Views
1 year ago

2009-05

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Februari
  • Rotterdam
  • Wensen
  • Behouden
  • Vaart

TWEEWEKELIJKS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING Editie 5 - 24 februari 2009 Al 31 jaar voorzitter “Iets wat 75 jaar bestaat, kan ook honderd worden”, zegt VBR-voorzitter Amand Bauwens bij de start van het jubileumjaar van zijn in 1934 opgerichte vereniging. 31 jaar geleden had hij niet zo veel zin in het voorzitterschap, maar inmiddels is Bauwens zowat zijn halve leven voorman van de VBR. En niet zonder succes. www.binnenvaartkrant.nl tel. 010 414 00 60 fax 010 414 02 12 Alles draait om kwaliteit! SERVICE AAN: TANDWIELKASTEN KEERKOPPELINGEN binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl 13 Nieuwe werkmethode De Waterpolitie gooit het over een andere boeg en hanteert een nieuwe werkmethode. Die nieuwe werkmethode komt erop neer dat niet meer overal permanent politieschepen in de buurt zijn. Samenwerking is een ander speerpunt. Met collega-diensten, maar ook met de beroepsvaart. Dit zal niet vaak voorkomen. Een binnenschip dat de nieuwe Rijnhavenbrug passeert. De Rijnhaven wordt dit voorjaar door het Havenbedrijf Rotterdam (HbR) overgedragen aan het Ontwikkelingsbedrijf Rotterdam (ObR) als onderdeel van het project Stadshavens. Daarmee neemt de binnenvaart afscheid van de Rijnhaven als ligplaats. De 36 openbare ligplaatsen voor de binnenvaart in de Rijnhaven worden verplaatst naar de Maashaven door het HbR. Ook de steiger van 580 meter in de Rijnhaven gaat, in twee delen, naar de Maashaven. Daar komt een deel van 420 meter vlak 23 Afscheid van de Rijnhaven bij het ss Rotterdam en een steiger van 160 meter bij de kade van Quaker. De nieuwe ligplaatsen krijgen walstroom. Op de artist impression staat de nieuwe brug die de Rijnhaven afsluit. Een brug voor voetgangers en fietsers, waardoor Katendrecht wordt verbonden met de Wilhelminapier. Een brug om over te wandelen, maar waarop ook de mogelijkheid is te zitten. Een deel van de brug kan nog wel open door een klepbrug, die in open toestand 40 meter omhoog steekt. (artist impression Quist Wintermans Architekten) Rahmenbedingungen Mehr als die Hälfte aller Binnenschiffe die in den österreichischen Donauhäfen entladen, fahren leer wieder hinaus. Über die Donau werden zwar große Importmengen abgewickelt, sie sollte aber auch verstärkt für den Export eingesetzt werden. Die Mengen sind da, doch die Rahmenbedingungen stimmen noch nicht. 37 victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 André Toet, opvolger van Pieter Struijs bij Havenbedrijf Rotterdam De uitdaging van acht miljoen T.: 078-673 3799 • F.: 078-673 2726 E.: i n f o @ b a r t h a g g r e g a t e n . n l I.: w w w . b a r t h a g g r e g a t e n . n l 24-uur s stor ingsdienst AGGREGATEN Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl TEU in 2038 Het oprakelen van de Betuwelijndiscussie is aan André Toet niet besteed. “We hebben alle volumes keihard nodig voor het achterlandvervoer. Acht miljoen TEU per schip in 2038, vier miljoen per trein. Dat is de uitdaging waar we voor staan.” André Toet volgde vorig jaar Pieter Struijs op als directeur Scheepvaart van het Havenbedrijf Rotterdam. Hij is COO (Chief Operations Officer). Voorheen was hij CEO voor Centraal Europa bij de A.P. Moller- Maersk Group, waartoe ook het voormalige P&O Nedlloyd behoort. Een overstap van het bedrijfsleven naar een overheids-NV. “’Nou Toet, veel succes bij de ambtenaren,’ zeiden ze tegen me bij Maersk. Maar zo voelt het niet bij het Havenbedrijf – en zelfs al zou ik bij de overheid werken, dat is tegenwoordig ook sexy.” Toch wel een hele overgang. “Ik moest vooral wennen aan de planning van ruimtelijke-ordeningsprojecten. Wat daar voor procedures bij komen kijken, dát is pas een uitdaging.” Regie Praten over de toekomst van de binnenvaart is ook in deze tijd van recessie vooral praten over de groei van het containervervoer. Want daar is de laatste jaren veel misgegaan. De binnenvaart verloor marktaandeel als gevolg van wachttijden in de zeehaven, waardoor de vaarschema’s door de war raakten en de binnenvaart heel ongebruikelijk onbetrouwbaar is geworden. De roep om betere coördinatie van dat containervervoer – ofwel de regie in de afhandeling van binnenvaartcontainerschepen – klinkt luid in de markt. De wachttijden hangen ook samen met het wachtplaatsenprobleem. Iets dat volgens André Toet pas goed kan worden opgelost als elke deepsea-terminal zijn eigen dedicated barge terminal heeft. “Elke terminal krijgt dat op de Maasvlakte 2. Dat de binnenvaart niet meer tussen zeeschepen wordt afgehandeld is een giga-vooruitgang. Dat maakt een betere planning en een betere logistiek mogelijk. “Er komt geen grote extra capaciteit voor wachtplaatsen, daar is geen ruimte voor. Die planning is zeker gezien de volumes van de toekomst belangrijk. Voor het Havenbedrijf is er een rol weggelegd. Vergelijk de Verkeersonderneming voor de A15. Misschien moeten we wel toe naar het aanmelden voor slots, zoals Keyrail die gebruikt op de Havenspoorlijn. Wie een slot mist, krijgt te maken met sancties. Voormelden kan niet langer door een telefoontje.” Er zijn goede – digitale – systemen beschikbaar, zoals ‘Barge planning’ bij Port Infolink. “Ik geloof in dwingende afspraken, zonder wetgeving.” >> Lees verder op pagina 5 BALLAST POMP MET 7,5 KW MEER DAN 1000 KUUB / UUR VERPOMPEN! Rabobank Shipping 21156 www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69 www.olthof.eu Verkoop Inbouw Onderhoud Reparatie Revisie Rabobank Shipping T: 010-5912611 www.hollanddiesel.nl www.rabobankshipping.nl Tel. +31 (0)10.400.37.00 Dorpsstraat 67a Krimpen a/d Lek T: +31 (0)180 51 15 77 F: +31 (0)180 51 15 78 E-mail: binnenvaart@vdvelden.nl www.vdvelden.nl 48x50_motor_fc.indd 1 05-02-2009 10:08:13

De Binnenvaartkrant