Views
3 years ago

2009-05

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Februari
  • Rotterdam
  • Wensen
  • Behouden
  • Vaart

De Binnenvaartkrant 12

De Binnenvaartkrant 12 24 februari 2009 TE KOOP: DUWBAK MET KOPSCHROEF Type Neokemp. Bouwjaar 2003 Afm. 62.94m x 7.06m, 851 ton. Twee containers breed. Tel: 078-6816000 of 06-53125892 PAK DE UITDAGING! www.voortvarendbesparen.nl Aanbod : Diverse vracht- container- en tankschepen (diverse afm. 85, 105, 110, 125 en 135 meter), koppelverbanden, duwboten en duwbakken. Sinds kort ook aanbod in de kustvaart ! Mvs NN, L/B/D 110 x 10.50 x 3.20, 2508 Ton, bj 1990, 156 teu 4 lagen, Caterpillar 1521 PK. Mvs TBN, L/B/D 135 x 14.20 x 4.00 mtr, 5518 ton, 324 teu 4 lagen 405 teu 5 lagen, 2 x Cummins 1600 PK. bj 2008, inruil mogelijk. KvB NN, L/B/D 95.50/76.50 x 11.45 x 3.60 mtr, ca 5250 ton, 336 teu 4 lagen, 2 x Caterpillar 1379 PK. bj 2008/2009 in de vaart. Afbouw vindt nu plaats. Mts Marie Louise, Type C, L/B/D 125 x 11.45 x 3.63 mtr, bj 2004, 3467 Ton, Ketel, 2 x MTU 1200 PK. Tevens groot aanbod in de stille verkoop. (te bezichtigen op de website) Voor diverse relaties te koop gevraagd: Vracht- containerschepen van diverse afmetingen. Tankschepen Type N of C 110, 125 en 135 x 15 mtr. Nieuwbouw casco’s via Kriesels Scheepsmakelaar: Chemicaliëntanker, Bunkertanker, Vrachtschip Motorcontainerschip, Koppelverband Voor informatie kunt u contact opnemen met : René Kriesels, Mobiel: +31 (0)612 890610 Fax : +31 (0)10 2237890 Email: rene@krieselsscheepsmakelaar.nl Kijk op website: www.krieselsscheepsmakelaar.nl KAMAR b.v MEER DAN 30 JAAR UW DUWBAKKENSPECIALIST Biedt te koop, te huur of te vercharteren aan: A GEZOCHT VOOR OP KVB SJEF 2 deksmannen/vrouwen parttime. reactie t.a.v. Scheepvaartbedrijf M. den Boer sjef@vaart.net GEVRAAGD OP MS TARAZED Matroos i.b.v. dienstb. Vaar/ verlof, loon conform CAO. Tel.06-51686882, 06-12508077 GEVRAAGD Volmatroos op mvs Maria-S, 928 ton, liefst aan/b. wonend. Tel. 06-49913379 of 0049-1622767696 TE KOOP Mbs Victorie, bj 1955 67x8,20x 2.53, 865 T, 630 PK, CAT rev 2009 Beun 2000 geheel gestraald, radar/ mast dec 2007, ged. Elektr. A 2007 vernieuwd. Tel. 06-43907001 REINPLUS VANWOERDEN Bunker BV De toonaangevende leverancier van brandstoffen, smeermiddelen en scheepsmaterialen aan de binnenvaart zoekt ter versterking van haar team in MILLINGEN een enthousiaste: SCHIPPER / VERKOPER Wij verwachten: - Positieve, klantgerichte en commerciële instelling - Grootvaarbewijs/ADNR/Radardiploma - Bij voorkeur woonachtig in omgeving Millingen Wij bieden: Zoekt u een afwisselende baan op en rond het water in MILLINGEN? - Afwisselende baan in teamverband - Goed salaris/ prima arbeidsvoorwaarden - Toekomst in de oliehandel Reacties naar: REINPLUS VANWOERDEN BUNKER BV Scheepmakerij 200 - 3331MB Zwijndrecht info@reinplus.com Telefonische inlichtingen bij dhr. J. Strijbos / B.v. Kol tel 0481 434039 / 078 62018000 DUWBAKKEN: • 1 stks: 108,00 x 11,40 x 4,00 mtr., luiken, 3850 ton, bj. 1973 • 5 stks: 76,50 x 11,40 x 4,00 mtr., open, 2780 ton, bj. 1973/1980 • 2 stks: 76,50 x 11,50 x 4,00 mtr., luiken, 2750 ton, bj. 1971 • 4 stks: 70,00 x 10,50 x 2,50 mtr., luiken,1250 ton, bj. 1989 • 3 stks: 76,50 x 11,40 x 3,50 mtr., open, 2500 ton, bj. 1978 • 2 stks: 90,00 x 11,45 x 4,30 mtr., open, boegschroef, 3500 ton, containers , bj. 1993 • 4 stks: 76,50 x 11,40 x 4,00 mtr., luiken, 2750 ton, bj. 1982 • 4 stks: 32,50 x 8,20 x 2,25 mtr., open, 450 ton, bj. 1982. Tevens te koop gevraagd: Duwbakken 76,50/90/110 mtr., alle leeftijden. OOK NIEUWBOUW DUWBAKKEN OF PONTONS IN DIVERSE MATEN. Tel.: 010-2847848/ Fax.: 010-2847839 sales@kamar.nl/ www.kamar.nl

De Binnenvaartkrant 13 24 februari 2009 Amand Bauwens, 31 jaar voorzitter van VBR: “Zo lang ik goed en gezond ben, ga ik door” Door Sarah De Preter “Iets wat 75 jaar bestaat, kan ook honderd worden”, zegt VBRvoorzitter Amand Bauwens bij de start van het jubileumjaar. “Het duurt alleen te lang om verjonging in ons bestuur te brengen.” Eigenlijk staat hij niet zo graag in het middelpunt van de belangstelling. Bauwens is meer de souffleur. “Als Johnny Conings en ik vroeger deelnamen aan de ESO-vergaderingen zaten we altijd naast elkaar. Johnny voerde het woord en ik gaf hem briefjes aan met de dingen die ik vermeldenswaardig vond. Jos Woestenborghs heeft ooit gezegd: ‘Je zegt zo weinig in de vergaderingen.’ Ik heb toen geantwoord: ‘Als ik iets te zeggen heb, dan hoor je me, maar als ik niets te zeggen heb, verspil ik de mensen hun tijd niet met praatjes.’ Ik hoef niet per se over alles mijn mening te geven.” “Jos leerde ik kennen in 1975, hij was voorzitter van Ons Recht. Van hem heb ik veel geleerd en ik denk dat hij ook van mij geleerd heeft. Na de grote staking, waarvan hij de voorman was, is hij een beter diplomaat geworden. Toen we samen in Straatsburg zaten, vond hij dat ik het woord maar moest voeren. Hij had de Rijn immers nooit bevaren, Jos had geen Rijnpatent.” Generatie 1975 Inmiddels is Bauwens (68) zowat zijn halve leven voorzitter van de VBR. Toen hij in 1973 stopte met varen, nam hij in Antwerpen een café en een bevrachtingkantoor over. In 1975, toen boze schippers ruim negen weken lang sluizen en kanalen blokkeerden, raakte hij betrokken bij de VBR. Het waren woelige tijden voor de binnenvaart én voor de VBR – een voormalige redersclub – die na de staking nooit meer dezelfde zou zijn. “Er was een grote groep jonge zelfstandige schippers op de been. Ze wilden een eigen bond oprichten, maar toenmalig VBR-voorzitter Jules van Duynslager kon hen ervan overtuigen zich aan te sluiten bij de VBR. Huidig ESO-voorzitter Johnny Conings werd naar voren geschoven als varend voorzitter. Hij vroeg me secretaris te worden. Twee jaar later hield Van Duynslager ermee op en stelde hij mij voor als zijn opvolger. Maar ik had helemaal geen zin in dat voorzitterschap. Wijlen Albert Camerman is toen interim-voorzitter geworden onder de voorwaarden dat dit slechts één jaar zou duren en dat hij me overal mee naartoe mocht nemen om me te introduceren. Een jaar later ben ik dan voorzitter geworden.” Weinig belangstelling Sindsdien heeft hij de voorzitterstoel niet meer verlaten. In ruim dertig jaar tijd zag Bauwens veel leden komen en gaan. “Tijdens de stakingsbeweging wilde men zich allemaal verenigen en ci-en-la, maar toen de staking eenmaal voorbij was, begonnen ze terug te varen en was het niet meer nodig om zich te organiseren. Toch is ons ledenaantal sindsdien redelijk stabiel gebleven.” “Maar tegenwoordig zien veel jonge schippers er het nut niet meer van in zich nog te verenigen. Spijtig, want de organisaties hebben de laatste jaren behoorlijk wat werk verzet. Denk maar aan het afschaffen van de BTW op gsm-gesprekken of de gematigde aanpassing van de havengelden. In Gent gaan de tarieven dit jaar niet omhoog, in Antwerpen met slechts 2 procent. Ook dat is allemaal het werk van de organisaties.” “Mijn agenda wordt steeds voller, want er zijn veel vergaderingen bijgekomen. Je moet het ook allemaal volgen, anders zit je er als voorzitter maar voor spek en bonen bij. Maar ik ben graag voorzitter hoor, het is een beetje mijn hobby geworden. Zolang ik goed en gezond blijf, ga ik ermee door.” Federatie Bauwens geeft grif toe: er is op dit moment niemand die zijn taak zou kunnen of willen overnemen. Ook veel andere bestuursposten worden bezet door ‘oude rotten’ in het vak. Des te plezieriger voor de vereniging dat Evert Straatman van de tanker Maracaibo sinds begin dit jaar voor verjonging zorgt in het bestuur. is op termijn de Federatie Belgische Binnenvaart (FBB) niet toch de enige manier om het voortbestaan van de VBR te garanderen? “Daarover zijn de meningen verdeeld. Karel (Verberght – voorzitter tankvaart binnen de VBR, red.) is een groot voorstander van de FBB. Persoonlijk heb ik m’n twijfels; ik vind dat de federatie nog niet tot haar recht komt. Roger Vanthuyne doet als voorzitter enorm zijn best, maar het ging twee jaar geleden een beetje moeilijk van start.” “De drijvende krachten achter de federatie zijn de Bond van Eigenschippers, VBR en van Waalse zijde de Association des Maîtres Bateliers (AMB). De Unie der Continentale Vaart (UVC) heb ik er zelf bij betrokken, maar we zien ze zelden. Ik hoop dat de federatie in de toekomst actiever wordt. Dat neemt niet weg dat je in België altijd met verschillende bestuurlijke niveaus 75 jaar VBR te maken zal hebben. Zowel op federaal vlak als op gewestelijk vlak moet er een sterke vertegenwoordiging zijn.” Opleiding duurt te lang Niet alleen het VBR-bestuur zit op verse ‘instroom’ te wachten, de hele sector schreeuwt erom. “Door de schaalvergroting hebben onze particulieren personeel hard nodig. Maar bij Cenflumarin telt het zevende jaar estuaire vaart momenteel slechts vier studenten. Het is Zowel op federaal vlak als op gewestelijk vlak hebben we een sterke vertegenwoordiging nodig Eind oktober viert de Vereniging van Belgische Reders der Binnenen Rijnvaart (VBR) haar 75-jarige bestaan. Tijd voor een terugblik en een vooruitblik. De Binnenvaartkrant gaat in gesprek met de mensen achter de organisatie. In deze editie: voorzitter Amand Bauwens. een druppel op een hete plaat. De kans is groot dat ze na hun studie in de baggerwereld gaan werken. Die zijn we dus kwijt voor de binnenvaart.” “Eén van de oplossingen zou het verkorten van de leertijd zijn. Je doet er tegenwoordig vier jaar over om matroos te worden. Veel te lang. Schippers zijn straks langer met hun opleiding bezig dan een lijnpiloot. Het is ook onacceptabel dat de Belgische binnenvaartsector geen beroep mag doen op interimkantoren. Daar gaat men in Nederland veel soepeler mee om. Als je er hier tegen de vakbonden over begint, is het alsof je over de duivel himself spreekt.” “Maar ook op de kleinere scheepvaart komen grote problemen af. Iedereen heeft de mond vol over kleine schepen, maar er is praktisch geen instroom. Tegenwoordig is een 80-meterschip al klein. Probeer de jonge schippers dan maar eens aan boord te krijgen op een spits of kempenaar.” Mooi beroep Voor Bauwens staat vast: “Je hoeft absoluut niet uit de binnenvaart te komen om in onze sector actief te worden, maar veel jongeren van nu willen graag verder studeren. Ook mijn ouders hebben me destijds die kans gegeven. Ik zat nooit op internaat, maar groeide op bij mijn grootmoeder in Gent en ging daar ook naar school. Uiteindelijk ben ik toch aan boord gegaan. Mijn grootmoeder was een lief en zorgzaam mens, maar wel streng. Terwijl ik zat te blokken voor mijn examens, gingen leeftijdgenoten uit de scheepvaart in het weekend op zwier. Wellicht heeft dat meegespeeld in mijn beslissing om te gaan varen. Na m’n humaniora trok die vrijheid me gewoon aan.” “Anderzijds was het in die tijd de logica zelf dat je als zoon van een binnenschipper ging varen. Mijn ouders hadden ook materiaal om me op weg te helpen. Ik ben op een vrijdag afgezwaaid van mijn legerdienst bij de marine en op maandag had mijn vader er al voor gezorgd dat ik in Gent kon gaan laden, inclusief matroos aan boord. Dat zijn van die momenten die je nooit vergeet. Op zaterdag en zondag ben je nog serieus aan het uitgaan. Op maandagochtend sta je met twee voeten in de werkelijkheid. Als ik weer 20 was, zou ik misschien wel precies hetzelfde doen. Waarom niet? Varen is een mooi beroep. Daar moeten we dringend meer jongeren van overtuigen.” Afdeling passagiervaart Terug naar het VBR-bestuur, dat tijdens de laatste vergadering te horen kreeg dat de leden uit de passagiervaart zich terugtrekken uit de vereniging. “Een spijtige zaak. Zij waren als groep met een zevental bedrijven zo’n vijf jaar lid bij ons. Een van hun argumenten is dat de vaarrechten voor passagierschepen drastisch worden opgetrokken. We hebben dat vorig jaar aangekaart bij de Commissie Binnenvaart in Brussel, maar we hebben geen resultaat bereikt.” “De VBR heeft nu officieel geen afdeling passagiervaart meer, maar de deur blijft open staan. Er zitten nieuwe technische en bemanningsvoorschriften voor de passagiervaart aan te komen. Deze regelgeving wordt op federaal niveau uitgewerkt. Als je daar niet adequaat op reageert, kan het wel eens fout aflopen.” Aldus Amand Bauwens, die ondanks het verdwijnen van de afdeling passagiervaart toch heel tevreden is met de ledenopkomst. “In mijn beginperiode vergaderden wij nog in een zaaltje aan de Groenplaats. We zijn meer dan één keer gewoon op het terras van het café blijven zitten omdat er zo weinig leden kwamen opdagen. Tegenwoordig is de kleine zaal van het Schipperswelzijn goed gevuld tijdens de ledenvergaderingen. Dat is toch een positief teken. Ik hoop dat de VBR over 25 jaar haar eeuwfeest mag vieren, ook al maak ik het misschien niet meer mee. Als je 75 wordt, moet je de honderd ook kunnen halen.” Alle Scania en Sisu motoren, voor elke toepassing voldoen 100% aan de norm Professionals in TOP performance

Binnenvaartkrant