Views
3 years ago

2009-06

  • Text
  • Schip
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Maart
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Onze
  • Rotterdam
  • Wensen

De Binnenvaartkrant 14

De Binnenvaartkrant 14 10 maart 2009 PLOTS WEER WERK MAAR GEEN PERSONEEL? ZZP aflos L.L. matroos ROBERT FONDSE. Tel. 0646390794 / Fax. 0756142288 b.fondse@kpnplanet.nl www.huizinga-snijder.nl Stellenausschreibung für Schiffsführer Fluvia ist ein junges internationales Logistikunternehmen, das sich auf die Entwicklung und das Angebot von Transport auf dem Wasser und Logistikdienstleistungen in Häfen spezialisiert hat. In den vergangenen Jahren sind wir gewachsen und planen diesen Wachstum auch weiterhin fortzusetzen. Zu diesem Wachstum gehört auch der Aufbau von Personal. Zur Verstärkung unserer Schweizer Flotte suchen wir für unsere Tankschiffe. Schiffsführer Der ideale Kandidat hat die notwendigen Rhein-Patente / grote Vaarbewijs, Erfahrung auf Tankschiffen und ist ein erfahrener Schiffsführer. Vorzugsweise besitzt unser Kandidat ein ADNR oder ADNR-C und spricht deutsch und holländisch. Unter http://www.fluvia.de/de/vacancies finden Sie unseren Bewerberfragebogen. Bitte senden Sie uns Ihre Unterlagen (Bewerberfragebogen, Patente, ADNR, etc.) an Herrn Wehrt per eMail jesko.wehrt@fluvia.eu, Fax: +41-61-6382066 oder per Post: Fluvia AG - Postfach - CH-4019 Basel. Wir freuen uns auf Ihre Bewerbung! TE KOOP Luxe, 3-kamer appartement aan de Maas. Uitzicht over de skyline van Rotterdam ! Voor meer informatie en foto’s: Bel: 0651-169925 of mail naar oostmaaslaan882@hotmail.com Circuit Bedrijfskleding voor bedrijf & particulier speciale collecties voor de maritieme branche “vertrouwde kwaliteit in een modern jasje” Beraten Finanzierungsvorbereitung Verkaufen Auszug der zum VERKAUF stehenden Schiffe: Neubauten: • Kanaltanker DH, 86x9,60m, Typ C • Frachter: 110x11,40x3,63m,ca.3.200to,1800PS ABC, niedr. Fixpunkt, Lieferung Ende 2009, Eintausch möglich • Tanker 3000m³, 110 x 11,40m, 8 Tanks Motorschiffe: • 2930 t, Bj. 1973, 1073 PS, 105m x 11,40m x 3,37m • 1210 t, Bj. 1960, 800 PS, 84,90m x 8,20m 2,53m • 1161 t, Bj. 1956, 660 PS, 86m x 8,20m x 2,47m Motortanker: • 2214 t, Bj. 1973/07, 1278 PS, 109,34m x 9,58m x 3,20m • 2069 t, Bj. 1958/81, 2 x 550 PS, 108m x 9,50m x 3,02m • 1467 t, Bj. 1986, 1000 PS, 80,50m x 9,50m x 2,95m Fahrgastschiffe: • 2000 Personen, Bj. 1991, 92,50m x 15,85m x 1,35m • 380 Personen, Bj. 1990, 36m x 8,10m x 1,10m • 210 Personen, Bj. 1906/98, 40,27m x 4,59m Schiff des Monats Tanker: 110m x 11,45m x 3,60m, 2.991 Tonnage, Bj. 2005, 10 Tanks mit Coating Doppelhülle HARUNA BV /// HJS LOGISTICS Voor al uw persoonlijke financiële zaken en pensioenvoorziening en verzekeringen Harm Jan Schouwstra 01807-12855 Steef Schouwstra 06-53214633 E mail info@haruna.nl Halfrond 89, 3017 PP Bezoekadres: Rotterdam Yacht Centre City Marine (Binnenhaven) Tel. 010-404 87 17, Autotel.: 06-54 967880 TE KOOP: voor de liefhebber: nostalgische sleepboot Lambert in perfecte staat. Tevens 2 sleepschepen 1250 ton en 1350 ton, met schuifluiken en SI. Nieuwbouw voor gereduceerde prijs Tankschepen van 400 tot 3600 ton COMPUTER STUK!! BEL SNEL RCC/PS 0180-431777 REPARATIE BINNEN 24H MET EIGEN HAAL EN BRENG SERVICE...BENEDENRIJWEG 8-10 RIDDERKERK Büro Hamburg: Büro Haren: AP: Tom Thomsen AP: Martin Deymann Duvenstedter Damm 24-26 Papenwieset 5 22397 Hamburg 49733 Haren Telefon: 040 / 525 60 560 Telefon: 05932 / 735 820 www.DHT-Schiffsmakler.de hamburg@dht-schiffsmakler.de haren@dht-schiffsmakler.de DUWBAK TE HUUR OF TE KOOP VOOR ALLE SOORTEN VERVOER! 90m x 11,40m, 3.500 Ton, 196 TEU Boegschroef 500 PK, ADNR-Certificaat INFO: 0032-(0)476/55 19 01 of effekt@cbo.be TE KOOP:DUWBAK MET KOPSCHROEF Type Neokemp. Bouwjaar 2003 Afm. 62.94m x 7.06m, 851 ton. Twee containers breed. Tel: 078-6816000 of 06-53125892 ons maritieme aktieseizoen is weer gestart 10% korting op maritieme schuifepauletten en uniformoverhemden 1 maart t/m 30 april 2009: eenvoudig te bestellen per telefoon, fax of mail • Uniformen - maritiem, beveiliging, chauffeurs - ook voor dames • Jacks en truien - met epauletten voor maritiem en beveiliging • Overhemden - met borstzakken en epauletten en extra mouwlengte • Accessoires - uniformpetten & schoenen, schuifepauletten & galons Circuit Bedrijfskleding Voorburgstraat 1-5 3037GV ROTTERDAM www.circuitbedrijfskleding.nl T 010-467 11 60 F 010-467 10 66 E info@circuitbedrijfskleding.nl Het zal je maar gebeuren, je vaart langs Antartica en de motor begeeft het. Geen pretje als je stil komt te liggen bij 25 graden onder nul. Maar gelukkig heb je het telefoonnummer van de 24-uursservice van Bogenda Motoren. Daar sturen ze meteen een monteur die op locatie, waar mogelijk, de schade herstelt. Bogenda Motoren is als onafhankelijk leverancier van zowel nieuwe als gebruikte motoren ook beschikbaar als servicedienst voor andere facetten van voortstuwing. Dus al is het 25 graden onder nul, bel gewoon even met Bogenda.

De Binnenvaartkrant 15 10 maart 2009 RECHT VOORUIT | een bijdrage van Van Dam & Kruidenier Advocaten Valkuil bij aankoop van woning op de wal Nu het wat minder gaat in de scheepvaart, lijkt de stap naar de wal misschien iets minder onaantrekkelijk dan in eerdere jaren. De uittredende scheepvaartondernemer zal bij de aankoop van een woonhuis op onverwachte valkuilen kunnen stuiten. Een daarvan willen wij u niet onthouden. Het is een valkuil die vooral speelt bij de aankoop van panden ‘waarmee iets mis’ is gegaan in de relatie met de gemeente en die al dan niet executoriaal verkocht worden. Stel dat de koper het oog heeft laten vallen op een pand waar een “aanschrijving” van de gemeente op gezeten heeft. Met name kan zich dit voordoen bij appartementsgebouwen waarvan de zogenaamde Vereniging van Eigenaren gebrekkig heeft gefunctioneerd. Maar het komt ook veel voor bij andere woningen. Men ziet het vooral in de grootstedelijke gebieden. Wanneer er zwaar achterstallig onderhoud is, kan de gemeente de eigenaar aanschrijven en verplichten het pand op te knappen. Die doet dat niet. De gemeente knapt daarna het pand op eigen kosten op en vordert (vergeefs) de kosten van opknappen. De eigenaar biedt geen verhaal. Vervolgens wacht de gemeente af tot het pand wordt verkocht en laat in het Kadaster melding maken van het feit dat zij dienaangaande een vordering op de eigenaar meent te hebben. Het pand zal meestal wel verkocht worden, bijvoorbeeld door de bank. Wat is nu de situatie als het pand geveild wordt? Veiling heeft (net als in de scheepvaart) veelal een zuiverend effect: oude vorderingen vervallen. Maar niet allemaal, en dat speelt ook hier een rol. In het verleden had de gemeente een vordering die in rang boven de hypotheek ging. Bij een veiling was zij veilig. Die bijzondere positie is afgeschaft. Hoewel de wetgever destijds uitdrukkelijk heeft overwogen dat de gemeentelijke vordering geen voorrang meer krijgt boven die van de hypotheekhouder, doet zich – zo blijkt uit een recente uitspraak van de rechtbank Amsterdam – de situatie voor dat die gemeentelijke vordering in de praktijk toch bij voorrang betaald wordt. De wet bepaalt namelijk ook dat na inschrijving van de vordering de gemeente de eventuele rechtsopvolgers van de in gebreke blijvende eigenaar, kan aanspreken. Is een koper op de veiling een rechtsopvolger? Dat was onduidelijk. Ja, zo besliste de rechtbank Amsterdam recent. Ook een koper ter veiling is een rechtsopvolger. Dat is een nare verrassing voor de koper, als hij of zij met die soms aanzienlijke kosten geen rekening gehouden zou hebben. Het eind van het liedje is dan ook dat de gemeente alsnog een vordering heeft die feitelijk beter is dan die van de hypotheekhouder. Een verstandige koper verlaagt immers de koopsom met het bedrag dat hij aan de gemeente zou moeten betalen. Vervolgens betaalt de koper aan de gemeente. En zo is de scheepvaartondernemer toch weer op bekend terrein: dit valt te vergelijken met de situatie waarin een scheepswerf zich op een retentierecht beroept en de hypotheeknemer (de bank) feitelijk rekening moet houden met een lagere opbrengst omdat de retentor eerst moet worden afgekocht. Het is te vrezen dat die situatie in de komende tijd weer wat vaker zal voorkomen. Frits Bienfait en Bram Marcus, Van Dam & Kruidenier Advocaten (zie ook: www.damkru.nl) De tekst is als leidraad bedoeld en de auteurs streven geen volledigheid na. In voorkomend geval is het altijd raadzaam eerst advies in te winnen. Shippoolen spaart brandstof en milieu Met zijn kempenaar vaart Marco Zijlstra regelmatig leeg naar de Bovenrijn. Om daarvandaan kleinere partijen naar Nederland of België te vervoeren. Regelmatig vraagt hij zich dan af of hij niet gekoppeld met een groter schip naar boven kan. Dat zou hem brandstof en tijd schelen, en daarvoor wil hij de eigenaar van dat andere schip best betalen. Maar hoe weet je of een geschikt schip dezelfde reis maakt en de eigenaar ook bereid is jou opzij mee te nemen? Dat kan voortaan via Shipppoolen.nl. Zijlstra nam daarvoor zelf het initiatief, samen met zijn vriend en collega Frank Leeuwestein. Ze sommen de voordelen op: “Je bespaart geld door een lager brandstofverbruik, het scheelt in de uitstoot van CO 2 en andere schadelijke stoffen, je hebt minder slijtage en een hogere omloopsnelheid. Het is ook goed 99.211 GOED DOOR DE BOCHT MET EEN VETH KOPROER www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69 voor het groene imago van de binnenvaart.” Om vraag en aanbod samen te brengen zijn Leeuwestein en Zijlstra de website www.shippoolen.nl gestart. Daar kunnen schepen die op een bepaald traject willen ‘meeliften’ zich aanmelden. Hetzelfde geldt voor schepen en koppelverbanden die een ander vaartuig opzij mee willen nemen. Als partijen elkaar gevonden hebben maken ze onderling afspraken over de voorwaarden en de vergoeding. Zo kan het kleinere schip de extra brandstofkosten van het grotere schip vergoeden en delen ze bijvoorbeeld de besparing die daarbovenop gerealiseerd wordt. Initiatiefnemers Frank Leeuwestein (links) en Marco Zijlstra. (foto MGR) Hoe maak je contact? Ze kennen beiden de praktijk. Frank is eigenaar van het koppelverband Lion-Lion 2. Marco vaart met de Arcobaleno. Het duo kent elkaar sinds 2000. Marco kwam destijds als tweede kapitein aan boord bij Frank. De laatste zegt: “Het werd een vriendschap en dat is ook zo gebleven toen hij voor zichzelf begon.” En nu zijn ze ook nog zakenpartners. “Duizend-en-één ideeën hebben we als we samen zijn”, vertelt Frank. “Op een gegeven moment dachten we over manieren om een betere logistieke planning mogelijk te maken.” Zo ontstond een jaar terug het idee voor shippoolen, een nog niet bestaande term die Marco bedacht, als variatie op carpoolen. Van dat idee maakten ze serieus werk. Met de lancering van de internetsite afgelopen weekend als resultaat. “Je vraagt niet zomaar aan een collega naast je in de sluis of je opzij mag. Je voelt toch een drempel”, zegt Marco. “Dus het ging erom: hoe maak je contact?” Een internetsite leent zich prima daarvoor. Brandstofbesparing Scheepseigenaren met een abonnement op Shippoolen.nl (vanaf nog geen 20 euro per maand) kunnen hun reizen onbeperkt aanmelden. Ze vullen de belangrijkste gegevens in (zoals vertrekpunt, bestemming, gewenste aankomstdatum, type vaartijd, type schip, diepgang en geladen tonnage en persoonlijke en scheepsgegevens) en andere aangeslotenen kunnen de vraag zien en daarop reageren. Vervolgens moeten ze zelf afspraken maken over de reis en de vergoeding. “Wij maken alleen het contact mogelijk”, stelt Marco klip en klaar. “De eigenaren van het voortstuwende en het gekoppelde schip bepalen zelf de voorwaarden. Daarmee bemoeien wij ons niet. We zijn geen bevrachtingskantoor.” Een brandstofbesparing tot 50 procent van het verbruik van het kleinere schip is haalbaar, weten Marco en Frank uit ervaring. “Als je één keer shippoolt, heb je het abonnement er voor het hele jaar al uit.” De Lion-Lion 2 neemt de Arcobaleno geregeld op sleeptouw. “Ook wel uit gezelligheid”, erkent Marco. “Voor de toegestane vaartijd kan het ook handig zijn. Samen heb je al snel drie schippers en drie matrozen als verband zijnde; omdat je als samenstel wordt aangemerkt mag je dan de continuvaart hanteren.” Huur/Verhuur Op Shippoolen.nl zijn ook aanvullende rubrieken voorhanden, die eveneens slimmere logistiek mogelijk maken. Bij Transport kan men allerhande drijvende objecten aanmelden voor transporten en andersom kunnen schippers en duw-/sleepbedrijven zich aanbieden om dergelijke objecten mee te nemen. Verder is er een rubriek Huur/Verhuur waar pontons, duwbakken, schepen et cetera te huur worden aangeboden. Tot slot is er ook een Servicepagina, waarop mensen in contact kunnen komen voor bijvoorbeeld gecombineerde autoritten om personeel naar boord te brengen of kinderen van het internaat op te halen (carpoolen dus). De abonnementsvorm is niet voor niets gekozen. Niet alleen hopen Frank en Marco zo de kosten voor de website terug te verdienen. Het zorgt er ook voor dat de gegevens niet voor iedereen zichtbaar zijn. Daarom ook moet men inloggen met een wachtwoord. Het gebrek aan privacy zou namelijk weleens een drempel kunnen vormen voor schippers om hun reis of andere vragen aan te melden. En Shippoolen.nl is immers bedoeld om drempels weg te nemen. Kijk voor meer informatie op www.shippoolen.nl. 21156 BALLAST POMP MET 7,5 KW MEER DAN 1000 KUUB / UUR VERPOMPEN! www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69

Binnenvaartkrant