Views
3 years ago

2009-06

  • Text
  • Schip
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Maart
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Onze
  • Rotterdam
  • Wensen

De Binnenvaartkrant 18

De Binnenvaartkrant 18 10 maart 2009 Wij feliciteren V.O.F. Immanuel van harte met het ms Immanuel. PASMAN MOTOREN & AGGREGATEN

De Binnenvaartkrant 19 10 maart 2009 Op & Neer met...Stins richting Stein Hij is net vader geworden, René Stins. Negen dagen oud is zijn zoon. “We liggen nu anderhalve week stil, maar dat heeft er mee te maken dat mijn zoontje Ruben is geboren. Maar we liggen hier nagenoeg altijd bij Nijmegen als we de tijd vinden”, zegt René, die ook vader is van een dochter, de 6-jarige Robine. De familie Stins komt uit de buurt van de Keizerstad. Ze liggen nu achter sluis Weurt op het kanaal. René vaart sinds 1991 – eerst nog op tankers en een duwboot – voordat hij samen met vrouw Daisy op zijn tegenwoordige schip terechtkwam. Sinds september vorig jaar varen ze op de Lardo. In de tankvaart is Stins naar eigen zeggen “opgegroeid”, maar daar had hij een beetje het gevoel op een bom rond te varen. Dat krijg je met een enkelwandige tanker. “Met drieduizend ton benzine hoeft er maar dat te gebeuren…maar de veiligheidsmaatregelen zijn er tegenwoordig ook wel naar”, benadrukt de schipper. Toch vaart hij liever zand en grind. “En split. Ik hoorde van de week toevallig dat die grote jongens voor Bespiegelingen op de sluis Frank Antonie van Alphen struint rond op Sluis Weurt en stapt op zoek naar een goed verhaal aan boord bij een willekeurig schip. 93 cent per ton kolen naar Duitsland gaan”, verzucht hij. Dan weet je wel hoe het momenteel gesteld is.” Eigen baas Voor zichzelf en zijn familie maakt hij zich niet al te veel zorgen. “Ik klaag niet. Het is moeilijk, maar ook een uitdaging. Ik ben er van overtuigd dat het niet slechter kan. Het kan alleen maar beter gaan. We weten ons wel staande te houden. Morgenochtend gaan we weer naar boven toe, naar Stein, donderdag zand laden voor Hagestein.” Het bevalt hem goed, dat varen. “Ik heb het twee jaar aan de wal geprobeerd. Als kraan- en shovelmachinist; als uitvoerder bij een grondverzetbedrijf.” Het beviel hem niks. OP EN NEER gesprekken rondom de sluis | door Frank Antonie van Alphen René en Daisy Stins lagen anderhalve week stil na de geboorte van hun zoontje Ruben. (foto Manon Bruininga) Dus terug naar het water, waar geen gebrek aan vrijheid bestaat. “Hier aan boord ben je eigen baas. Je hebt natuurlijk je lading waar je voor moet zorgen. Maar voor de rest, als je in het weekend stil ligt, kun je doen en laten wat je wilt.” Nou ja, tenminste: als je geen schipper naast je hebt liggen die je op zondag uitdrukkelijk de toegang tot zijn dek ontzegt. En de familie Stins had net zo’n zin om een lekker eindje te gaan wandelen. Want het was zo’n lekker weer. Maar ja, tussen de wal en het schip ligt een schipper uit Werkendam, en daar kom je niet overheen. “Maar daar moet je respect voor hebben”, zegt René Stins tolerant. Hij komt niet uit een schippersfamilie. Zijn vader was wel scheepsbouwer die zijn eigen jacht bouwde. Als klein jongetje zag zijn zoon “die jongens allemaal voorbijvaren, en dan denk je: jaaa, dat is mooi.” En zo is ’t gekomen, zou Wim Sonneveld in zijn rol als Frater Venantius hebben gezegd. “Toen ben ik het KOF gaan doen, de binnenvaartschool, en daarna op een tanker gaan varen.” Zo vader zo zoon, maar dan net ietsjes anders. “Het is allemaal water”, weet de schipper. Tijd om van al dat water een stukje te gaan schrijven. “Kom een kop koffie halen als we hier weer liggen”, zegt René Stins uitnodigend ter afscheid. Combi International B.V. een bedrijf met jarenlange scheepsbouwervaring, kennis en visie in de binnenvaart en kunde in het uitbesteden van casco’s waar ook ter wereld. Wij zorgen er voor dat de wensen van de klant vakkundig vertaald worden in een prima eindproduct. Dit kan een casco zijn of een compleet schip “met de sleutel op de deur” voor zowel tankvaart als drogelading. ’ ’ Een combinatie van kennis, ervaring en visie in de binnenvaart. Leverbaar in 2009 als casco of afgebouwd schip. NIEUWE ONTWERPEN!! type “COMBI TWIN” Drogelading 135 x 11,45 x 4,25 m lichtgewicht 4250 ton type “DELTALINER” Drogelading 110 x 11,45 x 3,90 m lichtgewicht 3350 ton type “NECKARLINER” Drogelading 105 x 11,00 x 3,40 m, lage kruiplijn Tanker Type C, 110 x 11,45 x 4,70 m Tanker Type C, 86 x 9,60 x 4,60 m COMBI INTERNATIONAL BV Keizersveer 1b, 4941 TA Raamsdonksveer, T: 0162-570 300 F: 0162-570 317 www.combi-international.nl

Binnenvaartkrant