, heb jij zin om bij ons tegen goede betaling de uitdaging aan te gaan en met ons door Duitsland, Belgie, Nederland te varen? Bel dan: 06-23044750 Steun Unicef! GIRO 121 Nog eventjes geduld a.u.b. Op de beurs in Gorkum introduceert Radio Holland, de onbetwiste marktleider in innovatieve navigatie en communicatie technologie, een nieuwe lijn navigatie elektronica zoals u die nog nooit gezien heeft. Ontwikkeld in nauwe samenwerking met productspecialist Radio Zeeland: de nieuwste technologie in navigatie voor de binnenwateren, met een kleine versie glaspanelen waarmee RH trendsetter is in de binnenvaart. De binnenvaartbrug zag er nog nooit zo modern uit! Glaspanelen, digitale weergave, zichtinstrumenten wisselbaar en slechts 1 kabel nodig. Deze editie is in ÉÉN KEER te downloaden op www.binnenvaartkrant.nl TE KOOP Ex parlevinker 15 x 4.25 x 1.00 m. Bwjr: 1967. SI-C tot 07/2009. Deutz 118 KW (1997). Nieuwe schroefas en accu’s. Dekschuit 21.63 x 4.83 m. Bwjr: 1965. (Wel SI gekeurd. geen certificaat) Dekschuit 22.83 x 5.32m. Bwjr: 1963. (Wel SI gekeurd. geen certificaat) Tel: 06-53163480 010 448 75 94 DA-CAPO DA-CAPO SPECIALIST IN SCHEEPSTIMMERWERK Rivierdijk 423a - 3372 BV Hardinxveld-Giessendam Tel. 0184-613150 - Fax 0184-618601 www.da-capobv.nl info@da-capobv.nl Geef uw kicker op via www.binnenvaartkrant.nl en betaal direct d.m.v. iDEAL ! Eekhoutstraat 2, 3087 AB Rotterdam Tel 010 428 3230; Fax 010 428 1498. E-mail: info@radioholland.nl; Internet: www.radioholland.nl AIRCONDITIONING Een goede klimaat-beheersing is afhankelijk van de juiste serviceverlening • MONTAGE BINNEN ENKELE DAGEN! • SERVICE DOOR HEEL NEDERLAND! • BEL (010) 442 25 64 OF KIJK BIJ WWW.COMPAIR-AIRCO.NL Kortom, te veel op om te noemen. Houd de binnenvaartmedia in de gaten voor meer nieuws en kom tijdens de beurs naar stand 118: Radio Holland. Mient 14a, 2903 LC Capelle a/d IJssel Telefoon: (010) 44 22 564 Fax: (010) 44 22 613 Email: info@compair-airco.nl Site: www.compair-airco.nl Wij bieden een landelijk servicenetwerk en beschikken over uitsluitend ervaren servicetechnici en zijn 24 uur per dag bereikbaar het hele jaar door. Voor deze service medewerkers speelt niet alleen het technische aspect een belangrijke rol, maar ook hoe u en uw medewerkers het klimaat ervaren aan boord. Om de kwaliteit van de installatie en onze werkzaamheden te waarborgen beschikken wij over het ISO-9001 kwaliteitscertificaat en VCA veiligheidscertificaat. Dit geeft u als opdrachtgever de zekerheid van gepast advies, hoogwaardige installatie en persoonlijk contact.

De Binnenvaartkrant 11 24 maart 2009 Haven groeide in 2008 veilig door We weten inmiddels dat het dit jaar wel minder zal zijn, maar het jaarlijkse relaas over de nautische veiligheid in de Rotterdamse haven speelt zich nog steeds af tegen een achtergrond van spectaculaire groeicijfers. Daarom kan havenmeester Jaap Lems ook niet anders dan concluderen dat met weer meer (93.000) scheepsbewegingen in de beperkte ruimte die de haven biedt, het opmerkelijk is dat juist 2008 een onvoorstelbaar veilig jaar was. Het gaat om zeescheepvaart, want de bewegingen van binnenschepen zijn nog eens een veelvoud ervan. Jaap Lems spreekt van een “gigantisch intensief gebruik van de haven”. Er hadden zich in 2008 nauwelijks aanvaringen voorgedaan in het Rotterdamse havengebied. “Behalve wat parkeerschade – schepen die tegen elkaar aanleunen.” Aldus Jaap Lems. Meer inspectiecapaciteit bij het Havenbedrijf wordt ingezet bij de controle van de binnenvaart omdat in deze sector vaak papieren niet in orde blijken te zijn. Betere communicatie is ook noodzakelijk, aldus de havenmeester, die maar weer een pleidooi houdt om het Engels als voertaal in te voeren, al was het maar om een aantal ‘phrases’, zodat over de inhoud geen misverstand meer kan ontstaan. Gevaarlijke stoffen Schepen met gevaarlijke stoffen worden anders geïnspecteerd dan Havenmeester Jaap Lems is tevreden over de veiligheid in de haven. (Foto Ben Wind) in voorgaande jaren. “Meer inspecties van risicovolle schepen.” Dat had wel tot gevolg dat er meer werd gevonden. “Je inspecteert nu eenmaal de zwakke broeders.” Het ‘ongeval’ vorig voorjaar met de tanker ‘Stolt Innovation’ is voor het Havenbedrijf aanleiding geweest om een project te starten waarbij de informatie en expertise over een bepaald product sneller boven tafel komt. In de tanks van de Stolt Innovation was het product MDI (een grondstof voor onder andere lijm) te warm geworden en er dreigde een onoverzichtelijke situatie te ontstaan. Toen werd in opdracht van de havenmeester de tanker buitengaats gesleept. Beter zou zijn als binnen een uur bekend zou zijn geweest wat nodig was om het proces te neutraliseren. Lems: “Het duurde te lang. De producent was niet bereid de informatie te geven omdat er sprake is van een blamecultuur. Als er daarna iets fout was gegaan, had hij de schuld gekregen. Daar moeten we vanaf. Belangrijk is dat binnen een uur alle nodige informatie beschikbaar is. Daarvoor bouwen we aan een netwerk van alle spelers met expertise, private partijen en politie, brandweer en Binnenlandse Zaken.” “We moeten toe naar een cultuur van elkaar niet de kop afhakken als je gegevens niet helemaal kloppen. Ik begrijp het wel, maar het moet gewoon vlotter. We denken over het aanstellen van een informatiemanager. De zaak ligt bij TNO, dat nu een demonstrator voorbereidt.” Havenmond Havenmeester Jaap Lems wil de ankergebieden in het buitengaatse aanloopgebied Rotterdam- Rijnmond uitbreiden. De drukte rond de ‘parkeerplaatsen’ zo’n 15 kilometer uit de kust is fors toegenomen, de afgelopen maanden. Normaal liggen zo’n dertig schepen voor de havenmond te wachten voor ze de haven binnenvaren. Bijvoorbeeld omdat er geen plek is bij de terminal. Eind vorig jaar liep dat aantal op tot vijftig en momenteel zijn het er al negentig. Volgens Lems is dat het directe gevolg van de marktsituatie. Op & Neer met…het optimisme van Ria Ruijtenberg Bespiegelingen op de sluis Frank Antonie van Alphen struint rond op sluis Weurt en stapt aan boord bij een willekeurig schip. Maar wel één met een verhaal. Haar man en kinderen moeten nog van Dordt komen. Ria Ruijtenberg is even alleen aan boord. Met de Tsjechische matroos. Het is vrijdag de dertiende, en ze liggen op het kanaal, vlak achter sluis Weurt. Een knieperig zonnetje laat zich af en toe zien; een knipoog van de lente. En dat is wel nodig ook. “Op het moment is het een beetje stilliggen. Dan even een reis. Dan weer een klein reisje.” En voor kleine reisjes is dit schip niet gemaakt. De Duplus is 1885 ton en heeft er een 1200 pk Deutz in staan. Hun vorige schip, de Vertrouwen, was 938 ton. “We hopen nu ook dat de opbrengst verdubbelt”, lacht Ria. De kinderen vonden het niks, die naam Duplus. Want daar zouden grapjes als “Duplex” en “Durex” over worden gemaakt. Maar het bleek mee te vallen. Wat niet gezegd kan worden van de vracht. Op het nieuwe schip staat een containerstuurhut; het echtpaar Ruijtenberg redeneerde van: “Ach, dat doet het altijd wel goed.” Maar containers hebben ze nooit gevaren. “We zouden eigenlijk 81 containers kunnen doen, met borden in het gangboord van ‘hier vaart een file van 81 vrachtwagens’.” Met het vrachtvervoer over de weg gaat het momenteel ook niet zo joho. “We gaan nu 1000 ton laden. OP EN NEER gesprekken rondom de sluis | door Frank Antonie van Alphen Eerst was dat 1200 ton veevoeder, dus zo schokkend is dat nou ook weer niet. Maar met een reisje staal komen we tegenwoordig niet verder dan elke keer een partijtje van 500 ton. Normaal was dat 1500.” Ria Ruijtenberg, met haar man Jaring en de kinderen Erik en Willeke. (foto Manon Bruininga) Hoofd omhoog De Tsjechische matroos hadden ze “als luxe aan boord. Omdat we 85 meter zijn, kunnen we het werk eigenlijk met z’n tweeën doen, mijn man en ik. Eigenlijk hadden we alleen maar iemand voor het onderhoud nodig.” Maar nu loopt zijn contract af eind mei. Ze heeft wel een beetje medelijden met hem. Dat siert haar. Laten we het niet meer over de malaise hebben. Want Ria nodigt ons nog wel zo gastvrij uit in de roef, voor een kopje koffie en een kopje thee. “Je moet oppassen dat je elkaar niet aansteekt binnen het gezin. Je moet altijd zorgen dat er iemand is die het hoofd omhoog houdt”, lacht ze. De schippersvrouw houdt er de moed in. “Vandaag zijn we zeventien jaar getrouwd, ik vaar nu zeventien jaar. Om op vrijdag de dertiende te trouwen moet je wel van goede huize komen. “En eerst wilde ik helemaal niet gaan varen.” Ook al is ze een schippersdochter. “Maar het is een manier van leven. Mijn man Jaring komt uit een familie van vissers, van scheepswerf Ruijtenberg uit Waspik vandaan.” Zoon Erik, de oudste van de twee kinderen, en dochter Willeke hebben volgens hun moeder hun draai wel gevonden. Erik bezocht onlangs de open dagen van de Hogeschool Rotterdam, en “gaat de econoom uithangen”, aldus Ria. Wordt door hem niet vervolgd dus, het schippersleven. Maar straks kan hij zijn ouders wel het een en ander gaan voorrekenen. De familie komt thuis, de zon is doorgebroken. Tijd voor een foto aan dek.

Copied successfully!

Binnenvaartkrant