Views
3 years ago

2009-05

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Februari
  • Rotterdam
  • Wensen
  • Behouden
  • Vaart

De Binnenvaartkrant 18

De Binnenvaartkrant 18 24 februari 2009 Wij leverden het stuurhuis, geleidekoker en hydrauliek. Wij wensen ms Fitariek en bemanning een behouden vaart. Voor het ms Fitariek leverden en of installeerden wij: Elektrische installatie met 2-draadssysteem, airco en sanitaire installatie, nautische apparatuur Wij wensen schip en bemanning een behouden vaart. Oosthavenzijde 5-Puttershoek-Holland Postbus 5606-3297 ZG Puttershoek Telefoon (078) 676 38 11 Telefax (078) 676 48 53 Kantoor en werkplaats: Sterrekroos 11 4941 VZ Raamsdonksveer Telefoon (0162) 51 25 36 Telefax (0162) 51 76 25 Wij wensen het ms Fitariek en haar bemanning een behouden vaart BUNKERSCHIP “JANNA” NIJVERHEIDSTR. 20 TEL. 010-4508023 FAX 010-4580034 2901 AR CAPELLE A/D IJSSEL Feliciteert V.O.F. T. Bouman met het nieuwe ms Fitariek en wensen u en uw bemanning een behouden vaart. Biesboschhaven Noord 3c, 4251 NL Werkendam Tel.: +31 (0)183-507040, Fax: +31 (0)183-500637 E-mail: info@gallemakelaars.nl Web: www.gallemakeleaars.nl Wij wensen familie Bouman veel succes en een behouden vaart met hun ms Fitariek Beukendaal 2, 2935 SE Ouderkerk aan de IJssel Tel.: +31 (0)180-683245, Mob.: +31 (0)6-53 720533

De Binnenvaartkrant 19 24 februari 2009 Fitariek goed onderweg Dankzij Galle & Roodhart Scheepsbouw en De Waal DOOR JAN HOEK Fitariek is het Arabische woord voor onderweg. Het uit China afkomstige casco van het door Galle & Roodhart Scheepsbouw bij De Waal afgebouwde drogeladingschip Fitariek van Theo en Hieke Bouman is met een kleine vertraging van drie maanden binnengekomen. Na een ‘shopreis’ langs onder andere Veth (boegschroef) en Kampers (stuurhut en kolom van 8,80 meter) kwam het schip aan in Werkendam, waar meteen gestart kon worden met de afbouw doordat de schroefassen en roeren al gereed lagen. De Waal-directeur Rolf Maliepaard: “Het lukt ons nog steeds om binnen de gestelde periode van vier maanden een compleet schip op te leveren. We doen wat we zeggen en garanderen voor de klant, mede door de installatie van Stuwaproducten, bedrijfszekerheid door kwaliteit. Schepen varen bij ons compleet weg en na de officiële proefvaart hoeven ze niet meer terug te komen. Met andere woorden: de 3189 ton metende Fitariek is gelijk goed onderweg.” Stuwa Enthousiast praat Rolf Maliepaard in zijn kantoor, met fraai uitzicht (foto’s Jan Hoek) op de overdekte hydraulische scheepslift en de Nieuwe Merwede, over de activiteiten van De Waal, het hoogwaardige team medewerkers en de producten die onder de naam ‘Stuwa’ (STUurwerken de WAal) bij het Werkendamse bedrijf geproduceerd worden. “Wij brengen al onze producten onder de merknaam ‘Stuwa’ op de markt; van roeren en stuurmachines tot complete schroefasinstallaties, inclusief seals natuurlijk.” “Dit schroefas-afdichtingssysteem is inmiddels een begrip in de binnenvaart en houdt het buitenwater buiten en het smeermiddel binnen. De exploitatiekosten worden daardoor tot een minimum beperkt en het watermilieu wordt ontzien. We willen ons met Stuwa nog meer profileren op de markt. Naast de binnenvaart leveren we ook aan de zeevaart en de visserij en sinds kort leveren we ook onze roeren en stuurwerken voor de grotere, luxe jachten.” “Ook de Fitariek is uitgerust met diverse Stuwa-producten, waaronder de schroefas met schroefasrem”, gaat Maliepaard verder. “Dit is een soort remschoen met verwisselbare voering, gemonteerd in een bijzonder mechanisme. De schroefasremmen zijn verkrijgbaar in twee uitvoeringen:met “We garanderen, mede door de installatie van Stuwa-producten, bedrijfszekerheid door kwaliteit”, aldus De Waal-directeur Rolf Maliepaard. handpomp/hydraulisch of elektrisch/hydraulisch en zijn uit voorraad leverbaar.” Besluitvaardig Theo en Hieke Bouman hebben de Fitariek (110 x 11,45 meter) gekocht bij Galle & Roodhart Scheepsbouw. Die hebben de inbouw in handen gegeven van De Waal. Aan tafel is ondertussen projectleider Paul Maas aangeschoven. Hij vertelt over de afbouw: “Het is een economisch en technisch volledig uitgerust schip geworden en dankzij de stuurhutkolom en Blommaert-luiken multifunctioneel. Het was prettig afbouwen met eigenaar Theo Bouman; hij heeft een heldere kijk op het geheel en is praktisch en besluitvaardig. De technische proefvaart is probleemloos verlopen en tussen de geladen proefvaart en de overdracht heeft hij in een week tijd nog twee reizen afgehandeld.” “Klanttevredenheid is zeer belangrijk voor ons. We werken goed samen met betrouwbare onderaannemers zoals SKB, dat verantwoordelijk was voor het pijpleidingwerk en de vloerplaten. De Fitariek heeft twee spudpalen en wordt voortgestuwd door een Caterpillar van 1835 pk bij 1600 toeren. Niet alleen op het achterdek, maar ook voor op het voorschip staat een draadlier; dat zorgt voor een besparing van de kettingbak in de voorpiek.” Geluid De Fitariek heeft een star opgestelde roef op het achterschip, een duidelijke wens van Theo Bouman. Een star opgestelde roef neemt met zich mee dat het behalen van het wettelijk bepaalde geluidsniveau een moeilijke opdracht is. In samenspraak met Theo Bouman, timmerman Johan de Leeuw, verantwoordelijke voor de isolatie Jan Pronk en Galle en Roodhart Scheepsbouw is al het mogelijke gedaan om het wettelijk bepaalde geluidsniveau te behalen. Het resultaat: een geluidsniveau dat niet onder doet voor het geluidsniveau dat behaald wordt met een flexibele opstelling. In alle slaapkamers werd een geluidsniveau behaald van 56 en 57 dB. Voor alle betrokkenen een prestatie van grote klasse. Mark Roodhart van Galle en Roodhart Scheepsbouw zegt: “Voor ons was het geluidsniveau in de achterwoning van groot belang voor het te behalen Certificaat van Onderzoek. Ik wil alle mensen die zich hiervoor hebben ingezet heel vriendelijk bedanken.” Het laatste woord is voor Theo Bouman. De eigenaar zegt over de afbouw kort maar krachtig: “Ik heb gedurende die periode plezierig gelegen en ik kijk met tevredenheid terug op een goede afbouw.” Wie leverden aan het ms Fitariek Concordia Shipyards BV type C18 Standard, vermogen van 447 Handelsonderneming Beerens B.V. De Leeuw bv, Scheepsinterieurbouw luikenwagen type HLW 10/6000 Bouw van casco bKW (= 608 pk) 1800 rpm. Voormast type Reintrade halfdiep, Complete betimmering Zwets Werkendam B.V. De Waal Machinefabriek B.V. 2 Caterpillar generatorsets, type C4.4 , stuurhuistrap, achtermast type Brixton, Versteeg Keukens B.V. Zwets pompen en appendages Complete afbouw, inrichting 64 kVA, waarvan één met heklichtbeugel type Millenium, Levering en montage keukens Veth Motoren B.V. machinekamers, plaatsen hoofdmotor geluiddempende omkasting boordlichtvleugels, roeftrap en spiegels Klaasen Sanitair Veth-Jet boegschroefinstallatie, type 4- en koppeling. Levering en inbouw Stuwa Reintjes Benelux BVBA + steunen Levering tegels en sanitair K-1300 S4 met een vermogen van 608 schroefasinstallatie met schroefasrem/ Reintjes keerkoppeling WAF 763 L / Radio Holland Netherlands B.V. Tegelzettersbedrijf Ippel pk/1800 rpm en Veth ballastpomp type schroefasseals, Stuwa roeren / 5,136:1 2 Furuno RHRS2005TFT rivierradars, Tegelzetter VP14 S2 stuurmachine en diverse hydrauliek Amco Compressoren B.V. Orlaco CCTV system, Shuttle PC, T & R Vloeren Vloeren Oliehandel J.Terlouw B.V. Rabobank Krimpenerwaard Compressoren TrackVision TV systeem, telefoon + SPEEDHEAT Ridderkerk Scheepsbenodigdheden, gasolie en Financiering SKB Scheepsafbouw- en telefooncentrale, Nufattron tachograaf, Vloerverwarming van voorwoning, smeermiddelen Galle & Roodhart Scheepsbouw Konstruktiebedrijf B.V. SC50 satellite compass, RZ Sigma-550 achterwoning en stuurhuis Inspectie Verkeer en Waterstaat Willem de Waardt Machinekamerplaten en combipiloot, RZ Sigma-100 extra Heinen & Hopman ROTTERDAM Classificatie Scheepsbemiddeling B.V. machinekamerleidingen roerstandaanwijzer, RZ Sigma-120 Airconditioning en gekoelde kast Visser & Remmerswaal Accountants Leverancier van complete schip Caldic Techniek B.V. echolood, RZ Sigma-700 intercom, RZ ADT Fire & Security Accountancy Vereniging Oranje, Onderlinge Stamford generator voor de Hatz Sigma-130 windmeter en 3 Saillor RT- FM 200 blusinstallatie O.S.O. Oonincx Scheepsonderhoud B.V. Verzekering van Schepen U.A. havenset. 2048 marifoons DMT Sales Diverse ijzer- en RVS werken Verzekering Blokland Non Ferro BV Beunkoelers A. Rullens Installatiebedrijf B.V. DMT elektrische voorlier type 210-E32c, Huchem Special Products B.V. Pon Power B.V. Kampers Scheepskonstruktie B.V. Elektrische installatie met 2- DMT elektrische achterlier type 110- HC ROKA, HC SHIPCLEAN, HC Caterpillar scheepsdieselmotor voor Stuurhuis, geleidekoker en hydrauliek draadssysteem, airco en sanitaire E32c, 3 D’hone ankers elk 1500 kg en 3 SHIPSHAMPOO, HC METALCLEANER, HC voortstuwing type 3512C High Habeco Hydraulics installatie, nautische apparatuur lengtes straaldraad 32 mm GELEICLEAN (nieuw handzeep) en HC Displacement, vermogen van 1350 bKW Hydrauliek hefsysteem stuurhuis Sygo B.V. Blommaert BVBA GLASHELDER (sunscreenreiniger) (= 1835 pk) 1600 rpm. Caterpillar van Wijk Stuurhuizen B.V. Scheepslading- en hoogtemeter 22 aluminium scheepsluiken type FRK Verhoeven Andel BV scheepsdieselmotor voor voortstuwing Deuren RAFA B.V. Ramen 10,100/3670/2,5 en een hydraulische Behang- en schilderwerk

Binnenvaartkrant