Views
3 years ago

2009-05

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Februari
  • Rotterdam
  • Wensen
  • Behouden
  • Vaart

De Binnenvaartkrant 62

De Binnenvaartkrant 62 24 februari 2009 Veerdienst Gorinchem krijgt multifunctionele veerboot Vanaf 1 juli pendelt de multifunctionele veerboot Gorinchem X tussen Gorinchem en Sleeuwijk. Het schip krijgt naast personenvervoer een belangrijke taak bij calamiteiten. De snelle en wendbare ‘oeververbindelaar’ is bedoeld voor 24 passagiers, maar kan ook als blusboot worden ingezet. Die specifieke eigenschap, de hoge veiligheidseisen plus de aangebrachte voorzieningen voor gehandicapten brengen de kosten op 1,2 miljoen euro. Het casco (19 x 15 meter) wordt gebouwd bij Van Noorloos Casco Bouw in Werkendam. Veerdienst Gorinchem exploiteert de veer(blus)boot die tijdens de spits volgens dienstregeling gaat varen. Wil iemand de oversteek maken tijdens ‘stille’ uren dan kan het schip worden opgeroepen. Ook wil de veerdienst het nieuwe vaartuig inzetten als watertaxi naar iedere gewenste locatie. Het ontwerp wordt voor de verbinding tussen Werkendam en Hardinxveld als “interessant” bestempeld. De drie oevergemeenten spraken hierover in het verleden regelmatig met elkaar. Over een mogelijke voetveerverbinding tussen Werkendam en Gorinchem valt niet meer te melden dan dat dit punt geagendeerd staat. Naar megaklus op Grensmaas De Merwede 28 is in Limburg gearriveerd en wordt daar opgebouwd en voorbereid voor het baggerwerk op de Grensmaas. Begin deze maand werd de deels afgebroken baggermolen van Ballast Maatschappij Merwede vanuit Wessem naar Itteren gesleept om zich te voegen bij zijn collega-baggermolens Rotterdam 3 van de firma Dekker en de Friesland van de Niba. Gezamenlijk gaan zij de Grensmaas ‘te lijf ‘. Het 1000 ton wegende gevaarte is versleept door Voets Shipment uit Maasbracht, die daarvoor de Bonaire en de Merwede 6 inzette. Alleen bij de brug van Illikhoven was het even uitkijken geblazen. Tussen de onderkant van de brug en de bovenkant van de baggermolen bleef slechts een ruimte van een paar centimeter over. “Maar we zijn veilig in Itteren gearriveerd”, aldus Frans van Dijk, transportplanner bij Voets. De dagen na het transport is nog eens 600 ton aan onderdelen naar Itteren vervoerd. Daar wordt de molen momenteel opgebouwd. In april moet hij operationeel zijn. De Merwede 28 is uitgerust met twee enorme grijpers. Die worden in eerste instantie ingezet. Daarna wordt de Merwede 28 omgebouwd en krijgt hij tot taak het over lopende banen aangevoerde grind uit de droge winning te breken en te sorteren, voordat het in schepen of bakken wordt gestort. (foto Jo Bindels) Voor het ms Allegonda verzorgen wij de bevrachting. Inbouw en Reparatie Scheepsmotoren Onderhoud en Constructie Stuurwerken en Roeren Wij wensen schip en bemanning een goede en behouden vaart. Wij verzorgden de volledige afbouw van het ms Allegonda en wensen Buijks Duwvaart B.V. een behouden vaart. Maasdijk 7 - 4941 GB Raamsdonksveer - Tel. (0162) 518700 - Fax (0162) 518844 Amer Shipping bv Keizersveer 1b, 4941 TA RAAMSDONKSVEER Tel.: 0162-58 00 41 Fax: 0162-5116 28 DOLO r e p a i r Doctor Plesmanstraat 26 3331 KH Zwijndrecht T. 06 20832523 Wij wensen Buijks Duwvaart B.V. veel succes en een behouden vaart met het ms Allegonda. Wij wensen Buijks Duwvaart B.V. en bemanning veel succes en behouden vaart met het ms Allegonda Leuth tel: 024-6638833 fax: 024-6638834

De Binnenvaartkrant 63 24 februari 2009 Restaurant Zijdewinde gaat goed van start “Voorheen zat ik altijd aan de andere kant van de bar” Waar vroeger aan de binnenkant van de Waaldijk in het Gelderse Bemmel een grote glazen kas stond van tuinder Pierre Disveld, staat sinds afgelopen najaar een modern restaurantgebouw. Door omstandigheden, verband houdend met de Waalsprong van de gemeente Nijmegen, heeft Pierre het vorig jaar het roer omgegooid en is hij de horeca in gedoken. Restaurant Zijdewinde heeft al naam en faam gekregen in de regio en vol vertrouwen ziet Pierre het nieuwe seizoen tegemoet. Halverwege de vorige eeuw nam Pierres vader het tuinbouwbedrijf in Bemmel van diens vader over. “In 1977 kwam ik bij mijn vader in de zaak”, vertelt Pierre, “en in 1992 nam ik van hem over. Maar toen de plannen voor de Waalsprong bekend waren, wilde de stad Nijmegen graag alle tuinderijen hier opkopen en er woningen plaatsen. De tuinders kregen toen een keus; ofwel verkassen naar een groot centraal tuinbouwgebied dat bij Huissen aangelegd zou worden, of stoppen. Wij zagen dat niet zitten. Wij vonden dat we op een heel mooie locatie zaten; dus verkoop was voor ons geen optie. Wel wilden we zelf iets nieuws gaan ontwikkelen, want daar ben je ondernemer voor. Toen heb ik in 1998 plannen opgepakt om de richting van de horeca in te gaan. Dat heb ik daarna met de gemeente overlegd, omdat de horeca me in die periode eigenlijk al aantrok.” “Ik zat voorheen eigenlijk altijd aan de andere kant van de bar. Contact hebben met mensen heeft me altijd wel aangetrokken. Daarbij dacht ik dat de horeca ook wel iets voor mijn kinderen zou kunnen zijn. Aanvankelijk gingen de onderhandelingen met de gemeente maar moeizaam, doch sinds we onderdeel zijn van park Lingezegen, dat nog ontwikkeld moet worden tussen Arnhem en Nijmegen, verliep alles veel vlotter. Vervolgens kregen we daarna zelfs een voorbeeldfunctie: dat een ondernemer gemakkelijk om kan schakelen. En van dat park zijn wij nu het meest zuidelijke puntje.” Restaurant Zijdewinde ligt aan de binnenkant van de Waaldijk. Links is de Kolk van Elferen te zien. Sidewinde Dan vertelt Pierre hoe hij eigenlijk aan de naam van zijn restaurant kwam. “Ik had een historicus op bezoek en die vertelde over Sidewinde. Rond 1200 lag hier een dijkje om het kwelwater tegen te houden en dat heette zo. Daarom heb ik mijn restaurant de naam Zijdewinde gegeven. Eerst wilde ik een boerderijrestaurant laten bouwen, maar die heb je in de omgeving al zo veel. Daarom adviseerde mijn architect me om er een mooi modern restaurant van te maken.” Pierre Disveld is de eigenaar van Zijdewinde en Sjaan Huisman is zijn bedrijfsleider. In totaal werken er in het bedrijf vier vaste medewerkers en ongeveer vijftien oproepkrachten voor de drukke tijden. “Ik had altijd al aan een pannenkoekenhuis gedacht. En nu is het eigenlijk een restaurant met speciale pannenkoeken, met daarnaast de mogelijkheid om ook gewone warme maaltijden te gebruiken. In de praktijd komt het er op neer dat onze omzet voor 50 procent uit gewone warme maaltijden komt en voor 50 procent uit pannenkoeken. Want veel mensen komen om pannenkoeken te eten en als ze dan de kaart zien, willen ze soms toch iets JOECHJACHEN Een serie over horeca aan het water | door Harrie van Eeuwijk Pierre Disveld en Sjaan Huisman. (foto’s Harrie van Eeuwijk) anders hebben. Dan kiezen de kinderen bijvoorbeeld een pannenkoek en nemen de ouders een biefstuk met toebehoren.” Waalpannenkoek Het restaurant valt qua prijs in de middenklasse. “We hebben pannenkoeken vanaf 7 euro, maar we hebben ook specialiteiten van 13 euro. Zo hebben we bijvoorbeeld de Waalpannenkoek met rivierkreeftjes en gamba’s en pannenkoeken met een stoofpotje erop. Ook hebben we een zogenoemde Uiterwaardenpannenkoek. Dat is een vegetarische pannenkoek, die gevuld is met bosui, notensla, paprika en blauwe kaas.” “De ruimte bestaat uit een benedenzaal, waar we ongeveer honderd gasten kunnen ontvangen, en nog een bovenruimte in de vorm van een vide”, vertelt bedrijfsleider Sjaan. “Die bovenruimte, waar we plaats hebben voor ongeveer tachtig gasten, willen we vooral gebruiken voor gezelschappen die hier iets bijzonders willen komen vieren, zoals een verjaardag of een ander feestje. En daarvoor kan men dan ook buffetten krijgen. Die buffetten zijn alleen voor gezelschappen vanaf 25 personen.” “We zouden in de benedenzaal wel meer mensen kunnen ontvangen, maar dan moeten we de tafels en de stoelen dichter bij elkaar plaatsen. We blijven er juist naar streven om daar tussenin veel ruimte te houden.” Lunches Op het terras kunnen ongeveer honderd gasten een plaats vinden. Zodra de zon schijnt, zitten er ook daadwerkelijk mensen op het terras. “Als straks het voorjaar begint, gaan we ook lunches verzorgen. Dan zullen we ook broodjes gaan verkopen”, vervolgt Pierre. “Ons terras, dat van begin april tot eind oktober open is, ligt aan een mooie plas. Die is na een dijkdoorbraak in 1515 ontstaan en kreeg toen de naam Kolk van Elferen. Van Elferen was de naam van de familie die toentertijd hier woonde. Later, in 1799, was hier weer een dijkdoorbraak en toen is zelfs het toenmalige dorpje Doornik helemaal weggevaagd. Vlak naast die plas hebben we voor de kinderen een ruime speelgelegenheid onder de bomen.” Van 1 november tot 1 april is de zaak op maandag gesloten, maar in het zomerseizoen is Restaurant Zijdewinde elke dag geopend. Dan zijn de openingstijden afhankelijk van de drukte en van de weersomstandigheden. “We hebben hier veel passanten, Heeft u iets te vieren? Ga gezellig varen!! bruiloften, recepties, opleveringen, personeelsfeesten T 0181-626126 F 0181-624702 www.partyschepen.org zowel fietsers als wandelaars”, merkt Pierre op. “Maar ook mensen uit de omliggende dorpen komen hier naar toe. Vooral op zondag is het altijd heel druk en dan is het ook verstandig om tevoren te reserveren.” Fietsroutes Vanaf Zijdewinde zijn door de omgeving prachtige fiets- en wandelroutes te starten. “Daar hebben we allerlei folders voor. Men kan zijn auto hier parkeren, want we hebben een groot parkeer terrein”, legt Pierre uit. “Verder wordt er misschien van hieruit ooit nog een kanaaltje gemaakt naar de Linge. Dan wordt het voor de mensen uit de recreatievaart ook voortaan mogelijk om gemakkelijk naar ons te komen.” Vervolgens is het zijn bedoeling om aan de achterkant van het gebouw nog een zaal bij te bouwen; voor grotere partijen. “Daar is vanaf het begin van de bouw al rekening mee gehouden en daar is toen ook al vergunning voor verleend. Daar zullen dan ongeveer gezelschappen tot ruim honderd gasten een goede accommodatie vinden. Maar dat betekent wel, dat ik dan binnen vijf jaar moet beginnen met de afbraak van het gedeelte van de tuinderij, wat er nu nog over is. Want de gemeente wil geen dubbele bestemming op het perceel houden. Ik had voor het huidige gebouw al 700 meter kas afgebroken, maar er staat nu nog 4300 meter kas op ons terrein. Dus er staat voor de toekomst nog heel wat op stapel.”

Binnenvaartkrant