Views
4 years ago

2009-06

  • Text
  • Schip
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Maart
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Onze
  • Rotterdam
  • Wensen

De Binnenvaartkrant 54

De Binnenvaartkrant 54 10 maart 2009 HbR en Milieudefensie werken samen aan milieu Maasvlakte 2 Samen met het Havenbedrijf Rotterdam investeert Milieudefensie in onderzoek naar manieren om de haven milieuvriendelijker te maken. Dat was de afspraak waardoor de milieuorganisatie verder afziet van procedures tegen de aanleg van Maasvlakte 2. Voorafgaand aan die afspraak hebben Havenbedrijf Rotterdam en Milieudefensie gesprekken gevoerd over milieudoelstellingen en milieuprestaties van Maasvlakte 2. Conclusie van die gesprekken was dat het nuttiger is samen te streven naar duurzamer gebruik van de Maasvlakte dan elkaar voor de rechter in de haren te vliegen. Afgesproken is samen onderzoek te laten doen naar de meest effectieve maatregelen om milieuvervuiling te verminderen. De gezamenlijke ambitie is een reductie van luchtverontreinigende stoffen met 10 procent in 2020. Het gaat om de uitstoot van fijnstof, NOX, SO 2 en CO 2 – afkomstig van activiteiten van de huidige en de tweede Maasvlakte. Een mogelijke maatregel die onderzocht kan worden, is bijvoorbeeld walstroom voor (zee)schepen die in de haven liggen. Wanneer die stroom vanaf de wal krijgen, hoeven de dieselmotoren van het schip niet te blijven draaien. Ook zou de hoogte van het havengeld dat voor schepen betaald moet worden een stimulans voor reders kunnen zijn om te investeren in milieumaatregelen. Het vergroten van de nog in te stellen milieuzone op de Maasvlakte is een andere mogelijkheid. Het effect daarvan kan zijn dat ook in andere delen van het havengebied alleen de schoonste vrachtwagens en binnenvaartschepen welkom zijn. Verheugd Hans Smits, president-directeur van het Havenbedrijf Rotterdam toont zich verheugd over de constructieve De aanleg van de Maasvlakte 2 is al duidelijk zichtbaar door het wegzuigen van zand uit de Yangtzehaven naar de plek waar de Maasvlakte 2 moet verrijzen. (foto Aeroview – Rotterdam) opstelling van Milieudefensie. “Het is altijd het streven van het Havenbedrijf geweest om in een permanente dialoog met alle betrokken partijen win/win-situaties te creeren waarbij de economie én de leefbaarheid versterkt worden. De aanleg van Maasvlakte 2 gaat onverminderd door en tegelijk zorgen we dat de haven duurzamer wordt.” Directeur Frank Köhler van Milieudefensie: “Het markeert het einde van een jarenlange strijd die voor de rechter dreigde te eindigen. Zover hoefde het niet te komen, want er ligt nu een resultaat waar het milieu en de inwoners van Rotterdam wel bij varen.” “Dit is echt een win/win-situatie waar iedereen beter van wordt, de bewoners van de Rijnmond op de eerste plaats,” reageert Ronald Paul, directeur van de Projectorganisatie Maasvlakte 2 van het HbR. “Het duurzame karakter van Maasvlakte 2 kan met deze overeenkomst positieve gevolgen hebben voor de hele haven. Wij hebben onszelf heel bewust de opgave gesteld dat aanleg en gebruik van Maasvlakte 2 de mogelijkheden van toekomstige generaties niet in de weg mag staan. Duurzaamheid is daarmee het uitgangspunt geweest voor alle plannen voor Maasvlakte 2.” In de praktijk betekent dat volgens Paul aandacht voor natuur, milieu en energie. Daarbij gaan economie en leefbaarheid hand in hand. “Met Maasvlakte 2 behouden en versterken we de positie en kwaliteit van de Rotterdamse haven. Met twee andere projecten, die door de gemeente Rotterdam en de provincie Zuid-Holland worden uitgevoerd, versterken we de leefbaarheid in de regio. Er komt onder meer 750 hectare nieuw recreatie- en natuurgebied in de directe nabijheid van de stad.” Meer lading Maasvlakte 2 trekt grote containerschepen aan. Die brengen vele duizenden containers naar Rotterdam, bestemd voor afnemers in heel Europa. Meer lading en activiteit in het nieuwe havengebied dus en meer transport naar het achterland. Alleen de schoonste vrachtwagens mogen na 2013, als Maasvlakte 2 open gaat, het gebied in. Trucks met oude, onaangepaste motoren komen er niet in. Voor de binnenvaart geldt hetzelfde. Paul: “Bovendien willen we een andere verdeling van de containers die door de regio reizen. Minder per truck en meer op het spoor of over water.” Om dat te bereiken heeft het Havenbedrijf afspraken gemaakt met de nieuwe klanten op Maasvlakte 2, licht Paul toe. “In de contracten met de bedrijven die de containers van de schepen halen, hebben we afgesproken dat zij ervoor zorgen dat jaar op jaar meer containers over het spoor en via de binnenvaart afgevoerd worden en minder per vrachtwagen. We hebben afgesproken dat in 2033, als Maasvlakte 2 volledig in gebruik is, maximaal 35 procent nog over de weg gaat. De rest vaart of spoort dan door de regio.” Effect Naar de effecten van dergelijke maatregelen hebben de mensen van de projectorganisatie uitgebreid onderzoek gedaan. De maatregelen zijn er zelfs op beoordeeld; alleen die met het meeste effect zijn nu in de plannen terecht gekomen. Voor de kwaliteit van de lucht en de bereikbaarheid van de regio zijn deze maatregelen bijzonder belangrijk, onderstreept Paul. “Al het onderzoek toont aan dat ondanks extra lading en nieuw transport deze en andere maatregelen ertoe leiden dat in de komende jaren de luchtkwaliteit in de Rijnmond vooruit gaat. En niet alleen hier. Die trucks en schepen met die moderne motoren rijden en varen in een veel groter gebied. Ook daar is dus milieuwinst.” No Limit-schepen bijna onbegrensd inzetbaar >> Vervolg van pagina 53 “Het idee voor dit concept komt van reddingsboten, maar de tube zoals wij die gebruiken is volstrekt uniek”, licht Keizer toe. Het enthousiasme van de markt was vanaf het begin groot, maar qua bestellingen bleek men toch wat afwachtend. In 1999 werd de eerste No Limit aan de man gebracht. Die koper – een particulier – heeft inmiddels een tweede No Limit aangeschaft. Er is nog nooit een klant afgehaakt. Hoe langer ze op een No Limit varen, hoe groter het enthousiasme wordt”, zegt Keizer. Dat enthousiasme wordt gevoed door de combinatie van snelheid, zeegedrag, gebruiksvriendelijkheid en kwaliteit. Het schip heeft een topsnelheid van 25 knopen en een zeer geringe diepgang, waardoor het op heel veel plaatsen kan komen. Het is zowel geschikt voor binnenwateren als open zee. Stabiliteit Dit uitzonderlijk stabiele zeewaardige jacht trok al snel ook de aandacht van beroepsmatig gebruikers. Keizer vertelt: “Bouwnummer 1 lag hier voor de wal, toen zich bij ons een delegatie van de Gasunie aandiende. Voor een project waarbij een gasleiding door de Eems moest worden verplaatst, was de Gasunie op zoek naar een zeer stabiel schip. Het moest geschikt zijn voor volcontinue bewaking van het project bij de slechtste weersomstandigheden en ook in ondiep water uit de voeten kunnen. Tijdens het half jaar dat dit project duurde, bewees de No Limit zich helemaal. En juist toen kreeg Braveheart Shipping de No Limit in het vizier.” De No Limit bleek bij uitstek geschikt voor hydrografie. Door onder meer lagere G-krachten dankzij de formidabele stabiliteit is meten op veel hogere snelheid en bij hogere golven mogelijk. Op vorige schepen kon worden gemeten tot een snelheid van ongeveer 6 knopen; op de No Limit leveren metingen bij ruim drie keer hogere snelheden – rond de 20 knopen – nog volledig betrouwbare data op. En kon er voorheen niet meer worden gemeten bij een golfslag van meer dan een meter, nu vormen golven tot twee meter geen belemmering meer. Inmiddels gebruiken ook MMT AB, Jan De Nul Group en Geo Plus de No Limits bedrijfsmatig. Het Zweedse MMT AB is een bedrijf dat meet- en peilwerkzaamheden verricht om de industrie en de overheid te voorzien van gedetailleerde informatie over de zeebodem en van verschillende installaties die zich op de zeebodem bevinden. De Belgische Jan De Nul Group is een mondiaal bedrijf gespecialiseerd in baggerwerkzaamheden en biedt een groot scala van offshoreprojecten. Met een jaarlijkse omzet van 1,2 miljard euro behoort De Nul tot de internationale top van baggeraannemers. Het bedrijf zet de No Limit in voor hydrografisch ondezoek in Dubai ter voorbereiding op de baggerwerkzaamheden. Geo Plus uit het Groningse Scheemda is een middelgroot bureau op het terrein van infrastructuur, geodesie, hydrografie en offshore-nearshore.

De Binnenvaartkrant 55 10 maart 2009 Pas geopend: Restaurant De Raadskelder in Roermond Een nieuwe lente, een nieuw geluid Een nieuwe lente, een nieuw geluid ik wil dat dit lied klinkt als een gefluit dat ik vaak hoorde voor een zomernacht in een oud stadje langs de watergracht. Deze beginregels uit het gedicht ‘Mei’ van Herman Gorter schieten mij te binnen tijdens mijn korte wandeling langs de Roer naar het nieuwe Restaurant De Raadskelder aan de Kraanpoort in Roermond. Het is weliswaar nog geen mei maar een lekker zonnetje en een dito temperatuurtje van tien graden toveren een perfect lentegevoel tevoorschijn. De terrassen aan de Roerkade zijn dan ook tot de laatste stoel gevuld. En ik ben op weg naar een nieuwe geluid in de Roermondse – culinaire – scene: Restaurant De Raadskelder. Gelegen aan de Kraanpoort, in het oudste deel van Roermond en op slechts enkele passen van de Roer. Zeer toepasselijke versregels, dus. Patron cuisinier De Raadskelder is het eerste eigen restaurant van patron cuisinier Danyel van den Bogard, bijgestaan door Manda van den Doel in de bediening en Roel Kruijtzer als sommelier. Danyel ontwikkelt al vroeg een gepassioneerde interesse in koken. Hij brengt uren door bij zijn moeder in de keuken en is ook een fervent liefhebber van een culinaire tv-serie met de beroemde Franse kok Paul Bocuse. Via de LTS en veertien jaar ervaring in Hotel Patron cuisinier Danyel van den Bogard (links) en sommelier Roel Kruijtzer. De Prins in Sittard betreedt hij de wereld van het koken op hoog niveau. Op zijn cv prijken restaurants als Hotel-Restaurant Hotel Juliana Het moge duidelijk zijn waar het restaurant het laatste deel van zijn naam aan te danken heeft. (foto’s Jo Bindels) JOECHJACHEN Een serie over horeca aan het water | door Jo Bindels in Valkenburg, Chateau Holtmühle in Tegelen, Inter Scaldis in Kruiningen, Chateau Neercanne en Restaurant De Pauwenhof in Maastricht en dan nog verschillende restaurants in Duitsland. Als directeur van Parkhotel Rooding in Valkenburg leerde hij de afgelopen jaren ook de managementkant van het horecavak kennen. In 2008, 39 jaar oud, vindt hij de tijd gekomen om zijn opvattingen over koken, met als basis zijn 23 jaar ervaring, zelf in de praktijk te brengen. Kortom, een eigen restaurant te beginnen en dan als patron cuisinier. “Want”, zo zegt Danyel, “in de keuken heeft altijd mijn passie gelegen. Ik krijg de kans om daar weer naar terug te keren, nu als eigenaar van een restaurant.” Want via een relatie kwam het pand aan de Kraanpoort 7 in zicht en op 1 februari opende wethouder Jos van Rey Restaurant De Raadskelder. Dat heeft als motto ‘Waar passie tot emotie leidt’. Eigen plaats verwerven Een van de redenen om ja te zeggen tegen De Raadskelder is Danyels opvatting dat er in Roermond genoeg potentie is om zich met zijn ideeën een eigen en zeer herkenbare plaats te verwerven in het Roermondse en Midden-Limburgse horecaleven. Die ideeën zijn: verse ingrediënten, de juiste ingrediënten op het juiste tijdstip in het seizoen, een sterke prijs-/kwaliteitverhouding en een uitnodigende ambiance. En vanzelfsprekend een aangenameenaansprekendebediening. Oog voor de gasten dus. Het totaalconcept van De Raadskelder is te vergelijken met een van de wijnen op de wijnlijst: een Gigondas Domaine Saint Henri 2003. Onder het genot van een port laat ik de menu- en wijnkaart op mij inwerken. Het is lunchtijd tijdens en Danyel verrast mij met drie gerechten van de lunchkaart. Flinterdunne carpaccio van dikbil, kabeljauw op de huid gebakken met een risotto van de koningin onder de paddenstoelen, de shitake, en tot slot gelakte eend in een zoete saus met een van mijn favoriete Chinese kruiden: vijfkruidenpoeder (peper, kruidnagel, steranijs, kaneel en venkel). Dit kruid bevat de vijf smaakgroepen (zoet, zuur, zout, bitter en scherp), is een sterke smaakmaker maar ook een harmonieus kruid. Dat was genieten. Achtereenvolgens drink ik een rode huiswijn, een witte wijn en, bij de gelakte eend, de Gigondas. “Gevuld en rijk in de mond”, zegt de beschrijving van deze wijn. De geur uit het glas is al een rijke belofte, die zijn bekroning vindt in de smaak en vooral de afdronk. De Gigondas hecht aan het gehemelte en laat je minutenlang van elke dronk genieten. Een perfecte begeleider bij de eend. Gemoedstoestand Passie in de keuken leidt tot emotie, zegt Danyel. Dat leidt weer tot een aangename gemoedstoestand. Culinair genieten werkt op je gemoed, zoals een aantrekkelijke vrouw ook op je gemoed werkt, is de opvatting van een niet nader te noemen BN’er. Genieten moet je dus niet rationeel beoordelen, maar gewoon over je heen laten komen. Danyels taak is, behalve verantwoordelijk voor je gemoed – de passie dus – ook de managementkant van De Raadskelder in het oog te houden. Met inventiviteit, goede producten en oog voor de klant. Het totaalconcept moet af zijn en dat is af bij De Raadskelder. Vergelijk het met een Gigondas. Wie bij zijn of haar bezoek aan De Raadskelder onder meer kiest voor een Gigondas, weet wat ik bedoel. Het lijkt wel vast te staan dat Midden-Limburg en ook daarbuiten in de (nabije) toekomst meer zullen horen van Danyel van den Bogard. De Raadskelder is gevestigd aan de Kraanpoort 7 in Roermond. Reserveren kan via (0475) 31 67 91. Meer informatie: www.deraadskelder.com. Heeftuietstevieren? Ga gezellig varen!! bruiloften, recepties, opleveringen, personeelsfeesten T 0181-626126 F 0181-624702 www.partyschepen.org

Binnenvaartkrant