Views
3 years ago

2009-05

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Februari
  • Rotterdam
  • Wensen
  • Behouden
  • Vaart

De Binnenvaartkrant 2 24

De Binnenvaartkrant 2 24 februari 2009 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever Riomar BV Adres redactie en acquisitie Bezoekadres Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Postadres Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam Acquisitie Tineke Leeuwestein Monique van Thull Vanessa Lingsveld Lotte Verschoor Secretariaat Karin Hell (Office Manager) Marie-Louise Hell (Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-50645515 martin.dekker@upcmail.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Harry van Eeuwijk (Oost-Nederland) T 024-3584468 F 024-3584468 h.eeuwijk@hetnet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@wanadoo.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaart@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0653-451318 b.dewitte@chello.nl Lay-out Maureen van Gent Steven Chiang San Lin Druk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. VOOR KVB DÉJÁ VU ZIJN WIJ OP ZOEK NAAR matrozen en stuurmannen met ervaring in de binnenvaart. In het bezit van dienstboekje. Voor meer informatie info@ advancedpersoneelsdiensten.nl GEVR. STUURMAN EN 2 MATROZEN op duwboot, weekend vrij, eigen verv. of rijbewijs. Vaart voorn. in België 0032-475547476 / 0653312888 GESUCHT SCHIFFSFÜHRER mit Patent mindestens bis Mannheim mit Erfahrung Neckar und Mosel, 14/14, Lohn (sprechen Sie Telefonisch ab). Tel. 0049-1709374803 (tms Elisabeth) TE KOOP Zon / lichtpanelen, 12-24 Volt, omv. 230 Volt. Accu’s compr. Koelkasten LED verl. Tel. 051-5431920 www.aquasolar.nl Franko in Ned. GEZOCHT Schippersechtpaar, vaart NL/BE. Tel. 0032-496107650 TE KOOP/ TE HUUR Duwbak 76,5x11,40 mtr., 2351 t. Duwbak 70x9,5 mtr.,1531 t. Duwbak 70x9,5 mtr., 1350 t. 3 ruimen. Duwbak 61,50x7,80 mtr., 885 t. 2 ruimen. Ponton 39x16.20 mtr. Ponton 20x10,50, zelfv. 2xDAF. Deltavlet 14,50x4,10 mtr. 360 pk/GM. Sleepboot 19x5,75 mtr. 500 pk. Tel. 06-54794036 TE KOOP Nieuwe boegschroeven: 704 pk schroef 1.3 meter, 500 pk schroef 1.2 meter, 430 pk schroef 1 meter. www. botermantechniek.nl tel. 06-54287373 GEVRAAGD Schippersechtpaar voor vaart BE/NL. Int. cond. Tel. +32 499 731 631 VOOR DE PASSAGIERSSCHIP BRILIANT zijn wij op zoek naar stuurmannen, machinisten, matrozen en deksman met ervaring in de Binnenvaart, in het bezit van dienstboekje, het vaarsysteem 6wk/2wk., het salaris vlgs CAO Binnenvaart. Voor meer info. 06-22424148 GEZOCHT? MATROOS/HEIER voor aan boord, kraanschip Muretto. Kantoor: Herman van Veen 0418-515792. Mobiel: Martien Busker 06-53325011 GEVRAAGD Op mbs, loon en vrijetijd n.o.t.k. 06-22738072 GEVRAAGD VOLMATROOS op mbs Jelmer, weekend vrij, loon n.o.t.k. Tel. 06-53116426 TE KOOP Woonark te Maasbracht met vaste ligplaats. Inl. tel. 06-51034674 TELULAR PHONECELL SX5D incl. driver softw., handl. NL. Toestel door Dekatel getest en goed bevonden. €175. 035-5258204 GEVRAAGD OP DUWBOOT INCA stuurman, 2 wk/ 2wk. Vaargebied NL/ BE. Tel. 06-51485561, Tel. 0032-478960147 GEVRAAGD MAT./VOLMATR. OF STUURMAN i.b.v. dienstboekje, weekend vrij. Duwsleepboot Mazzel. Tel. 06-51408413 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Tyda Kyra 1 lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 GERWIL CREWING ZOEKT: Functie: lichtmatroos of matroos voor het m/s Catharina Elizabeth. Functie vereisten: i.b.v. dienstboekje met functie lichtmatroos/ matroos. Vaar/verlof i.o. - loon conform CAO. Tel. 0527-690013 GERWIL CREWING ZOEKT Functie: 2 lichtmatrozen of matrozen voor het m/s Torenvalk. Functie vereisten: i. b.v. dienstboekje met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. - loon conform CAO. www.gerwil.com Tel. 0527-690032 GERWIL CREWING ZOEKT Functie: lichtmatroos of matroos voor het m/s Immanuël. Functie vereisten: i. b.v. dienstboekje met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. - loon conform CAO. www.gerwil.com Tel. 0527-690032 Aankoop/verkoop Zeeschepen DSM shipbrokers Tel 0646-222111 www.shiptrade.nl ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. 95,- 150 Amp. 120,- 200 Amp. 160,- 230 Amp. 175,- Optima CCA 815 175,- Excl. BTW - 2 jaar garantie TRACTIEBATTERIJEN 520 Amp. 1250,- 620 Amp. 1325,- 720 Amp. 1425,- 820 Amp. 1550,- 920 Amp. 1750,- 1040 Amp. 2090,- 1160 Amp. 2240,- Prijzen exclusief trog exclusief BTW 4 jaar garantie Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl GERWIL CREWING ZOEKT Functie: 2 lichtmatrozen of matrozen voor het m/s Elmaro. Functie vereisten: i.b.v. dienstboekje met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. - loon conform CAO. www.gerwil.com Tel. 0527-690032 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Sipisto 1 lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/ matroos. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Wilhelmina 1 lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? G E B R U I K V O O R I E D E R E L E T T E R , L E E S T E K E N E N S P A T I E E E N H O K J E . H O U D T U S S E N I E D E R W O O R D E E N H O K J E L E E G . Bij het plaatsen van 3 kickers aaneensluitend betaalt men (totaal) Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 3,65 extra administratiekosten. Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres Telefoonnummer __________________________________________________________________ Postcode Email __________________________________________________________________ Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: Uw kicker wordt als service gratis op onze website geplaatst. Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven.* (Post)bankrekeningnummer: _____________________________________ Tenaamstelling rekeninghouder: __________________________________ Banknaam: _____________________________________________________ Land + plaatsnaam van uw bank: _________________________________ U ontvangt binnenkort een faktuur waarop staat genoteerd wanneer het bedrag van uw rekening wordt afgeschreven. Datum: _______________ AL MEER DAN80 JAAR HET BETROUWBARE ADRES VOOR DE SCHEEPVAART DUITS TOPFABRIKAAT TRACTIE Type Ampère 20 uur Afmeting in mm L x B x H Nettoprijs per stuk (vanaf 15-01-2009) PZS 5400 540 650 x 420 x 450 1.400,- PZS 6480 630 750 x 420 x 450 1.550,- PZS 7560 730 860 x 420 x 450 1.750,- PZS 8640 830 970 x 420 x 450 1.900,- PZS 9720 940 1066 x 420 x 450 2.100,- PZS 10800 1150 1190 x 420 x 450 € 2.500,- Voormelde prijzen zijn INCLUSIEF MONTAGE EN TRANSPORT, GEEN VOORRIJKOSTEN, exclusief BTW. Prijs kunststof container: € 200,-- per stuk, exclusief BTW. Garantie: 72 maanden pro rata, waarvan de eerste 24 volledig. Levering in Nederland + België + Duitsland. Volautomatische tractielader: passende type c.q. prijs: op aanvraag. Alle andere start- en tractiebatterijen op aanvraag. Prijswijzigingen voorbehouden. - + Nieuwe Havenweg 15b - 6827 BA - Arnhem P. Montens afd. Scheepvaart Tel.: 026-3614810 - fax 026-3612585 - www.komeet-accu.nl GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Vigilate 1 lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 K I C K E R S GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Formentera Handtekening: ______________________ Stuur uw ingevulde kickerformulier naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12 1x 9,60 14,75 * Automatische afschrijvingen zijn alleen mogelijk vanaf Nederlandse en Duitse bankrekeningen. Heeft u een andere buitenlandse rekening dan ontvangt u van ons binnenkort een faktuur. Dealer 1 lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 3x 22,25 32,60 20,20 44,25 24,35 54,90 29,50 65,25 34,95 75,85 40,15 87,50

De Binnenvaartkrant 3 24 februari 2009 Bescheiden gebruik van de Betuwelijn Helemaal ongebruikt is de Betuwelijn niet, maar het aantal treinen dat er dagelijks op rijdt, is nog lang niet genoeg om van een rendabele spoorlijn te spreken. De Betuwelijn moest er komen, vooral voor de Rotterdamse haven. Het is lastig nu aan te tonen of de haven inderdaad wel vaart bij de aangelegde spoorlijn van 4,7 miljard euro, het duurste bouwproject van de Nederlandse overheid ooit. Lijn of route? De overslag zakt dit jaar in en het vervoer over de Betuwelijn neemt toe. Dat mag ook wel, want op dit ogenblik rijden per week zo’n 200 treinen over de goederenspoorlijn tussen de Rotterdamse haven en de Duitse grens. Dat is een vijfde deel van de geprognosticeerde hoeveelheid treinen van duizend per week. De groei voor dit jaar was aanvankelijk begroot op 150 treinen per week extra, maar dat is naar beneden bijgesteld naar vijftig. Dus aan het eind van het jaar rijden er 250 treinen per week, als alles loopt als verwacht (dat natuurlijk niet zo waarschijnlijk is). De groei van de Betuwelijn is op zich al een mirakel, want in Duitsland heeft de recessie keihard toegeslagen en meer dan de helft van de goederentreinen en wagons staat De woorden Betuwelijn en Betuweroute blijven door elkaar gebruikt worden in de literatuur en berichtgeving over de spoorlijn. In feite werd halverwege de jaren ’90 door het ministerie van V&W besloten dat voortaan over de ‘Betuweroute’ moest worden gesproken, om verwarring met het bestaande spoorlijntje Dordrecht-Geldermalsen te vermijden, dat als de westelijke Betuwelijn te boek stond. Dat probleem speelt overigens niet meer, want dat baanvak heet tegenwoordig Merwede-Lingelijn. stil. DB Schenker (de nieuwe naam van de Duits/Nederlandse spoorvervoerder Railion) was de eerste vervoerder die alarm sloeg vanwege het teruglopende ladingvolume in Duitsland. Kapitaalintensieve industrieën als die van personenauto’s en trucks zijn sterk teruggevallen en de aanvoer voor de industrie was vooral een belangrijke opdracht voor het spoor in Duitsland. De Betuwelijn heeft nog een groot potentieel aan te winnen goederentreinen in het spoorvervoer dat nu nog via de Brabantroute naar Duitsland gaat. De kosten van het rijden op de Betuweroute wegen voor veel verladers niet op tegen de relatieve tijdwinst die ermee wordt geboekt. Er is door de binnenvaart pas laat gereageerd op het initiatief om een spoorlijn parallel aan de Waal aan te leggen en vanwege het belang van de Rotterdamse haven voor de binnenvaart is van enig echt protest ertegen nauwelijks sprake geweest. Ook niet toen minister Maij-Weggen van Verkeer en Waterstaat in 1993 een verzoek van het CBRB om aan te tonen welk potentieel de containerbinnenvaart had, afwees omdat het te veel te maken zou hebben met de toekomst van de Betuwelijn. Pas in 2005 kon Kees de Vries namens de binnenvaart aan de Commissie Duivesteijn – die de rol van de Tweede Kamer bij infrastructurele projecten onderzocht – duidelijk aangeven hoe de binnenvaart jarenlang opzettelijk genegeerd werd om de Betuwelijn gunstig uit de onderzoeken te laten komen. Zo lijkt het wel wat. DB Schenker nam begin deze maand op de Betuwelijn proeven met containertreinen van een kilometer lang. Normaal zijn goederentreinen 700 meter lang. Op de 1-km-trein gaat 150 TEU. (foto DB AG/Ronald Tilleman) “Schort overgangsbepalingen op tot crisis voorbij is” Kantoor Binnenvaart en Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart hebben bij de politiek gepleit voor het voorlopig opschorten van de invoering van de overgangsbepalingen in de technische regelgeving. De binnenvaart heeft te lijden onder de wereldwijde economische crisis daarom verzoeken ze te wachten met de overgangsbepalingen tot de crisis voorbij is. Het gaat om de door de CCR geformuleerde eisen die al van kracht zijn voor nieuwbouwschepen. Voor bestaande schepen zijn er overgangsbepalingen, maar uiteindelijk moeten alle schepen aan de regels voldoen. Er is een clausule in de regelgeving, die bepaalt dat een Commissie van Deskundigen afwijkingen kan toestaan als er sprake is van moeilijk uitvoerbare eisen of onevenredig hoge kosten. CBRB en Kantoor pleiten er nu voor de overgangsbepalingen te verlengen tot de economie aantrekt. De lastenverzwaringen zoudenn nu voor veel schippers niet op te brengen zijn. Keuring In de Tweede Kamer werd daar door verschillende partijen ook op aangedrongen. Maar verantwoordelijk staatssecretaris Tineke Huizinga van Verkeer en Waterstaat voelt daar niet voor, omdat het internationale regelgeving betreft. Ze stelt wel dat ondernemers die in 2009 een keuring van hun schip aanvragen, tot 2016 een geldig certificaat krijgen, waardoor een “natuurlijke opschorting” mogelijk is. Innovatie Syntens en het Marin houden woensdag 11 maart een seminar voor ondernemers in de scheepsbouw. Harald Feijth, innovatieadviseur bij Syntens: “Keer op keer merk ik dat ondernemers verrast zijn als ik ze vertel dat je al voor minder dan 2500 euro advies kunt krijgen bij het Marin.” Onder dagvoorzitterschap van Thecla Bodewes, directeur van scheepswerf De Kaap in Meppel en van Scheepswerven Gebr. G. en H. Bodewes in Hasselt, presenteren het Marin, SenterNovem en Syntens zich. Deelnemende ondernemers kunnen meteen met concrete vragen terecht bij die organisaties. Het seminar wordt gecombineerd met een rondleiding door het Marin, waarbij de test- en simulatiemogelijkheden getoond worden. Deelname kost 50 euro. Aanmelden kan op de website van Syntens. Gerucht Al gehoord van het gerucht dat er veeeel meer geld gestoken gaat worden in de infrastructuur? Dat kan de economie er weer bovenop helpen. Klinkt plausibel, bijna een tikkeltje te verstandig voor dit kabinet, dat tot nu toe de slinkende opbrengst van STEKEN ONDER WATER www.gonlag.nl | door Michel Gonlag de slinkende aardgasreserves liever toestopt aan afkalvende banken om afgekalfde oud-collega’s aan een baantje te helpen. Alleen infrastructuur is natuurlijk niet genoeg, maar de gedachte dat je door een tegenbeweging te maken de zaak weer aan de gang krijgt, is niet zo dom. Er zijn mensen aan het werk, er is handel in bouwmaterialen en je krijgt er nog wat moois voor terug ook. Iets moois als een crisiskanaal tussen Rijn en Rhône of zo. In Nederland doen we gewoon al gek genoeg. Een flinke push in het onderhoud van vaarwegen zou al heel sympathiek zijn. Maar goed dat de vorige kabinetten net hebben gedaan alsof er geen geld voor was. Anders hadden we nu de crisis er niet mee kunnen bestrijden. Bij de vorige depressie ging het in de binnenvaart echt niet zo goed. De crisismaatregel van 1933 maakte een relatief einde aan de absolute armoede onder de schippersbevolking (de armoede werd eerlijker verdeeld). Dat gaat nu natuurlijk anders. Schippersgezinnen zijn gemiddeld minder kinderrijk dan toen en je hebt wel een paar complete schoolklassen nodig om een 135-meterschip te trekken. Krijgt Wim Kok toch nog gelijk met z’n potsierlijke voorstelling van zaken toen hij de binnenvaart omschreef als een stel trekschuiten, bang als hij was dat het publiek zou denken dat er een alternatief zou zijn voor die fantastische Betuwelijn. Een prestigeproject dat nu geen slecht figuur zou hebben geslagen als crisisinfra. De crisismaatregel van ’33 bleef 65 jaar overeind en de afschaffing ervan kostte de Europese Unie een paar honderd miljoen. De wat plompverloren manier waarop de SP zich ‘out of the blue’ maar weer eens sterk maakt voor de EV is eigenlijk helemaal niet leuk voor de schippers die nog steeds dromen van een strak door de overheid geleide marktordening. Het lijkt er een beetje op alsof je een klein kind wakker maakt op z’n verjaardag en zegt dat je een X-box voor hem hebt en dan blijkt het een lege doos met een grote X erop te zijn. Leuk hoor. De ASV is nog lang niet jarig. Emile Roemer heet het Kamerlid dat de klok van de toerbeurt heeft horen luiden maar er nu toch wel aan toe is om aan de wat oudere leden van de fractie te vragen waar eigenlijk die klepel is gebleven. In de Tweede Kamer is de standaardreactie op een motie van dit Kamerlid: “It’s just a Roemer”.

Binnenvaartkrant