De Binnenvaartkrant 46 10 februari 2009 Wir Wünschen familie Peters van de Logt mit ms Sierra allzeit Gute Fahrt. Wir haben den Kompletten Wohnungsausbau, einschl. Isolierung, Fenster, Türen und Innenausbau ausgeführt. Blankenstein 150 7943 PE Meppel Tel.: 0522 24 36 00 Fax: 0522 24 36 99 Ook familie Peters van de Logt koos voor de uitstekende dekking en premievoorwaarden van efm. Wij wensen het ms Sierra en haar opvarenden een behouden vaart. www.efm.nl Wij verzorgden de bevrachting voor het ms Sierra en wensen familie Peters van de Logt veel succes en een behouden vaart. Willemskade 15a - 3016 DK Rotterdam Tel. 010-2827788 - Fax 010-2827655 email: info@dap-barging.nl Scheepswerf Gelria BV Handelsweg 75 6541 CS NIJMEGEN T. +31(0)24-3770717 F. +31(0)24-3786001 Wij verzorgden de afbouw van het ms Sierra en wensen familie Peters van de Logt veel succes en een behouden vaart. E-mail: info@scheepswerfGelria.com Website: www.scheepswerfGelria.com
De Binnenvaartkrant 47 10 februari 2009 MS Sierra: een droom is uitgekomen De roots van Edwin Peters (37) liggen niet ver van de plaats waar op dit moment zijn Sierra wordt afgebouwd: de werf van Gelria in Nijmegen. Edwin komt uit Druten en maakt deel uit van de vierde generatie die in één adem met de binnenvaart genoemd kan worden. De carrière van Peters begon toen hij als 16-jarige voor zijn eerste baan aan boord stapte bij zijn ouders, op de Cleo. Dat was een omgebouwd sleepschip uit 1925. Na verloop van tijd maakte dit schip plaats voor de Cleopatra en nog later voor de Claudia, een Fultonschip uit België. Edwin voer op dat schip met zijn broer; zus Claudia was aan de wal. De tweede Claudia werd door Edwin in 1990 in gebruik genomen; het was de in Nederland gebouwde ex-Saron. In 2006 kwam Peters voor het eerst met een schip in de vaart dat de naam Sierra droeg. Het casco daarvan was gebouwd in China en de afbouw was in handen van Cornet. Dit zeer gewilde schip was gebouwd in 2004 en Edwin was de derde eigenaar. De lieren op het voorschip. Het schip had exact dezelfde afmetingen als de eerste nieuwbouw- Sierra die nu in de vaart komt. Turkse primeur Tijdens een open dag elders raakte Edwin in gesprek met Twan de Goeij van Rensen-Driessen Shipbuilding uit Zwijndrecht. Natuurlijk wordt dan over van alles en nog wat gesproken en Edwin hoorde van Twan met welke nieuwbouwprojecten hij op dat moment bezig was. Het spontaan begonnen gesprek kreeg een zakelijk vervolg. Het bestond uit de verkoop van de Sierra door Twan de Goeij aan de VOF Ketelaar Scheepvaartbedrijf, die het omdoopte tot Elsina. Wim Driessen bezocht ondertussen met Peters de Karadeniz-Shipyard aan de Zwarte Zee in het Turkse Ünye, waar de kiel was gelegd voor een casco van 135 x 11,45 meter. Wim Driessen zegt daarover dat hij sinds een jaar een relatie onderhoudt met die werf. Hij is onder de indruk van dit gevestigde familiebedrijf. Karadeniz heeft een personeelsbestand van ruim 250 medewerkers. In de machinemakers staan Cummins-motoren. De werf is volledig uitgerust, zowel met kades, hellingen, kranen als voor de metaalbewerking. Driessen heeft er op dit moment al twaalf projecten uitstaan. Voor de begeleiding van de bouw in Turkije heeft hij een ploeg samengesteld naar het voorbeeld van de goedwerkende formule waarmee in Orsova de bouw wordt gevolgd voor de opdrachtgevers. Vlagvertoon Edwin en zijn vrouw Monique van der Logt waren zeer onder de indruk en de deal werd gesloten. Dat was vorig jaar maart. Bij een tweede bezoek aan de werf is het schip gedoopt. De levering van het eerste van een serie van twaalf Turkse casco’s is zowel voor de Nederlandse binnenvaartvloot als voor de werf zelf een primeur. Vandaar dat de levering plaatsvond met een ceremonie met veel vlagvertoon, muziek en toespraken van hoge autoriteiten. Binnenkort zal op dezelfde werf Edwins neef Daniël Peters (ms Groenendaal) van Wim Driessen zijn nieuwbouwtankschip (van het type New-Expierence) kunnen afnemen. Familie Het casco heeft via het Main- Donaukanaal zijn weg naar Gelria in Nijmegen gevonden. Het kwam daar in de tweede helft van augustus aan. Edwin en Monique hebben daar gedurende vijf maanden met hun matrozen Martin Burgermaister en Leo Stransky de handen goed uit de mouwen gestoken. Ook de overige familieleden van Peters-Van der Logt hebben met succes aan de afbouw van de Sierra gewerkt. De zus van Edwin heeft in Wijchen onder de naam Janssen Keukens een onderneming die de complete keukenbouw voor haar broer en schoonzus Monique heeft verzorgd. De broer van Monique, Toon van der Logt, heeft namens VPG (Vlek, Pasman, Gelria) de inbouw gedaan van de boegschroef, de motoren, de hydrauliek en het stuurwerk. De afbouw geschiedde op basis van een open calculatie met Gelria. “Het is een droom die echt is uitgekomen”, zo verwoordt Monique het eindresultaat dat gereed ligt voor de open dag. “Het is een prima schip geworden, mooi glad en recht. We zijn voor de volle honderd procent tevreden, zowel over het resultaat als over de begeleiding door Wim Driessen.” Haar kwalificaties over het schip zijn helemaal op zijn plaats. De Sierra meet 3945 ton. In de machineruimte van het voorschip zien we een boegschroefinstallatie van Verhaar met twee Cummins QSXmotoren van het type 15 van 560 pk bij 1800 toeren. In de machinekamer van het achterschip staan uit het QSK-programma van Cummins twee motoren opgesteld van het type 38, ieder goed voor 1400 pk bij 1800 toeren. Zowel het stuurhuis als de inrichting ervan is geleverd door Wessels. De gezellige woning is het eindresultaat van heel veel tekenen, veranderen en opnieuw tekenen door Edwin en Monique. Nu alles is ingericht blijkt dat ze een goede keus hebben gemaakt. Wie leverden aan het ms Sierra Rensen Shipbuilding B.V. en Oosse inbouw boegschroefmotoren. Gemaakt Scheepswerf Jac. den Breejen b.v Loggers Rubbertechniek B.V. All Pumps Holland B.V. Maritiem B.V. geleverd en gemonteerd Schroefassen Dempers elastische opstelling van de Pompen Ontwerp en de bouw van het casco schroefasgenerator IHC Lagersmit BV Schroefasafdichtingen woning Kalkman Scheepstechniek B.V. Scheepswerf Gelria B.V. Quality Alignment Verhaar Omega B.V. Keukenspeciaalzaak Janssen B.V. 1-Kalkman ballastjet type 1200, 1200 ton Complete afbouw Uitlijnen hoofdmotoren en 2 Omega boegschroeven 31120-4k met Keuken water/uur met een 11 KW elektromotor Rabobank Altena Werkendam keerkoppelingen een vermogen van 550 pk/ 1800 rpm J. de Jong Scheepsservice & Total Lubricants Inland Marine Financiering Franssen Isolatietechniek B.V. Blokland Non-Ferro B.V. Installatietechniek Smeerolie DAP Barging BV Isolatie uitlaatgassystemen Beunkoelers Aanleg sanitair Bunkerbedrijf Neptun bv Bevrachting Alex Toebast Las- en Montagetechniek Tischlerei und Alubau Wessels GmbH Pinta Unisol B.V. Gasolie, Total smeerolie en EFM Onderlinge schepenverzekering u.a. Machinekamerplaten achter Complete betimmering en isolatie van Isolatie woning scheepsbenodigdheden. Verzekering Sierhekwerken De Wildt ramen en deuren. SPEEDHEAT Nijmegen SUN Roestvaststaal B.V. ADS van STIGT Machinekamerplaten voor Alphatron Marine B.V. Vloerverwarming Hoogglans gepolijst uitlaatstukken voor en 2 Masson Marine keerkoppelingen type De Ruyter Dieseltechniek B.V 2 JMA 609 TFT Alphatron JRC rivierradar, Maas & Waal Tapijten & Gordijnen achterschip, touwdoorvoeringen, MM W4400, 5,542:1. 24V solenoid t.b.v. 2x generatorsets 63 kVA t.b.v. multifunctionlijn, Alphachart Raamstoffering railingwerken, belbeugel, hoogglans electrische bediening, PTO type 0, voor boordnetbedrijf (in omkasting), motor: Tresco Engineering bvba WindeX Engineering B.V. bolders, aluminium luiken, roestvrijstalen aandrijving van stuurwerkpomp, schroefas Cummins 4BT 3.9G4, generator: Stamford Radar Overlay Roosters en ventilatoren luiken en diverse kleine items. gedreven ingebouwde sleepsmeerpomp, UCM 224F, 2x boegschroefmotoren Vlek Scheepsinstallatie BV ADT Fire & Security Nelf Lakfabrieken BV elastische koppeling, ZF Marine Electronics Cummins QSX 15C Complete electrotechnische installatie en FM 200 installatie boegschroefkamer en Coating casco bedieningssysteem type CruiseCommand. Caldic Techniek bv nautische apparatuur machinekamer Inspectie Verkeer en Waterstaat Op de brug is een 4200 hendel Stamford generatoren Sygo B.V. Blommeart BVBA Classificatie gemonteerd incl. noodbedieningssysteem AMW-Marine BV H.I. Ambacht Scheepslading- en hoogtemeter 22 aluminium scheepsluiken type FRK Dekatel Nederland BV VPG Scheepsservice B.V. 2 AMW schroeven 1700 mm, 5 blads, 1 RAFA B.V. Ramen 10.100/3670/2,5 Derkiena en een Telecommunicatie Inbouw hoofdmotoren, generatorsets, linksdraaiend en 1 rechtsdraaiend. Airconomics B.V. hydraulische Leewestein Scheepsinstallaties B.V. complete levering eigen stuurwerk en Airconditioning en gekoelde kasten luikenwagen type HLW 10/6000 Spudpalen
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl