Views
3 years ago

2009-06

  • Text
  • Schip
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Maart
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Onze
  • Rotterdam
  • Wensen

De Binnenvaartkrant 42

De Binnenvaartkrant 42 10 maart 2009 Wij feliciteren I.T.C. BV van harte met de ITC Meltemi. DAMEN SHIPYARDS HARDINXVELD clean BV

De Binnenvaartkrant 43 10 maart 2009 eL-Tec: verantwoorde partner voor elektrotechniek DOOR JAN HOEK Voor binnenvaartschepen biedt eL- Tec uit Hattem allround-diensten op het gebied van elektrotechniek. Het bedrijf verzorgt de installaties voor complete nieuwbouw van een schip. Maar ook bij een verbouwing of kleinere klus neemt eL-Tec de verantwoordelijkheid voor de hele opdracht: van engineering tot en met de eindmontage. Het bedrijf heeft zijn knowhow en ervaring opgebouwd in de zeevaart en is zich op een gegeven moment actiever gaan richten op de binnenvaart. Voor die branche heeft eL-Tec een compleet geïntegreerd besturingssysteem voor schepen op de markt gebracht. Alles waar een draadje aan zit levert en/of installeert eL-Tec aan boord. Dit jaar presenteert het bedrijf zich voor de derde keer op de beurs in Gorinchem. Fusie eL-Tec is in 2000 ontstaan uit een fusie tussen Eilander Elektrotechniek, dat veel samenwerkte met scheepswerf Peters in Kampen, en Tromp Elektrotechniek, dat meer in de industrie actief was. De scheepvaartafdeling van eL-Tec bestaat uit vier verschillende takken, te weten zeevaart, binnenvaart, luxe jachten en de serviceafdeling en telt in totaal zestig medewerkers. De leiding van de binnenvaartafdeling is in handen van Freerk Drost. “We werken met korte lijnen en vanaf het begin, het offertetraject, tot en met de service-/garantieperiode heeft de klant te maken met één persoon. Hierdoor kunnen we tijdens de werkzaamheden snel inspelen op gewenste wijzigingen. We leveren sowieso degelijke kwaliteit die altijd werkt en desgewenst leveren we extra luxe.” “We werken niet alleen voor werven, maar ook rechtstreeks voor schippers”, vertelt Drost in de ruime kantoorunit bij de Groot Scheepsbouw en Reparatie in Moerdijk. Voorlopig werkt hij nog wel op die locatie, want in opdracht van De Groot verzorgt eL-Tec de complete elektrische installaties aan boord van drie koppelverbanden. Geen onbekende In de orderportefeuille van eL-Tec zitten verder onder meer diverse koppelverbanden van Swintrans, waarvan er vier eind dit jaar binnenkomen. Ook wordt komende zomer nog een bunkertanker geïnstalleerd voor Elanja Scheepvaart uit Rotterdam. Verder verzorgde eL- Tec bij machinefabriek A.A. Vink in Sliedrecht de elektrische installaties van twee kruiplijntankers van 86 meter en in Hasselt werd vorig jaar een dagpassagiersschip opgeleverd. Voor Freerk Drost is de binnenvaart geen onbekende branche, want hij groeide op aan boord van het schip Freerk Drost: efficiënte oplossingen, die ook in de toekomst volop kunnen meedraaien. (foto Jan Hoek) van zijn ouders. “Ik ben bij daarmee niet de enige eL-Tec, want nog een paar van onze medewerkers zijn afkomstig uit de binnenvaart en ze zijn daardoor goed op de hoogte van het belang van de schipper.” “In eigen huis hebben we een scheepsbesturingssysteem ontwikkeld dat is afgeleid van ons alarmsysteem dat gebruikt wordt in de zeevaart. Voordeel van dit systeem is dat het op maat te maken is voor elk schip. Op de bouwlocatie kunnen wij het besturingssysteem in een nieuw of bestaand schip inbouwen. De elektrische installatie is vervolgens eenvoudig te bedienen via een touchscreen in de stuurhut. Bijkomend voordeel is dat het systeem eenvoudig uit te breiden of aan te passen is.” Oudere schepen “Kort samengevat zou je kunnen stellen dat eL-Tec voor innovatie en ontwikkeling staat van efficiënte oplossingen, die ook in de toekomst volop kunnen meedraaien. Aan eigenaren van oudere schepen geven wij graag advies over de mogelijkheden en de voordelen van modernisering.” “eL-Tec is dé partner voor de elektrotechniek bij verbouwingen, zoals bij nieuwe midden- of voorschepen, verlengingen en verbouwingen van passagiersschepen tot een nieuwe woning of stuurhut”, aldus Freerk Drost. ITC Meltemi in de vaart >> Vervolg van pagina 41 Aan het roer van deze Shoalbuster 2609 staat schipper Coos Imming, een Westfries uit Zwaagdijk-Oost. Hij vaart ‘nog maar’ 24 jaar, waarvan achttien bij Swytink. “Als je het met hem eens kan worden, heb je er een beste maat aan”, zegt Coos in zuiver Westfries over zijn vroegere werkgever. Varen zat er vroeg in bij Coos. Nauwelijks vier jaar oud had hij al een vloot schepen, waaronder coasters, een veerpont en slepers. Als we hem vragen wat hij van de ITC Meltemi vindt, antwoordt hij: “Mooi spul!” Na een rondje door en over het schip zijn we dat met hem eens. Voor de basisfuncties heeft de Meltemi (26,02 x 9,10 x 3,60 meter) onder andere een Ridderinkhof AHW-H-400, een Mampay-trekhaak en als dekkraan een Heila HLRM 140-4SL. Gevaren wordt er op een Transas-kaartsysteem. Voordat we weer aan de wal stappen, komen we half verscholen achter een stapeltje checklists Johann Kasten, OS-manager van ITCl, met in zijn kielzog een medewerker van Lloyds Register of Shipping tegen. Beiden zijn onderweg met een gemeenschappelijk doel: kwaliteit. Op de ITC Meltemi verzorgden wij de stuurmachine, towing pins, hydraulische aandrijving, boegschroeven, deckwerktuigen, mast verstelling. Wij wensen het ITC Meltemi een behouden vaart. Agent for: Krampe & Co: steering gears, capstans, windlasses. * COMPLETE HYDRAULIC SYSTEMS * STEERING GEARS * CAPSTANS * ANCHOR WINCHES * WINCHES wenst de bemanning van de ITC Meltemi veel succes en een behouden vaart. tel: (+31) 0321 - 382315 DRONTEN HOLLAND Straathof Controls weet wat scheepvaart beweegt. Leverancier van ZF motorbedieningsapparatuur Uw pompleverancier voor de scheepvaart! Sterling Fluid Systems (Netherlands) B.V. wenst Damen Shipyards Hardinxveld en I.T.C. B.V. veel succes en een behouden vaart met de ITC Meltemi. Havenstraat 22-28, 1948 NP Beverwijk. Postbus 27, 1940 AA Beverwijk. Tel. 0251 – 26 32 32 Fax. 0251 – 22 63 09 Email. info@sihi.nl www.sterlingsihi.com

Binnenvaartkrant