Views
3 years ago

2009-06

  • Text
  • Schip
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Maart
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Onze
  • Rotterdam
  • Wensen

De Binnenvaartkrant 20

De Binnenvaartkrant 20 10 maart 2009 Ouders enthousiast over school@home DOOR COR SPEK Varende ouders geven hun jonge kinderen onderwijs aan boord. Het Landelijk Onderwijs voor Varende Kleuters werkt samen met Stichting Rijdende School aan een zogeheten ‘digitale leeromgeving.’ Ouders kunnen met digitale dag- of weekprogramma’s hun varende kleuters overal en altijd onderwijs op maat bieden. De programma’s worden door de mentor klaargezet en zijn via het internet op te halen. Het LOVK wil met een grotere groep enthousiaste ouders starten die in deze digitale leeromgeving gaan werken. Het LOVK ziet ouders als onderwijspartners: “Dat partnerschap nemen wij heel serieus. Binnen een digitale leeromgeving kunnen ouders direct aangeven wat hun kind beheerst of juist nog extra moet oefenen. De mentor sluit vervolgens bij het klaarzetten van het dag- of weekprogramma aan bij de wensen van de ouders.” Meerwaarde Uit een onlangs gehouden overleg in Rotterdam bleek dat zowel ouders als leerkrachten menen dat het werken met het project school@ home een “duidelijke meerwaarde” heeft ten opzichte van het onderwijsleerpakket ‘Stappen langs het water.’ Samen met de mentorbegeleiding moet dit zorgen voor een probleemloze instroom van de schipperskleuter in groep 3 van de basisschool. Een digitale leeromgeving biedt echter meer mogelijkheden voor het werken op maat, aldus het overleg. Verder bleek er geen behoefte te bestaan aan het werken met een webcam en zou een dvd met beeldinstructies juist wel welkom zijn. Ook het uitwisselen van ervaringen via een forum werd aanbevolen. Voor mentoren van het LOVK is werken met school@home intensief. “Het vraagt ongeveer het dubbele aan tijd van de gewone mentorbegeleiding.” De stichting wil investeren in intensieve begeleiding en juicht het dan ook toe als het aantal ouders dat met school@ home werkt, zou toenemen. Het LOVK zoekt dan ook enthousiaste ouders om in de digitale leeromgeving te gaan werken. Op de site www.lovk.nl kunnen ouders een demoversie bekijken. Mensen die belangstelling hebben kunnen contact opnemen met het LOVK, telefoon 0630 230 437. Vraag naar Cobi Visser of mail naar: directie@lovk.nl. Museumstukken wijken uit naar Ter Haak DOOR DOROTHÉ VAN GEEMERT ’s Lands Zeemagazijn, het monumentale gebouw waarin het Amsterdamse Scheepvaartmuseum is ondergebracht, wordt verbouwd en daardoor moest de hele collectie tijdelijk elders worden ondergebracht. Om de bijzondere collectie niet in zijn geheel achter slot en grendel te plaatsen, kreeg een aantal bedrijven een of meerdere topstukken in bruikleen. Als een van de sponsors van het Scheepvaartmuseum viel Ter Haak, dat met een aantal havenbedrijven in en rondom de Amsterdamse haven is gevestigd, in de prijzen. Zodoende zijn er nu in het hoofdkantoor van het familiebedrijf drie kostbare scheepsmodellen te bewonderen. Een daarvan is de Johan van Oldebarnevelt, een passagiersschip, dat vanaf de dertiger jaren onder de vlag van de Stoomvaart Maatschappij Nederland tussen Amsterdam en Batavia voer. Het oorspronkelijke schip had nauwe banden met de familie Ter Haak. Piet ter Haak, de grootvader van de huidige directeur, leverde in de jaren ‘20 en ‘30 classificeerders, bikkers en schilders aan diverse scheepsbouwmaatschappijen. Zij zorgden ervoor dat het in- en exterieur iedere keer werden gereinigd, gerepareerd en geschilderd, zodat het schip weer in tiptop staat aan zijn volgende reis kon beginnen. Zijn kleinzoon mag zich nu voor korte tijd de trotse ‘eigenaar’ noemen van de replica. Hartelijk gefeliciteerd met de coaster Capewater. Waarvoor wij mochten leveren: Een (1) stuks 2-schroefspindelpomp Bornemann type SLH125-58. Pomp is samengebouwd op een RVS fundatieframe en gekoppeld middels een flexibele koppeling met een 21 kW 2-toerige E-motoren voorzien van een beschermkap. Voor extra info: info@epsbv.com Wij wensen M/T Capewater en haar bemanning veel succes en een behouden vaart European Pump Services B.V. Ringdijk 506 ~ 2987 VZ Ridderkerk ~ Tel. 0180-44 22 66 ~ Fax 0180-44 22 69 Wij verzorgden de isolatie voor de accomodatie en de uitlaatgassensystemen en wensen Clearwater Group B.V. en bemanning een behouden vaart met de coaster Capewater. Pinta Unisol B.V. Ramsgatseweg 11b 4941 VN Raamsdonksveer Tel: 0162 - 684869 Fax: 0162 - 511959 Scheepvaartweg 3b • 3356 LL Papendrecht • Holland Tel.: +31 (0)78 6416868 • Fax: (0)78 6416869 info@breko.com • www.breko.com

De Binnenvaartkrant 21 10 maart 2009 Capewater steekt de kop in zee DOOR JOHAN DE WITTE Nauwelijks een etmaal voor vertrek is er een fascinerende activiteit op de splinternieuwe, 5200 DWT grote Capewater. Zijn hightech ‘veiligzonder-limit-chemicaliën-imago’ imponeert tegen de zonnig blauwe lucht van de Dordtse zeehaven. De 3500 kW sterke Wärtsilä versterkt door 128 klappen van de schroef met een diameter van 4,26 meter, geven deze door Breko Nieuwbouw gebouwde nummer 8 van de Clearwater Group uit Albasserdam speed! Van de gangway-wacht krijgen we permissie om ons op de brug te melden bij de kapitein. Als we na een klimpartij de deur van zijn wheelhouse open doen worden we met Antilliaanse vriendelijkheid verwelkomd door kapitein V.A. Thomas. In verrassend zuiver Nederlands laat hij met gepaste trots zijn imponerende brug zien. Alles hightech-elektronisch volgens Thomas, die in twaalf jaar als medewerker van de Clearwater Group al de schepen van de firma heeft bevaren en weet waar hij over spreekt. Thomas doorliep de Zeevaartschool de Ruyter in Vlissingen en sinds 1985 werkt c.q. amuseert hij zich op het water. “Dit is een technisch uitgevoerd superschip. De eerste reis gaan we in Antwerpen laden voor Tarragona.” Een paar reizen later praten we in Alblasserdam met de general manager van de Clearwater Group, Jan Slooter. “Behoudens een enkele uitzondering werken wij historisch gezien met vaste leveranciers. Breko bezet hierbij de eerste plaats. Bestendigheid betreft ook onze medewerkers aan boord: een goede bemanning is bepalend voor het goed functioneren van een schip.” Elf stuurlui “Op kantoor hebben we elf stuurlui. Onze groep beschikt over vijf kleinere chemicaliëntankers en de laatste drie grotere zijn het antwoord op schaalvergroting, met het accent op zware olie-motoren en snelheid. Snelheid in combinatie met grotere tonnage en brandstofbesparing is een formule die de nichemarkt vraagt.” Hoe reageert de chemiebranche op deze recessie? Slooter: “Ofschoon chemische grondstoffen minder schommelingen kennen dan bijvoorbeeld een eindproduct zoals in de autoindustrie, gaat de recessie ook aan onze deur niet voorbij. Winstgevend existeren staat onder druk. Niettemin zetten we in op de globale consumptiebehoefte en de hoop dat politici en banken in afzienbare tijd onze economie weer op gang krijgen.” “Intussen handhaaft de Clearwater Group zich met duurzaamheid. Alles is “hightech-elektronisch” op de brug. Werk hebben we, kosten houden we binnenboord.” De Capewater is door Breko Nieuwbouw, PSI Pijpleidingen, Retec Romania (elektrisch) en Hoogendoorn (interieur), onderaannemers en leveranciers gerealiseerd. Breko heeft een bouwfaciliteit in Turkije, waar de werf de bouwactiviteit aan Turkse medewerkers dirigeert. Verbetering van inzicht en kennis van hergebruik werken voor Breko kwaliteitsverhogend en innoveren het inbouwproces. Vergeleken met de eerste tanker voor de Clearwater Group – door Breko gerealiseerd in 1995 – lag de nadruk bij het bouwen van de Capewater nog meer op maatwerk, alsook het totaalconcept. De Capewater is het achtste schip dat Breko aan de Clearwater Group levert. Een relatie die geen uitleg behoeft! Deze groep heeft zich de afgelopen dertien jaar ontwikkeld tot een rederij die zich met hoogwaardige schepen een plaats heeft verworven in het transport van chemicaliën. laad- en los-equipement. Hoogendoorn betimmerde bemanningsverblijven, keuken, stores. Na een vol dek MAN-diesels met Stamford-generatoren en luchtverversingsinstallaties dalen we af tot de fundatie waar Wärtsilä de show steelt. Overigens claimt Konutherm de schacht. Het energie besparend systeem bestaat uit twee op zware olie gestookte ketels, afgassenketel, stoomvormer, waswaterverwarming, secundair ladingverwarmingssysteem, alsmede alle benodigde apparatuur en appendages voor de bunkerverwarming, heet water, airco. Waarmee wordt bezuinigd tot achter de komma. De thermische olie-installatie is speciaal vanuit de behoefte van Clearwater ontworpen, wat heeft geresulteerd in een zeer flexibel, economisch en onderhoudsarm systeem met een maximale benutting van de hoofdmotorafgassen. De ruime capaciteit van in totaal bijna 5.000 kW maakt het mogelijk om alles aan boord snel en efficiënt van warmte te voorzien. Om warmteverliezen zoveel mogelijk te beperken is de pompcapaciteit van het secundaire ladingverwarmingssysteem vergroot, waardoor de hoeveelheid beschikbare warmte op een relatief laag temperatuurniveau aan de lading overgebracht kan worden. Hiermee wordt tevens de efficiency van de installatie op een zo hoog mogelijk niveau gehouden, om het brandstofverbruik te minimaliseren. Dauwpuntsregeling Een combinatie van een automatische doorstroomregelaar met een zwaveldauwpuntregeling zorgt er onder andere voor dat men tijdens bedrijf warmteafnemers bij- of afkan schakelen zonder dat de installatie in storing valt. Verder voorkomt de dauwpuntsregeling een te lage temperatuur in de afgassenketel, zodat zwavelcorrosie wordt voorkomen. Optimaal rendement is kwaliteit in scheepsmanagement. Het voorkomt dat energie de pijp uit vliegt. Zodat de Capewater de kop in zee kan steken. De laad- en lossystemen, die twaalf partijen separaat kan laden en lossen, zijn gecompliceerd. Tot achter de komma De laad- en lossystemen van deze chemietanker, die twaalf partijen separaat kan laden en lossen, zijn gecompliceerd. PSI Pijpleidingen uit Papendrecht (‘alleskunnertussenflensenpomp’) was, in combinatiemettwaalfMarflex-deepwellpompen, verantwoordelijk voor de (foto’s Johan de Witte) Wie leverden aan de coaster Capewater Breko Scheepsbouw & Reparatie Discom B.V. Echolood, Jotron TRON-40SMK4 GMDSS Pinta Unisol Isolatie voor de Fiwado Bunkerstations Turnkey Project Uitlaatsystemen t.b.v. hoofd- en EPIRB, Furuno FEA2107 ECDIS met accomodatie en de Total smeerolie en thermische olie AON Risk Services hulpvermogen incl. flexibele ophanging. ARPA en AIS Interface, Furuno FA150 uitlaatgassensystemen Winteb B.V. Warmtreatment Verzekering PSI Pijpleidingen AIS, Furuno FAC408 Imbema Cleton Laad/los slangen Bureau Veritas Classificatie Fortis Bank Rotterdam Complete machinekamerleidingen voor Weerkaartenschrijver, Furuno Verhaar Omega B.V. No2 Generator Hempel (The Netherlands ) B.V. Financiering en achter, volledige sanitair voorziening FELCOM15 Inmarsat-c Terminal, Furuno Konutherm BV Coasting Wärtsilä Nederland B.V. in de accommodatie, dekleiding werk en GP-150 DGPS ontvanger, Furuno NX-700 HFO en ladingverwarming Meuehlhan Complete voortstuwing, hoofdmotor: alle leidingen in de tanks NAVTEX ontvanger, 3 Jotron TR-30 Fa. P.A. Paans & Zn. Stoffering Afschilderen en applicatie Marine Line W38A, tandwielkast: SCV 95-PDM58 M.D.S. Marine Diesel Service BVBA GMDSS Portofoons WindeX Engineering B.V. ladingtank coating. verstelbare schroef (CPP): LIPS 4D1095, Generatorsets Cassens & Platch REFLECTA-1 HVAC installatie accommodatie, A. Nobel & Zn. Filtration & boegschroef, (TT): CT125H Caldic Techniek B.V. Generatoren Magnetisch compass, OMC-160 machinekamerventilatie, koel- en vries Separation B.V. Alpha Lavel Benelux Separatoren, De Ruyter Dieseltechniek B.V. Windmeter, Furuno FAR-2137S S-band installaties, RVS afsluitbare klaproosters Waterzuiveringsinstallatie booster Module, Tank was machines 3x generatorsets 463 kVA t.b.v. Radar, Furuno FAR-2117B X-band Radar, en druppelvangers Econosto Nederland B.V. Atlas Copco Ketting Marine Center boordnetbedrijf motor: MAN D 2876 Phontech SR-8200 Sound reception Cosalt Safety Protection- Antwerpen Afsluiters en appendages bv Compressoren LXE 301generator: Stamford HCM 534 F, systeem en Sailor FLEET-77 Inmarsat Veiligheids uitrusting Probus Maritiem bv EPS European Pump Services B.V. generatorset 120 kVA t.b.v. nood- / Fleet terminal All Pumps Holland B.V. Complete TV sateliet systeem en Een (1) stuks 2-schroefspindelpomp havenbedrijf motor: Cummins 6BT 5.9 Retec- Roemenie Electrische installatie APH smeerolieafvulsysteem, communicatie systeem Bornemann type SLH125-58 . Pomp is en generator: Stamford UCM 274 E Victron Energy B.V. smeeroliepomp en hydrofoor Primade samengebouwd op een RVS NRF BV Bunkoelers Omvormer en acculader Flexbimex Slangenhaspel Constructie- en ijzerwerk fundatieframe en gekoppeld middels Radio Holland Netherlands B.V. Bohamet Ramen Van Voorden Promac Marflex B.V. een flexibele koppeling met een 21 kW Anschutz STANDARD-22 Gyrocompass, Hoogendoorn Maritieme PROMAC-HATECKE stowage rest, Ladingpompen 2-toerige E-motor en voorzien van een Radio Zeeland SEAPILOT-75 Autopilot, Betimmeringen en Interieurbouw PROMAC Bilgewaterunit, PROMAC Kalibra International B.V. beschermkap. Furuino Log DS-80, Furuno FE-700 Complete betimmering Waternabehandelingsinstallatie Tankmeting inhoud

Binnenvaartkrant