Views
3 years ago

2009-05

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Februari
  • Rotterdam
  • Wensen
  • Behouden
  • Vaart

De Binnenvaartkrant 8 24

De Binnenvaartkrant 8 24 februari 2009 V Scheepsbemiddeling Vosseschijnstraat Kaai 140, B-2030 Antwerpen erwin@venneman-co.com www.venneman-co.com BE 0473 271 314. Venneman & Co BVBA Mob.: 0032 475 274 579 Tel.: 0032 3 543 91 00 Fax.: 0032 3 226 28 11 TE KOOP AANGEBODEN: Motorvrachtschepen: 4.750 ton 7.100 m³. Bj.’ 09, 135 x 14,20 x 3,80 m. 2 x 1.500 PK ABC 6 DZC, kopschroef 2 x 571 PK Scania. 3.224 ton 4.000 m³. Bj.’ 08, 110 x 11,45 x 3,66 m. 1.800 PK ABC, kopschroef 2 x 450 PK Cummins. 4 slaapkamers. 3200 ton 3550 m³. Bj.’ 06 / ‘ 07, 110 x 11,45 x 3,62 m. 1700 PK Caterpillar, kopschroef 530 PK Caterpillar. Buikdenning ijzer. 2.949 ton 3.850 m³. Bj.’ 04, 110 x 11,45 x 3,40 m. 2.000 PK Cummins, kopschroef 685 PK Cummins. Luiken met hydr. Friese kap, 3 slaapkamers. 2.206 ton 2.900 m³. Bj.’ 69, 110 x 9,50 x 2,95 m. 1.200 PK Cummins KTA bj.’ 01., kopschroef 440 PK Ballegooy met Cummins. alu. stapelluiken met kar, buikdenning ijzer. 1.851 ton 2.250 m³. Bj.’ 96, 85 x 9,50 x 3,29 m. 1.560 PK GM V12 rev.’ 07, kopschroef 350 PK GM Van Wijk bj.’ 96. Friese dolfijn kap + elektr. hydr. luikenkar, buikdenning ijzer 12 mm. Bestel één van onze leuke boekjes via www.binnenvaartkrant.nl en betaal direct d.m.v. iDEAL ! Mediship AG vraagt voor het M.P.S. Da Vinci WWW.BINNENVAARTKRANT.NL Kapitein (vrije tijds regeling in overleg en geen continue vaart) Matroos Vaargebied hoofdzakelijk Rijn, Moezel, Main en Donau Voor deze functie is/zijn gewenst: • Ervaring in soortgelijke functie • Goede technische kennis • Goede contactuele eigenschappen • Representatief uiterlijk • Beheersing Engelse taal is een pre • Bij de betreffende functie behorend een Rijnpatent ( Patent op de Donau tot Budapest is een pre) Voor meer informatie kunt u zich wenden tot Dhr. van Hengst Tel: 06-53125546 / 06-13001214 COMPUTER STUK!! BEL SNEL RCC/PS 0180-431777 REPARATIE BINNEN 24H MET EIGEN HAAL EN BRENG SERVICE...BENEDENRIJWEG 8-10 RIDDERKERK GEVRAAGD op k.v.b., 1 stuurman en 2 matrozen i.b.v. dienstboekje. Tel. 06-55830263 Gezocht MATROOS Op drogeladingschip m/s Pasar 1200 ton. Binnenlandse vaart, weekenden vrij, goed salaris. Reiskosten vrij, eigen voorwoning kostvrij. Telefoonnummer: 0651033934 www.huizinga-snijder.nl 1 x Stille verkoop 86 x 9,50 m. 1175 ton 1450 m³. Bj.’ 56, 80 x 8,20 x 2,60 m. 1125 PK Deutz bj.’ 91 rev.’ 01, kopschroef 300 PK Scania. Schuifluiken, buikdenning azobé. 1173 ton 1700 m³. Bj.’ 58 vlak bj.’ 88, 82 x 8,24 m. 940 PK Cummins, kopschroef 200 PK Deawoo bj.’ 08. Luiken, buikdenning staal bj.’ 90. 1.156 ton 1.700 m³. Bj.’ 59, 80 x 8,24 x 2,61 m. 800 PK Deutz gerev.’ 08, kopschroef Van Tiem bj.’ 08 / ‘ 09 DAF. Luiken Friese kap. 985,518 ton 1.480 m³. Bj.’ 59, 70,90 x 8,20 m. 634 KW Cummins KTA 35 mc. 1.800 t. (bj.’ 05). Luiken Blommaert, autokraan 9,00 m. 815 ton 1150 m³. Bj.’ 58, 66 x 7,20 x 2,61 m. 550 PK Caterpillar rev.’ 04, kopschroef 110 PK. Stalen buikdenning. 693 ton 1.100 m³. Bj.’ 47, 55 x 6,60 x 2,62 m. 550 PK Volvo bj.’ 98 rev.’ 08, kopschroef 170 PK DAF. 6 schuifluiken stapelbaar, autokraan 13 m. uitschuifbaar bj.’ 03. 682 ton 980 m³. Bj.’ 59, 61,92 x 7,40 x 2,40 m. 600 PK Deutz type 816 bj.’ 81 rev.’ 02. Alu. luiken., azobé buikdenning van bj.’00 + nieuwe T-ijzers. 647 ton 980 m³. Bj.’ 63, 55 x 6,65 x 2,62 m. 2 x 180 PK V16 1 nieuw jaar 2008, kopschroef 220 PK Cummins. 6 schuifluiken, buikdenning staal 8 mm. 580 ton 900 m³. Bj.’ 38, 62 x 7,20 x 2,33 m. 450 PK Baudoin bj.’ 01, kopschroef 220 PK. Alu. luiken, stalen buikdenning 8 mm. bj.’ 01. Nieuwbouw 110 x 11,40 m. Scherpe prijs, levering 2009 Hoofdmotor nog vrij van keuze. Koppelverband: Bj.’ 08, 93 x 11,45 x 3,68 m. 2 x 1.700 HP Cummins., Friesse kap + luikenwagen. Bj.’ 08, 79 x 11,45 x 3,68 m. Kopschroef: 560 HP Cummins Motortankschepen: Bj.’ 86, 103,02 x 12,04 x 5,25 m. 1.600 PK bj.’ 85 (Deutz – Diesel). Bj.’ 62, 80 x 8,25 m. 625 KW Cat. rev.’ 01. Duwboten: Bj.’ 64, 16 x 9,20 x 2,20 m. 2 x 720 PK Caterpillar bj.’ 03. Zeer goed onderhouden. Duwbakken: 70 / 76 / 90 m. 3 x containerbakken. Wij hebben nog meerdere schepen op aanvraag in ons bestand aanwezig. Op diverse schepen is inruil mogelijk, voor meer informatie of nieuwe verkoopaanbiedingen kan U ons vrijblijvend contacteren. En voor starters hebben wij ook mogelijkheden om zelfstandig te worden. Ventrans N.V. Personeel gezocht voor het nieuwe MTS Ventrans (110 x 11.40m.)

De Binnenvaartkrant 9 24 februari 2009 Binnenvaartondernemer ziet kansen voor containerterminal op Urk Binnenvaartondernemer Jacco Wakker wil zo spoedig mogelijk starten met een binnendijkse containerterminal op Urk. Met een speciaal ontwikkelde duwbak, gebaseerd op de afmetingen van een kempenaar, zijn volgens hem vrijwel alle Nederlandse vaarwegen bereikbaar. “Met één duwboot kunnen wij vier duwbakken van ieder 30 TEU transporteren. Over de weg heb je daar zestig dubbele vrachtwagens voor nodig.” Het principe van de smalle combinatie is volgens Wakker financieel al concurrerend vanaf één duwbak. Vaak zijn inland terminals gelegen aan dan wel nabij grotere vaarwegen, meent Wakker. Hij gelooft in kleinschalige lokale terminals, gelegen aan kleinere vaarwegen. Die maken een uitgebreider netwerk voor de containervaart mogelijk. Jacco Wakker is een fervent voorstander van een binnendijkse containerterminal op Urk. “Een buitendijkse containerterminal is financieel niet haalbaar en een containerterminal in de haven geeft te veel overlast. Op dit moment worden iedere week tien containers overgeslagen op het terrein van de oude visafslag en dat geeft behoorlijk veel overlast volgens bewoners. Die containers zijn nota bene bestemd voor het industrieterrein. Een binnendijkse containerterminal aan de buitenzijde van het industrieterrein is financieel wel interessant en heeft als bijkomend voordeel dat het vrachtverkeer buiten de bebouwde kom blijft.” Kakkie in het bakkie Sluizen Een locatie achter de sluizen is volgens Wakker geen enkel probleem. “De door ons ontwikkelde duwbak is 38,50 meter lang en 6,80 meter breed. Met één bak bedraagt de totale lengte van de combinatie 48,50 meter. Daarmee kun je probleemloos de sluizen passeren. Ook met vier bakken is het passeren van sluizen geen enkel probleem.” Wakker heeft inmiddels, samen met collega-ondernemer B.J. Kramer, een perceel grond aan de Urker Vaart waarvan hij gebruik kan maken. Realisering van de plannen is binnen één jaar mogelijk. “Je kunt kleinschalig beginnen met één bak en vervolgens uitbreiden naar twee, drie en vier duwbakken. Het enige dat je verder nodig hebt is een duwboot – die ik al heb – en een overslagkraan, die Kramer ter beschikking stelt. Er is zelfs al een wegtransportbedrijf dat heeft verklaard graag mee te willen werken. Kortom, wij zijn klaar voor de start.” Een eerste product heeft Wakker al op het oog. “Wekelijks wordt vanuit de regio 25 TEU vuilafval getransporteerd naar Alkmaar. Dat kan natuurlijk prima over water.” Woonarken “Hier in de polder zijn vrijwel alle steden over water uitstekend bereikbaar. Bij de grotere plaatsen, zoals Almere en Lelystad, kun je eveneens binnendijks terminals realiseren.” Wakker heeft al contact gelegd met een containeroverslagbedrijf in de Amsterdamse haven. “Zij staan positief tegenover onze plannen.” Die samenwerking is belangrijk voor het uitbreiden van het regionale netwerk tot een landelijke containerlijndienst. “Vrijwel alles wat nu in containers over de weg wordt vervoerd, kan ook met onze kleine containerbakken over het water worden getransporteerd.” Jacco Wakker startte twintig jaar geleden in de binnenvaartsector. Hij ontwikkelde vernieuwende ideeën die hij toepaste in de vaartuigen en hulpmiddelen die hij, in Jacco Wakker heeft met zijn duwboot Devotion en het afzinkbaar ponton Deliver een combinatie die speciaal voor de Urkersluis en de Urkervaart is gemaakt. Dezelfde afmeting heeft hij voor de containerbakken in gedachten. eigen beheer, ontwikkelde en bouwde voor gebruik binnen zijn bedrijf. Deliver BV, één van zijn bedrijven, is gespecialiseerd in het vervoeren van woonarken over water. Dit gebeurt met behulp van een afzinkbaar ponton en een duwboot. Binnen Deliver zal Wakker een apart onderdeel oprichten voor de containervaart. De jonge schippersvrouw loopt met haar herdershond naar het dorp. Het is lekker weer en op de bankjes aan de haven zitten toeristen. Als de schippersvrouw wat verder doorloopt, hoort ze hoe een man met barse stem een oudere vrouw weg stuurt omdat zij een zakje in een afvalbak wil stoppen. “Hee, wij zitten hier een ijsje te eten en hebben geen zin in een hondendrol op 40 centimeter afstand.” “Ik moet alles opruimen wat mijn hond laat vallen. En daar zijn deze bakken voor”, verontschuldigt de oudere vrouw zich. “Als ik de boel niet opruim kan ik zelfs een flinke boete krijgen.” Bij de volgende afvalbak verdedigt men ook fel het toeristische territorium en de derde afvalbak zit vol rommel. De vrouw loopt door en staat naast de schippersvrouw als een grote grove kerel, die blijkbaar alles meegekregen heeft, luid zijn ongenoegen prijs geeft: “We leven hier al bijna in een communistisch land. Je mag niet meer roken en zelfs het hebben van een hond wordt ontmoedigd.” De beide vrouwen knikken instemmend maar bij de volgende handeling kijken ze voornamelijk zeer verbaasd. Hij grist het zakje uit de hand van de oudere vrouw en smijt het met een ferme boog in het water. “Onzinnige regels werken niet.” En als ze hem nogal verbaasd aankijken: “Ja, ja. Kakkie in het bakkie, en desnoods in je eigen afvalbakkie dat maar eens in de twee weken opgehaald wordt. Wat zal dat meuren in de zomer!” “Maar zijn er hier dichtbij dan helemaal geen speciale veldjes die regelmatig schoongemaakt worden door de gemeente?” vraagt de jonge schippersvrouw verbaasd. “In de kern en aan de haven is er helemaal niets zelfs en dat is jammer”, zegt de grote kerel die veel verstand van honden blijkt te hebben. “Het is een jonge hond namelijk heel goed aan te leren waar hij het moet doen. Maar als ie het eerst een kwartier op moet houden, heeft ie het al lang ergens onderweg gedaan. En daardoor ontstaat een probleem.” De man en de oudere vrouw praten nog steeds over de hondenbelasting die de gemeente opstrijkt als de jonge schippersvrouw terug naar boord loopt. Ze wijst het beest er op dat hij daar meer vrijheid geniet dan aan de wal. En zowaar: het lijkt wel of het grote dier aandachtig luistert en instemmend knikt. VARELING door Irene Bruyninckx Stuurhuis stort naar beneden: kapitein gewond Aan boord van de Amberes is kapitein Thierry Lauwers donderdagavond 12 februari zwaar gewond geraakt toen het stuurhuis 3 meter naar beneden viel. Terwijl het Belgische estuaire containerschip net was afgemeerd in Zeebrugge, wilde de kapitein het stuurhuis laten zakken. Even gebeurde er helemaal niets, en toen stortte het stuurhuis met een noodvaart naar beneden. De ravage was enorm: de lessenaar brak doormidden en alle ramen klapten. De kapitein raakte gewond door de val. Die veroorzaakte een open beenbreuk, waaraan de man geopereerd moest worden. Het schip is met twee zeeslepers naar Antwerpen gebracht. Daar gingen vorige week inspecteurs aan boord om de oorzaak te onderzoeken. De uitkomst daarvan is nog niet bekend. De Amberes kwam in 2007 in de vaart. Het was het eerste speciaal gebouwde zeewaardige containerbinnenvaartschip. Het onderhoudt een vaste dienst tussen Zeebrugge en Meerhout. Alle Scania en Sisu motoren, voor elke toepassing voldoen 100% aan de norm Professionals in TOP performance

Binnenvaartkrant