Views
3 years ago

2009-06

  • Text
  • Schip
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Maart
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Onze
  • Rotterdam
  • Wensen

De Binnenvaartkrant 16

De Binnenvaartkrant 16 10 maart 2009 Postbus 77, 8280 AB Genemuiden Sisalstraat 9, 8281 Genemuiden Tel: +31 (0)38 - 385 71 23 FaX: +31 (0)38 - 385 58 17 Mobiel: +31 (0)6 53 29 18 79 E-mail: info@snijderscheepselektro.com Internet: www.snijderscheepselektro.com Wij wensen familie Vlieger veel succes en een behouden vaart met het ms Immanuel. Wij leverden: Complete elektrische installatie, Radio Holland navigatie, twee draadssysteem, camerasysteem, touchscreen en satellietschotel Wij feliciteren V.O.F. Immanuel Wij wensen V.O.F. Immanuel en haar bemanning veel succes en een behouden vaart met het ms Immanuel. van harte met het ms Immanuel en wensen hen veel succes en een behouden vaart! Aluminium werkzaamheden Deuren Radar masten Kuipen en Kolommen Op het ms Immanuel leverden wij: Stuurhuis met hefkolom en autokraan. Stuurhuizen RVS werkzaamheden Alubouw De Mooy BV • Tel: (078) 682 12 14 Nieuwe Bosweg 4 • Fax: (078) 682 12 17 3341 LH H.I. Ambacht • www.alubouwdemooy.nl Gefeliciteerd! ING Zwolle Binnenvaartcentrum Noord wenst het ms Immanuel een behouden vaart. meer weten Friesewal 1, Zwolle Tel: 038-4292303 Fax: 038-4292310 E-mail: binnenvaartdesk.zwolle@ingbank.nl Blankenstein 150 7943 PE Meppel Tel.: 0522 24 36 00 Fax: 0522 24 36 99 Ook V.O.F. Immanuel koos voor de uitstekende dekking en premievoorwaarden van efm. Wij wensen het ms Immanuel en haar opvarenden een behouden vaart. www.efm.nl MACHINEFABRIEK HASSELT Wij verzorgden de isolatie voor de accomodatie en wensen V.O.F. Immanuel en bemanning een behouden vaart met het ms Immanuel. Pinta Unisol B.V. Ramsgatseweg 11b 4941 VN Raamsdonksveer Tel: 0162 - 684869 Fax: 0162 - 511959 • Reparaties van alle merken boegschroeven • Levering boegschroeven onder elke gewenste klasse • Hydraulische stuurwerken en roeren • Levering en inbouw van motoren • Alle werkzaamheden boven de waterlijn • Draaiwerk tot 8m. t.d.c. Sterk in service en kwaliteit Wij wensen V.O.F. Immanuel een behouden vaart met het ms Immanuel Cellemuiden 44, 8061 RR Hasselt, Tel. 038 4771303, b.g.g. 0527 241850 www.machinefabriek.nl info@machinefabriek.nl

De Binnenvaartkrant 17 10 maart 2009 Ms Immanuel eerste nieuwbouw voor familie Vlieger DOOR JAN JOHAN TEN HAVE Het is alweer dertig jaar geleden dat Freek en Alice Vlieger hun eerste schip kochten. Nu gaat de familie Vlieger voor het eerst varen met een nieuw schip, hun derde Immanuel. “Het is een stap vooruit”, vertelt Freek Vlieger. “We wilden graag onze eigen ideeën kwijt kunnen. Geen hoogdravende innovaties, maar kleine, praktische puntjes.” Het Chinese casco van de Immanuel werd afgebouwd door Scheepsafbouwbedrijf Hasselt, een samenwerkingsverband tussen Machinefabriek Hasselt en Admiraal Jacht- en Scheepsbetimmering. “Wij vonden het heel prettig om hier af te bouwen”, zegt de kapitein-eigenaar van Immanuel. “En dat niet alleen omdat de werf zeer dicht bij onze woonplaats Zwartsluis ligt. De sfeer is perfect, de lijnen zijn kort en de mensen zijn bijzonder flexibel 9ingesteld. Er is heel veel mogelijk.” “Voordat we onze handtekening zetten, zijn we eerst bij twee eerder hier afgebouwde schepen wezen kijken. En de indruk die we toen kregen, was meteen erg goed.” Levensovertuiging De naam van het nieuwe schip (letterlijk ‘God met ons’) is een weerspiegeling van de levensovertuiging van de familie Vlieger. Het is inmiddels het derde schip van de familie dat onder deze naam vaart. Nadat zij in 1979 de kempenaar Linquenda in gebruik namen, kwam in 1987 de eerste Immanuel, een Dortmunder. Die verruilden zij dertien jaar later voor de tweede Immanuel, een 1600-tonsschip. Dat schip werd in 2003 bij De Kaap in Meppel uitgebreid tot 2000 ton. De derde generatie Immanuel heeft, met een lengte van 110 meter en een breedte van 11,45 meter, een laadvermogen van 3225 ton. Het schip is uitgerust met een Caterpillar 3512 hoofdmotor van 1835 pk. Van dezelfde fabrikant zijn de twee 64 kW sterke generatorsets aan boord. De Veth-boegschroef wordt aangedreven door een 570 pk sterke Scania. Strak en Chinees De Immanuel is een turnkey-project, door Vlieger besteld via makelaar Combi International uit Raamsdonksveer. Het casco komt uit China. “Een mooi casco, strak gebouwd en netjes afgewerkt”, zegt Vlieger. Het schip is in Hasselt uitgerust met twee scheepswoningen. Achterop is de woning van zoon Sander te vinden, die samen met zijn ouders op de Immanuel gaat varen. Zowel zijn woning als die van zijn ouders achterop is ontworpen door moeder Alice. De woningen zijn uiteraard ingericht naar alle wensen van de eigenaren, maar daarbij is er zeker ook rekening gehouden met het feit dat de familie Vlieger niet tot in lengte van jaren op dit schip zal blijven varen. “Al hebben wij beslist geen plannen om het schip op korte termijn te verkopen. Het afbouwen beviel ons hier prima, maar nu willen we eerst weer gaan varen”, benadrukt Freek. Afbouw De Immanuel gaat varen in losse bevrachting, die voor het grootste deel wordt verzorgd door Waterland Franeker. Naast bulk en ijzer, waarmee de vorige Immanuel ook voer, is het nieuwe schip ook geschikt voor containervaart. “De containervaart groeit. Hoewel de groei er momenteel door de roerige economie misschien een beetje uit is, ben ik ervan overtuigd dat die De derde generatie Immanuel heeft, met een lengte van 110 meter en een breedte van 11,45 meter, een laadvermogen van 3225 ton. (foto Jan Johan ten Have) groei op lange termijn doorzet”, legt Freek uit. Scheepsafbouwbedrijf Hasselt verzorgde de afbouw in opdracht van Combi International. Machinefabriek Hasselt, partner in dit samenwerkingsverband, nam hierbij onder meer de levering en montage van de stuurinrichting voor zijn rekening, terwijl de andere partner, Admiraal Jacht- en Scheepsbetimmering, het aftimmeren van de woningen en het stuurhuis op zich nam. Voor klussen als motormontage en installatie van het elektrisch systeem aan boord schakelt het bedrijf onderaannemers in. Voor Scheepsafbouwbedrijf Hasselt was dit het derde volledige afbouwproject in de drie jaar dat het bedrijf nu bestaat. “We kunnen in principe drie volledige schepen per jaar afbouwen”,verteltJan-PieterWiersma van Admiraal. Zestien weken Een afbouw bij Scheepsafbouwbedrijf Hasselt is gepland in zestien weken, een planning waarvan het bedrijf niet gemakkelijk afwijkt. Wiersma: “Wij weten dat elke dag extra stil liggen, schippers handenvol geld kost. Daarom houden wij ons strak aan die afspraak. Genoemde termijn gaat overigens in op de dag dat het schip hier ligt.” “Coördinatie is daarbij erg belangrijk. Wij onderscheiden ons door op elk afbouwproject een fulltimecoördinator te zetten, die zorgt dat planningen en samenwerking tussen verschillende partijen aan boord gesmeerd verlopen. Onze coördinator – in het geval van de Immanuel was dat Gerard Admiraal – heeft alle benodigde technische knowhow in huis. Strakke coördinatie begint vooraf met een complete, gedetailleerde planning van de zestien weken. Dat is de leidraad voor onze coördinator.” “Verder houden wij eens per twee weken bouwoverleg”, gaat Wiersma verder. “Zo zorgen we dat alle partijen die bij de afbouw zijn betrokken met elkaar in gesprek blijven. Bij zo’n strakke planning als wij erop na houden, is communicatie tussen partijen van wezenlijk belang. We willen dat partijen niet naast elkaar, maar met elkaar aan de projecten werken.” Maatwerk Het leveren van maatwerk is een ander sterk punt van Scheepsafbouwbedrijf Hasselt. “De schipper heeft volledig de vrije hand bij het ontwerpen”, legt Wiersma uit. “We beginnen met een blanco tekening, die wij in overleg met de schipper invullen. Zo leveren we maatwerk. We zijn een jachtbetimmeringsbedrijf van origine. Wat onze ogen kunnen zien, kunnen onze handen maken. Wij kunnen dus voldoen aan alle interieurwensen van de eigenaars.” Zoals Vlieger al aangaf, was de sfeer op de afbouwwerf bijzonder goed. “Een persoonlijke band en een gemoedelijke sfeer waar in overleg alles mogelijk is en wij van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat voor onze klanten klaar staan, dat is wat we willen”, zegt Wiersma. “We vinden het erg belangrijk dat klanten hier met een lach vertrekken en naderhand met diezelfde lach aanwippen voor een kopje koffie, als ze in de buurt zijn.” Wie leverden aan het ms Immanuel Combi International B.V. Levering complete schip Scheepsafbouwbedrijf Hasselt B.V. Complete afbouw Admiraal Jacht & Scheepsbetimmeringen Complete betimmering ING BANK Zwolle Binnenvaartcentrum – Noord Financiering EFM onderlinge schepenverzekering U.A. Verzekering Scheepsmakelaardij Roelofs & De Bot BV Bemiddeling verkoop vorig schip Pon Power B.V. Caterpillar scheepsdieselmotor voor voortstuwing type 3512HD-C, vermogen van 1810 pk, 1600 rpm, Caterpillar generatorset type C4.4 met een geluiddempende omkasting en Caterpillar generatorset type C4.4 Bosch Rexroth B.V. Motorbediening Reintjes Benelux BVBA Reintjes keerkoppeling type WAF 763 L / 5,136:1 Snijder Scheepselektro BV Complete elektrische installatie, Radio Holland navigatie, tweedraadssysteem, camerasysteem, touch-screen en satellietschotel . Motorenrevisiebedrijf Pasman vof - BAAK Inbouw van motoren, uitlijnen motoren, aansluiten koelsysteem voor boegschroef, hoofdmotor, generatorsets, uitlaatsystemen en brandstof Franssen Isolatiebedrijf B.V. Compressoren Joh. Lange IJzerwerk KJ de Lange Scheepsbouw Lens en ballastsysteem motorkamer voor- en achter Van Voorden Promac PROMAC-STUWA hydraulische stuurmachine, PROMAC-STUWA Dynamic roersysteem en VAN VOORDEN rechts 5- bladschroef diameter 1810 mm Damen Marine Components Straalbuis type Optima 1822 mm De Waal Machinefabriek B.V. Stuwa schroefasinstallatie met schroefasrem en Stuwa schroefasseals Veth Motoren B.V. 1 Veth-Jet boegschroefinstallatie type 4- K-1300 S4 met Scania DC16 dieselmotor, 571 pk/ 1800 rpm, 2 Veth spudpalen inclusief complete besturing en Veth ballastpomp type VP14 S3 E.B.R. b.v. Scheepsreparatie- en konstruktiebedrijf Stuurhuis met hefkolom en autokraan Alubouw de Mooy B.V. Deuren Handelsonderneming Beerens B.V. Voormast type Reintrade halfdiep, stuurhuistrap, achtermast type Brixon, heklichtbeugel type Millennium, roeftrap, spiegels + steunen en boordlichtbakken Radio Holland Netherlands B.V. 2 Furuno RHRS2005TFT rivierradars, 3 Sailor RT-2048 marifoons, Furuno GP32 GPS ontvanger, RZ Sigma-550 combipiloot, RZ Sigma-130 windmeter, RZ Sigma-120 echolood en RZ Sigma- 700 intercom Sygo B.V. Scheepslading- en hoogtemeter RAFA B.V. Ramen Loggers Rubbertechniek B.V. Flexibele opstelling woning De Boer Staphorst Keukens en sanitair Breman Shipping Installation B.V. Airconditioning, overdruksysteem, sanitair systeem, RVS klaproosters, machinekamer- en ruimventilatoren, ontharder, UV systemen, hydrofoors en RVS afvoersysteem. Pinta Unisol B.V. Isolatie woning SPEEDHEAT Urk Vloerverwarming van woning en stuurhuis ADT Fire & Security Novec in machinekamer en boegschroefruimte Dijvler Materiaal B.V. Ankers, lieren en kettingen Equipe Maritiem BV Complete scheepsinventaris Blommaert BVBA 22 aluminium scheepsluiken type FRK 10.100/3670/2.5 Derkiena en een hydraulische luikenwagen type HLW 10/6000 All Pumps Holland B.V. Victor pompen Shell Marine Products Shell smeermiddelen Service Centrum Lobith Gasolie / bunkerstation Inspectie Verkeer en Waterstaat Classificatie Huuskens bv Administratie & Assurantiekantoor Accountancy Dacom Telecommunicatie b.v. GPS Weijmer & Serpenti Roestvaststaal en aluminium Alle RVS delen en uitlaten voor- en achter Letter Bastion Reclamebedrijf Belettering Huchem Special Products B.V. HC ROKA, HC SHIPCLEAN, HC GELEI new, HC GLASHELDER EN HC SHIPCLEAN new Hiemstra Schilderwerken Schilderwerk binnen

Binnenvaartkrant