Views
2 years ago

2009-06

  • Text
  • Schip
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Maart
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Onze
  • Rotterdam
  • Wensen

TWEEWEKELIJKS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING Editie 6 - 10 maart 2009 Shippoolen Gaan we massaal shippoolen? Als het aan Marco Zijlstra en Frank Leeuwestein ligt wél. De binnenvaartondernemers zijn een internetsite begonnen waarop scheepseigenaren met elkaar in contact kunnen komen om gekoppeld te varen. Een schip of bak van een collega opzij nemen scheelt brandstof en spaart het milieu. www.binnenvaartkrant.nl tel. 010 414 00 60 fax 010 414 02 12 Her motor iseren? INBOUW 15 Meebetalen aan tweede sluis Het Antwerpse Havenbedrijf wil zelf een deel van de kosten betalen voor de bouw van een tweede zeesluis op Linkeroever. De Raad van Overleg dringt er bij de Vlaamse overheid op aan snel een definitieve beslissing te nemen over de nieuwe sluis. De Antwerpenaren willen de bouw van de sluis namelijk al deze zomer aanbesteden. Jongeren kijken ogen uit bij havendiensten 23 Impuls für Wasserstraßen Mit der Verabschiedung des zweiten Konjunkturprogramms der Bundesregierung durch den Bundesrat ist der Weg frei für zusätzliche Investitionen in die Verkehrsinfrastruktur. In den Ausbau und die Optimierung von Binnenwasserstraßen werden 350 Millionen Euro investiert. Der BDB begrüßt die Entscheidung. 33 24-uurs storingsdienst binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel.0182-387522 T.: 078-673 3799 • F.: 078-673 2726 E.: info@barthaggregaten.nl I.: www.barthaggregaten.nl 24-uurs storingsdienst AGGREGATEN Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl Drukte in de stuurhut van de P6 van de Zeehavenpolitie Rotterdam-Rijnmond woensdag 4 maart. Jongeren verdringen elkaar om te zien hoe zo’n patrouillevaartuig er van binnen uitziet en hoe het is om zo’n bijzondere werkplek te hebben. Circa 700 leerlingen en studenten van het STC en de Hogeschool voor de Zeevaart (en een enkele havo3-klas) kregen die middag de gelegenheid om aan boord rond te kijken bij vaartuigen van de Zeehavenpolitie, de Havendienst, sleepdiensten, de Koninklijke Roeiers Vereeniging Eendracht en het Loodswezen. Die lagen aan de Lloydkade in Rotterdam om de jongeren kennis te laten maken met de ondersteunende diensten die in de haven actief zijn. Ook de binnenvaart AEO-certificatie nodig voor inland terminals Barge Terminal Tilburg (BTT) heeft al een certificering ISO 28000-2007 en voldoet daarmee aan de veiligheidsstandaard voor AEO (Authorised Economic Operator). Inland terminals zullen aan die standaard moeten voldoen, willen ze deel uitmaken van een ‘secure lane’. was van de partij: Vopak had de Da Vinci beschikbaar gesteld. De STC-leerlingen Haven & Logistiek hadden als 'huiswerk' een hele lijst praktijkvragen te beantwoorden. Opvarenden van de boten en van de binnenvaarttanker vertelden verder over hun werk. De ‘open dag’ was een initiatief van Margriet Torpstra. De registerloods zette die dag een punt achter haar nautische carrière. Gewoonlijk krijgt een loods die met pensioen gaat een escorte van haar collega’s en andere dienstvaartuigen uit de haven. Torpstra wilde haar afscheid benutten om jongeren kennis te laten maken met het werk bij de nautische diensten die actief zijn in de haven. Zodat ze daar wellicht ooit gaan werken. (foto MGR) BTT had al een voorsprong, omdat enkele verladers hoge eisen aan de beveiliging van de terminal stelden wegens de zeer hoogwaardige goederen die via de inland terminal worden vervoerd. “Het is voor ons ook een verbetering”, vertelde manager Jori van der Voort van BTT. “De verzekeringsmaatschappijen van de klanten komen jaarlijks controleren. Er loopt bij ons niemand zomaar over het terrein zonder dat de identiteit is geregistreerd.” Als het vervoer van containers tussen de zeehavens en de inland terminals voldoet aan de eisen die worden gesteld aan een secure lane, dan verbetert dat de concurrentiepositie van de binnenvaart, luidt één van de conclusies van het rapport De Containerbinnenvaart als Secure Lane. De inland terminal wordt daarbij verantwoordelijk voor de beveiliging van de keten. Veiligste plek Simpel gezegd: de containers die op het binnenschip worden gezet, dienen verzegeld te zijn en de schipper moet een checklist nalopen aan boord. De opsteller van het rapport, Nico Schoonen: “Het schip zelf is de veiligste plek. Het is immers ook de woning van de schipper en niemand laat als hij van huis gaat z’n voordeur open staan.” Het rapport werd door de Stichting Projecten Binnenvaart opgesteld in opdracht van het CBRB, het Ministerie van Verkeer en Waterstaat en Havenbedrijf Rotterdam. Het betreft ketensecurity tussen de zeeterminal en de inland terminals in Nederland. >> Lees verder op pagina 3 www.olthof.eu KOSTEN BESPAREN MET NTZ! NTZ Radiaal Bypass Filter: • Minder olie verversen • Minder onderhoud • Langere levensduur van: - motor - keerkoppeling - hydraulisch systeem T: 010-5912611 www.hollanddiesel.nl SCHROEF KAPOT? OF ANDERE NODIG? BEL ONS!! Tel. 078-6133831

De Binnenvaartkrant