Views
3 years ago

2009-05

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Februari
  • Rotterdam
  • Wensen
  • Behouden
  • Vaart

De Binnenvaartkrant 16

De Binnenvaartkrant 16 24 februari 2009 Nieuw MIA/Vamil-regeling vanaf 1 januari van kracht De MIA/Vamil 2009 regeling werd vorige week gepubliceerd in de Staatscourant. De regeling is met terugwerkende kracht per 1 januari van kracht gegaan. De subsidieregelingen VERS 2009 en EIA (Energie Investerings Aftrek) 2009 waren al gepubliceerd. De Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige Afschrijving Milieu-investeringen (Vamil) zijn bedoeld voor ondernemers die investeren in milieuvriendelijke technieken of apparatuur. Ondernemers die bewust en innovatief bezig zijn met hun leefomgeving kunnen door de MIA en Vamil een financieel voordeel behalen. Uitsluitend ondernemers die in Nederland belasting betalen kunnen MIA en Vamil aanvragen. Bovendien moet de investering ten goede komen aan het Nederlandse milieu. De MIA en Vamil zijn fiscale regelingen van de ministeries van Financiën en VROM. SenterNovem en de Belastingdienst voeren de MIA en Vamil uit. SenterNovem verricht de technische controle van de meldingen. De Belastingdienst controleert de belastingaangifte en bepaalt dan of MIA/Vamil mag worden toegepast. Vanaf 1 januari 2009 is het mogelijk een deel van het budget van een opvolgend jaar aan te spreken. Ook kan een teveel aan budget meegenomen worden naar een volgend jaar. Als daar reden toe is, kan de Minister van Financiën één of beide regeling(en) beperken of buiten werking stellen. Er worden nog steeds volop nieuwe casco’s aangevoerd met duurzame innovaties. (foto MGR) Duurzaam schip Een duurzaam schip kan in aanmerking komen voor de subsidieregelingen. Onder ‘duurzaam schip’ wordt volgens deze regelingen verstaan een schip waarvan onder andere de hoofdmotor bestaat uit een elektromotor of vloeibaar aardgasmotor (LNG) of samengeperst aardgasmotor (CNG), die indien het een verbrandingsmotor betreft is voorzien van een NoNOxsysteem. Ook kan het schip worden uitgerust met een dual fuel motor: een motor die werkt op basis van een mengsel van diesel (5 procent) en aardgas (95 procent). Ook al in aanmerking komt een schip met een motor die voldoet aan de eisen gesteld aan motoren van de CCR fase 2 en voorzien is van een nageschakeld systeem voor deeltjesverwijdering (roetfilter) met een rendement van ten minste 90% en een SCR-DeNOx-systeem ter reductie van NOx-uitstoot met een rendement van ten minste 75 procent. Maar ook een schip met een motor die voldoet aan de eisen van de CCR fase 3 of een dieselgeintegreerd elektrisch systeem voor voorstuwing kan in aanmerking komen. Ook aan hulpvermogen aan boord en de vorm van de romp worden eisen gesteld, evenals aan de schroefaskoker, en onder andere het gebruik van een roerpropeller en energiebesparende stuurinrichting. Meer informatie en het aanvraagformulier zijn te vinden op de website van SenterNovem: www.senternovem.nl. Gaea wordt morgen gelicht Morgen (woensdag) kan naar verwachting het ms Gaea worden gelicht. Het schip zonk vorige week donderdagochtend op de hoek van de Hartelhaven en de Mississippihaven in Rotterdam nadat het de dag ervoor 1550 ton kolen had geladen bij de EMO. Het schip lag op de palen en toen de schipper ’s ochtends wakker werd, ontdekte hij dat de Gaea scheef lag en water maakte. Hij probeerde met pompen nog het water weg te krijgen, maar dat mislukte. Vervolgens slaagden hij en zijn echtgenote tijdig met hun baby van boord te gaan. Bergingsbedrijf GPS Marine uit Sliedrecht kon vrijdagochtend beginnen met het lossen van de kolen. Gisteren (maandag) arriveerde de eerste bok. Vandaag wordt de tweede verwacht. Het scheepvaartverkeer ondervond geen last van het incident. Het Havenbedrijf legde een oliescherm om het schip om vervuiling van het water te voorkomen. GEVRAAGD MATROOS op m.t.s. Westland,14/14. Tel. 06-54308767 / 06-51171893 GEVRAAGD: Nette Tsjechische matroos/stuurman met ervaring op ms Mission, 4/4. Tel. 06-53534800 / 0049-1716303356 HIJSKLUSJE.NL tot 1000 kg tot 20 meter. Op iedere locatie. Tel. 020-6110035 Fax. 020-6131385 GEVRAAGD SCHIPPERSECHTPAAR op kvb Tunas. Mooie woning voorzien van alle comfort. A1 vaart. Tel. 06-53938023 GEVRAAGD VOOR MBS ORION matroos, vaargebied Noord-Nederland. Loon volgens CAO Rijn & binnenvaart. J. Visser 06-45442241 Advanced biedt binnenvaart ondernemers meer tijd om te ondernemen met minder zorgen. Advanced is gespecialiseerd in personeelsdiensten, specifiek voor de binnenvaart. Wij kennen uw branche als geen ander en wij weten dus vanuit onze eigen ervaring wat de dynamiek is die u als ondernemers dagelijks meemaakt en bovenal wat de werkzaamheden en de risico’s zijn van personeel. Advanced biedt u als ondernemer payrolling. Een interessante oplossing waarmee alle administratieve handelingen met betrekking tot personele zaken, een groot deel van de risico’s en alle werkgeverszorgen van u worden overgenomen. Voor u betekent dit minder administratief werk, minder risico’s, minder zorgen, maar veel meer tijd om u te concentreren op uw kerntaken. Wilt u meer weten? Kijk dan www.advancedpersoneelsdiensten.nl of bel ons voor meer informatie. Binnenvaart? Wij weten wat er speelt! Advanced Personeelsdiensten Heliconweg 52, 8914 AT Leeuwarden, Tel: 058 - 2941667 / 06 - 57995921 Ja... advanced

De Binnenvaartkrant 17 24 februari 2009 Eendracht kan er weer jaren tegenaan Langs de Piet Heinkade in Vlissingen is het guur en koud. Reeds van ver bepalen de drie masten van de Eendracht de contouren van een beeld dat gevormd wordt door de achtergrond van loodsen met een werfkraan een daarbij nietig ogende huizenrij. Alsof ze aan boord van de driemaster Eendracht last hebben van de tropenzon zijn er meerdere dektenten gespannen. Het blijkt dat de laatste twee dagen voor de afvaart naar La Coruna nog verschillende overdekte last minute-karweitjes moesten worden uitgevoerd als afsluiting van de grote onderhoudsbeurt van de Eendracht. Zoals de elektricien van Alewijnse die buiten op de brug de totale bekabeling van de besturing nog aan het vervangen is. Op de buitenbrug heeft Radio Holland het complete instrumentarium vervangen. Bovendien moet door de nieuwe inrichting van de stuurkolom eveneens alle bedrading worden verlengd, zegt hij. Rob Krootjes, sinds 1 januari 2009 directeur van de Stichting Het Zeilend Zeeschip vraagt aan hem of hij het gaat redden met de twee dagen die nog resten voor het vertrek naar La Coruna. We vallen de elektriciën bij en stellen Krootjes gerust. “Je moet eens zien wat er soms aan nieuwbouwschepen nog moet gebeuren voor een inspectie of een open dag. Het komt altijd goed en het gaat ook Alewijnse zeker lukken.” Verjongingskuur Even later zijn we in gesprek met een – veel te bescheiden – vrijwilliger die ruim dertig dienstjaren op zijn Eendracht-teller heeft staan. Twintig jaar aan boord van deze driemaster en tien op de vorige Eendracht, een tweemaster. Leeke van Het binnenverblijf. der Poel is vrijwilliger en schipper van het eerste uur. Je herkent hem aan zijn gekabelde donkerblauwe trui, grijze baard, geborstelde wenkbrauwen en de scherpe ogen die geen radar nodig hebben. Zijn carrière startte bij de marine, daarna volgden de koopvaardij en de hydrografische dienst. Hij heeft meer dan eens op de Eendracht gevaren op kaarten die hij nog zelf had getekend. Tussendoor heeft hij in zijn vrije tijd altijd gezeild en momenteel bezit hij enkele catamarans. Vandaag ligt de Eendracht langs de wal en is er gelegenheid om te zien hoe het schip uit zijn verjongingskuur is gekomen, die het sinds 9 december onderging in het dok bij Scheldepoort en bij De Schelde in Vlissingen. De gasten zien een Eendracht die voorzien is van zeven nieuwe laklagen. Dat betekent dat er tot op de huid is gestraald. Dat is gebeurd op de werf van De Schelde in Vlissingen, waarbij gebruik is gemaakt van een nieuwe techniek met de alles omvattende naam ‘slurryblasten‘: onder hoge druk stralen en via een watergordijn voorkomen dat het vuil in de omgeving wordt verspreid. De bijna 42 meter lange voormast is van boord gehaald en uitgebreid onderhanden genomen. Nu staat hij, voorzien van een nieuwe coating, weer keurig op zijn plaats. Future Teak Het dek is compleet vernieuwd. De laatste twintig jaar lagen er planken op het dek. Nu is alles vervangen door een teakhouten dek. Althans, dat lijkt zo. Rob Krootjes vertelt dat het oogt als een teak dek maar het is een kunststoftoepassing van Bolidt uit Hendrik-Ido-Ambacht. Later geeft Maurice Steijn van Bolidt uitleg. Het vorige dek blijkt maar liefst twintig jaar geleden ook door Bolidt te zijn ontwikkeld en aangebracht. Dat was een prefabproduct gebaseerd op planken van kunststof en kurk. Het mag dan al zo lang geleden zijn, de kwaliteit bleek nog bijna net zo goed als twintig jaar terug. Het oude dek moest dan ook met moeite en engelengeduld van vrijwilligers verwijderd worden Uitsluitend preventief met het oog op een onderhoudsvrije toekomst. “Het dek kan nu zeker weer minimaal twintig jaar mee”, vertelt Rob Krootjes met tevredenheid. De Eendracht heeft met Future Teak een dek dat er zeer goed uitziet, met de realistische look en feel van teak, maar het is veel duurzamer, lichter van gewicht en sneller geïnstalleerd. Het vergt vele malen minder onderhoud, maar volgens Steijn is het wel raadzaam het kunststof dek regelmatig te reinigen om de kleur en de hoge esthetische waarde en kwaliteit optimaal te houden. Dit kan overigens heel eenvoudig met alleen een borstel en wat zeep of een hogedrukspuit. Vriendenprijs Na een rondje over het dek wordt het tijd om eens binnen te kijken. Het binnenverblijf van de passagiers ziet er schitterend uit en is uitgebreid met een bar/buffet. Via de trap komen we bij de lange gangen waaraan de 23 hutten van de passagiers grenzen. Alles is kleurrijk en fris ingericht, alle banken zijn opnieuw gestoffeerd. In de machinekamer vertelt machinist Einar Verbrugge wat daar zoal is uitgevoerd. Einar is naast de kok, de bootsman en de eerste stuurman één van de vier ‘vaste’ medewerkers in loondienst van de stichting. Hij vertelt dat er wat voeringen van een generator zijn vervangen, de boegschroef is hersteld van schade door onbalans en de keerkoppeling en schroefas zijn opnieuw gesteld en uitgelijnd. Aan het eind van de middag sprak Rob Krootjes namens Stichting de Eendracht zijn dank uit aan een ieder die een bijdrage heeft geleverd aan de geweldige klus. Hij dankte alle sponsors die er voor hebben gezorgd dat de Eendracht dankzij de vele ‘vriendenprijzen’ met een budget is toegekomen dat in het vrije verkeer minimaal het dubbele gevergd zou hebben. Uiteraard ging zijn dank ook naar alle vrijwilligers die met veel geduld geweldige prestaties hebben geleverd onder vaak barre omstandigheden. Sander Wilgenhof is door werkgever Maersk een paar maanden vrijgesteld van zijn dagelijks werk. Hij nam als superintendent de regie op zich voor de vertaalslag van de werkzaamheden die de vrijwilligers hebben uitgevoerd. Krootjes zei verder eigenlijk niet over groot onderhoud te willen spreken maar noemde het doel van de werkzaamheden een investering in een toekomstige levensduur en denkt daarbij minimaal aan een periode van twintig jaar. De missie blijft om het schip maximaal in te zetten waardoor veel jongeren plezier aan zeezeilen kunnen beleven. Het ‘teak’ dek van kunststof: niet van echt te onderscheiden. Het op teak lijkende dek dat nu is opgeleverd, is een totaal ander product. Het heet Bolideck Future Teak, dat in de afgelopen jaren samen met talloze andere producten is ontwikkeld en aanhoudend geïnnoveerd. Het is een gegoten ‘vloer’ met een dikte van 15 millimeter, die zich aan het staal hecht en dan hermetisch afsluit. Het eindresultaat is een schitterend plankenpatroon dat oogt als teak en door Steijn bovendien omschreven wordt als slijtvast en stroef in alle omstandigheden. Leeke van der Poel: ruim dertig dienstjaren.

Binnenvaartkrant