Views
3 years ago

2009-06

  • Text
  • Schip
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Maart
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Onze
  • Rotterdam
  • Wensen

De Binnenvaartkrant 10

De Binnenvaartkrant 10 10 maart 2009 Welkom aan boord bij Rensen Rensen Shipbuilding B.V. en Rensen-Driessen Scheepsmakelaardij B.V. zijn gespecialiseerd in de binnen- en zeevaart. Door middel van een juiste combinatie van visie, vakmanschap en innovatie zijn wij in staat om uw verwachtingen te overtreffen. Rensen Shipbuilding B.V. Op basis van uw wensen ontwerpen en bouwen wij casco’s volgens de meest moderne standaard. Wanneer uw interesse naar een compleet afgebouwd schip uitgaat, bent u bij ons ook aan het juiste adres. Aanbod Casco vrachtschepen 135 x 14.20 x 4.80 m (Navitas) 86 x 10.00 x 3.05 m (Aspasia) 70,50 x 9.60 x 3.05 m (middenvoorschip) Complete chemie-/bunkertankers 135 x 16.20 x 6.20 m (Alpheus XL) 135 x 11.45 x 5.90 m (New Experience) 125 x 11.45 x 5.23 m (Oase) 110 x 11.45 x 5.40/5.80 m (Delfshaven) 110 x 11.45 x 4.65 m (Money Maker) Wanneer u vragen heeft, kunt u vrijblijvend contact opnemen met de volgende persoon: Wim Driessen M: +31(0)6 - 30 17 94 75 E: wimdriessen@rensenbv.nl Rensen-Driessen Scheepsmakelaardij B.V. Wij bemiddelen tussen de aan- en verkoop van bestaande schepen op grond van uw verlangens. Als u bij het zoeken naar een passende exploitatie en financiering hulp nodig heeft, zijn wij uw partner bij uitstek. Aanbod Motorvrachtschip Deo Favente Afmetingen : 86 x 10.00 m Bouwjaar : 2003 Koppelverbanden Esperanto 190 x 11.45 x 3.70 m., bj. 2000/2007, 2 x Cat. 1521 pk, inruil bespreekbaar. Olesia 182 x 14.20 x 4.21 m., bj. 2003, inruil en medefinanciering bespreekbaar. Philos 186 x 11.45 x 3.40/3.50 m., bj. 2000, 2x Cat. 1521 pk, 5291 ton, inruil bespreekbaar. Janna Maria 163x9.08x3.18, bj.‘74/’89, 2x Mitsubishi 862 pk, 3840 ton Vrachtschepen Excelsior 135 x 11.45 x 3.76 m., China bj. ’08, Mitsubishi 1280 pk, 4250 ton, 256 Teu. Dezi 135 x 11.45 x 3.22 m., Servië bj.’04, 2x Cat. 1065 pk, 3333 ton, 336 Teu. Noordenwind 110 x 11.45 x 3.63 m., bj.’06, Cat. 1775 pk, 3257 ton, inruil bespreekbaar. Belicha 110 x 11.45 x 3.10 m., China bj.’04, Cat. 1700 pk, 2600 ton, 208 Teu. Elja 110 x 10.50 x 3.18 m., Orsova bj.’01, Cummins 1600 pk, 2432 ton, 156 Teu. Bonrif 110 x 11.45 x 3.30 m., de kaap bj.’94, Cat. 1520 pk, 2850 ton, 208 Teu, Friesche kap. Volharding 110 x 10.50 x 3.39, bj. 1997, Cat. 1512 pk rev.’06, 2758 ton, 3200m³. Integro 95 x 9.50 x 2.82 m., bj. 1965, Cat. 1215 pk, 1629 ton, 2500 m³, friesche kap. Duwbakken Neokemp 63 x 7.05 m., Roemenië bj. 2003, 851 ton, zandgoten, v.Tiem boegschroef. Diverse erts- en containerduwbakken Tankers Alpheus 110 x 11.45 x 3.33m., Plock bj.’03, Cat. 1775 pk, 3787 m³, 10 centertanks. Somnium 110x 11.40 x 3.20 m., Volvograd bj.’92, ABC 1500 pk revisie ’03, 3324 m³. Diverse tankers van verschillende afmetingen (125/ 135 m.). Wanneer u vragen heeft, kunt u vrijblijvend contact opnemen met de volgende persoon: Twan de Goeij M: +31(0)6 - 22 70 17 00 E: twandegoeij@rensenbv.nl www.rensenbv.nl Scheepmakerij 150, 3331 MA Zwijndrecht T: +31(0)78 - 619 12 33 F: +31(0)78 - 612 06 53 www.huizinga-snijder.nl VOOR MS DEMAT ZIJN WIJ OP ZOEK naar stuurmannen met ervaring op Rijn en Binnenvaart, in het bezit van Db., het vaarsysteem 6 wk/ 2wk, het salaris vlgns CAO. Voor meer informatie: 06-22424148 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Quadrans II, 1 lichtmatroos en/of matroos i. b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Tyda Kyra 1 lichtmatroos en/of matroos i. b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Vision 1 lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/ matroos. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 INTERFLUVIAL ZOEKT I.O.V. MTS ARGES 3 matrozen met dienstboekje loon volgens cao 8 weken op 4 af. Tel. 06-14569190 of interfluvial@hotmail.com Vraagt voor haar passagiersschepen die varen over de Rijn, Moezel, Donau en door Nederland: Kapitein minimaal Rijn en radarpatent tot Mainz, Donau patent is een pré De toonaangevende leverancier van brandstoffen, smeermiddelen en scheepsmaterialen aan de binnenvaart zoekt ter versterking van haar team in MILLINGEN een enthousiaste: SCHIPPER / VERKOPER Wij verwachten: - Positieve, klantgerichte en commerciële instelling - Grootvaarbewijs/ADNR/Radardiploma - Bij voorkeur woonachtig in omgeving Millingen Wij bieden: Machinist met dienstboekje Stuurman met dienstboekje Matroos motordrijver met dienstboekje Wij bieden een vast contract met Nederlandse of Luxemburgse voorwaarden en een aflosregeling. Sollicitaties: Trans River Line B.V. Laan van Vredenoord 33 2289 DA Rijswijk Telefoon 070 – 390 78 43 of 06-22 1968 49 info@transriverline.nl www.transriverline.nl CCEW zoekt personeel Gevraagd voor de vrachtvaart matrozen 4 op 4 af Voor de passagiersvaart 6 op 2 af Matroos, motordrijver, machinist en kapitein Kontakt Suzana Grezova Tel 0042-165440256 INTERFLUVIAL ZOEKT I.O.V. Beraten Finanzierungsvorbereitung MTS REZOVAR 3 matrozen met dienstb. loon Wir suchen für unsere Kunden Schiffe volgens cao 8 weken op 4 af. aller Größe und Art! Tel. 06-14569190 of interfluvial@hotmail.com Bitte rufen Sie uns an! Büro Hamburg: Büro Haren: GEVRAAGD AP: Tom Thomsen AP: Martin Deymann Schippersechtpaar voor vaart Duvenstedter Damm 24-26 Papenwieset 5 22397 Hamburg 49733 Haren BE/NL. Int. cond. Telefon: 040 / 525 60 560 Telefon: 05932 / 735 820 Tel. +32 499 731 631 www.DHT-Schiffsmakler.de hamburg@dht-schiffsmakler.de haren@dht-schiffsmakler.de TE KOOP Rijn-Hernekanaalschip, afm. 80 Zoekt u een afwisselende baan op en rond het water in MILLINGEN? x 9,20 mtr. 1318 ton, tonnage op aflaaddiepte 2,53 mtr is REINPLUS VANWOERDEN Bunker BV 1318 ton, bij 2,09 mtr. 950 ton, gaaf casco. Tel. 06-22565505 TEVEEL VERFWERK Scheepsschilder voor binnen en buitenwerk. Allround medewerker voor nieuwbouwprojecten. Verfleverantie tegen een scherpe prijs. Tel. 06-53135007 GEVRAAGD Matroos/volmatroos voor ms Volharding. Schoolvakanties en weekenden vrij. Tel. 06-53361631 / 0049-1716061366 BIEDT ZICH AAN Schippersechtpaar, baggerwerkzaamheden, EUROPA +31 (0)6-54956692 HIJSKLUSJE.NL tot 1000 kg tot 20 meter. Op iedere locatie. Tel. 020-6110035 Fax. 020-6131385 MAAS RECREATIE BEDRIJFSMAKELAARDIJ Regelmatig diverse jachthavens, campings en bungalowparken te koop. www.maasrbm.nl Tel. 035-6236212 Scheepvaart Bedrijf ”Renate” B.V. Tel. 0168-465468 Fax. 0168-465469 Mob. 06-54206939 TE KOOP Duwboot Adelaar 17.00 x 8.00 x 1.43 mtr. Bj. 1973, 1 x Catt 640 pk, Bj 1998 rev 2004 1 x Catt 640 pk, Bj 1998 toprev 2009 Deutz 30 Kva, Iveco 40 Kva Alles compleet vernieuwd 2009 Duwboot Noël 15.15 x 9.50 x 1.85 Mtr, Bj. 1970, duwcap. 5200 m 3 2 x Mitsubishi 650 pk Bouwjaar ‘06 Cumm. 40 Kva, Iveco 40 Kva Koppelverband Tiariba – Tiariba 2 Schip: 95x 9.50x 2.66 mtr. Bj. 1969, 1633 ton/ 1900 m 3 , Cat 1191 pk bj. 1987, rev 2006 John Deere 30 Kva, MWM 38 Kva Kopschroef 120 pk DAF, Ballastjet 1200 m3 Bak: 80x 9.48x 2.53 mtr. Bj. 1923, 1367 ton/ 2350 m 3 , Fimag 21.5 kVa, Lister 30 kVa, Kopschroef DAF 320 pk. Inruil mogelijk. - Afwisselende baan in teamverband - Goed salaris/ prima arbeidsvoorwaarden - Toekomst in de oliehandel Reacties naar: REINPLUS VANWOERDEN BUNKER BV Scheepmakerij 200 - 3331MB Zwijndrecht info@reinplus.com Telefonische inlichtingen bij dhr. J. Strijbos / B.v. Kol tel 0481 434039 / 078 62018000 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Olesia 1 lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/ matroos. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294

De Binnenvaartkrant 11 10 maart 2009 Lloyd’s Register distilleert eenduidige stoffenlijst uit het ADN(R) Op 1 maart dit jaar zijn de 2009- versies van het ADN en het ADNR in werking getreden. In deze versies is een aantal veranderingen opgenomen die grote invloed hebben op de stoffenlijsten. Met het doel complexe stoffenlijsten volgens het ADN(R) 2009 elektronisch te kunnen genereren hebben de binnenvaartspecialisten van Lloyd’s Register, Corné Borst en Herbert Kaptein, samen met twee externe programmeurs een vol jaar gewerkt. Met de verwezenlijking van een uniek intern programma kan het klassebureau zijn klanten snel en efficiënt van een juiste stoffenlijst voorzien. Lloyd’s Register heeft zich de laatste twee decennia sterk geprofileerd in de markt van dubbelwandige type C-tankers, waarvan een zeer groot gedeelte van de vloot bij het klassebureau geklasseerd is. Voor dit type tankers zijn de gevolgen van het nieuwe ADN(R) het minst omvangrijk. Anders is het voor de vloot van bestaande enkelwandige tankers, waarvoor de gevolgen zeer ingrijpend zijn. Het nieuwe ADN (de R van Rijn is eraf) geldt overigens nu op alle vaarwegen van de EU die in verbinding staan met de vaarwegen van de landen die het ADN-verdrag ondertekend hebben. Volgens Corné Borst was het een monnikenwerkomde600ADN(R)- stoffen van nieuwe programmeerinstructies te voorzien. Niettemin was de noodzaak hiervoor onontkoombaar. Na een uitgebreide testfase is de voldoening dan ook groot dat er een duidelijk en efficiënt werkend programma is ontwikkeld. Voor stoffen die volgens de nieuwe wetgeving niet meer in enkelwandige schepen vervoerd mogen worden, zijn voor bestaande (!) schepen diverse overgangsregeling van kracht. Toelichting Voor tankschepen in de zee- en binnenvaart is het aan boord hebben van een geldige stoffenlijst verplicht. Deze verplichting komt voor de binnenvaart uit de ADN(R)-regelgeving. Daarin wordt gesteld dat een classificatiebureau een verklaring moet opstellen die alle gevaarlijke stoffen bevat die door het schip vervoerd mogen worden. Lloyd’s Register noemt dit document de stoffenlijst en geeft lijsten af voor de schepen die bij haar in klasse zijn. Normaal gesproken geeft Lloyd’s Register stoffenlijsten af bij de oplevering van een nieuwbouwschip en eens in de vijf jaar bij het Special Survey van bestaande schepen. Verder maakt Lloyd’s Register stoffenlijsten op speciaal verzoek van klanten, bijvoorbeeld als regelgeving gewijzigd is. Sinds een aantal jaar gebruikt het bureau een computerprogramma om deze stoffenlijsten te genereren. Door dit computerprogramma is Lloyd’s Register in staat om in zeer korte tijd een lijst te produceren waarop alle stoffen staan die door het schip vervoerd mogen worden. Bij het opmaken van de stoffenlijst is Tabel C uit deel 3 van het ADN(R) bepalend. Op basis van scheepsuitrusting, verdraagzaamheid van het tankmateriaal en die van de eventueel aangebrachte coating worden stoffen toegestaan of verwijderd. De lijst die overblijft bevat elke stof die het schip mag vervoeren, mits aan alle extra eisen en aanvullende voorwaarden zijn voldaan. Wat is er veranderd? De verandering die de meeste impact heeft op de stoffenlijst is, zijn toevoegingen van één of meerdere van de volgende eigenschappen N1, N2, N3, CMR, F of S in kolom 5 (gevaren) van Tabel C in deel 3 van het ADN(R). Door aanwezigheid van één of meer hier van de eigenschappen uit de tabel hieronder, kan het zo zijn dat een stof die voorheen verladen werd in een enkelwandig schip, in het vervolg dubbelwandig vervoerd moet worden. De opname van deze gevaareigenschappen heeft ook grote gevolgen voor de zogenoemde NEG-stoffen; dit zijn stoffen waarvan de samenstelling uiteen kan lopen. Door deze uiteenlopende samenstelling kan men pas bepalen welk scheepstype nodig is voor het vervoer van een bepaalde stof wanneer de exacte samenstelling bekend is. Bij deze stoffen zijn in Tabel C van het ADN(R) 2009 in de verschillende kolommen waarin het scheepstype wordt beschreven, asterisken (*) geplaatst. De asterisk verwijst in dit geval naar het beslissingendiagram dat is opgenomen in het ADN(R) onder 3.2.3. In deze gevallen zou de kapitein of verlader eerst de stof moeten indelen via de indelingscriteria om te bepalen in welk scheepstype de stof vervoerd mag worden. Het oude principe dat Lloyd’s Register hanteerde, namelijk stoffenlijsten genereren met het schip als uitgangspunt, zou hierdoor niet meer mogelijk zijn. Samen met de applicatieontwikkelaars heeft het klassebureau een mogelijkheid gevonden om ook deze stoffen op de stoffenlijst te kunnen aangeven zonder dat ze eerst door de kapitein of verlader ingedeeld hoeven te worden. De stoffenlijsten van Lloyd’s Register blijven dus praktisch en overzichtelijk. Voor welke schepen gelden de nieuwe regels? Alle schepen die geschikt zijn voor het vervoer van gevaarlijke stoffen en met een certificatiedatum na 1 maart 2009, moeten aan het nieuwe ADN(R) voldoen en krijgen automatisch een stoffenlijst volgens de ADN(R)-stoffentabel van 2009. Om de veranderingen geleidelijk door te voeren zijn voor bestaande schepen overgangsregelingen opgesteld. In het ADN(R) zijn extra tabellen opgenomen waarin precies staat welke stof tot welke datum vervoerd mag worden. Dit houdt in dat de stoffen waarvoor overgangsregelingen gelden tot 2012, 2015 of 2018 vervoerd mogen blijven worden onder de oude condities. In de nieuwe stoffenlijsten die Lloyd’s Register samenstelt voor bestaande schepen, komt bij elke stof waar dat van toepassing is, automatisch te staan tot wanneer deze stof vervoerd mag worden. Door dit op te nemen in de stoffenlijst weten ondernemers en rederijen waar zij aan toe zijn. Er zijn schepen waarvoor de uitzonderingen langer gelden. Tankers met een laadvermogen kleiner dan 1000 ton mogen de stoffen in de overgangstabellen blijven vervoeren tot 31 januari 2018. Bunkerschepen met een laadvermogen kleiner dan 300 ton mogen de stoffen volgens de overgangstabellen blijven vervoeren tot 31 december 2038. Qua mogelijkheden verschilt het nieuwe programma, ondanks de veel grotere gecompliceerdheid, niet veel van het oude. Het blijft mogelijk om naast de ondertekende papieren versie een digitale PDFversie per e-mail te ontvangen. Ook de tijd die nodig is om de stoffenlijst te maken, is nagenoeg gelijk gebleven. Een digitale stoffenlijst ’s middags aan boord na één telefoontje? Het kan nog altijd! Toe aan een nieuwe stoffenlijst? De grootste veranderingen vinden plaats in de stoffenlijsten voor bestaande type N-schepen die enkelwandige en/of open zijn uitgevoerd. Om de gevolgen duidelijk in beeld te krijgen is het voor deze schepen raadzaam een nieuwe stoffenlijst aan te vragen. De wijzigingen van het ADN(R) 2009 hebben geen ingrijpende invloed op de stoffenlijst van type C- en type G-tankers. Zoals altijd zijn er echter ook kleinere wijzigingen in Tabel C van het ADN(R) doorgevoerd. Bijvoorbeeld de opname van bijzondere machtigingen of wijzigingen van stofbenamingen. Met het oog hierop kan het voor scheepvaartondernemers ook interessant zijn een nieuwe stoffenlijst aan te vragen. In maart en april kun men tegen een gereduceerd tarief digitale stoffenlijsten opvragen. Bel om van deze service gebruik te maken en voor meer informatie naar Corné Borst: +31 (0)10 201 84 29, of Herbert Kaptein: +31 (0)10 201 84 15. Of e-mail naar rdso.iww.@lr.org. N1 Waterverontreinigende stof met acute giftigheid 1 of chronische giftigheid 1 N2 Waterverontreinigende stof met chronische giftigheid 2 of chronische giftigheid 3 N3 Waterverontreinigende stof met acute giftigheid 2 of akute giftigheid 3 CMR Stoffen die Kankerverwekkend, Mutageen of Reprotoxisch zijn F Floater (Stoffen die drijven op water) S Sinker (Stoffen die zinken in water) Definitie gevaareigenschappen volgens ADN(R), zie 2.2.9.1.10.2. SCHEEPSWERF HOOGERWAARD WAALHAVEN PIER 8 ROTTERDAM 010-4290888 Dwarshellinglengte 90 m.

Binnenvaartkrant