Views
3 years ago

2009-05

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Februari
  • Rotterdam
  • Wensen
  • Behouden
  • Vaart

De Binnenvaartkrant 28

De Binnenvaartkrant 28 24 februari 2009 Kunst op het water De snelle veerboot Aqualiner is een varend kunstwerk op de Nieuwe Maas. De leerlingen van de hogescholen op de nieuwe RDM Campus op de Heijplaat worden ermee naar school gebracht. Op maandagmorgen 9 februari voeren de eerste leerlingen naar RDM Campus met de fleurige ferry. De snelle catamaran is beplakt met vrolijke kleuren naar een ontwerp van de 26-jarige kunstenares Kwannie Tang, oud-student aan de Hogeschool Rotterdam. Die ochtend startten op de RDM Campus de eerste lessen voor tweehonderd studenten techniek van Hogeschool Rotterdam. Tijdens een extra onderhoudsbeurt is de snelle ferry van Aqualiner op de werven van Den Breejen en Damen in Hardinxveld-Giessendam op het droge gezet. Met haar ontwerp heeft Kwannie Tang eind vorig jaar een prijsvraag gewonnen die was uitgeschreven door rederij Aqualiner. De rederij wil daarmee onderstrepen dat personenvervoer over water niet alleen snel, maar ook buitengewoon attractief kan zijn. RDM De prijsvraag werd mogelijk gemaakt door het Havenbedrijf Rotterdam, het Ontwikkelingsbedrijf Rotterdam en de RDM Campus. Er waren honderd inzendingen. Een jury onder voorzitterschap van directeur Sjarel Ex van Museum Boijmans Van Beuningen selecteerde het ontwerp van Kwannie Tang als het winnende en typeerde het als “opvallend, publieksvriendelijk, innovatief en toekomstgericht.” De Aqualiner onderhoudt sinds mei 2008 de verbinding tussen het centrum van Rotterdam en het terrein van de voormalige scheepswerf RDM op Heijplaat middenin de Rotterdamse Stadshavens. RDM stond voor Rotterdamse Droogdok Maatschappij. Dit terrein wordt volgens het nieuwe RDM-motto ‘Research, Design and Manufacturing’ ontwikkeld tot een vestigings- en broedplaats voor de creatieve en innovatieve maakindustrie en nieuwe energiedragers. RDM Campus is een project van het Havenbedrijf Rotterdam, Hogeschool Rotterdam en het Albeda College en streeft naar samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven om zo innovatieve technische kennis in het havengebied vast te houden en te stimuleren. Rederij Aqualiner is onderdeel van de Koninklijke Doeksen Transport Group. Op die 9e februari werden de eerste lessen voor 200 techniekstudenten van Hogeschool Rotterdam gestart. Over een jaar biedt RDM Campus ruimte aan 1.000 studenten en tal van innovatieve bedrijfjes. In september verhuizen studenten van de Academie van Bouwkunst (onderdeel van Hogeschool Rotterdam) naar het RDM-terrein. Het bedrijvengedeelte zal in de zomer gereed zijn. I n oktober vindt een grootse feestelijke opening van RDM Campus plaats. Sleepschip Rival naar Havenmuseum De Aqualiner, de speciale veerboot voor de RDM Campus, is een waar kunstwerk geworden. (foto MGR) Het Havenmuseum in Rotterdam breidt zijn collectie uit met een van de grootste, nog in originele staat verkerende, sleepschepen van Nederland. Het gaat om de 67 meter lange en 8,20 meter brede Rival, die afgelopen vrijdag arriveerde. De Rival werd in 1929 gebouwd bij de werf Jan Smit en Zoon in Alblasserdam, in opdracht van Arie Hoek. Tot op het laatst was het schip in bezit van de familie Hoek. De kleinzoon woonde aan boord, samen met zijn vriendin. Het schip was tot 1998 in de actieve vaart. De Rival vervoerde vooral kolen en bulklading richting Duitsland. Het schip heeft ook een lange periode stil gelegen toen het tijdens de Koude Oorlog gebruikt werd voor opslag van munitie. Stilliggen is tijdens het tweede leven bij het Havenmuseum ook het devies. De ruimen van de Rival zullen in samenspraak met de eigenaren worden ingericht voor tentoonstellingen en andere publieksgerichte activiteiten. GA DE UITDAGING AAN EN DOE MEE! WWW.VOORTVARENDBESPAREN.NL

De Binnenvaartkrant 29 24 februari 2009 Ervaringsdeskundige Pieter Aarnoudse richt ShipCrew op “Geen geheimen over Filippijnse matrozen” Openheid en eerlijkheid. Dat zijn woorden die telkens terugkeren in het verhaal van Pieter Aarnoudse die onlangs ShipCrew startte om binnenvaartondernemers aan goede en gekwalificeerde Filippijnse matrozen te helpen. Aarnoudse is ervaringsdeskundige. Tot enkele maanden terug was hij eigenaar van het ms Dependent en had hij zelf Filippijnse personeelsleden. Aarnoudse stopte eind vorig jaar met varen. Hij ging met zijn gezin ging in Sliedrecht wonen en het schip werd verkocht. De overdracht was 5 januari. Op de Dependent voer hij zelf met Filippijnse matrozen. Over die mannen niets dan lof. Maar over de werkwijze van het bedrijf dat de bemiddeling deed, was hij niet te spreken: “Tussen het wettelijke cao loon en het betaalde salaris zat een bedrieglijk verschil.“ Het was in 2007 voor Aarnoudse uiteindelijk reden om zelf Filippijnse matrozen op de loonlijst te plaatsen en toen ook werd het plan geboren om bemanningen aan de binnenvaart te gaan aanbieden. Met de oprichting van ShipCrew bv vorige maand als resultaat. Pieter Aarnoudse voer zelf met Filippijnse matrozen. (foto MGR) Regels Zijn uitgangspunten zijn simpel: open en eerlijk handelen tegenover de Filippijnse bemanningsleden en tegenover de binnenvaartondernemers bij wie ze werken. Consequentie daarvan is ook het naleven van de Nederlandse wetgeving en de binnenvaart-cao. “Je hebt regels waaraan iedereen zich dient te houden. Dat geldt voor uitzendbureaus en ook voor binnenvaartondernemingen. Een goede binnenvaartondernemer is een goede werkgever.” Toen hij zelf nog voer, huldigde Aarnoudse ook dat standpunt. “ik wilde bijvoorbeeld pertinent zeker weten dat mijn personeel conform de cao werd betaald. Daarom doen we dat met ShipCrew ook en is het voor schippers heel transparant wat we betalen. Ik ken geen geheimen voor klanten. Op al hun vragen geef ik antwoord. Ik merk dat veel binnenvaartondernemers bijzonder enthousiast zijn over deze aanpak.” Op die manier weten binnenvaartondernemers ook dat zijzelf aan alle wettelijke verplichtingen voldoen als ze met ShipCrew in zee gaan, aldus Aarnoudse. “Als de leverancier van je bemanning in gebreke blijft, loop je zelf ook gevaar. Door de Wet Ketenaansprakelijkheid ben je als inlener ook aansprakelijk.” Certificeren De oud-schipper laat zijn bedrijf certificeren door de Stichting Normering Arbeid. “Die regelmatige controle van onze boeken en werkwijze biedt klanten garantie dat we correct werken. Ze worden bovendien gevrijwaard voor de Wet Ketenaansprakelijkheid.” Het cao-loon is de ondergrens voor Aarnoudse. “Als een schipper wil dat zijn matroos 200 euro meer verdient, kan dat natuurlijk. Hij betaalt ShipCrew het verschil en wij betalen de matroos 200 euro meer. Ik hoef mijn geld niet te verdienen ten koste van m’n personeel. Ik verdien het met mijn dienstverlening.” Voor de werving en selectie van de matrozen en lichtmatrozen werkt hij samen met een erkend kantoor in Manilla. ShipCrew regelt verder alles; zowel voor de opdrachtgever als de werknemers. Dat begint met de vlucht naar Nederland. “En we proberen ze zoveel mogelijk zelf te halen en brengen om bij de eerste kennismaking aanwezig te zijn. Het gaat ook om de werkkleding: goede werkschoenen, stevige regenkleding en als ze in de winter hier werken ook een winteroverall alles van Nederlandse bodem. Ze krijgen ook een voedselpakket. Vergeet niet dat die mannen hier met bijna niets komen. Na zo’n lange reis moeten ze toch kunnen eten.” Voorlopig richt Aarnoudse zich op Filippijnse matrozen en lichtmatrozen. Dankzij een samenwerkingsverband met een collegabedrijf kan hij binnenvaartondernemers ook helpen als ze liever een Roemeen, Tsjech of Slowaak aan boord hebben. Aqua Kids-toernooi dit jaar pas op 6 juni Het geduld van de voetbalminnende internaatsjeugd wordt dit jaar op de proef gesteld. Het jaarlijkse Aqua Kids Voetbaltoernooi voor Schippersinternaten wordt deze keer namelijk later dan anders gehouden. Door Hemelvaartsdag en Pinksteren kwam Stichting Aqua Kids pas uit op zaterdag 6 juni, twee weken later dan normaal. “Gelukkig kon dat voor voetbalvereniging VVOR ook, en die heeft dispensatie gevraagd en gekregen van de gemeente, zodat we toch nog op de velden mogen”, zegt vice-voorzitter Joop den Haan (mts Favoriet) van Stichting Aqua Kids. Formeel moeten de voetbalvelden na 31 mei met rust worden gelaten zodat ze kunnen herstellen voor het nieuwe seizoen. Den Haan vormt het bestuur samen met voorzitter/penningmeester Alex Veldman (ms Primo) en secretaris Dirk Pols (mts Rainbow). Het Aqua Kids-toernooi beleeft dit jaar zijn veertiende editie. De opzet is in grote lijnen gelijk aan die van 2008. “Vorig jaar was het een supersucces”, aldus Den Haan. “Dat gaan we dus niet veranderen.” Hij doelt onder andere op het centrale plein, waar spelers en bezoekers konden uitrusten, eten en drinken. Dankzij de inzet van de organisatoren, vrijwilligers (uit de binnenvaart en van gastheer VVOR) en de steun van de circa honderd sponsors is het voetbaltoernooi elk jaar een happening. Wat betreft die sponsoring is Den Haan dit jaar voorzichtig, en dat heeft alles te maken met de toestand van de economie. “Ik kan me goed voorstellen dat we daar iets van gaan merken. Maar ik hoop dat mensen en bedrijven ons blijven steunen. Veel van hen zijn goede relaties van ons; dus we zijn er niet zo heel bang voor.” De brieven naar de sponsors gaan volgende week de deur uit. Reageren kan tot 1 april. Dan is duidelijk hoeveel extra voorzieningen Stichting Aqua Kids dit jaar samen met bedrijven uit de binnenvaart kan realiseren voor voetballers en toeschouwers. “Want we willen er natuurlijk wel weer een feest van maken.” Kijk voor informatie over het Aqua Kids Voetbaltoernooi voor Schipperskinderen op de speciale internetsite: www.aquakids.nl. De springkussens worden altijd volop gebruikt. Joop den Haan hoopt dit jaar één van de springkussens te vervangen door een andere kinderattractie. Sponsors zijn van harte welkom met ideeën. (archieffoto MGR) VETH-JET KOPLOPER ONDER DE BOEGSCHROEVEN 99.211 BOEGSCHROEVEN www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69 Raak bij Krammer- en Volkeraksluis Op de late avond van maandag 16 februari vond bij de Krammersluis en bij de Volkeraksluis een aanvaring plaats. In beide gevallen was er alleen materiële schade. Een van de betrokken schepen moest voor reparatie naar een scheepswerf. De Waterpolitie onderzoekt de aanvaringen. Eerst vond bij de Volkeraksluis een aanvaring plaats tussen een coaster en een binnenvaarttanker. Ze lagen beide in de Noordervoorhaven te wachten op een schutting. Tijdens het uitvaren van andere schepen kwamen beide schepen met elkaar in aanvaring. De kop van de tanker raakte het achterschip van de coaster. Volgens de verklaringen tegenover de Waterpolitie voeren ze beide niet. De kapitein van de tanker zegt dat de coaster achteruit kwam en hem raakte; op de coaster luidde het verhaal dat de tanker vooruit kwam en hem raakte. De schade was gering. Een uur later was het bij de Krammersluizen raak. Een leeg binnenvaartschip naderde de Oostelijke voorhaven met de bedoeling te gaan schutten in de bakboordsluis. Door regen was het zicht op dat moment beperkt. Op dat moment verlieten ook schepen de sluis. Een lege tanker verliet na een duwboot met twee geladen bakken de sluis en liep het duwstel in de voorhaven voorbij. De situatie die daarbij ontstond was blijkbaar zo onoverzichtelijk voor de schippers dat het lege binnenvaartschip kop op kop tegen de bakboordsbak van het duwstel voer. Hierbij werd de kop van het lege schip zwaar beschadigd. Op ongeveer 1 meter boven de waterlijn zat een flink gat. Door de klap van de aanvaring viel het schip rond. Nadat bleek dat het schip geen water maakte, meerde het af aan de noordzijde van de voorhaven. Het duwstel voer na overleg verder richting Volkeraksluizen. VETH-Z-DRIVE DE JUISTE WENDING AAN UW VOORTSTUWING 99.211 ROERPROPELLERS www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69

Binnenvaartkrant