Views
3 years ago

2009-05

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Februari
  • Rotterdam
  • Wensen
  • Behouden
  • Vaart

De Binnenvaartkrant 56

De Binnenvaartkrant 56 24 februari 2009 Wij feliciteren Michand N.V. van harte met het mts Paganini. ARMADOR MARINE SERVICES www.cornetgroep.nl

De Binnenvaartkrant 57 24 februari 2009 Gerwil Crewing regelt Filippijns personeel voor de binnenvaart van a tot z DOOR JAN JOHAN TEN HAVE Gerwil regelt al jaren Filippijns personeel voor de koopvaardij. Daarbij leerde directeur Louwe Hakvoort de Filippijnen kennen als sociale, vriendelijke en behulpzame mensen die gemotiveerd en betrouwbaar zijn en hard willen werken. Nu het ook in de binnenvaart steeds moeilijker wordt om capabel personeel te krijgen, heeft Hakvoort zijn dienstverlening onder de noemer Gerwil Crewing uitgebreid naar de binnenvaart. Er varen op de West-Europese binnenwateren circa vijftien schepen rond die door Gerwil Crewing zijn bemand met Filippijnse krachten. Hakvoort verwacht dat dit aantal eind dit jaar is uitgebreid tot vijftig. “Wij willen gestaag groeien, niet explosief”, legt hij uit. “Een goede sfeer heeft een bijzonder positieve invloed op het werkklimaat aan boord. Om de sfeer goed te houden moet er sprake zijn van een match tussen de mensen aan boord. Daar steken wij veel tijd en energie in en dat willen wij blijven doen.” Er varen inmiddels zo’n vijftien schepen rond die door Gerwil Crewing zijn bemand met Filippijnse krachten. Visa De uitbreiding van de dienstverlening naar de binnenvaart betekende ook een uitbreiding van de diensten. “Voor de zeevaart heb je geen documenten als visa en tewerkstellingsvergunningen nodig, voor de binnenvaart wel”, legt hij uit. “Nadat de vraag tot ons kwam in 2007, kostte dit wel wat voorbereidingstijd. Vorig jaar plaatsten wij de eerste Filippijnse werknemer aan boord van een Nederlands binnenvaartschip en inmiddels is Gerwil Crewing volop in bedrijf.” Voor de Filippijnen in de binnenvaart is Gerwil Crewing volledig juridisch werkgever. “Vele aanvragen moeten juridisch gezien door de werkgever worden gedaan. Die hele rompslomp nemen wij de scheepseigenaren uit handen”, legt Hakvoort uit. Daarnaast verzorgt Gerwil Crewing de reisdocumenten en alle administratieve handelingen. Zelfs degelijke en veilige werkkleding krijgen de Filippijnse matrozen van Gerwil Crewing, dat in vrijwel alle opzichten hun werkgever is. Alleen voeren zij hun werk uit aan boord van een schip. Koopvaardij Hakvoort: “Gerwil Crewing is een volledig uitzendbureau en regelt als zodanig het Filippijnse personeel van a tot z. Dat begint bij de werving en selectie. Dit gebeurt via de Filippijnse vestiging Gerwil Crewing Philippines Inc. Nadat wij in 2004 begonnen met Gerwil voor de koopvaardij, hebben wij die vestiging al snel in het leven geroepen omdat sommige Filippijnse bureaus niet erg betrouwbaar bleken.” Hakvoort vertelt hoe het allemaal begon: “Ik was van jongs af in de koopvaardij werkzaam en ging in 1998 varen op een eigen schip. Wij deden veel aan het opleiden van jonge mensen door middel van onder meer stageplaatsen. Wij staken daar veel energie in om de doorstroom te bevorderen.” “Van collega’s kregen wij meer en meer de vragen naar personeel, meer dan wij konden leveren. Daarop legde ik mij toe op de Filippijnen.” In 2004 bracht hij deze activiteit “Filippijnse matrozen zijn sociaal, vriendelijk, behulpzaam, betrouwbaar en gemotiveerd”, zegt Louwe Hakvoort. (foto’s Gerwil Crewing) onder in het speciaal daarvoor in het leven geroepen bedrijf Gerwil, genoemd naar zijn vrouw Gera en zijn dochter Willeke. Nederlands recht Na de werving en selectie neemt Gerwil Crewing de betreffende Filippijnen in dienst, regelt het alle benodigde vergunningen en documenten en handelt het alle administratieve handelingen af, inclusief loonbetaling en afdracht van belastingen en premies. “De scheepseigenaar heeft er geen omkijken naar en dit alles wordt vooraf contractueel vastgelegd”, zegt Hakvoort. “Een ander voordeel van deze constructie is voor de scheepseigenaar dat hij te maken heeft met een Nederlandse partij en dat er dus te allen tijde Nederlands recht en toezicht van kracht zijn.” Gerwil Crewing plaatste ongeveer een jaar geleden het eerste Filippijnse personeelslid aan boord van een Nederlands binnenvaartschip. “De ervaringen zijn bijzonder positief”, vertelt Hakvoort. “Alle matrozen die wij plaatsen, hebben minstens twee jaar ervaring. Die ervaring hebben zij opgedaan op kleine zeeschepen, waar zij te maken kregen met hetzelfde brede scala aan werkzaamheden dat zij ook tegenkomen in de binnenvaart.” “De mensen die wij plaatsen in de binnenvaart moeten serieus geïnteresseerd zijn, flexibel en multifunctioneel inzetbaar. Ons bedrijf is klein, de lijnen zijn kort en de betrokkenheid bij zowel onze opdrachtgevers als de Filippijnse medewerkers is groot. Wij willen voor beide partijen wat betekenen.” Delfzijl krijgt Seaports Experience Center >> DOOR JAN JOHAN TEN HAVE Delfzijl krijgt een Seaports Experience Center. Dit centrum moet Havengebied Delfzijl en de Eemshaven in de markt zetten bij leerlingen, studenten, werkzoekenden en andere belangstellenden. Het centrum is naar verwachting komend voorjaar operationeel. Het Seaports Experience Center krijgt op het terrein van arbeidsmarkt, onderwijs, informatie en promotie een coördinerende en uitvoerende functie. Met het centrum willen de initiatiefnemers het bedrijfsleven en belangstellenden ondersteunen en informeren. Personeelstekort Daartoe hebben Groningen Seaports, Hanzehogeschool Groningen, ISD Noordoost, Werkplein Eemsdelta, Noordelijke Regieraad Bouw en de provincie Groningen de handen ineengeslagen. Huidige en nog te vestigen bedrijven in de Eemshaven en in het havengebied Delfzijl komen maar moeilijk aan voldoende en gekwalificeerd personeel. De verwachting is dat dit steeds moeilijker wordt. Het Seaports Experience Center wil daarom leerlingen, studenten en werkzoekenden interesseren om te komen werken in de Delfzijlster havenwereld. Het centrum legt de verbinding tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt. Het Seaports Experience Center richt zich ook op het coördineren van activiteiten tussen onderwijs en arbeidsmarkt. Zo kunnen bedrijven er in de toekomst stageopdrachten en -projecten aanbieden en leer-/ werkplekken aanmelden. Scholieren kunnen er terecht voor het vinden van een stageopdracht of leer-/ werkplek. In het centrum is alle relevante informatie beschikbaar over de Eemshaven en het havengebied Delfzijl. Marketing Het Seaports Experience Center krijgt ook een belangrijke rol in de marketing van de beide havens, en een informatie- en promotiefunctie. Daarnaast gaat het rondleidingen, excursies en bedrijfsbezoeken in het havengebied verzorgen. De initiatiefnemers werken de komende maanden aan een ondernemingsplan waarin de invulling van al die functies wordt uitgewerkt. Dit plan biedt de basis voor de verdere samenwerking. Tevens zal worden gezocht naar een geschikte locatie voor het centrum. GBS brengt Paganini in de vaart Vervolg van pagina 55 De giek is uit de stal van Van Wijk, heeft een lengte van 26 meter en kent een noviteit. De twee delen van de reling van de giek kunnen hydraulisch worden neergeklapt. Dat levert voor de kruiplijn een voordeel op van ruim 50 centimeter. Over de verdere inrichting van dit schip en de schepen die nog volgen kunnen we duidelijk zijn. Erik Vermeylen drukt ook hier zijn ervaringsstempel. In de machinekamer de onvoorwaardelijke zes cilinders van ABC met daarop een koperen plaatje waarop is af te lezen dat er maar liefst 1800 pk wordt geleverd bij een zuinig 1000-toerental. De hoofdrol in de machineruimte van het voorschip is weggelegd voor twee Cummins QSK 15 motoren, twee Cummins-generatoren en de Verhaar-boegschroefinstallatie. De twee Bornemann-ladingpompen leveren ieder een capaciteit van 500 m3 per uur voor levering van stookolie. De kleinere Bornemann-pomp voor gasolie levert 350 m3 per uur. Hoogendoorn heeft de betimmering gerealiseerd met het accent op kersenhout. Eveneens op GBS’s lijstje van terugkerende leveranciers staat bij het stuurhuis de naam van Kampers. Nieuw kantoor Hoewel er alle reden is voor een open deur-dag wordt die toch nog eventjes uitgesteld. Zoals opgemerkt komen er nog meer nieuwe schepen in de vaart en ook de kantoren van GBS krijgen te maken met nieuwbouw. In de onmiddellijke omgeving van de Noordkaai/Mexicobrug wordt aan de Kambalastraat 16 een nieuw kantoorpand opgeleverd waar de gezamenlijke ondernemingen van GBS hun intrek zullen nemen. Later dit jaar zal één, allesomvattende open dag worden gehouden.

Binnenvaartkrant