Views
3 years ago

2009-06

  • Text
  • Schip
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Maart
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Onze
  • Rotterdam
  • Wensen

De Binnenvaartkrant 44

De Binnenvaartkrant 44 10 maart 2009 ”Wij wensen u een succesvolle toekomst” Scheepmakerij 360 3331 MC Zwijndrecht email: info@riegman-klaverdijk.nl Telefoon 078 - 625 6000 Telefax 078 - 625 6009 internet: www. riegman-klaverdijk.nl Een behouden vaart Rensen Shipbuilding B.V. en Oosse Maritiem B.V. hebben het ontwerp en de bouw van het casco voor V.O.F. Choice mogen verzorgen. Wij wensen haar en de bemanning een behouden vaart. Blankenstein 150 7943 PE Meppel Tel.: 0522 24 36 00 Fax: 0522 24 36 99 Ook V.O.F. Choice koos voor de uitstekende dekking en premievoorwaarden van efm. Rensen Shipbuilding B.V. Scheepmakerij 150, 3331 MA Zwijndrecht T: +31(0)78 - 619 12 33 F: +31(0)78 - 612 06 53 Wim Driessen M: +31(0)6 - 30 17 94 75 E: wimdriessen@rensenbv.nl www.rensenbv.nl Lauwers 40, 3332 TB Zwijndrecht T : +31(0)78 - 619 10 40 F : +31(0)78 - 619 35 08 Jaap Oosse M: +31(0)6 - 53 10 47 05 E : info@oossemaritiem.nl Wij wensen het ms Choice en haar opvarenden een behouden vaart. www.efm.nl J. van Neijenhof Dorpsstraat 4 1688 CE Nibbixwoud Tel: 0229-573549 Fax: 0229-575251 Wij danken de familie Peters voor het in ons gestelde vertrouwen en wensen de Choice een zeer behouden vaart. MOTOREN INBOUWEN Bij Markerink in Lobith bent U aan het JUISTE adres ! 24 uur service,VertrouwenenKwaliteit Installatie, onderhoud, revisie van alle merken scheepsdieselmotoren / koppelingen en alle voorkomende reparaties aan elektrisch en hydrauliek WIJ WENSEN HET MS CHOICE EEN BEHOUDEN VAART. Wij verzorgen de bevrachting voor het ms Choice en wensen familie Peters veel succes en een behouden vaart. Willemskade 15a - 3016 DK Rotterdam Tel. 010-2827788 - Fax 010-2827655 email: info@dap-barging.nl I: www.markerink.nl, E: info@markerink.nl T:0316-541041, F: 0316-542436

De Binnenvaartkrant 45 10 maart 2009 Familieleden betrokken bij (af)bouw van de Choise DOOR JAN HOEK “Markerink B.V. is opgericht in 1929 en nog steeds als zelfstandig familiebedrijf actief in de binnenvaart. Overgegaan in een nieuwe generatie Markerink floreert het bedrijf als vanouds!” Zo begint de website van het aan de vluchthaven in Tolkamer gelegen bedrijf van eigenaar Alexander Markerink. Dat het bedrijf floreert is goed te zien, want naast een aantal schepen die er liggen voor reparatie en inbouw van nieuwe motoren, liggen broederlijk naast elkaar maar liefst vier nieuwbouwschepen: de Choise, Serudo, Nadorias en Rehoboth. Dit artikel gaat over de 3232 ton metende Choise van Dennis en Cecile Peters uit Nijmegen, een drogeladingschip waar diverse familieleden bij de totstandkoming een belangrijke rol hebben gespeeld. Op de achterzijde van het schip staat duidelijk de naam Choise. Het is de vraag of familie Peters de aanschaf van hun nieuwbouwschip wel een goede keus vinden, want op de stuurhut is een groot vraagteken gelast. De uitleg van Dennis Peters zorgt voor duidelijkheid. “We zijn in mei 2004 getrouwd en een maand later samen gaan varen op een uit de vaart gekocht schip met en afmeting van 105 x 10,5 meter. Er waren wat mensen die nogal sceptisch waren en vraagtekens plaatsten bij onze start als jonge ondernemers op zo’n groot schip. Toen hebben we op dat schip een vraagteken gezet en dat hebben we op ons nieuwe schip gehandhaafd.” Familie Dennis en Cecile Peters zijn allebei in de binnenvaart opgegroeid. Voordat Dennis als zelfstandig schipper begon, werkte hij elf jaar inhetbedrijfvanzijnvader.Zijn schoonvader laat overigens binnenkort zijn nieuwe schip Maasvallei afbouwen bij Markerink, waarvan het casco bij het eerstkomende China-transport zit. Op dit moment is hij een van de mensen die ervoor zorgt dat de Choise er spic en span uit gaat zien. Hij is niet het enige familielid dat betrokken is bij de nieuwe Choise. Dennis Peters zegt daarover: “Mijn zwager Twan de Goeij heeft drie jaar geleden zijn schip verkocht en “Er waren mensen die vraagtekens plaatsten bij onze start als jonge ondernemers op zo’n groot schip. Toen hebben we op het vorige schip een vraagteken gezet en dat hebben we op ons nieuwe schip gehandhaafd.” De MHK-keuken heeft een groot kookeiland en is voorzien is van de allernieuwste snufjes. (foto’s Jan Hoek) staat sindsdien op de loonlijst van Rensen in Zwijndrecht. Via hem hebben we ons casco bij Rensen en Oosse Maritiem gekocht. Mijn zus Claudia is samen met haar echtgenoot Charles Verhulsdonck eigenaar van Keukenspeciaalzaak Janssen in Wijchen. Zij hebben bij ons de prachtige MHK- keuken geplaatst, inclusief groot kookeiland, die voorzien is van de allernieuwste snufjes.” “Ze willen zich meer gaan concentreren op de binnenvaart; eerder leverden ze tot volle tevredenheid de keuken aan boord van de Sierra, het schip van mijn broer Edwin, en ook op de Maasvallei leveren ze straks de keuken.” Topjaren Twee jaar geleden verkochten Dennis en Cecile hun vorige Choise. Een jaar lang deden ze aan de wal alleen maar leuke dingen, totdat het casco van hun nieuwbouwschip met vertraging uit China in ons land arriveerde. “We hebben met ons eerste schip een aantal topjaren meegemaakt. We hebben vanaf het begin gevaren voor DAP Barging in Rotterdam, een bevrachter die goed weet te combineren zodat we nagenoeg nooit leeg varen.” “We zijn nog jong, hadden de mogelijkheid en daarom hebben Cecile en ik besloten te investeren in de toekomst. We hebben bewust gekozen voor een 110-meterschip omdat we voornamelijk richting Zwitserland willen varen.” “We hebben de Choise onder eigen regie afgebouwd en alles in eigen beheer ingekocht. Er waren wat leveringsproblemen met het casco, maar Jaap Oosse heeft er werkelijk alles aan gedaan dat wij eerder een nieuw schip zouden hebben. Daarnaast heeft hij meegedacht om van het casco een mooi schip te maken. Als we weer zouden afbouwen, zou ik zo weer met Oosse in zee gaan.“ “De afbouw is in nauwe samenwerking met Quirines Wiegers van Markerink gedaan. We kunnen terugkijken op een gemoedelijke en prettige afbouwperiode in Tolkamer; als je verzoeken hebt dan doen ze het bij Markerink gewoon voor je”, aldus Dennis Peters. Mooimaakwerk “We hebben separatoren laten plaatsen tussen de tank en de motor, zodat de gasolie nog een keer opgezuiverd wordt. Zowel op het voor- als het achterschip hebben we een spudpaal laten plaatsen. Op ons vorige schip hadden we die niet en dat vonden we echt een gemis.” “Gert Jan de Wild Sierhekwerk heeft aan boord tot volle tevredenheid het rvs geleverd zoals de reling en de potdeksels, ofwel het ‘mooimaakwerk’.” “De proefvaart over het Noordzeekanaal richting Amsterdam, waar we kolen hebben geladen voor Duisburg, verliep prima. We zijn blij met onze nieuwe Choise en vinden dat we met alles een goede keus hebben gemaakt.” Wie leverden aan het ms Choice Rensen Shipbuilding bv i.s.m. Oosse Caldic Techniek B.V. Van der Velden Marine Systems Tegelzettersbedrijf van der Stelt BV uitschuifbaar tot 18 meter, Maritiem bv Levering casco Stamford generatoren Stuurpaneel SP 2525, roeraandrijving 2 Aanbrengen waterdicht tegelwerk hefvermogen 2000 kg, spudpalen Markerink B.V. AMW-Marine BV H.I. Ambacht DWK 6080/60, roeren 2 x Dolphin, type Pinta Unisol B.V. Blommaert BVBA Complete afbouw AMW scheepsschroef, Kaplan model, 1850/220 Isolatie woning 22 aluminium scheepsluiken type FRK Rabobank Altena Financiering 1850 mm, 5 blads met rechtse Alphatron Marine B.V. SPEEDHEAT Ridderkerk 10.100/3670/2.5 Derkiena met DAP Barging BV draairichting Nautische apparatuur Vloerverwarming in achterwoning en hydraulische luikenwagen type HLW Bevrachting Damen Marine Components Straalbuis Tresco Engineering bvba stuurhuis 10/6000 EFM onderlinge schepenverzekering Scheepswerf Jac. den Breejen b.v. Tresco Alphachart Visser Interieur All Pumps Holland B.V. U.A. Verzekering Schroefas Oechies Elektrotechniek Levering en of Gehele stoffering van voor- en Victor pompen Pon Power B.V. IHC Lagersmit BV installatie van: Elektrische installatie, achterschip en stuurhut Kalkman Scheepstechniek B.V. Caterpillar hoofdmotor type 3512B High Schroefasafdichting nautisch pakket, airco en telefooninstallatie Con-Air Airconditioning Kalkman ballastjet type 1200, 1200 ton Displacement, vermogen 1350 KW (= Veth Motoren B.V. Sygo B.V. Airconditioning water/uur met 11 KW elektromotor 1775 pk), bij 1600 rpm Veth-Jet boegschroefinstallatie, type 4-K- Scheepslading- en hoogtemeter Novetec B.V. Total Lubricants Inland Marine Reintjes Benelux BVBA 1300 S4, vermogen 608 pk, 1800 rpm RAFA B.V. Ramen Machinekamerventilatie, RVS afsluitbare Total smeerolie Reintjes WAF 763 L, reductie 5,136:1 NRF BV Beunkoelers Loggers Rubbertechniek B.V. regenroosters/brandkleppen, RVS Bunkerbedrijf Neptun B.V. Creemers Compressors B.V. Alubouw de Mooy B.V. Flexibele opstelling woning afsluitbare ventilatiekap, ATEX Levering gasolie en Total Compressoren Stuurhuis met overzakbare bovenbouw Hoogendoorn Maritieme ruimventilatie smeermiddelen Franssen Isolatiebedrijf B.V. en hefkolom, deuren, voormast, Betimmeringen en Interieurbouw ADT Fire & Security Sigma Coatings Isolatie uitlaatgassensysteem radarmast, boordlichtbakken, Volledige betimmering FM 200 brandbeveiligingsapparatuur Coating overig Axces B.V. heklichtvleugel, roeftrap en diverse alu Janssen Keukens Keuken Machinefabriek en Inspectie Verkeer en Waterstaat Uitlaatgasdempers hoofdmotor en rvs werken J. de Jong Scheepsservice & Scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Classificatie Anomalie Nibbinxwoud Habeco Hydraulics Installatietechniek Ankerlieren, ankers en ketting, Riegman & Klaverdijk B.V. Aluminium machinekamervloerplaten Hydrauliek stuurhuis Aanleg sanitair- en drinkwaterinstallatie autokraan lengte 12 meter, hydraulisch Accountancy

Binnenvaartkrant