Views
3 years ago

2009-04

  • Text
  • Schip
  • Februari
  • Binnenvaartkrant
  • Matroos
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Wensen
  • Behouden

De Binnenvaartkrant 2 10

De Binnenvaartkrant 2 10 februari 2009 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever Riomar BV Adres redactie en acquisitie Bezoekadres Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Postadres Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam Acquisitie Tineke Leeuwestein Monique van Thull Vanessa Lingsveld Lotte Verschoor Secretariaat Karin Hell (Office Manager) Marie-Louise Hell (Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-50645515 martin.dekker@upcmail.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Harry van Eeuwijk (Oost-Nederland) T 024-3584468 F 024-3584468 h.eeuwijk@hetnet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@wanadoo.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaart@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0653-451318 b.dewitte@chello.nl Lay-out Maureen van Gent Steven Chiang San Lin Druk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. VOOR KVB DÉJÁ VU ZIJN WIJ DELTA MARINE CREWING – GYRON CREW ZOEKT GYRON CREW ZOEKT OP ZOEK NAAR BINNENVAART- i.o.v. MS Armira 1 lichtmatroos i.o.v. MS Chardonnay AL MEER DAN80 JAAR HET BETROUWBARE ADRES VOOR DE SCHEEPVAART matrozen en stuurmannen Zoekt met spoed; schippers & en/of matroos i.b.v. dienstb. 1 lichtmatroos en/of matroos met ervaring in de matrozen bel met functie lichtmatroos/ i.b.v. dienstb. met functie DUITS TOPFABRIKAAT TRACTIE binnenvaart. In het bezit van Tel. +31 118 470909/ matroos 2jr. Vrt. Vaar/verlof i. lichtmatroos/matroos 2jr. Vrt. Type Ampère Afmeting in mm Nettoprijs per stuk 20 uur LxBxH (vanaf 15-01-2009) dienstboekje. Voor meer www.vaarbanen.nl o. loon conform CAO. Vaar/verlof i.o. loon conform PZS 5400 540 650 x 420 x 450 1.400,- PZS 6480 630 750 x 420 x 450 1.550,- informatie info@ Tel. 015-2578294 CAO. PZS 7560 730 860 x 420 x 450 1.750,- advancedpersoneelsdiensten.nl GEVRAAGD OP DUWBOOT INCA Tel. 015-2578294 PZS 8640 830 970 x 420 x 450 1.900,- PZS 9720 940 1066 x 420 x 450 2.100,- stuurman, 2 wk/ 2wk. GYRON CREW ZOEKT PZS 10800 1150 1190 x 420 x 450 € 2.500,- TE KOOP Vaargebied NL/ BE. i.o.v. MS ASwitzerland II GYRON CREW ZOEKT Voormelde prijzen zijn INCLUSIEF MONTAGE EN TRANSPORT, GEEN VOORRIJKOSTEN, exclusief BTW. Dealer Zon / lichtpanelen, 12-24 Volt, Tel. 06-51485561, Tel. 0032- 1 lichtmatroos en/of matroos i.b.v. i.o.v. MS Claudia Prijs kunststof container: € 200,-- per stuk, exclusief BTW. Garantie: 72 maanden pro rata, waarvan de eerste 24 volledig. omv. 230 Volt. Accu’s compr. 478960147 dienstb. met functie lichtmatroos/ 1 lichtmatroos en/of matroos i.b.v. Levering in Nederland + België + Duitsland. Koelkasten LED verl. matroos 2jr. Vrt. Vaar/verlof i.o. dienstb. met functie lichtmatroos/ Volautomatische tractielader: passende type c.q. prijs: op aanvraag. Tel. 051-5431920 GEVRAAGD MAT./VOLMATR. loon conform CAO. matroos 2jr. Vrt. Vaar/verlof i.o. Alle andere start- en tractiebatterijen op aanvraag. www.aquasolar.nl OF STUURMAN Tel. 015-2578294 loon conform CAO. Franko in Ned. i.b.v. dienstboekje, weekend Tel. 015-2578294 Prijswijzigingen voorbehouden. vrij. Duwsleepboot Mazzel. GYRON CREW ZOEKT Nieuwe Havenweg 15b - 6827 BA - Arnhem GEZOCHT Tel. 06-51408413 i.o.v. MS Bornrif 1 lichtmatroos OCEANWIDE NETHERLANDS - P. Montens afd. Scheepvaart + Schippersechtpaar, vaart NL/BE. en/of matroos i.b.v. dienstb. Heeft de oplossing voor uw Tel.: 026-3614810 - fax 026-3612585 - www.komeet-accu.nl Tel. 0032-496107650 met functie lichtmatroos/ personeelsprobleem in de VOOR ONS PASSAGIERSSCHIP matroos 2jr. Vrt. Vaar/verlof i. Binnenvaart. Wij bieden Poolse GYRON CREW ZOEKT GYRON CREW ZOEKT TE KOOP/ TE HUUR Mps Poseidon vragen wij o. loon conform CAO. stuurmannen, volmatrozen, i.o.v. MS Deo Gratias i.o.v. MS Expansie Duwbak 76,5 x 11,40 mtr., barmannen, kelner en Tel. 015-2578294 matrozen en lichtmatrozen. 1 lichtmatroos en/of matroos i.b.v. 1 lichtmatroos en/of matroos i.b.v. 2351 t. Duwbak 70 x 9,5 kamermeisjes met horeca Legale werkmethodes binnen dienstb. met functie lichtmatroos/ dienstb. met functie lichtmatroos/ mtr.,1531 t. Duwbak 70 x 9,5 ervaring. Het vaarsysteem: 6 een professionele organisatie! matroos 2jr. Vrt. Vaar/verlof i.o. matroos 2jr. Vrt. Vaar/verlof i.o. mtr., 1350 t. 3 ruimen. wk af, het salaris vlgns CAO- Voor meer informatie Tel. loon conform CAO. loon conform CAO. Duwbak 61,50 x 7,80 mtr., 885 Binnenvaart. www.binnenvaartkrant.nl 0118-429516 of 06-13370771 Tel. 015-2578294 Tel. 015-2578294 t. 2 ruimen. Ponton 39 x 16.20 Voor meer informatie: Tel. mtr. Ponton 20 x 10,50, zelfv. 06-23225914 2x DAF. Deltavlet 14,50 x 4,10 Aankoop/verkoop KICKERS mtr. 360 pk/GM. Sleepboot 19 GERWIL CREWING ZOEKT: x 5,75 mtr. 500 pk. Functie: 2 lichtmatrozen of Zeeschepen Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of Tel. 06-54794036 matrozen voor het m/s Arese. mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als Functie vereisten: i.b.v. DSM shipbrokers bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. GEVRAAGD VOOR DE dienstboekje met functie Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, RIVIERCRUISEVAART lichtmatroos/matroos. Vaar/verlof Tel 0646-222111 dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Motordrijver met technische i.o. - loon conform CAO. www.shiptrade.nl Hoe vult u het Kicker-formulier in? opleiding i.b.v. dienstenboekje, Tel. 0527-690013 min. 5 jaar ervaring. G E B R U I K V O O R I E D E R E L Vaarseizoen april t/m GERWIL CREWING ZOEKT: E T T E R , L E E S T E K E N E N S P A T I E E E N H O K J E . H O U D december 2009. Functie: lichtmatroos of T U S S E N I E D E R W O O R D E Sollicitaties info@btrnl.com matroos voor het m/s E N H O K J E L E E G . Catharina Elizabeth. Functie NEDERLANDSE VR. (54) vereisten: i.b.v. dienstboekje Bij het plaatsen van 3 kickers aaneensluitend betaalt men (totaal) rustig karakter z.k.m. nietrokende met functie lichtmatroos/ christelijke schipper, matroos. Vaar/verlof i.o. - loon 1x 3x 9,60 22,25 54-65 jr. conform CAO. Reacties schriftelijk d.m.v. Tel. 0527-690013 14,75 32,60 brief onder nr. 20090402 naar het bureau van dit GYRON CREW ZOEKT blad. i.o.v. MS Amazone 1 lichtmatroos 20,20 44,25 en/of matroos i.b.v. dienstb. met GEVRAAGD VOLMATROOS functie lichtmatroos/matroos 2jr. 24,35 54,90 op mbs Jelmer, weekend vrij, Vrt. Vaar/verlof i.o. loon conform loon n.o.t.k. CAO. 29,50 65,25 Tel. 06-53116426 Tel. 015-2578294 GEZOCHT SCHIPPERS EN MATROZEN voor Party-schip in Rotterdam (freelance) Tel. 06-28979349 HIJSKLUSJE.NL tot 1000 kg tot 20 meter. Op iedere locatie. Tel. 020-6110035 Fax. 020- 6131385 ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. 95,- 150 Amp. 120,- 200 Amp. 160,- 230 Amp. 175,- Optima CCA 815 175,- Excl. BTW - 2 jaar garantie TRACTIEBATTERIJEN 520 Amp. 1250,- 620 Amp. 1325,- 720 Amp. 1425,- 820 Amp. 1550,- 920 Amp. 1750,- 1040 Amp. 2090,- 1160 Amp. 2240,- Prijzen exclusief trog exclusief BTW 4 jaar garantie Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 3,65 extra administratiekosten. Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres Telefoonnummer __________________________________________________________________ Postcode Email __________________________________________________________________ Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: Uw kicker wordt als service gratis op onze website geplaatst. Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven.* (Post)bankrekeningnummer: _____________________________________ Tenaamstelling rekeninghouder: __________________________________ Banknaam: _____________________________________________________ Land + plaatsnaam van uw bank: _________________________________ U ontvangt binnenkort een faktuur waarop staat genoteerd wanneer het bedrag van uw rekening wordt afgeschreven. Datum: _______________ Handtekening: ______________________ Stuur uw ingevulde kickerformulier naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12 34,95 75,85 40,15 87,50 * Automatische afschrijvingen zijn alleen mogelijk vanaf Nederlandse en Duitse bankrekeningen. Heeft u een andere buitenlandse rekening dan ontvangt u van ons binnenkort een faktuur.

De Binnenvaartkrant 3 10 februari 2009 OPTO vergadert over ‘veiligheid’ Overleggroep Particuliere Tankvaart Ondernemers (OPTO) van het CBRB vergadert woensdag 11 maart in het auditorium van de Kamer van Koophandel Rotterdam over het thema ‘veiligheid’. Pri-Ma kookidee in Zwolle De OPTO-vergadering behandelt onder andere de Arbocatalogus. Met de inwerkingtreding van de herziene Arbowet van 2007 zijn veel middelvoorschriften verdwenen en geeft de nieuwe wet werkgevers en werknemers meer verantwoordelijkheid en ruimte om zelf in te vullen hoe in de praktijk veilig en gezond kan worden gewerkt. Hoe aan de wettelijke voorschriften kan worden voldaan wordt vastgelegd in een arbocatalogus. Werkgevers- en werknemersorganisaties in de binnenvaart hebben subsidie aangevraagd voor de totstandkoming van deze catalogus. Zaken als bedrijfshulpverlener, betreden van besloten ruimten, jeugdigen in de tankvaart, blootstellingsanalyse en valgevaar zijn als eerste uitgewerkt. Een ander onderwerp van OPTO is de International Safety Guide for Tankers and Terminals (ISGINTT), dat erop is gericht om veiligheidsrichtlijnen voor het laden en lossen van tankschepen te ontwerpen. Deskundigen hebben deze veiligheidsgids grotendeels afgerond. De veiligheidsgids zal verenigbaar zijn met de internationale richtlijnen voor de zeevaart (zoals de Internationale Veiligheidsgids voor Olietankers en Terminals, ISGOTT). De KvK bevindt zich in Rotterdam aan de Blaak 40. Om 12.00 uur begint de ontvangst (met een broodjeslunch). Om 15.25 uur wordt de OPTO-vergadering gevolgd door een bijeenkomst met EBIS. EBIS (European Barge Inspection Scheme) is een door de olie- en chemische industrie ontwikkeld controlesysteem voor de veiligheid bij het gebruik van binnenvaarttankers. OPTO-leden kunnen zich aanmelden bij Fawziah Plasschaert: bel (010) 798 98 00 of mail naar secretariaat@cbrb.nl. Overige geïnteresseerde tankvaartondernemers die bij de OPTO-vergadering aanwezig willen zijn, kunnen contact opnemen met secretaris Robert Tieman: (010) 798 98 00. Topkok Jonnie Boer, zijn vrouw Thérèse en dochter Isabelle omringd door een aantal internaatskinderen: een Pri-Ma plaatje. (foto Niek Draaisma) DOOR COR SPEK Dan staat daar ineens een échte 3- sterrenkok voor je neus! Jonnie Boer. Natuurlijk heb je die zelf uitgenodigd, maar hij staat er wel! Dat overkwam de kinderen van het >> Vervolg van pagina 1 Binnenkort wordt het sectorakkoord Duurzaamheid in beweging ondertekend. Onder de partijen die hun handtekening zetten zijn het CBRB, het HbR, EVO, TLN, KNV, ANWB en de ministeries van VROM, Financiën en Verkeer en Waterstaat. In dit akkoord wordt de doelstelling genoemd om de broeikasgassen in 2020 met 30 procent ten opzichte van het niveau van 1990 te reduceren. Het CBRB zal zich volgens het akkoord inspannen om bij de containervaart voor de lange afstand de beladingsgraad te verhogen naar Zwolse internaat Prinses Margriet bij de opening van hun nieuwe Kookstudio Pri-Ma. Jonnie Boer (44) is chef-kok, bekende Nederlander én eigenaar van driesterrenrestaurant De Librije in Platform op basis van MIS-CoBiVa schepen van 400 tot 500 containers. Dat zou een energiebesparing opleveren van 15 tot 20 procent per ton/kilometer. Verder zal het CBRB meewerken om containers vanuit de terminals op de beide Maasvlakten zoveel mogelijk via de binnenvaart verder landinwaarts te brengen. Het CBRB stelt voor om als uitgangspunt voor het platform te nemen het in oprichting zijnde MIS-CoBiVa (Management Information System - Container Binnenvaart), een systeem voor de verbetering van de afhandeling bij terminals door middel van geavanceerde reisplanningsystemen. Zwolle. Hij is getrouwd met Thérèse, tevens zijn compagnon. Boer was door de kinderen per brief uitgenodigd de nieuwe Kookstudio Pri-Ma te openen. (de naam verwijst naar Prinses Margriet, maar uiteraard ook naar ‘prima’ in de betekenis van ‘heel goed’.) Groepsleidster Diana Kamphausen vertelt enthousiast: “De Kookstudio, op de tweede verdieping, heeft twee ovens. Maar ook een bibliotheekgedeelte. De ruimte wordt al heel goed gebruikt, maar was nog niet helemaal klaar. De officiële opening was daarom een stok achter de deur.” Om de ingebruikname smaak en kraak te geven werd het plan opgevat Jonnie Boer uit te nodigen. “De kinderen hadden tekeningen gemaakt en ook die hebben wij naar hem opgestuurd. Hij wilde graag komen. Het was dan ook een feest. Zijn dochtertje Isabelle ontwarde de deegrol uit de scheepsknoop. Door de klapdeuren, met een lepel en vork erop, te openen knalden er twee confettikanonnen. De kinderen waren daarachter bezig om lekkere hapjes voor hem te maken, die hij allemaal geproefd heeft.” Boer maakte van de gelegenheid gebruik kennis te maken met de koks van het internaat en liet zich uitvoerig informeren over het wel en wee van de kinderen. Nieuw stadion Dachten we een zwarte president te hebben, blijkt ie groen te zijn. Het gaat goed met het milieu. Je hoort er niet zoveel meer over. Zou milieu een luxeprobleem zijn? In zekere zin wel natuurlijk: zonder alle luxe zou het milieu het niet zo zwaar hebben. Om ons druk te maken over het ruïneren STEKEN ONDER WATER www.gonlag.nl | door Michel Gonlag van onze omgeving hebben we dus nu even geen tijd meer (over). Klimaatproblemen zijn ook overgewaaid. Te druk bezig met effecten. Van de crisis, ja, die ook. Een crisis met een heel eigen dynamiek. Eerst was er de kredietcrisis – een probleem voor mensen die te dure huizen met te dure hypotheken hadden gekocht – waarop de huizenmarkt en vervolgens de bankenwereld instortte. De hele wereld gleed af van groei naar krimp en als dat een half jaartje duurt, spreek je over recessie. Blijft dat zo, dan beland je in een depressie. Dan zakt de productie steeds verder weg. Als afgeleide activiteit van de economie staan vervoerders een beetje bedremmeld te kijken wat ze aanmoeten met die lagere productie. Er hoeven nu eenmaal niet zoveel producten meer te worden vervoerd. Je kan wel heel stoer roepen dat je overslag- en vervoercijfers de laatste jaren tot in de hemel stegen, in feite is dat een prestatie van niks. Ook al is je vloot schepen of trucks nog zo fonkelend en indrukwekkend, als er geen goederen zijn, valt er niks te vervoeren. Er wordt geen gram meer geproduceerd omdat schepen, trucks of treinen meer kunnen vervoeren (ja oké, er worden meer schepen et cetera geproduceerd). Het is alsof de terreinknecht van Feyenoord z’n ploeg kampioen kan maken door een nieuwe grasmaaimachine te kopen, of door een nieuw stadion te bouwen. Beter zou het zijn als we ophielden met waanzinnige groeiprognoses en we wat ontspannener omgingen met de golven van de conjunctuur, en af en toe een tikkeltje anticyclisch durfden denken. Vorig jaar werden 3.500 chauffeurs ‘extra’ opgeleid. Die groentjes worden als eersten ontslagen (pas maar op, Barack). Arme jongens, maar goed, ze hebben hun rijbewijs en kunnen altijd nog bij de brandweer of zo. Bovendien betekent een laagconjunctuur – en daar raken we nu dus in verzeild – dat er straks wel weer een weg omhoog is en dan hebben we toch weer meer truckers nodig. Sommige recessieslachtoffers vinden hun eigen oplossing. Er zijn bedrijven in de haven die toch maar weer een contract sloten met uitzendpool SHB om 50 werknemers in dienst te nemen nadat deze mensen de poort van het bedrijf hadden geblokkeerd. Misschien dat we toch beter een nieuw stadion kunnen bouwen. Feyenoord laat zien hoe je anticyclisch te werk gaat.

Binnenvaartkrant