Views
3 years ago

2009-05

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Februari
  • Rotterdam
  • Wensen
  • Behouden
  • Vaart

De Binnenvaartkrant 10

De Binnenvaartkrant 10 24 februari 2009 Aquapol blokkeert 35 verdachte containers Aquapol heeft donderdag 19 februari een grootscheepse EVOAcontrole gehouden. Bij deze controle, die specifiek gericht was op het vervoer van afvalstoffen over water, zijn in totaal 35 verdachte containers en een schip met losgestort grof schroot in beslag genomen voor nader onderzoek. De uitkomst daarvan is nog niet bekend. EVOA staat voor Europese Verordening Overbrenging Afvalstoffen. De gezamenlijke actie van de Waterpolitie, de Zeehavenpolitie Rotterdam- Rijnmond en de Scheepvaartpolitie Antwerpen werd gecoördineerd vanuit de centrale post in Dordrecht. De Federale Leefmilieu Inspectie (FLI), Milieu-inspectie (MI), Douane Rotterdam en VROM-inspectie Zuidwest verleenden assistentie. In totaal zijn 22 binnenschepen gecontroleerd op het vervoer van afvalstoffen. In Nederland werden aan boord van twee schepen in de Rotterdamse haven twaalf containers geselecteerd en voor inspectie geblokkeerd in de bestemmingshaven Antwerpen. Op een schip dat vanuit Rotterdam naar Antwerpen containers vervoerde, waren vermoedelijk 45 containers met afvalstoffen aan boord zonder de vereiste EVOAdocumenten. In Antwerpen worden de meest verdachte containers door de Scheepvaartpolitie geïnspecteerd. De afzenders krijgen proces-verbaal. De schipper was niet in het bezit van een NIWO-certificaat, dat vereist is voor het vervoer van afvalstoffen. Hij wordt daarvoor bekeurd. In Rotterdam werden nog eens 23 containers geblokkeerd door Aquapol en ter plekke geïnspecteerd. Doel van deze inspectie is om vast te stellen of de inhoud van de containers overeenkomt met de begeleidende documenten. Er wordt ook nog onderzoek gedaan of de inhoud van de 35 containers voldoet aan de geldende exportregels voor afvalstoffen. Er zaten containers tussen met bestemmingen in India, China, Hongkong en Korea. De Belgische milieuautoriteiten is verzocht verder onderzoek te doen naar een lading vervuild grof schroot die losgestort werd vervoerd door een binnenvaartschip op het Schelde Rijnkanaal. Oude metalen, zoals koelkasten en vloeistoftanks werden met dit schip vanuit Enschede naar Brussel vervoerd om daar te worden verkleind voor het verdere transport naar uiteindelijk China. Politiemensen zagen in het schroot diverse vervuilingen en roken een sterke chemische lucht. Metingen wezen niet op schadelijke concentraties. Eén van de gecontroleerde schepen bleek niet te beschikken over voldoende bemanning. Dat schip werd onmiddellijk stil gelegd en de schipper kreeg een bekeuring. HET SPEL "DE BINNENVAART" NU IN PRIJS VERLAAGD Voor slechts € 20,00* per stuk. Kijk op www.binnenvaartkrant.nl. *exclusief 19% btw en € 7,50 administratiekosten per spel GEVRAAGD lichtmatroos of matroos op duwboot Alina week op/week af loon volgens CAO. Tel. 06-53422610 Steun Unicef! GIRO 121 Beraten Finanzierungsvorbereitung Auszug der zum VERKAUF stehenden Schiffe: Neubauten: • Kanaltanker DH, 86x9,60m, Kasko aus Tschechien lieferbar in März 2009, Fertigstellung ca. Juli 2009 • Frachter: 110x11,40x3,63m,ca.3.200to,1800PS ABC, niedr. Fixpunkt, Lieferung Ende 2009, Eintausch möglich • Frachter Typ Mission 135x11,45x3,59m, Kasko aus China, Lieferung ca. Mai 2009, Eintausch möglich Motorschiffe: • 2930 to., Bj. 1973, 1073 PS, 105m x 11,40m x 3,37m • 2915 to., Bj. 2002, 2028 PS, 110m x 11,40m x 3,37m • 1323 to., Bj. 1949/85,1000 PS, 86m x 9,00m 2,78m Motortanker: • 2214 to., Bj. 1973/07, 1278 PS, 109,34m x 9,58m x 3,20m • 2069 to., Bj. 1958/81, 2 x 550 PS, 108m x 9,50m x 3,02m • 1022 to., Bj. 1962, 1000 PS, 80m x 8,20m x 2,56m Fahrgastschiffe: • 2000 Personen, Bj. 1991, 92,50m x 15,85m x 1,35m • 380 Personen, Bj. 1990, 36m x 8,10m x 1,10m • 298 Personen, Bj. 1970, 29m x 6,18m x 1,09m Schiff des Monats Tanker: 110m x 11,45m x 3,60m, 2.991 Tonnage, Bj. 2005, 10 Tanks mit Coating Doppelhülle Büro Hamburg: Büro Haren: AP: Tom Thomsen AP: Martin Deymann Duvenstedter Damm 24-26 Papenwieset 5 22397 Hamburg 49733 Haren Telefon: 040 / 525 60 560 Telefon: 05932 / 735 820 www.DHT-Schiffsmakler.de hamburg@dht-schiffsmakler.de haren@dht-schiffsmakler.de INL/INFO: EXPORT Tanker Tonnage gevraagd Info: WWW.SHIPNED.COM shipsale@shipned.com +3178-6209565 of +316-53118767 Inkoop - Verkoop Scheepsmotoren VOLVO, DAF, SCANIA Tevens revisie en onderdelen, div. keerkoppelingen, gereviseerde en gebruikte motoren in voorraad. GEBR. BOS Oostmaat 13 - Bunschoten/Spakenburg Tel. 033 - 298 14 05, Fax 033 - 298 51 08 O OOSSE Maritiem B.V. TE KOOP Lauwers 40 3332 TB Zwijndrecht Bemiddeling in aan-en verkoop van schepen Tel. 078-6191040 Fax 078-6193508 Autotel. 06 - 53104705 W.F.H. Molegraaf Tel. 078-6399357 - Fax 078-6399358 Autotel. 06-53136771 Nieuwbouw casco tanker Turkije type New Experience afm. 135 x 11.45 x 4.00/5.90m, levertijd augustus 2009 Nieuwbouw casco China afm. 135 x 14.20 x 4.80m, levertijd mei 2009 Nieuwbouw casco China afm. 135 x 11,45 x 4.25m, levertijd mei 2009 Nieuwbouw casco China afm. 135 x 11.45 x 4.25m ,levertijd december 2009 Nieuwbouw casco tanker China, type Desperado afm. 110 x 13.50 x 4.00/5.90m, levertijd juni 2010 Nieuwbouw casco tanker China, type Delfshaven afm. 110 x 11.45 x 3.80/5.40m, levertijd juni 2010 Nieuwbouw containerduwbak China afm. 88 x 11.45 x 4.30m, levertijd september 2009 Nieuwbouw M.V.S afm.110 x 11.45 x 3.65m, 1600 pk Cummins, compleet te leveren oktober 2009 MVS 4000 ton, bj.2002 afm.135 x 14.20 x 3.18m 2 x 1380 pk Cat, containerstuurhut, 1080 pk kopschroef. MVS 3935 ton, bj. 2003 afm. 135 x 11.45 x 3.61m 2 x 1380 pk Cat, containerstuurhut, 1040 pk kopschroef. Duwbak 3500 ton bj. 1993 Polen, ruim 4 breed container afm. 90 x 11.45 x 4.30m,kopschroef 410 pk Cummins bj. 2006 Bij diverse schepen inruil mogelijk. Meerdere schepen op aanvraag in ons bestand aanwezig. DEBRUYNE GINO Boterhamvaartweg 2 - Dok 138 B-2030 Antwerpen Tel. +32 (0) 3 541 19 61 Fax +32 (0) 3 2133049 www.gsk-gsp.be Pour les clients francophone: Walter Poppe Tel +32 (0)484-21.61.81 Für die Deutschsprachige kunden: Jacob Barelds Tel. +49 (0) 5932-903.888 Mobiel +49 (0) 175-590.75.53 GSK Brokers biedt Europese ondernemers de totaaloplossing voor aan- en verkoop van nieuwe en bestaande binnenvaartschepen !! M/s Salto - 378 ton, bj 63, 39.00 x 5.08 x 2.52, 415m³, 190 pk Catterpillar, stalen buikdenning. M/s Invencible - 412 ton, bj 62, 47.26 x 5.08 x 2.52, 575 m³, 240 pk, boegschroef. M/s Zwalmvallei - 1004 Ton, bj 50 Strasbourg, 73.42 x 8.15 x 2.86, 1250 m³, 930 pk, nautisch compleet, schuifluiken. Nr. 6165 - 2794 ton, bj 88, 109 x 10.52 x 3.48 , 3950 m³, 1521 pk bj 05, 3x slpk, woning vern 2006 , radars ’06, inruil bespb. Nr.6220 - 2.989 ton, bj 93, 110 x 11.45 x 3.48, 3500 m³, 1625 pk rev ‘03, 3x slpk, woning vernieuwd 2007, duwcertificaat. M/s Rasta - 2380 ton, bj 94, 105.00 x 10.50 x 3.18, 1380 pk, stuurmanswoning, eigenaarswoning met 3 slpk, zandgoot, inruil 80/85 m bespb. Mogelijk “Turn Key” project i.s.m. M/S ZWALMVALLEI M/s Uranie - 820 ton, bj 45, 67 x 8.20 x 2.59, 1300 m³, 700 pk, vlakvernieuwd, stalen buikd o/h hout. M/s Trickster - 927 ton, bj 29, 67 x 8.20 x 2.52, 1400 m³, 700 pk. M/s Ste Marie - 1075 ton, bj 66, Langerbrugge 73 x 8.20 x 2.62, 1480 m³, 600 pk rev. 00, Stuurhuis overzakbaar,inr. Bespb M/s Luxor - 1082 ton, bj 57, 80 x 8.20 x 2.53, 1700m³, 900 pk ABC, Vlak vern, kimmen en machinekamers verdubbeld, inr bespb. M/s Emuna - 1373 ton, bj 49, 80 x 9.49 x 2.82, 2 x 520 pk, allu fr.kap, zeer grote woning, inr.bespb. M/s Corbita - 1870 ton, bj 56, 99.98 x 9.48 x 2.83, 2650m³, 1080 pk bj 04. M/s Marco Polo - 3889 ton, bj 05, 135 x 11.45 x 3.50, 4900m³, 2 x 1521 pk, 900 pk boegschroef, spudpalen, duwcertificaat, luxe betimmering, inr bespb Nr. 6150 - 2949 ton, bj 04, 110 x 11.45 x 3.40, 3850 m³, 2200 pk rev, 3 x 220/380, 685 pk boegschroef, zeer gaaf casco, luxe woning. M/s Descanso - 3950 ton, bj 07, 135 x 11.45 x 3.60 , 4700 m³, 2x 1065 pk, bj 07, loodsenkamer en 3x slpk. NIEUWBOUWPROGRAMMA: • Casco 135 x 11.45 x 4.25 Type Narvik, Bouwwerf China Levering: Oktober 2009 • Casco 135 x 11,45 x 4,25 Type Tjitske, bouwwerf China Levering: Januari 2010 • Casco 86 x 10.00 x 3.20 Type Aspasia, bouwwerf China Levering: Juni 2010 NIEUWBOUW COMPLEET: • 135 x 11.45 x 4.25 Type Narvik, bouwwerf Turkije afbouw reeds aangevat op kaai 138 Antwerpen. • 135 x 11.45 x 4.25 Type Narvik, bouwwerf Turkije afbouw reeds aangevat op Casco Hemiksem. Levering als casco of compleet. Dit is slechts een klein greep van de schepen die wij U te koop kunnen aanbieden. Voor meer informatie van deze aangeboden schepen of heeft U andere wensen, vernemen wij dit graag. Op meerdere schepen is inruil bespreekbaar. Voor jonge starters zijn er interessante opstart mogelijkheden. Altijd welkom op ons kantoor voor een persoonlijk gesprek of willen ook graag bij U langskomen Wij doen net iets meer voor U!

De Binnenvaartkrant 11 24 februari 2009 Op & Neer met…mannen in overalls Deventer. De enigen die hier vooralsnog op en neer gaan in de Prins Bernardsluis, zijn een paar werklui. Twee arbeiders staan bij een mangat in een stuk opengewerkte muur. Ze pompen water op dat door de sluismuur heen is gelekt. Rivierwater gorgelt omhoog door een dikke slang, die eruitziet als een grote gele regenworm. Een van de twee werkmensen daalt af in het mangat. Zijn kompel in de rode overall kijkt toe, en galmt iets onverstaanbaars tegen zijn in het gat verdwenen collega. Onze vraag of er wat foto’s mogen worden gemaakt, wordt door hem positief beantwoord. Tenminste: denken we. Want – of hij nou in het mangat praat of tegen ons – hij is nauwelijks te verstaan. Zijn rode werktenue zit vol vlekken. Alsof hij een ontploffende pot verf heeft vastgehad. De collega klautert weer het mangat uit, “hallo, hallo, hallo” tegen ons zingend. Bespiegelingen op de sluis Frank Antonie van Alphen stapt deze keer rond op de Prins Bernhardsluis in Deventer. OP EN NEER gesprekken rondom de sluis | door Frank Antonie van Alphen Met de kerel in de blauwe overall gaat het wel op en neer, maar op- of afvaart is niet te zien. In de wat nevelige verte hangen lampen op een ophaalbrug rood boven het kanaalwater. Er is zeker geen scheepvaart met al die renovatiewerkzaamheden? “Jawel”, knikt de man in het rode spetterpak. “Heel de dag door al. Alleen verloopt de doorvaart een beetje langzamer door de reparatie van de sluis”, zegt zijn kompaan in het blauw. Waar is die doorvaart dan? Het water blijft maar door de dikke gele regenworm omhoog gorgelen. Dat moet een flink lek zijn. “In de afgelopen jaren is er in geringe mate onderhoud aan het complex gepleegd. Onderzoek heeft uitgewezen dat er per direct veiligheidsmaatregelen uitgevoerd moeten worden”, vermeldt een nota voor de Deventer burgermeester en wethouders van eind 2005. De sluis is uit 1951 en verbindt de IJssel met de Nieuwe Haven. De renovatie gaat 2,5 miljoen euro kosten. Veiligheidstuigje Potten teer staan klaar om de boel te dichten. Teer? Dat zal wel niet. Dat mag toch niet meer? De collega in het blauw maakt zich weer klaar om in het mangat af te dalen. De werkman hangt in een veiligheidstuigje dat blijkbaar niet zo lekker zit, mogen we hem geloven. Maar de plicht roept, het gat beneden moet gedicht worden. In de muur gaat het wel op en neer, alleen tussen de sluismuren niet. In de buurt van de Prins Bernardsluis liggen woonschepen, woonboten, een theaterschip. Maar geen beroepsvaart te zien. Aan de IJsselkant ligt een petieterige rode blusboot De man in rode overall galmt iets tegen zijn verdwenen collega. (foto Manon Bruininga) van de Deventer brandweer. Ze hebben hier blijkbaar nooit een fikse brand op de rivier gehad. De kou begint aardig in onze vingers te kruipen. Bewondering voor beide sluiswerkers is op zijn plaats. Het koude weer lijkt op hen geen vat te krijgen. Nou, we zijn er vandoor, hoor. We laten de twee doordouwers in het rood en blauw achter, en begeven ons richting treinstation. Eenmaal thuis in Nijmegen wacht ons leuk nieuws. Een volgende keer zal door tv-camera’s over onze schouders worden meegekeken, bij het maken van een reportage voor Op & Neer Met … Maar daarover binnenkort meer. V E I L I G V A S T | een bijdrage van Klaas den Braven, oud-lid van de CCR-werkgroep Gevaarlijke Stoffen Wijzigingen in ADNR per 1 maart (slot) In vervolg op de vorige aflevering hierbij nog een aantal wijzigingen in deel 1. De belangrijkste is wel dat er in 1.8.4.5 nu een model van het ongevallenrapport is opgenomen. Dit rapport moet binnen zes maanden na het ongeval aan de betreffende bevoegde autoriteit worden gezonden. In Deel 2 zijn er naast de gebruikelijke wijzigingen voortvloeiend uit de wijzigingen voor het ADR een aantal wijzigingen die te maken hebben met de aanpassing aan de milieueisen van het vervoer over water. De eisen voor deze milieuverontreinigende stoffen zijn terug te vinden in een nieuw hoofdstuk, en wel hoofdstuk 2.4, ‘Criteria voor waterverontreinigende stoffen in tankschepen’. Het resultaat van deze nieuwe criteria is terug te vinden in de tabel C. Maar eerst de tabel A. In deze tabel is een extra kolom toegevoegd. De kolom 7 is gesplitst in een kolom 7(a) en 7(b). De kolom 7(a) bevat de huidige tekst van de kolom 7. De kolom 7(b) bevat een numerieke code voor de vrijgestelde hoeveelheden. Verder zijn er in de tabel veel wijzigingen aangebracht die ik hier niet zal behandelen. In de tabel C is op basis van de nieuwe criteria voor een groot aantal stoffen de tekst in kolom 5 (‘Gevaren’) aangepast. Bij de stoffen die onder een verzamelaanduiding vallen is geen indeling te maken, zodat daar sterretjes in de kolommen verschijnen. Het juiste scheepstype en de uitvoering enzovoort moet dan worden bepaald via een beslissingendiagram. Verder is er een nieuw hoofdstuk 3.5 opgenomen in verband met de vrijgestelde hoeveelheden. In deel 5 is een groot aantal wijzigingen, waarvan de belangrijkste de aanpassing van de schriftelijke instructies is. De gehele tekst in 5.4.3 is aangepast. De schriftelijke instructie moet nu vóór aanvang van de reis door de vervoerder aan de schipper worden overhandigd. Tot nu toe was dit een verplichting voor de afzender. Die verplichting is nu vervallen. Zo zijn ook de verplichtingen voor de belader en de vuller komen te vervallen om de in de schriftelijke instructies extra geëiste uitrustingsstukken aan de schipper mee te geven. Dit is nu de verplichting van de vervoerder geworden. Verder is er nu een uniform model hoe een schriftelijke instructie er uit moet zien. Op basis van dit model kan zelfs worden gesteld dat dit model, geplastificeerd aanwezig in de stuurhut, voldoende is. Door deze aanpassing zijn er ook op de betreffende plaatsen in deel 1 en deel 8 een aantal wijzigingen aangebracht. In deel 7 is de belangrijkste wijziging terug te vinden in 7.2.3.7.1. Hier worden de ADNR-deskundigen aan boord voor het schoonmaken gelijk gesteld aan door de bevoegde autoriteit aangewezen firma’s of personen. Dit om het schoonmaken door eigen personeel mogelijk te maken. In 7.2.4.15.3 wordt echter het schoonmaken voor een reparatie expliciet voorbehouden aan door de bevoegde autoriteit aangewezen personen. De laatste wijziging in deel 7 betreft het afsluiten van de openingen in de voetlijsten (spilrand). Dit wat tot op heden verboden. Nu geldt dit verbod alleen nog tijdens de vaart en bij het vervoer van zwavel (UN 2448) en stoffen van de klasse 5.1 en 8. Dus bij bijtende stoffen niet afsluiten. In deel 8 zijn, naast een aantal redactionele verschuivingen, de volgende wijzigingen aangebracht. De certificaten van goedkeuring, afgegeven onder het ADN, worden als gelijkwaardig aan het ADNR-certificaat gezien, mits ze geen gebruik maken van de overgangsvoorschriften voor waterwegen buiten het Rijnstroomgebied. Verder is een nieuwe tekst opgenomen voor het examineren. Hierin wordt het verboden dat een opleider zelf als exameninstituut optreedt. In Nederland is dit al niet het geval. Een belangrijke wijziging voor de kandidaten die een aanvullend examen Gas of Chemie voor de boeg hebben, is dat de tijdsduur van het examen van de casus met 30 minuten is verlengd. In deel 9 zijn op een aantal plaatsen wijzigingen aangebracht. Zo is de toegestane inhoud van een lensput aan boord van dubbelwandige drogeladingschepen vergroot tot 0,120 m3. Verder is bij de type G-tankschepen de tussenfundatie tussen de naast elkaar liggende ladingtanks komen te vervallen. Ook is er aan boord van een type C-tanker een voorschrift opgenomen op welke wijze men een pompput in het ladingtankdek moet uitvoeren. Nóg een belangrijke wijziging is het verbod op de aanwezigheid van de Viking-Johnson koppelingen in de laad- en losleidingen en in de gasverzamelleidingen. Aan boord van het type C zijn ze helemaal verboden, of men moet af willen zien van het vervoer van stoffen van de klasse 6.1 of 8. Bij het type N zijn ze nog wel toegestaan, maar ook dan is het vervoer van stoffen van de klasse 8 verboden. Maar dan de belangrijkste wijziging. Eindelijk zijn de voorwaarden om de inhoud van de ladingtanks te vergroten of de breedte van de zijtanks te verkleinen in de regelgeving opgenomen en wel onder hoofdstuk 9.4. Met deze ontwikkeling kan een ieder blij zijn want nu zijn de mogelijkheden aanwezig zonder tussenkomst van internationaal overleg. Alleen het classificatiebureau en de bevoegde autoriteit komen er nog aan te pas. Ik hoop u met deze bijdrage in het kort een inzicht te hebben kunnen geven over de wijzigingen die op 1 maart in het ADNR van kracht worden. Alle Scania en Sisu motoren, voor elke toepassing voldoen 100% aan de norm Professionals in TOP performance

Binnenvaartkrant