Views
3 years ago

2009-06

  • Text
  • Schip
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Maart
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Onze
  • Rotterdam
  • Wensen

De Binnenvaartkrant 4 10

De Binnenvaartkrant 4 10 maart 2009 [ Familieberichten ] Familieberichten zijn mededelingen van: geboorte, verloving, huwelijk, overlijden, dankbetuiging en in memoriam. Het plaatsen van een familiebericht in De Binnenvaartkrant kost 0,78 per mm in hoogte, excl. 19% BTW. Zo geeft u een familiebericht op: Telefonisch: 010-4140060 (ma. t/m vr. van 09:00 tot 17:00 uur) E-mail: service@binnenvaartkrant.nl Fax: 010-4140212 Schriftelijk: De Binnenvaartkrant, Afd. Familieberichten. Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam (met vermelding van naam, adres en telefoonnummer waarop u overdag te bereiken bent). Sluitingstijden: Familieberichten kunt u tot maandagmorgen 10:00 uur, in de oneven weken, opgeven. Met diepe verslagenheid en veel verdriet delen wij u mede, dat maandagmorgen plotseling is overleden, onze kapitein van het mts Sirius Frans Bakker Frans heeft 17 jaar met veel enthousiasme en inzet leiding gegeven aan zijn bemanning en was een zeer gewaardeerd medewerker van ons bedrijf. Wij zullen zijn inzet en grote betrokkenheid ontzettend missen. Wij wensen Karin, Lauw, Koert, Margriet, Roel en alle familie en vrienden heel veel sterkte bij dit grote verlies. Personeel en directie Ant. Kooren b.v. Kooren vof A&K Kooren b.v. GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Dortsman 1 lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 10 nieuwe overalls € 99,00 Werkkleding vlamvertragend, Veiligheidsschoeisel Regenkleding Werkjassen Prijzen excl. btw www.terwijn-zwolle.nl tel. 038 4651728 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Olesia I, 1 lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Vialis 1 lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/ matroos. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 OCEANWIDE NETHERLANDS Heeft de oplossing voor uw personeelsprobleem in de Binnenvaart. Wij bieden Poolse stuurmannen, volmatrozen, matrozen en lichtmatrozen. Legale werkmethodes binnen een professionele organisatie! Voor meer informatie tel. 0118-429516 of 06-13370771 TE KOOP DRAADLIEREN te gebruiken als anker-verhaal of spudpaallier, ook nieuwe dubbele trommellieren op maat gemaakt! Tevens nieuwe ankers uit voorraad 10 tot 1500 kg in zwart of gegalvaniseerde uitvoering, alles voor zeer concurrerende prijzen! Tel. 06-51053686 NB: Voor alle zorgvuldigheid worden familieberichten alleen geplaatst als verificatie van de afzender mogelijk is. Helaas bereikte ons het droevige bericht dat is overleden onze oud-collega Henk Schelling Wij herinneren hem als een fijne collega met een grote betrokkenheid bij zijn werk binnen en buiten ons bedrijf. Zijn inzet en collegialiteit laten een blijvende goede herinnering bij ons achter. Wij wensen zijn vrouw, kinderen en kleinkinderen veel sterkte toe met het verwerken van dit enorme verlies. Directie en personeel P. Hoenderop BV Nooit meer goedbedoelde adviezen Geen humor, hartelijkheid en plezier Wat overblijft is grote verslagenheid Want wij zijn “pabbe” voorgoed kwijt Bedroefd, maar dankbaar voor alles wat hij voor ons gedaan en betekend heeft, geven wij u kennis dat op 77- jarige leeftijd is overleden mijn lieve man, onze zorgzame vader, trotse opa en overgrootopa, broer, zwager, oom en neef Echtgenoot van Harm Bouland Kiena Bouland – Schut Maasbracht: Akkiena Bouland - Schut Maasbracht: Martha en Willem Roermond: Annie en Nelis Maasbracht: Grietje Maasbracht: Henny en Kurt Maasbracht: Wolter en Joyce Maasbracht: Harm en Manuela Klein- en achterkleinkinderen 26 Februari 2009 Brikkenstraat 20, 6051 ET Maasbracht De uitvaartdienst heeft inmiddels plaatsgevonden. Steun Unicef! GIRO 121 Werfkade 33 2987 RH Ridderkerk Tel.: 0180-463606 Fax: 0180-463540 Mob.: 06-55 77 22 38 Beëdigd scheepsmakelaar voor Rijn- en Binnenvaart Bemiddeling bij aan- en verkoop van schepen en financieringen TE KOOP AANGEBODEN: M/s Bolero, 2412 ton, bwj 1985, afm. 95 x 10,50 x 3,45 mtr. 1 ruim, alu schuifluiken, 2500 CUB, 1080 Pk MWM revisie 2005. Kopschroef 430 Pk, 2 x 220/380, ballastpomp 1500 ton p/u. Nautisch zeer compleet. Woning; kamer/ keuken, 4 slp. Kamers, matrozen woning met 1 slp.kamer. S.I. tot 2014, zeer goed onderhouden schip. VRAAGPRIJS € 1.950.000,-- M/s Awekenings, 2451 ton, bwj 1988/ 1993, afm. 108 x 10,50 x 3,18 mtr. 1 x 1065 PK Caterpillar bwj 2003, kopschroef 550 Pk, 2 x 220/380. 2 ruimen, 3050 CUB, Alu. Fr. Kap. Nautisch compleet. Woing met 3 slp.kamers en matrozen woning op het achterschip. S.I. tot 2014. Compleet ADNR. VRAAGPRIJS € 2.450.000,-- Beunschip Bontekoe, 767 ton, bwj 1960 Monnickendam, afm. 67 x 6,62 x 2,84 mtr. 463 CUB, 1 beun, 530 Pk Daewoo, bwj 2008. Nautisch compleet. Kopschroef 220 PK, autokraan 12 mtr. Woning met 3 slp.kamers. Goed onderhouden schip. S.I. tot 2012. VRAAGPRIJS € 450.000,-- Op bovenstaande schepen is inruil bespreekbaar indien interesse bel voor nadere informatie. Te koop gevraagd. Schepen van alle tonnages en bouwjaren VOOR MS-NAVEX ZIJN WIJ OP ZOEK naar stuurmannen en matrozen met ervaring in de binnenvaart,in het bezit van dienstboekje, het vaarsysteem: 8wk/4wk, het salaris vlgs. CAO Binnenvaart. Voor meer info tel. 06-22424148 Hendricks Scheepsbouw BV TECHNISCH MEDEWERKER Organisatie Hendricks Scheepsbouw B.V. Functie Technisch medewerker Plaats Gorinchem Omschrijving De organisatie Hendricks Scheepsbouw B.V. levert complete binnenvaartschepen aan scheepvaartondernemers, zowel binnen als buiten Nederland. Door het custom build karakter van onze projecten (combinatie mechanica, elektrotechniek, besturing en commercie) hebben wij zeer uitdagend en afwisselend werk voor ervaren technisch medewerkers. Bij ons leidt je projecten die ‘zaken in beweging zetten’. De functie Als technisch medewerker ben je verantwoordelijk voor de uitvoering van projecten op het gebied van cascobouw in het buitenland en afbouw op een werf in Nederland. Je draagt zorg voor de planning, voortgang, kwaliteit en financiën van het project, alsmede voor de motivatie en de effectiviteit van je team. De werkzaamheden vinden deels plaats op kantoor bij Hendricks Scheepsbouw. Daarnaast kom je regelmatig met of zonder de klanten op de werven. Door de continue groei van de onderneming zijn er volop mogelijkheden om je verder te ontplooien en door te groeien. Het profiel · Opleiding MBO (scheepsbouw) · Affiniteit met de binnenvaart · Minstens 3 jaar ervaring met projectmanagement · Klantgericht met een dienstverlenende, maar ook commerciële instelling · Neemt verantwoordelijkheid, is stressbestendig en zelfstandig · Goede communicatieve vaardigheden in zowel Nederlands als Engels en Duits · In het bezit van rijbewijs B De procedure Indien je geïnteresseerd bent in onze bedrijf en deze vacature verzoeken we je contact met ons op te nemen. Dit kan door direct via de mail te solliciteren: ck@hsbv.nl. Onze sollicitatieprocedure wordt doorgaans binnen een week afgerond. Hendricks Scheepsbouw B.V. Kleine Landtong 27 4201 HL Gorinchem 0183-642828 BEL 010 - 288 02 28

De Binnenvaartkrant 5 10 maart 2009 “Maak binnenvaart-dedicated Marco Polo-programma” De EBU hield haar jaarlijkse congres gewoontegetrouw in de sfeervolle ruimte van de Solvay bibliotheek in de achtertuin (het Leopoldpark) van het Europees Parlement in Brussel. Een thuiswedstrijd voor Corien Wortmann, die voorstelde om het Marco Poloprogramma meer toegankelijk voor de binnenvaart te maken door het plan voor een apart binnenvaartprogramma te lanceren. Als het de Europese Commissie ernst is om meer over water te vervoeren moet zij rekening houden met de specifieke eigenschappen van de binnenvaart. Europarlementariër Corien Wortmann sprak evenals voorgaande jaren bij het congres van de EBU, en opnieuw bewees zij de juiste keuze te zijn als spreker. Een tikkeltje campagne voeren voor herverkiezing in het Europees Parlement nam niemand haar kwalijk. “Mijn bijdrage aan dit congres is al een beetje een traditie. Ik sta bekend als vriend van de binnenvaart en dat wil ik in het Parlement de komende vijf jaar zeker nog blijven.” Haar aanwezigheid in het EP is bevorderlijk voor het realiseren van Platina, het uitvoeringsprogramma van het Europese binnenvaartactieplan Naiades. “Er is nog veel te doen om dat te implementeren. De uitvoering is echt niet vanzelfsprekend. Helaas is er dus nog veel te doen. Het innovatiefonds moet nog steeds een – eerste – kans krijgen. Het wachten is op richtlijnen van de Commissie voor de uitvoering van infrastructurele projecten.” Corien Wortmann is weliswaar blij met de herziening van het Marco Polo-programma van de Europese Commissie, maar ziet met lede ogen dat nog steeds geen echte binnenvaartprojecten zijn ingediend. Onder de paraplu van Marco Polo kunnen vernieuwende projecten ondersteuning krijgen van de Europese Unie, maar dan moeten die projecten wel aan strenge voorwaarden voldoen. Het is doorgaans moeilijk voor kleinere ondernemingen om voldoende draagkracht te creëren om een dergelijk project gefinancierd te krijgen. “Ik wil me inzetten voor een modal shift naar de binnenvaart van 17 miljoen ton per jaar. Daarvoor moet de drempel omlaag voor het indienen van Marco Polo-projecten. Het probleem is dat de individuele schipper er niet aan toe komt om een project op te stellen. Mijn voorstel is om een dedicated programma te maken voor de binnenvaart, gebaseerd op een reflectie van de speciale eigenschappen van die sector.” Een dergelijke, meer binnenvaartspecifieke aanpak zou ze ook graag zien bij de regelgeving voor de passagiersvaart, waarbij binnenvaart en zeevaart nogal eens door elkaar worden gehaald. Jaarlijks gaat ongeveer een procent van de Europese investeringen in de infrastructuur naar de vaarwegen. Corien Wortmann vindt dat een onderschatting van de bijdrage die de binnenvaart levert aan de economie in Europa. Het percentage zou volgens haar omhoog moeten. Ze beaamt dat het belangrijk is dat de emissie van schadelijke stoffen door binnenschepen ook omlaag moet, maar wijst er wel op dat de binnenvaart al veel doet in die richting. “De branche werkt bijvoorbeeld mee aan de verlaging van het zwavelgehalte in de gasolie en aan de aanscherping van de eisen voor motoren. Ik denk dat het doorberekenen van de externe kosten aan de binnenvaart geen prioriteit hoeft te hebben. De samenleving heeft er nu eenmaal belang bij dat de binnenvaart als duurzame transportmodaliteit meer wordt ingezet.” Alarmerende cijfers Het gaat eigenlijk niet zo goed met het aandeel van de binnenvaart in het Europese vervoer. Hans van der Werf, plaatsvervangend secretarisgeneraal van de Centrale Rijnvaartcommissie, toonde alarmerende cijfers. De binnenvaart verzorgde in 1997 nog 7,8 procent van alle vervoerde tonkilometers; in 2002 was dat nog 7,2 procent en in 2007 nog slechts 6,6 procent. Alle goede (modal shift) voornemens ten spijt dus. Van der Werf: “Ondanks alle modernisering van de binnenvaart vraag je je af of de binnenvaart wel in staat is de groei op te vangen van het goederenvervoer.” Het vervoersaandeel van het spoor schommelde in diezelfde periode; dat van het wegvervoer steeg. Hij liet aan de hand van statistieken zien dat er nog een enorme potentie in groei voor de binnenvaart is in Hamburg en Bremen. “Een verbeterde Elbe zou de Europese binnenvaart 10 procent meer lading geven, maar Hamburg en Bremen zouden hun binnenvaartaandeel kunnen verdubbelen.” Over de hele linie liggen die kansen er voor het vervoer van recyclingsproducten en bioproducten maar ook voor stukgoederen, roro-vervoer, gebruikmakend van nieuwe logistieke producten, hub & spoke en transferia. De Elbe was al eerder tijdens de EBU-bijeenkomst onderwerp van gesprek geweest. Pavel Skvara, onderminister voor Transport in Tsjechië, kwam onverwacht bij de EBU vertellen dat ook voor zijn land de binnenvaart een belangrijke mogelijkheid is om goederenvervoer over te nemen van het wegvervoer. Hij maakte plannen bekend voor werken aan de Elbe. In juni zal daar in Tsjechië een conferentie over worden gehouden. “Transport over de Elbe is ook met het oog op het milieu belangrijk. Daarvoor zal de rivier ook worden aangepast.” Tevens maakte Skvara bekend dat er op ministerieel niveau wordt gediscussieerd over de mogelijkheid van een kanaal tussen Donau en Elbe. “Dat is belangrijk voor heel Europa.” Akte Godfried Smit van verladersorganisaties EVO en ESC (European Shippers Council) toonde zich weinig Corien Wortmann. “Mijn bijdrage aan dit congres is al een beetje een traditie.” Algemeen secretaris van de EBU Theresia Hacksteiner en de nieuwe EBU-president Philippe Grulois (r) heten de Tsjechische onderminister van Transport Pavel Skvara in Brussel welkom bij de EBU. verrassend een tegenstander van het idee om de binnenvaart uit te zonderen van de doorberekening van externe kosten. Dat zou immers de vrije verladerskeuze kunnen ‘bedreigen’. De, in zijn woorden: “voor de binnenvaart comfortabele”, Akte van Mannheim mag van hem op de helling om de doorberekening van externe kosten mogelijk te maken. Uiteraard kreeg hij in dit gezelschap weinig bijval voor dat idee. Smit maakte zich ook sterk voor de inzet van lange, zware vrachtauto’s (LZV’s), die volgens hem de binnenvaart alleen maar lading zouden kosten als vervoer over water toch al niet rendabel had geweest. De verladersorganisaties willen wel graag meewerken aan een versterking van de positie van de binnenvaart, zolang die vrije verladerskeuze maar gegarandeerd blijft. “Wij geloven nog steeds in een levensvatbare markteconomie, ook nu er in deze tijd van crisis stemmen opgaan dat die markteconomie dood is.” Jonathan Scheele, op het DG Transport en Energie directeur voor de Trans-European Networks en voor Co- Modality vertelde dat ook het transport zal moeten bijdragen aan de andere benadering van het klimaatprobleem. “Er zal zeker weer groei komen in het transport; we weten alleen nog niet wanneer.” Onverschillig Dan kan het Green Paper (het Groenboek) van de Europese Commissie worden gebruikt om de milieuvriendelijke wijze van transporteren te bevorderen. “Dit is een langetermijnpolitiek, zeker voor een periode van tien, vijftien jaar, ingaande 2014. We hebben gekozen voor een flexibele benadering.” Hijzietheelgoedhetnutvandebinnenvaart in Europa. “We hebben de beschikking over 14.500 kilometer vaarweg geschikt voor schepen van klasse IV of hoger.” Die bevordering van de binnenvaart is echter vooral een zaak van de nationale overheden, klonk Scheele tamelijk onverschillig. Hans van der Werf. “Is de binnenvaart wel in staat de groei op te vangen?” (foto’s Alexander Louvet) Neem alleen genoegen met het beste: sta op Speedheat! • onze ervaring meer dan 500 binnenvaartschepen • ons systeem 100% veilig, zelfregulerend, iso 9002 gecertificeerd • onze organisatie 21 jaar beproefde kwaliteit, landelijk werkend netwerk Meer weten? Bel + 31 (0)117 40 15 00 of +31 (0)6 202 507 29 of kijk op internet: www.speedheat.nl

Binnenvaartkrant