Views
3 years ago

2009-06

  • Text
  • Schip
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Maart
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Onze
  • Rotterdam
  • Wensen

De Binnenvaartkrant 2 10

De Binnenvaartkrant 2 10 maart 2009 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever Riomar BV Adres redactie en acquisitie Bezoekadres Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Postadres Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam Acquisitie Tineke Leeuwestein Monique van Thull Vanessa Lingsveld Lotte Verschoor Secretariaat Karin Hell (Office Manager) Marie-Louise Hell (Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-50645515 martin.dekker@upcmail.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Harry van Eeuwijk (Oost-Nederland) T 024-3584468 F 024-3584468 h.eeuwijk@hetnet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@orange.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaart@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0653-451318 b.dewitte@chello.nl Lay-out Maureen van Gent Steven Chiang San Lin Druk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. GEVR. STUURMAN EN 2 TE KOOP/ TE HUUR MATROZEN Duwbak 76,5x11,40 mtr., op duwboot, weekend vrij, 2351 t. Duwbak 70x9,5 mtr., eigen verv. of rijbewijs. Vaart 1531 t. Duwbak 70x9,5 mtr., voorn. in België 1350 t. 3 ruimen. Duwbak 0032-475547476 / 61,50x7,80 mtr., 885 t. 0653312888 2 ruimen. Ponton 39x16.20 mtr. Ponton 20x10,50, zelfv. GESUCHT SCHIFFSFÜHRER 2xDAF. Deltavlet 14,50x4,10 mit Patent mindestens bis mtr. 360 pk/GM. Sleepboot Mannheim mit Erfahrung 19x5,75 mtr. 500 pk. Neckar und Mosel, 14/14, Lohn Tel. 06-54794036 (sprechen Sie Telefonisch ab). Tel. 0049-1709374803 (tms Elisabeth) TE KOOP Zon / lichtpanelen, 12-24 Volt, omv. 230 Volt. Accu’s compr. Koelkasten LED verl. Tel. 051-5431920 www.aquasolar.nl Franko in Ned. WIJ REPAREREN/REVISEREN alle merken boegschroeven. www.botermantechniek.nl Tel: 06 54 28 73 73 Aankoop/verkoop Zeeschepen DSM shipbrokers Tel 0646-222111 www.shiptrade.nl ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. 95,- 150 Amp. 120,- 200 Amp. 160,- 230 Amp. 175,- Optima CCA 815 175,- Excl. BTW - 2 jaar garantie TRACTIEBATTERIJEN 520 Amp. 1250,- 620 Amp. 1325,- 720 Amp. 1425,- 820 Amp. 1550,- 920 Amp. 1750,- 1040 Amp. 2090,- 1160 Amp. 2240,- Prijzen exclusief trog exclusief BTW 4 jaar garantie Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl TE KOOP: VOOR DE PASSAGIERSSCHIP BRILIANT zijn wij op zoek naar stuurmannen, machinisten, matrozen en deksman met ervaring in de Binnenvaart, in het bezit van dienstboekje, het vaarsysteem 6wk/2wk., het salaris vlgs CAO Binnenvaart. Voor meer info. 06-22424148 KOPPELVERBAND K.O.K. 5000 ton. Bouwjaar: 1998- geb. Wroclaw (P) Afm. schip: 92.50 x 11.45 x 3.50m, 2600 ton. Hoofdmotoren: 2x 1700 pk Caterpillar type 3512, 1600 toeren, bjr: 2007 Afm. duwschip: 79.50 x 11.45 x 3.50m, 2400 ton. Bjr: 1999. Boegschroef: Verhaar 700 pk Caterpillar. Hekschroef: Verhaar 405 pk John D. Betr. verband wordt aangeboden met werk. Inruil bespreekbaar. Financiering kan verzorgd worden. MVS 2509 ton. Bouwjaar 1969 Afm. 110 x 9.54 x 3.34m, 3300 m3 2 ruimen, stalen vloer Hardox 8 mm, alu. schuifluiken. Boegschroef: van Tiem 350 pk, autokraan 12.50m Hoofdmotor: 1000 pk Deutz type: 545 revisie 2002 Nautisch compleet incl. 2de radar. DUWBAK 1730 ton. Bouwjaar: 1981 Afm. 70 x 9.50 x 2.90m 1 ruim, dubbelwandig, schuifluiken MVS 1485 ton. Bouwjaar: 1978. Afm. 80 x 9.50 x 2.90m Dubbelwandig, stalen vloer, schuifluiken Hoofdmotoren: 2x 540 pk Caterpillar type: 3412 Grote woning, nautisch compleet, gunstige prijs. PONTON, zelfvarend. Bjr: 1962. Afm. 23 x 8.50 x 2.00m Uitgerust met 2 Schottelinstallatie’s, 2 spudpalen hydraulisch bedienbaar. Hefbaar stuurhuis, geschikt als kraanschip, woonverblijven onderdeks. CONTAINER DUWBAK gecertificeerd als motorvrachtschip. Bjr: 1986 Afm 87 x 11.40 x 3.70m, 1977 ton op 2.80m, containers 4 br. / 4 hoog. Kopschroef: Verhaar met 350 pk DAF. Hekschroef: 560 pk Deutz op Schottelinstallatie, hefbaar stuurhuis. Woning op achterschip. J.J. Geluk Handels- en Scheepvaartonderneming Middelburg B.V. Punt 15-4332 AB MIDDELBURG-NL Telefoon: 0118-613786 GSM: 06-53488479 Fax 0118-623109 Autotel: 0653-488 479 n.o.z. GEZOCHT? MATROOS/HEIER voor aan boord, kraanschip Muretto. Kantoor: Herman van Veen 0418-515792. Mobiel: Martien Busker 06-53325011 GEVRAAGD MATROOS Op mbs, loon en vrijetijd n.o.t.k. 06-22738072 TE KOOP Woonark te Maasbracht met vaste ligplaats. Inl. tel. 06-51034674 Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? G E B R U I K V O O R I E D E R E L E T T E R , L E E S T E K E N E N S P A T I E E E N H O K J E . H O U D T U S S E N I E D E R W O O R D E E N H O K J E L E E G . Bij het plaatsen van 3 kickers aaneensluitend betaalt men (totaal) Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 3,65 extra administratiekosten. Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres Telefoonnummer __________________________________________________________________ Postcode Email __________________________________________________________________ Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: Uw kicker wordt als service gratis op onze website geplaatst. Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven.* (Post)bankrekeningnummer: _____________________________________ Tenaamstelling rekeninghouder: __________________________________ Banknaam: _____________________________________________________ Land + plaatsnaam van uw bank: _________________________________ U ontvangt binnenkort een faktuur waarop staat genoteerd wanneer het bedrag van uw rekening wordt afgeschreven. Datum: _______________ AL MEER DAN80 JAAR HET BETROUWBARE ADRES VOOR DE SCHEEPVAART DUITS TOPFABRIKAAT TRACTIE Type Ampère Afmeting in mm Nettoprijs per stuk 20 uur LxBxH (vanaf 15-01-2009) 1.400,- PZS 5400 540 650 x 420 x 450 PZS 6480 630 750 x 420 x 450 1.550,- PZS 7560 730 860 x 420 x 450 1.750,- PZS 8640 830 970 x 420 x 450 1.900,- PZS 9720 940 1066 x 420 x 450 2.100,- PZS 10800 1150 1190 x 420 x 450 € 2.500,- Voormelde prijzen zijn INCLUSIEF MONTAGE EN TRANSPORT, GEEN VOORRIJKOSTEN, exclusief BTW. Dealer Prijs kunststof container: € 200,-- per stuk, exclusief BTW. Garantie: 72 maanden pro rata, waarvan de eerste 24 volledig. Levering in Nederland + België + Duitsland. Volautomatische tractielader: passende type c.q. prijs: op aanvraag. Alle andere start- en tractiebatterijen op aanvraag. Prijswijzigingen voorbehouden. - + Nieuwe Havenweg 15b - 6827 BA - Arnhem GERWIL CREWING ZOEKT Functie: 2 lichtmatrozen of P. Montens afd. Scheepvaart Tel.: 026-3614810 - fax 026-3612585 - www.komeet-accu.nl matrozen voor het m/s Torenvalk. Functievereisten: GERWIL CREWING ZOEKT GERWIL CREWING ZOEKT i.b.v. dienstboekje met functie Functie: lichtmatroos of Functie: 2 lichtmatrozen lichtmatroos/matroos. Vaar/ matroos voor het m/s of matrozen voor het m/s verlof i.o. - loon conform CAO. Immanuël. Elmaro. Functievereisten: www.gerwil.com Functievereisten: i.b.v. i.b.v. dienstboekje met functie Tel. 0527-690032 dienstboekje met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. GEVRAAGD MATROOS verlof i.o. - loon conform CAO. - loon conform CAO. voor drogelading. www.gerwil.com www.gerwil.com Tel. 06-44229891 Tel. 0527-690032 Tel. 0527-690032 KICKERS Handtekening: ______________________ Stuur uw ingevulde kickerformulier naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12 1x 9,60 14,75 * Automatische afschrijvingen zijn alleen mogelijk vanaf Nederlandse en Duitse bankrekeningen. Heeft u een andere buitenlandse rekening dan ontvangt u van ons binnenkort een faktuur. 3x 22,25 32,60 20,20 44,25 24,35 54,90 29,50 65,25 34,95 75,85 40,15 87,50

De Binnenvaartkrant 3 10 maart 2009 “Verzegelsysteem stamt uit dertiende eeuw” >> Vervolg van de voorpagina Aanvankelijk was gekeken naar een internationale aanpak, maar met name de ingewikkelde procedures van de Duitse douane maakten dat te gecompliceerd. Wel is voorzien in een mogelijke Europese uitrol van de Nederlandse aanpak. Vanwege het aanzienlijke aandeel van de Nederlandse en Belgische zeehavens in de Europese containerstromen over water ligt het voor de hand dat het voortouw hier wordt genomen. Nadat de havens in 2004 hun beveiliging tegen terroristische aanslagen aanzienlijk verhoogden met de invoering van ISPS (onder andere de identificatieplicht bij de terminals) was al meteen duidelijk dat ook de vervoersketen naar het achterland een dergelijk niveau van security moest krijgen. Zo was het ook opgedragen in een Europese richtlijn. Als het vervoer tussen de zeeterminal en de inland terminal op die manier beveiligd is, heet dat een ‘secure lane’. Reeds bij de start van het project De Containerbinnenvaart als Secure Lane werden vervoer over water en de inland terminal als één geheel beschouwd. Het rapport werd vorige week woensdag gepresenteerd bij het Havenbedrijf Rotterdam (HbR). Bij die bijeenkomst werd gezocht naar de directe voordelen voor vervoerders, inland terminals en verladers om de juiste certificaten te hebben. Echt praktische voordelen waren moeilijk te vinden. Paul Ham van ECT: “Wij proberen alle containers zo snel mogelijk weg te werken en zullen door AEO-gecertificeerde terminals geleverde containers niet voortrekken.” Ben Wiersema van de Douane vond het idee van ‘secure lanes’ “hartstikke goed’, maar kon niet aangeven wat het praktische voordeel zou zijn. Eindconclusie was dan ook dat het vooral een goede uitstraling heeft naar verladers om als gecertificeerde inland terminal (en vervoerder) diensten aan te bieden. Iedereen was het er wel over eens dat zeker als er straks weer (veel) meer lading komt – en er naar verhouding meer over het water moet worden vervoerd – de certificering ertoe bijdraagt dat dit beter gestructureerd gebeurt. Directeur Ben Maelissa van Danser Container Line vatte het treffend samen: “De indruk wordt soms gewekt dat de binnenvaart een bende is, maar dat is niet waar. Bovendien zijn we onderweg naar een andere wereld, zeker als we straks 45 procent van alle containers naar het achterland moeten vervoeren.” Hij wees ook op het project MIS- CoBiVa (Management Information System Containerbinnenvaart) waarbij de elektronische uitwisseling van gegevens kan bijdragen aan de beveiliging van de containerbinnenvaart. Dat is ook één van de aanbevelingen in het rapport. Na tweeënhalf jaar onderzoek overhandigde onderzoeker Nico Schoonen (rechts) het rapport aan de opdrachtgevers: (vlnr) Jan Vogelaar van CBRB, Jaco van Hekke van V&W en Cees Deelen van HbR. (foto MGR) Een andere aanbeveling is het aanstellen van een security coördinator binnenvaart door het ministerie van V&W. Genegeerd De presentatie van het eindrapport werd gevolgd door een wonderlijke forumdiscussie. Gewoonlijk verwelkomen de forumleden vragen vanuit de zaal. Die vragen laten zien dat er betrokkenheid is bij de toehoorders. Vorige week woensdag echter werden vragen en opmerkingen uit de zaal genegeerd. Stefan van Zanten – commissaris van de KLPD Waterpolitie, dus iemand die zeker betrokken moet worden bij de binnenvaart als ‘secure lane’ – vroeg onder welke paraplu de controle op ketensecurity valt, omdat het elektronische informatiesysteem Cargo Information (CARIN) van onder andere het KLPD zeer succesvol is; er zou toch een combinatie met de secure lane mogelijk moeten zijn. Maar dat werd door het forum als “een te ingewikkelde vraag” gekwalificeerd, waarop niemand wilde ingaan. Ongemakkelijk onderwerp Vervolgens merkte Willem van den Heuvel op dat men met die verzegelingen van containers een systeem uit de dertiende eeuw hanteert. De directeur van BCTN (Binnenlandse Container Terminals Nederland) en dus de baas van vier inland terminals zei: “Waarom laten de verladers geen elektronisch systeem inbouwen waarbij voortdurend wordt getoond wie wanneer in die container is?” EVO-vertegenwoordiger Daniëlle Gevers Deynoot wees dat van de hand als een veel te duur systeem om op alle containers aan te brengen. Paul Ham van ECT gaf Van der Heuvel wel gelijk, maar het forum als geheel wilde merkbaar zo nel mogelijk van dit ongemakkelijke onderwerp af. Het raakt aan de verantwoordelijkheid van de verladers voor de beveiliging van hun lading. Verschillende mensen in de zaal vonden dat in dit rapport vervoerders en inland terminals die verantwoordelijkheid te veel en te gemakkelijk naar zich toe trekken. Duizendste schip opgenomen in online archief Mijlpaal voor Vlootschouw.nl Vlootschouw.nl, de speciale internetsite van de Binnenvaartkrant met informatie over nieuwbouwschepen heeft een mijlpaal bereikt. Begin deze maand werd het duizendste schip ingevoerd. Inmiddels staat de teller op 1005. Op www.vlootschouw.nl komen de nieuwe, verbouwde en omgebouwde schepen aan bod die in deze krant zijn belicht. Per schip worden op de website de belangrijkste technische gegevens overzichtelijk vermeld en is een grote foto van het vaartuig te zien. Ook de leveranciers en andere bedrijven die de bouw hebben mogelijk gemaakt staan erbij. De succesvolle website is sinds augustus 2003 in de lucht. Het archief heeft zich de afgelopen jaren bewezen als een rijke informatiebron voor binnenvaartondernemers, belangstellenden in de binnenvaart en als reclamemiddel voor scheepswerven, afbouwers, makelaars en leveranciers. Het is mogelijk te zoeken op scheepsnaam en op bedrijfsnaam. Vlootschouw is daardoor in feite een soort Gouden Gids geworden voor iedereen die op zoek is naar een leverancier. Kijk op www.vlootschouw.nl. Het schepenarchief is ook te vinden via de site van de Binnenvaartkrant: www.binnenvaartkrant.nl. Klik dan op de homepage linksboven op de button ‘Vlootschouw’. www.vlootschouw.nl U kunt iedere dag kijken op www.vlootschouw.nl naar alle schepen die vanaf 1999 als nieuwbouw in de Binnenvaartkrant hebben gestaan. Per schip vindt u een mooie foto en informatie over de technische eigenschappen van het schip, leveranciers die in die tijd meegewerkt hebben om het schip te bouwen en interessante links naar deze leveranciers. Kijk snel en laat u meeslepen door deze schepen. nu 1005 schepen! NIEUW TOEGEVOEGD: ms Saron • ms Rapitard • mts Pouwel S ms Amira • ms Rapide• ms Sierra • kvb Hanseatic • mts Solution • DMS Harrier Je huid duurzaam verkopen Laten we uit deze crisis een slaatje slaan. Binnenvaart moet sexy worden, vanzelfsprekend zijn, aantrekkelijk zijn om mee te werken. Maar juist in deze crisistijd is het zaak jezelf niet te verkopen als ‘goedkoop’. Dan kun je namelijk beter meteen de stekker STEKEN ONDER WATER www.gonlag.nl | door Michel Gonlag eruit trekken. Toen we het nog goed hadden, was het wel slim om in te spelen op de bezuinigingswoede bij verladers, maar nu moeten alle remmen los. Goedkoop is jezelf te grabbel gooien, een declassering, een onderschatting en een belediging. Als iemand mij goedkoop noemt, betekent het zoiets als waardeloos, cliché, krenten uit de pap vissen en lekker makkelijk scoren. Als ik iets presteer (dat is voorgekomen) en mensen zeggen dat het goedkoop was wat ik heb gedaan, dan bedoelen ze: het stelt niks voor, sloof je maar niet zo uit. Datzijntochnietdekwalificaties waarmee je je imago opvijzelt. Dure spullen wekken de suggestie dat iets waardevol is, net als ‘goedkoop’ de associatie oproept met waardeloos. Het hoeft geen van beide waar te zijn, maar daar gaat het niet om. We zoeken een beeld, de werkelijkheid is niet zo interessant. De titel ‘Waardevol transport’ van de jaarlijkse uitgave over de binnenvaartprestaties heb ik altijd mooi gevonden. Het zou inderdaad te ver voeren te spreken van ‘duur vervoer’. Met ‘duurzaam transport’ daarentegen sla je meerdere vliegen in één klap. Je roep het gevoel op van een classy en dus sexy product en hoewel de meeste mensen geen flauw benul hebben van wat ‘duurzaam’ betekent, associeert menigeen zonder het zelf te weten ‘duurzaam’ met het milieu. Laat dus ‘goedkoop en milieuvriendelijk’ maar varen. ‘Duurzaam’ volstaat. Waarom juist in deze crisistijd het ‘goedkope’ van de sector vermijden? Omdat de bestrijding van de crisis in het teken staat van zoveel mogelijk geld uitgeven. Kennelijk mag je niet zeggen dat het juist het probleem was dat we als gekken bezig waren geld te lenen om maar zoveel mogelijk te kunnen consumeren, waarbij de natuur gewetenloos om zeep werd geholpen. Geld uitgeven kan de overheid plotseling als de beste. Ze stoppen de kosten van vijf Betuwelijnen in failliete bedrijven en dan met die vrome blikken (de vermoorde onschuld is te mooi voor ze) en droge ogen beweren dat er bezuinigd moet worden op alles wat ze kennelijk jarenlang tandenknarsend hadden toegezegd (gezondheid, welzijn, dat soort niet-sexy zaken). Maar wel blijven consumeren jongens. Dan komt de wereld er weer bovenop. Met verstopte wegen scoort de binnenvaart ook niet meer. Blijft over je huid duurzaam te verkopen.

Binnenvaartkrant