Views
6 years ago

2009-07

  • Text
  • Maart
  • Schip
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Behouden
  • Wensen
  • Onze

TWEEWEKELIJKS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING Editie 7 - 24 maart 2009 Bedevaart voor binnenvaart “In België is het behartigen van de binnenvaartbelangen soms een echte bedevaart. Je moet er niet te snel van uit gaan dat politici de binnenvaart kennen, laat staan het belang van onze sector begrijpen. Al komt daar sinds de oprichting van Promotie Binnenvaart Vlaanderen wel verbetering in.” Aldus Pierre Verberght van de VBR. www.binnenvaartkrant.nl tel. 010 414 00 60 fax 010 414 02 12 Altijd stroom mee! 15 Eeuwfeest advocaten Het in de binnenvaart gespecialiseerde advocatenkantoor Van Dam en Kruidenier bestaat honderd jaar. Op 3 april viert het Rotterdamse kantoor zijn jubileum met genodigden in het Zalmhuis. Nu alvast een interveiw met Menno Braakenburg, de oudste partner. Hij legt uit wat Van Dam en Kruidenier zo bijzonder maakt. Groot onderhoud 21 Neues Containerschiff In Österreich haben Prof. Mag. Herbert Klein und Dipl.- Ing. Richard Anzböck einen neuen Containerschiffstypen entwickelt. Ihre zum Patent angemeldete Entwicklung verspricht eine bessere Laderaumnutzung, eine gute Manövrierfähigkeit und eine höhere Wirtschaftlichkeit auf Binnenwasserstraßen und im Küstenbereich. 37 GENERATORSETS binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel.0182-387522 T.: 078-673 3799 • F.: 078-673 2726 E.: info@barthaggregaten.nl I.: www.barthaggregaten.nl 24-uurs storingsdienst AGGREGATEN Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl Te weinig kennis van stabiliteit De kennis die binnenvaartondernemers hebben van stabiliteitsberekeningen voor tankvaart en containervaart is onder de maat. Stabiliteitsberekening hoort in de opleidingen voor matroos te worden opgenomen en het CBRB zal samen met de onderwijscoordinator cursussen organiseren voor binnenvaartondernemers. Dat was de conclusie op de Stabiliteitsdag van het CBRB, vorige week donderdag. De Stabiliteitsdag bleek een schot in de roos. Het auditorium van het Scheepvaart en Transport College (STC) zat zo goed als vol en de parallelsessie over stabiliteit in de containervaart was zelfs volgeboekt. Het merendeel van de aanwezigen bestond uit binnenvaartondernemers. Het bleek niet louter uit belangstelling; veel schippers in zowel tankvaart als containervaart blijken moeite te hebben met het maken van stabiliteitsberekeningen. Tijdens de forumdiscussie waarmee de dag werd afgesloten, kwam dit duidelijk aan het licht. Staande de vergadering stelde CBRB-voorzitter en discussieleider Pieter Struijs De vloeddeuren van de Volkeraksluizen worden na veertig jaar gerenoveerd. Ze worden er twee bij twee uitgehaald (foto), in de Botlek in een fabriekshal gestraald, geconserveerd (geschilderd) en hersteld en vervolgens ‘als nieuw’ teruggehangen. De twaalf deuren wegen honderd ton per stuk. Ook de hydraulische aandrijving van de deuren wordt vervangen. Het contract met de aannemer betreft niet alleen de renovatie. Ook het onderhoud in de volgende jaren is inclusief. “Ze kunnen dus niet zeggen: ‘Na ons de zondvloed’”, aldus Jos Vermaas, de contractmanager van opdrachtgever Rijkswaterstaat. Die ‘zondvloed’ betreft dan vooral de renovatie van de Haringvlietdam, dat in één contract met de Volkeraksluizen werd opgenomen. “Volgens de Wet op de waterkering moeten we in Dordrecht droge voeten houden en daarom moet de faalkans van de deuren in de Haringvlietdam zo laag mogelijk zijn.” De Volkeraksluizen konden deze toets niet meer doorstaan. Er waren te veel storingen. Daarom werd besloten tot renovatie. In 2010 is alles gereed. Tegelijk werd opdracht gegeven tot de bouw van een nieuw bedieningsgebouw. Voor het ontwerp won Architectuurbureau DP6 uit Delft in 2000 de architectuurprijs. Het komt op de oever te staan. “Het oude gebouw midden op de sluis is niet van deze tijd. In geval van een calamiteit is het alleen toegankelijk via een smalle loopbrug over de sluis.” Bij alle werkzaamheden aan de Volkeraksluizen (goed voor 400 schepen per dag) is de planning zo aangepast dat de scheepvaart zo min mogelijk hinder ondervindt. (foto MGR) voor om direct actie aan te kondigen. Volgens Ed Wijbrands van Shell Trading moet dit internationaal opgepakt worden. René Overveld (Vopak) gaf aan dat hij deze toevoeging aan de opleidingen ook mee zal nemen binnen de EBU (European Barge Union). Maar hij waarschuwde: “Het is een lange weg om hier internationaal overeenstemming voor te krijgen.” Forumlid Han Roozendaal, de onderwijscoördinator voor de binnenvaart, sloot zich daarbij aan. “Ik zal daarvoor het initiatief nemen en het meenemen in het overleg met Edinna. Op de eerste plaats voor de containervaart, maar ook voor de tankvaart.” Edinna (Education Inland Navigation) is het vorig jaar opgezette platform van de Europese binnenvaartopleidingen. Roozendaal gooide de knuppel in het hoenderhok door te komen met de stelling dat er “veel te weinig geschoold wordt in de binnenvaart”. Dat klonk boud, maar allengs kreeg hij meer bijval voor die stelling. >> Lees verder op pagina 3 Rabobank Shipping Uitgebreid magazijn met originele onderdelen, direct uit voorraad leverbaar. www.olthof.eu T: 010-5912611 voorheen De Haas Diesel Motoren www.rabobankshipping.nl Tel. +31 (0)10.400.37.00 Dorpsstraat 67a Krimpen a/d Lek T: +31 (0)180 51 15 77 F: +31 (0)180 51 15 78 E-mail: binnenvaart@vdvelden.nl www.vdvelden.nl

Binnenvaartkrant