Views
2 years ago

2009-03

  • Text
  • Jaar
  • Januari
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Wensen
  • Behouden
  • Vaart

De Binnenvaartkrant 4 27

De Binnenvaartkrant 4 27 januari 2009 [ Familieberichten ] Familieberichten zijn mededelingen van: geboorte, verloving, huwelijk, overlijden, dankbetuiging en in memoriam. Het plaatsen van een familiebericht in De Binnenvaartkrant kost 0,78 per mm in hoogte, excl. 19% BTW. Zo geeft u een familiebericht op: Telefonisch: 010-4140060 (ma. t/m vr. van 09:00 tot 17:00 uur) E-mail: service@binnenvaartkrant.nl Fax: 010-4140212 Schriftelijk: De Binnenvaartkrant, Afd. Familieberichten. Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam (met vermelding van naam, adres en telefoonnummer waarop u overdag te bereiken bent). Sluitingstijden: Familieberichten kunt u tot maandagmorgen 10:00 uur, in de oneven weken, opgeven. NB: Voor alle zorgvuldigheid worden familieberichten alleen geplaatst als verificatie van de afzender mogelijk is. De kracht van zekerheid Uw schip overdragen en/of hypotheek vestigen? Voor een plezierige en deskundige aanpak gaat u naar Wery Goedegebuure & Partners Notarissen met vestigingen in Dordrecht (Grotekerksplein 20), Zwijndrecht (Rotterdamseweg 40)*. Onze kantoren zijn bereikbaar op telefoonnummer 078-6136766; u kunt vragen naar Cees Onwijn of Lisenka Vermaas. *) Ook vestigingen in Rotterdam en Maasdam www.werygoedegebuure.nl notarissen@werygoedegebuure.nl EHEMALIGES PROVIANTBOOT 16m x 4,10 x ca. 1,00m, Bj. 1965, 54 Pers, Rheinattest, Deutz, 138 PS Beraten Schiffsvermittlung „Seestern” Finanzierungsvorbereitung Einhüllentanker gesucht!!! Alle Baujahre, alle Größenordnungen!!! GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Ravi 1 lichtmatroos en/ Büro Hamburg: Büro Haren: AP: Tom Thomsen AP: Martin Deymann of matroos i.b.v. dienstb. met Duvenstedter Damm 24-26 Papenwieset 5 functie lichtmatroos/matroos 2jr. 22397 Hamburg 49733 Haren Vrt. Vaar/verlof i.o. Telefon: 040 / 525 60 560 Telefon: 05932 / 735 820 loon conform CAO. www.DHT-Schiffsmakler.de Tel. 015-2578294 hamburg@dht-schiffsmakler.de haren@dht-schiffsmakler.de GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Expansie 1 lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos 2jr. Vt. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Sardana 1 lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos 2jr. Vrt. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS United 1 Lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos 2jr. Vrt. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Felicia 1 lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos 2jr. Vrt. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Joline 1 lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos 2jr. Vrt. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Kantara 1 lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos 2jr. Vrt. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Lindos / Heros 1 lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos 2jr. Vrt. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Matthinge 1 lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos 2jr. Vrt. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Meditation 1 lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos 2jr. Vrt. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Mejana 1 lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos 2jr. Vrt. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Navigatie1 lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos 2jr. Vrt. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Passage 1 volmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie matroos 2jr. Vt. Vaar/ verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 - EXECUTIEVERKOOP - Dienst Binnenwaterbeheer Amsterdam 18 boten t/m zaterdag 31 januari 21:00 uur. (zeilboten, vletten, motorboten en roeiboten) Kijkdag: zaterdag 31 januari 10-12 u. - VRIJWILLIGE VEILINGEN - Drie sloepen in opdracht van Prins van Oranje Jachtbemiddeling t/m 17 februari 21:00 uur. • Kijkdag: zaterdag 14 februari 11-12 u. Gillissenvlet 970 AK in opdracht van belanghebbende t/m 10 februari 21:00 uur. • Kijkdag: zaterdag 07 februari 11-12 u. bezoek www.BOOTVEILING.com SCHEEPS- BETIMMERING OOK JACHT- BETIMMERING Timmer- & Scheepstimmerbedrijf, Meubelmakerij ARIE VAN LOENEN BV Molenvliet 65, 3335 LH Zwijndrecht Telefoon (078) 610 39 39 Centraal Nautisch Beheer Noordzeekanaalgebied Besluit nr. CNB/197/2008 Amsterdam, 27 november 2008 Verkeersbesluit van het dagelijks bestuur van het openbaar lichaam Centraal Nautisch Beheer Noordzeekanaalgebied van 27 november 2008, nr. CNB/197/2008, inhoudende het plaatsen van gebods- en verbodsborden met onderborden zoals genoemd in bijlage 7 van het Binnenvaartpolitiereglement, op de steigers B, C, Pontsteiger, Silodam en de van Diemenkade gelegen in de Oude Houthaven te Amsterdam. Het Dagelijks Bestuur van het Centraal Nautisch Beheer Noordzeekanaalgebied, Gelet op: - artikel 5, 6 en 7 van de Scheepvaartverkeerswet; - artikel 1 onder b, artikel 2a en 3 van het Besluit administratieve bepalingen scheepvaartverkeer (BABS); - artikel 7.02 lid 1 van het Binnenvaartpolitiereglement; - bijlage 7 ‘Verkeerstekens’ van het Binnenvaartpolitiereglement; - artikel II-1, 2, 3a en 5 van het verkeersbesluit ‘Instelling ligplaatsverbod en plaatsing verkeerstekens in het Amsterdam-Noordzeekanaalgebied’, 25 februari1999/nr. SVW/99/4 Besluit te plaatsen: Artikel 1: borden: E.7 op de steigers B, C en Pontsteiger; borden: E.5.3 met het cijfer II op de westzijde van steiger C en op de Pontsteiger; borden: A.5 op de Silodam, van Diemenkade en op de westelijke remming van de Westerkeersluis; bord : A.6 op de kop van de oostertoegang Oude Houthaven. Artikel 2: borden: F.2 richtingaanduiding op de steigers B, C, Pontsteiger, van Diemenkade en de Silodam; borden: F.3 met de tekst “geen sport” op de steigers B, C en de Pontsteiger; borden: F.3 met de tekst “MAX 7 X 24 UUR” op de steigers B, C en de Pontsteiger; borden: F.3 met de tekst “MUV Vergunninghouders” op de Silodam en de van Diemenkade; bord: F.3 met de tekst “zeilchartervaart” wijzend in oostelijke richting op de kop van steiger B; bord: F.3 met de tekst “binnenvaart”wijzend in westelijke richting op de kop van steiger B. Artikel 3: Reeds verleende ligplaatsontheffingen, voorzover hierbij niet herzien of ingetrokken, worden voor de toepassing van dit besluit aangemerkt als ontheffingen die zijn verleend ingevolge dit besluit onder dezelfde voorwaarden en beperkingen als in het ontheffingsbesluit zijn genoemd. Artikel 4: Het plaatsen van de in artikel 1 en 2 van dit besluit genoemde borden wordt aangegeven in de bij dit besluit behorende bijlage, welke bestaat uit een kaart waarop de plaatsen zijn aangegeven (bordenplan Oude Houthaven 2008). Artikel 5: Het bordenplan 1999, behorende bij het verkeersbesluit ‘Instelling ligplaatsverbod en plaatsing verkeerstekens in het Amsterdam-Noordzeekanaalgebied’ van 25 februari 1999 (nr. SVW/99/4) wordt ingetrokken voor dat deel van de haven waarop het bordenplan Oude Houthaven 2008 betrekking heeft. Artikel 6: Dit besluit treedt in werking met ingang van de tweede dag na dagtekening van de Staatscourant. Het volledig besluit ligt ter inzage bij haven Amsterdam, hierover kunt u contact opnemen met Haven Amsterdam, afdeling beleid via telefoonnummer 0205234767 10 nieuwe overalls € 99,00 Werkkleding vlamvertragend, Veiligheidsschoeisel Regenkleding Werkjassen Prijzen excl. btw www.terwijn-zwolle.nl tel. 038 4651728 BEL 010 - 288 02 28

De Binnenvaartkrant 5 27 januari 2009 Paniekvoetbal in droge lading ‘How low can you go?’ Vroegen de Rolling Stones zich af. De vraag lijkt van toepassing op schippers in de droge lading. Veel lager kunnen de vrachten eigenlijk niet, maar telkens weer zijn er die het ‘voor minder’ doen. Het is een beetje paniekvoetbal in de droge lading. Zeker nu er weer een flinke golf water door de Rijn stroomt, is de vrachtprijs helemaal bodemloos geworden. Althans zo lijkt het. Voor velen is het moeilijk te verkroppen dat ze een week stil moeten liggen in de zeehavens, in afwachting van lading. Maar ook toen vorige week de waterstand nog heel laag was, bracht dat geen lucht voor de vrachtschippers. Opmerkelijk is wel dat er na drie heel goede jaren nu al steen en been wordt geklaagd, zo melden bevrachters. Terwijl het pas een paar maanden wat minder is gesteld met het ladingaanbod. Er is zelfs sprake van een run op commerciële samenwerkingsverbanden, die een rem of zelfs een stop op de ledenaanwas moeten zetten. Het is dubbeltjeswerk geworden bij de onderhandelingen. Grote schepen varen met erts naar het Ruhrgebied voor € 1,60 per ton. Er wordt voor een bestemming als Krotzenburg nu € 3,25 betaald, al zijn het voornamelijk koppelverbanden die daarvoor varen. “Er zou naar Thionville momenteel 6,50 euro worden betaald, als er lading was. Maar die is er niet”, meldt een bevrachter. Het werk naar de bestemmingen aan de Moezel wordt opgevangen door schepen die in vaste contracten varen. Zelfs daarvan ligt een deel langer leeg dan bedrijfseconomisch wenselijk is. Het jaar is pas drie weken oud en er wordt al gesproken van ‘een slecht jaar’. Het kan verkeren. In de tankvaart wordt nu al gesproken van een goed begin van het jaar. In tegenstelling tot wat werd verwacht, hield het ladingaanbod na de jaarwisselingvrij goed stand en blijven ook de vrachtprijzen heel aanvaardbaar. Het beeld vorige week was dat naar Basel 65 Frank per ton werd betaald. Dat was weliswaar bij een lagere waterstand dan afgelopen maandag, maar op de Boven-Rijn loopt het water alweer razendsnel weg, dus kan opnieuw niet worden afgeladen. Die uitstekende vrachtprijs wordt dus betaald over iets meer dan de helft van het laadvermogen van de schepen groter dan 2.500 ton. Kleinere schepen nemen naar verhouding meer mee. De verrassende wending in de tankvaart hangt nauw samen met de olieprijs die het afgelopen halfjaar is gekelderd van ver boven de 100 dollar per vat naar ruim onder de 40 dollar, en de tendens is nog steeds dalend. Ook in de ARA-transporten zit nog steeds muziek voor de tankers. Dat wordt overigens mede veroorzaakt door de soms nog steeds absurde wachttijden van vijf, zes dagen bij de terminals. Die wachttijden zijn al deel uit gaan maken van de prijsonderhandelingen. De afgelopen week was er nog volop ijs op de Moezel. Het ladingaanbod valt zwaar tegen. Er is alleen werk voor contractschepen. Hier het ms Monaco opvarig beneden Traben Trarbach. (foto Arie Jonkman) MARKTINZICHT “Steek geld bestrijding kredietcrisis in infrastructuur binnenvaart” Investeringen in vaarwegen vallen volledig in het niet vergeleken bij wat er de afgelopen tien jaar in wegen en spoorwegen is gestoken. Het enorme budget dat vrijkomt voor de bestrijding van de kredietcrisis biedt een kans om die scheve verhouding recht te trekken. Dit is de strekking van het betoog dat NEA-directeur Menno Menist hield in zijn nieuwjaarstoespraak. Onderzoeksinstituut NEA heeft de investeringen in infrastructuur van alle landen van de Europese Unie in de periode 1995-2005 bestudeerd en komt tot een voor de binnenvaart wel bijzonder teleurstellend (maar voor velen in de sector zeer herkenbaar) beeld. In die tien jaar werd 800 miljard euro in wegen, spoor en vaarroutes gestoken. Veel meer dan de helft (64 procent) ging naar wegen en bijna een derde (32 procent) naar het spoor. In havens werd 3 procent gestoken en de binnenvaart lag duidelijk aan de laatste mem met 1 procent. Menist omschrijft die scheve verhouding eufemistisch als “niet altijd op de meest effectieve wijze”. “Investeringen in wegen bleken in de pas te lopen met de groei van het wegvervoer. In het spoor is meer geïnvesteerd dan er is gegroeid; dat biedt nog kansen. Maar de binnenvaart is er met 1 procent bekaaid van af gekomen. Desondanks is deze modaliteit in volume de laatste tien jaar met 14,5 procent gegroeid.” Het NEA komt waarschijnlijk deze week al met een volledig rapport om een en ander te onderbouwen. Kredietcrisis Er zijn kansen om het evenwicht tussen de investeringen te herstellen. De NEA-directeur: “De EU heeft 1.800 miljard beschikbaar gesteld om de crisis het hoofd te bieden. Een aanzienlijk deel hiervan zal worden aangewend voor investeringen in de infrastructuur. De kredietcrisis is een uitgelezen kans om je af te vragen hoe we de meeste waar voor ons geld krijgen.” Daarbij moet volgens het NEA ook gekeken worden naar de effecten op het milieu en een bete samenspel tussen de modaliteiten. Kort samengevat komt het erop neer dat NEA adviseert om vooral te investeren in binnenvaart, in vernieuwing en in vaarwegen.” Uiteraard zonder de andere modaliteiten te vergeten, want spoor (het verwijderen van bottlenecks, verbeteringen en integreren van systemen) en wegvervoer (infrastructuur) hebben ook voortdurend investeringen nodig. Stuurhut tegen brug Zondag 18 januari is op het Prinses Margrietkanaal bij Uitwellingerga een binnenvaartschip met zijn stuurhut tegen de onderkant van de brug gevaren. Er deden zich geen persoonlijke ongelukken voor. De schade was enorm. Het schip voer ‘s ochtends van Groningen naar Rotterdam en was leeg van benzine en gasolie, maar niet ontgast. De 66-jarige schipper uit Rotterdam verklaarde tegenover de Waterpolitie dat hij zich door de weersomstandigheden (verminderd zicht en sterke wind van opzij) vooral concentreerde op het goed aanvaren van het vaste bruggedeelte. Op het laatste moment kwam hij erachter dat de stuurhut te hoog stond. Hij drukte nog op de startknop van de installatie die de stuurhut moest laten zakken en liet de hoofdmotor en de boegschroef achteruit draaien. De aanvaring was echter niet meer te vermijden. De complete bovenkant van de stuurhut werd naar achteren gedrukt en totaal vernield. De schipper redde zich door zich zo klein mogelijk te maken; de matroos die ook in de stuurhut was, verliet op tijd de stuurhut en sprong in het gangboord. Door de aanvaring kon het schip niet meer bestuurd worden. Het moest met assistentie van sleepboten naar een werf worden gebracht. Energiemetingen op binnenschepen Kantoor Binnenvaart heeft gisteren, maandag 26 januari, een convenant gesloten met het Energiecentrum voor het Midden- en Kleinbedrijf. Samen gaan ze onderzoek doen naar de energiehuishouding aan boord van binnenschepen. Volgens Kantoor Binnenvaart vloeit deze afspraak voort uit het convenant dat de sector in 2006 sloot met de minister van V&W. “Daarin werden spelregels vastgelegd voor het bevorderen van duurzaamheid.” Het Energiecentrum gaat in 2009 op een aantal binnenvaartschepen energiemetingen verrichten, om meer inzicht te krijgen in de energiehuishouding van het scheepsbedrijf. Het Kantoor: “Dit onderzoek naar de energiebalans aan boord moet uitwijzen waar nog besparing plaats kan vinden, zoals bijvoorbeeld op verlichting, verwarming en koeling.” Kantoor Binnenvaart zoekt de schepen en bemiddelt. Tevens zal KB de onderzoeksresultaten ‘vertalen’ voor praktisch gebruik. Zo’n 150.000 ondernemers in het midden- en kleinbedrijf hebben de afgelopen vijf jaar gebruik gemaakt van de diensten van het Energiecentrum. Samen hebben zij op jaarbasis ongeveer 20 miljoen euro bespaard aan energiekosten. Het Energiecentrum wil eind 2010 circa 200.000 ondernemers ondersteunen bij een besparing op de energiekosten van 10 tot 15 procent.

Binnenvaartkrant