TWEEWEKELIJKS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING Editie 4 - 10 februari 2009 Naar papierarm varen De Waterpolitie heeft de eerste ‘Golden Cards’ uitgereikt aan schippers die meedoen aan het project CARIN (CARgo INformation). Daarbij geven rederijen informatie over gevaarlijke gecontaineriseerde lading vooraf digitaal door, waarna de schepen tijdens de reis geen last meer hebben van ladingcontroles. Een stap in de richting van papierarm varen. www.binnenvaartkrant.nl tel. 010 414 00 60 fax 010 414 02 12 Altijd stroom mee! GENERATORSETS binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel.0182-387522 T.: 078-673 3799 • F.: 078-673 2726 E.: info@barthaggregaten.nl I.: www.barthaggregaten.nl 24-uurs storingsdienst AGGREGATEN Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl 11 Johan Groenewold is op 62-jarige leeftijd op 28 januari overleden aan de gevolgen van beenmergkanker. Velen in en om de binnenvaart ervaren zijn verscheiden als een persoonlijk verlies. Dat bleek ook wel bij de uitvaartdienst, vorige week woensdag in de Laurenskerk, waar vele honderden hem een laatste groet kwamen brengen. Met het heengaan van Johan Groenewold lijdt de binnenvaart een groot verlies. Hij was één van de mensen die de afgelopen 25 jaar bepalend waren voor het gezicht van de sector, als ondernemer en als belangenbehartiger op tal van terreinen. Johan Groenewold was een echte sleepbotenman. In 1946 werd hij geboren in Delfzijl, aan boord van de sleepboot Anna, één van de drie boten van zijn vader. Opgegroeid in Kampen, waar zijn moeder aan Milieudefensie akkoord met aanleg Maasvlakte 2 De aanleg van Maasvlakte 2 kan definitief doorgaan. Milieudefensie heeft zijn laatste bezwaren laten varen en de juridische procedures bij de Raad van Staten teruggetrokken, zo maakten Havenbedrijf Rotterdam (HbR) en Milieudefensie gistermiddag (maandag 9 februari) gezamenlijk bekend. Het akkoord (‘Overeenkomst Duurzame Maasvlakte’) dat HbR Brug opgeblazen De brug over het Albertkanaal bij Vroenhoven is opgeblazen. Voor de verbreding van het kanaal moest de historische brug plaatsmaken. Het heeft heel wat voeten in de aarde gehad voordat NV De Scheepvaart daarvoor toestemming kreeg. De brug speelde een belangrijke rol in de Tweede Wereldoorlog en had daardoor de monumentenstatus. de wal woonde terwijl zijn vader voer op sleepboten, was Johan als kind al te vinden op de boten van zijn vader en na zijn middelbare school werd hij kapitein op een andere sleepboot van zijn vader, de Campen. Hij volgde de binnenvaartopleidingen van het KOF schriftelijk, waar hij later nog cursussen management en bedrijfspsychologie aan toevoegde. Tot zijn 27e voer hij op de Campen, daarna werd hij riviermeester in Rotterdam en verkeersleider bij de Rijkshavendienst. (Lees verder op pagina 5) Johan Groenewold in 2003 bij de doop van de Vlissingen (foto MGR) >>> en Milieudefensie hebben gesloten, houdt in dat gestreefd zal worden om nog minder emissies van fijnstof, NOx, SO2 en CO2 te realiseren bij de exploitatie van Maasvlakte 2. Het akkoord spreekt van "nog tien procent minder". Dit jaar nog laten HbR en Milieudefensie een onderzoek uitvoeren om te bepalen of en hoe dit haalbaar is. Ze zijn tot het akkoord gekomen omdat ze het erover eens waren dat meer milieuwinst valt te Rolle der Binnenhäfen Politik und Wirtschaft müssen die Güterverlagerung von der Straße auf Schiene und Wasserstraße gemeinsam vorantreiben. So lautet das Fazit des Antrittsbesuches des neuen BöB-Präsidiums in Berlin. Der Meinungsaustausch mit Staatssekretär Daldrup soll der Auftakt zu weiteren Beratungen über die Rolle der Binnenhäfen sein. Johan Groenewold 1946-2009 behalen met samen streven naar een verduurzaming van het gebruik van de Maasvlakte dan met het voeren van juridische procedures daarover. De belangrijkste milieumaatregel van het HbR was al dat 45 procent van de lading per binnenschip naar het achterland moet. In het akkoord wordt gesproken over de inzet van walstroom voor (zee)schepen, het gebruik van havengelden als stimulans om reders te laten investeren in milieumaatregelen en over het vergroten van de milieuzone op de Maasvlakte zodat ook in andere delen van het havengebied alleen schonere vrachtwagens welkom zijn. President-directeur Hans Smits van het HBR spreekt van een win-win situatie. Directeur Frank Köhler van Milieudefensie: “Er ligt nu een resultaat waar het milieu en de inwoners van Rotterdam wel bij varen.” Regieplatform voor containerbinnenvaart Het CBRB heeft het Havenbedrijf Rotterdam (HbR) voorgesteld om samen met douane, deepsea terminals, verladers, binnenvaartoperators en inland containerterminals een platform op te richten waar vanuit de regie wordt gevoerd over de containerbinnenvaart. De aanleiding voor het initiatief is het streven om tenminste 45 procent van de in Rotterdam binnenkomende containers per binnenschip af te voeren. In combinatie met de groei van de containerstroom als gevolg van de aanleg van Maasvlakte 2 zou dit leiden tot een stijging van het aantal containers dat per binnenschip wordt vervoerd van de huidige 2,6 miljoen TEU naar tenminste 8 miljoen 17 TEU (na 2030). Dat vraagt om een andere aanpak, gezien de huidige problemen met bijvoorbeeld wachttijden voor binnenschepen bij de terminals. Het CBRB schreef vorige week in een brief aan het Havenbedrijf: “In de afgelopen jaren zijn door vele partijen diverse initiatieven op het gebied van containertransport genomen. Doordat deze los stonden van elkaar hebben ze vooralsnog niet tot de gewenste resultaten geleid.” Het CBRB heeft het HbR gevraagd te komen tot een sturend containerbinnenvaartplatform waarin alle ketenspelers hun verantwoordelijkheid moeten nemen. >> Lees verder op pagina 3 35 www.olthof.eu onderhoud en service van keerkoppelingen Twin Disc dealer T: 010-5912611 www.hollanddiesel.nl SCHROEF KAPOT? OF ANDERE NODIG? BEL ONS!! Tel. 078-6133831
De Binnenvaartkrant 52 10 februari
De Binnenvaartkrant 54 10 februari
De Binnenvaartkrant 56 10 februari
De Binnenvaartkrant 58 10 februari
De Binnenvaartkrant 60 10 februari
De Binnenvaartkrant 62 10 februari
De Binnenvaartkrant 64 10 februari
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl